Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

Du kan jo sjekke ut galvin guitars og hvem som bruker gitarene han lager.

Jeg kan også nevne haugevis av "hypoteser" som folk har trodd blindt på i hundrevis / tusener av år før de ble avkreftet.

Får ikkje kjemperesultat når eg søkjer etter Galvin Guitars gitt..

Eg høyrer gjerne på fleire hypoteser om blind tru og tilrår - spesielt for deg - denne nettsida: www.nyhetsspeilet.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta frå Q&A på http://www.gelvinguitars.com/about.html

Q: What‘s the quality of the wood stock you use?
A: Gelvin Guitars cares about the materials used. Each piece of wood is hand selected from a number of suppliers. Only a small portion of wood examined is purchased and used for a Gelvin Guit

No skjønner eg ingenting. Trudde treverk ikkje hadde noko å sei..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta frå Q&A på http://www.gelvinguitars.com/about.html

Q: What‘s the quality of the wood stock you use?

A: Gelvin Guitars cares about the materials used. Each piece of wood is hand selected from a number of suppliers. Only a small portion of wood examined is purchased and used for a Gelvin Guit

No skjønner eg ingenting. Trudde treverk ikkje hadde noko å sei..

Usaklig? Tråden handler om at treverk ikke kan farge tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at han er flink å lage gitarer, men har han kvalifikasjoner innen fysikk? Vet han hva han snakker om eller koker han sammen uttrykk til pseudovitenskap? Hvis påstanden hans holder vann bør det ikke være noe problem å få det bekreftet av spesialister innen området. Jeg er villig til å endre mitt syn på dette hvis det kan bekreftes og etterprøves av andre, men så lenge det er en mann med en Youtube-video veier det ikke spesielt tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at han er flink å lage gitarer, men har han kvalifikasjoner innen fysikk? Vet han hva han snakker om eller koker han sammen uttrykk til pseudovitenskap? Hvis påstanden hans holder vann bør det ikke være noe problem å få det bekreftet av spesialister innen området. Jeg er villig til å endre mitt syn på dette hvis det kan bekreftes og etterprøves av andre, men så lenge det er en mann med en Youtube-video veier det ikke spesielt tungt.

Det er ganske basis fysikk som blir forklart her. Er helt opp til deg selv om du vil lære noe selv / utvide din kunnskap. Er du i tvil om hva han sier, så les om frekvenser, lydbølger og hvordan det påvirker gjenstander.

Heldigvis har jeg en fysikk bakgrunn så det gikk inn ganske lett når han forklarte. Men selv folk uten fysikk-bakgrunn burde skjønne prinsippine han forklarer.

Hvorfor veier det ikke spesielt tungt fordi han har en youtube video? Er gjennom youtube jeg lærte meg et nytt yrke og nå jobber freelance: Video redigering.

Tenk selv og dann din egen oppfatning etter det du hører og ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorpost- jeg har sagt tidligere at vi skal diskutere saken, og ikke gå på person.
Det mener jeg fortsatt. Innlegg slettet.
Denne tråden er i og for seg en spennende diskusjon, egentlig. La oss diskutere sak, ikke person.

Fortsetter dere med å gå på person, uansett hvem det er som diskuterer, så stenger jeg tråden.

Reaksjoner på moderering tas på PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner meg ikke som en idiot selv om jeg stoler på mine ører, og ikke bryr meg om hva noen med kalkulator og kulepenn sier. Men flott for trådstarter at han kan kjøpe en Hondo i kryssfiner og få megalyd med å bytte alt bortsett fra kroppen:-)

Har du prøvd to like gitarer og a/b testet selv?

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa selv her nå på gitaren og slo hardt på A strengen. E strengen vibrerte ingenting som jeg kunne kjenne. Skjønner ikke helt hvor du vil med dette.

Hele gitarkroppen din har hauhgevis med forskjellige frekvenser på forskjellige steder som reagerer / vibrerer når utsatt før de samme frekvensene utenfira (dog med veldig høyt volum).

Dette ser man jo også på videoen.

At treverket gir tone til strengene har ingenting med dette å gjøre.

Festlig. Testet å slå an åpne strenger her nå, og uansett hvilken jeg slår an så vibrerer de andre strengene helt tydelig. Tar jeg fingeren av strengene etter å ha dempet dem starter de å vibrere igjen. Dette er på en Les Paul. (Ikke koblet i amp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig. Testet å slå an åpne strenger her nå, og uansett hvilken jeg slår an så vibrerer de andre strengene helt tydelig. Tar jeg fingeren av strengene etter å ha dempet dem starter de å vibrere igjen. Dette er på en Les Paul. (Ikke koblet i amp)

Den tar jeg med en klype salt du.

Du skal ikke slå så hardt at den vibrerer pga. voldsomme fysiske bevegelser i gitaren. Du skal slå strengene normalt og tydelig. Hvisse frekvenser vil påvirke andre.

Slår på B og G strengen her. Null bevegelse i A strengen.

Slår jeg på E strengen derimot så er det bevegelse i A strengen.

Les mer om frekvenser og hvordan de påvirker hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet på nytt. Vanlig anslag, med og uten plekter.

E gir resonans på alle strenger.

A gir resonans påalle strenger.

G gir definitivt resonans i D A og E strengen.

Sterkest i E strengen.

H/B gir mest utslag på A og E.

Lys E gir utslag på A og E.

Trenger ikke lese noe. Jeg har gitar i fanget, og følsomhet i fingrene. Vet ikke hva teorien sier, men strengene vibrer, om du liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.