Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

Hvorfor høres halvakustiske gitarer ut som halvakustiske gitarer ?? Vennligst forklar meg dette om ikke treverk har noe å si

Du spør om ting som blir besvart i videoen. Dette gjelder ikke akustiske / halv akustiske gitarer da disse har hul kropp.

Se videoen du. Og hør på eksemplene som er på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet på nytt. Vanlig anslag, med og uten plekter.

E gir resonans på alle strenger.

A gir resonans påalle strenger.

G gir definitivt resonans i D A og E strengen.

Sterkest i E strengen.

H/B gir mest utslag på A og E.

Lys E gir utslag på A og E.

Trenger ikke lese noe. Jeg har gitar i fanget, og følsomhet i fingrene. Vet ikke hva teorien sier, men strengene vibrer, om du liker det eller ikke.

Sier nok mer om hvordan gitaren er skrudd sammen som gir litt forskjellig utslag på frekvenser. Jeg har floyd rose med låse skruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provosert av hans selvsikkerhet og måten han avfeier andres teorier til å være hjernedøde?

Men du svarte meg ikke på mine spørsmål, epi LP med gibson mekanikk/nut og PU vs gibson LP begge med gibson .010? Enorm forskjell i lyd, men identisk hardware og elektronikkmessig.

Du sier at bridge har mye å si på tone, hvornår ble trevirket og stålet separert i tid-rom? Strengene bryr seg ikke hvilke molekylære sammensetninger de er i kontakt med, de bryr seg om egenskapene til nevnte. Hva om broa var en del av kroppen i tre, ville

a) kun delen som stikker opp ha betydning?

B) broa ikke lengre være av stål og melder seg ut som gjeldene for tone?

c) plutselig hele kroppen være en bro og ergo ville hele kroppen endre tonen?

Det er logiske brister med disse teoriene :S

Du unngår å svare meg. Prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha nei. Vrir du og vender.

Bølgene fra skruen og bridgen vil slå tilbake. Men det er svært lite og kommer an på frekvensen i bridgen og skruen.

Den lille vibrasjonen fra treverket og tilbake til strengen vil være så ørliten at man ikke kan høre det.[/]

Tviler på at du har sett hele videoen.

Igjen: det er strengen og pickupen som har mesteparten å si på lyden.

Det er ikke hva videoen sier. Dere to er tydeligvis ikke enige med hverandre? Ref. Video 26:00+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe å bryr seg om dette?? Skjønner ikke at det er så viktig å kunne forklare den ene eller andre veien så lenge man finner en gitar man liker tonen i selv. Og jeg tror at man fort kan lure seg selv når man snakker om toneforskjeller i gitarer, og man mener man hører forskjell på ørsmå nyanser. er gitaren svingod å spille på tror jeg ofte lyden blir over middels god automatisk og visa versa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du matematisk forklare hvorfor hollowbody ikke skal forholde seg til de samme fysiske regler? Plutselig klarer treverk å trenge gjennom de fysiske lovene bare vi huler ut gitaren? Hva med chambered gitarer? Elgitarer har også hulrom til elektronikk, hvilke lover tilsier at de ikke betyr noe? Hvor går grensen på når treverk plutselig får noe betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 1MY på videregående, og aldri fysikk. Kan akkurat nok om akustikk, resonans og lyd til å klare meg som hobbylydtekniker og støymusiker. Jeg er derimot en tålelig god lærer/kursleder, og underviser regelmessig i kritisk tenkning. La oss bruke fem sjekkpunkt jeg lærer bort.

- "Hvordan vet du det?"

En enkelt kilde, en YT-video av en person hvis hensikt, faglige kompetanse og bakgrunn ikke er godt avklart. Det faglige innholdet betviles allerede i første side av tråden, og avfeies med "les deg opp selv". Bevisbyrden ligger hos den som kommer med påstanden! Ikke overbevist.

- "Hvorfor har ingen oppdaget dette før?"

Så langt har jeg kun sett en ubegrunnet påstand om at tresorter er "big business". Ikke overbevist.

- "Hva sier andre kilder?"

Andre kilder (innlegg og eksterne linker i denne tråden) motstrider og trekker den opprinnelige kilden i tvil. Ikke overbevist.

- "Selv forfulgte genier kan ta feil".

"Folk trodde at jorda var flat" betyr ikke at jeg må kjøpe at tresort ikke påvirker gitarens lyd. Ikke overbevist.

- "En anekdote er ikke et vitenskapelig bevis".

Denne tipper begge veier. "Jeg hørte enorm forskjell da jeg bytta mikker/tresort/etc." beviser like lite som en enkelt kar som gjør ikke-etterprøvede tester på kontoret. Ikke overbevist, men heller ikke skråsikker. Det er likevel forsvinnende lite empiri som endrer den stående oppfatningen om treverk kontra lyd.

Underkjent på fem av fem punkter. Det er gøy å lære noe nytt, men jeg vil helst være sikker på at min nye lærdom holder vann.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe å bryr seg om dette?? Skjønner ikke at det er så viktig å kunne forklare den ene eller andre veien så lenge man finner en gitar man liker tonen i selv. Og jeg tror at man fort kan lure seg selv når man snakker om toneforskjeller i gitarer, og man mener man hører forskjell på ørsmå nyanser. er gitaren svingod å spille på tror jeg ofte lyden blir over middels god automatisk og visa versa

Nei trenger ikke være det, men bedreviteren på youtube som presenterer seg selv som herre over fakta og sier at alle som mener motsatt tar feil må motbevises.

Jeg bruker det kanskje "verste" tonewoodet som finnes; masonitt (kjøkkenplater), men det fungerer bedre for meg enn noe annet, så.

På ingen måte noe ekspert, men noe bør jeg vite. min bakgrunn, 10-15 år på gitar, bass, piano og trommer, 5/6 i 2FY fysikk på VK2, 5 år som gitarreparatør, hobbyfilosof. Men ikke ta det som et fakta på at jeg vet noe, ta heller mine argumenter til rådighet.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.