Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

For en tråd! Gratulerer alle sammen, godt jobba.

Men seriøst, her diskuteres fysikk på relativt høyt nivå (i hvert fall for min del), og jeg har ikke sett en eneste likning eller "avansert" forklaring fra noen av debattantene. Greit at fyren i videoen kommer med noen greier jeg ikke har kunnskapen til å etterprøve, men siden dere diskuterer dette regner jeg med at dere kan gi meg som n00b en lett forståelig forklaring på hvorfor/hvorfor ikke treverk spiller inn på toanz?

Imens tar jeg og spiller litt på gitaren min. Den er svart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke skrike engang inn i pickupen din og høre stemmen din i ampen. Pickupen reagerer kun på bevegelse og ikke lyd.

Prøv å gå i et annet rom. lukk døra, og ha en annen til å stå i rommet hvor ampen din er. så skrik. han vil ikke høre stemmen din fra ampen, men kun fra rommet du skriker fra.

Edit: Skriker, ikke skriver :P

Enda en ting du ikke visste... Det er fullt mulig å høre stemme om du skriker til strengene. Lydbølgene du genererer går over i strengene (og *suprise suprise* trevirket) som blir plukket opp av de magnetiske pickupene. Noen gitarer er mer mottakelige enn andre, jeg har kunnet stå rett med ampen og gjøre dette med å snakke høyt.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok . Var vel bare en forvrengt stemme som dukket opp i hodet mitt når jeg testet det selv etter å ha sett og hørt noen andre gjøre det. Og forresten....det samme gjaldt vel de som hørte stemmen i forsterkeren....brukte dist. Test det selv du

Det tror jeg ikke noe på for å være ærlig. Prøvd det selv. null lyd. Det eneste pickupen min har fanget opp var radio signaler (gammel gitar med mye tull med elektronikken).

Hvis du mener at den fanger opp stemmer, så hadde jo blitt ganske fælt på en konsert da med all støyen og bråket rundt den hadde fanget opp ;) hadde blitt eneste ræl i forsterkeren.

Forresten prøvd å banke på gitaren din? Blir forskjellig lyd etter hvor du banker, og det i ampen

Ja, det sier seg jo selv: Magnete reagerer på "impact". Ren fysikk :)

Har ingenting med å fange opp lydbølger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av grunner jeg har nevnt før i denne tråden (orker ikke gjenta meg selv), personlige, videoen til denne "youtube karen", og mye googling angående treverker så velger jeg å tro at det ikke har noe å si på en el-gitar.

Av grunner som er lagt frem her i tråden opptil flere ganger, samt årevis med prøving/spilling på i utgangspunktet like gitarer som likevel låter totalt forskjellig, så velger jeg å tro at treverket så absolutt spiller en rolle på lyden i en el-gitar.

Se så, det var jo ikke så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du så videoen hans, og mente at fysikken han forklarte var feil, da tror du jo ikke på fysikkens grunnlover. Det er svært generelt.

Han forklarer også hvordan treverket umulig kan gi noen som helst lyd tilbake til strengen. Sier seg jo selv når pickupen kun fanger opp bevegelser fra strengen og genererer lyd kun gjennom dette. Hvilken lyd har treverket gitt strengen? Svar: Ingen.

Men er vel ikke så veldig mye mer å diskutere da. Blir som å prøve overbevise en ateist at gud finnes / omvendt.

Edit: Ok da, et siste svar.

Jeg tror på fysikkens lover, men dette er en akademiker som presenterer det på feilaktig måte. Da sier det seg selv at jeg ikke kan ta det for god fisk. Hva med å tenke selv isteden for å svelge alt denne youtube videoen serverer.

"Han forklarer også hvordan treverket umulig kan gi noen som helst lyd tilbake til strengen" - nei, han forklarer feilaktig hvordan treverk umulig kan gi lyd tilbake.

"Sier seg jo selv når pickupen kun fanger opp bevegelser fra strengen og genererer lyd kun gjennom dette. Hvilken lyd har treverket gitt strengen? Svar:" Treverket har bidratt til å reflektere og absorbere ulike frekvensområder som finner veien tilbake til strengene med ulik amplityde som gir utslag på tone når pickupene plukker opp lyden fra strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjoner i kroppen er ikke fysiskt på lik linje med et kakk ?

Ok, så du mener at hvis du lager et like kakk som er like høyt som kakket du gir gitaren og gjør dette rett over pickupene uten å berøre dem så vil pickupene fange opp denne lyden også? Nei.

Når du gir gitaren din et kakk så sender du vibrasjoner rett til pickupens magneter. så du får dette "twanget"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du mener at hvis du lager et like kakk som er like høyt som kakket du gir gitaren og gjør dette rett over pickupene uten å berøre dem så vil pickupene fange opp denne lyden også? Nei.

Når du gir gitaren din et kakk så sender du vibrasjoner rett til pickupens magneter. så du får dette "twanget"

pickupene som kun tar opp magnetiske signaler, tar plutselig opp vibrasjoner fra treverket? Bare kakk som går under disse lovene da, siden andre vibrasjoner fra treverket ikke går fysisk inn i pickupen? Hørte ikke noe om dette i youtube videoen.

Denne tråden er rå :D

Endret av tronni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh....nei men hadde kakket hatt høyere lyd ville det sikkert hørtes. Men du tror ikke på hva jeg hører så dette er fånyttes . Du har din Gud fra youtube. Følg han du ;)

Kobl fra strengen på gitaren din og skrik så mye du vil inn i pickupen din. vil ikke komme en lyd. klapp så mye du vil over og. ikke en lyd. Pickupen reagerer kun på bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.