Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

Jeg har to Tom Anderson gitarer med ulike treslag den ene Lind/lønn den andre Or/Lønn De har litt ulike specs men HB`n er den samme på begge! gitaren med Lind er mer percusiv og har en mere kvassere og midrange tone. Gitaren med Or har mye mere bunn og også mere topp. At det er forskjeller fordi dem har forskjellige treslag er jeg helt sikker på! elektronikk og HB er akkurat lik på begge gitarer

treslagene på den nye gitaren min var valgt akkurat for å få den forskjellen og mer vintage enne modern soniske egenskaper.. Hadde den hatt Mahogany som hovedtreverk ville det blitt en helt annen tone og soniske egenskaper.. Hva som sies skrives eller vises på nettet om dette interesserer meg egentlig veldig lite. Søker man opp seriøse steder på nettet der man er faglig og saklig finner man fort ut at forskjellige treslag har forskjellige typer karakterer og soniske egenskaper, selv på en elgitar. halskonstruksjon og konstruksjon/sammensettingsmetoder har også innvirkning! samt en masse andre faktorer.

Tror dere at dem har Mahogany av tett densitet i en Les Paul og lønnetopp bare for morroskyld eller for et pent utseende?

Endret av morten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en hals og de andre delene liggende som trengs for å lage en sånn "testjig". Diverse tresorter har jeg også.

Kommer jeg til å lage test?

Nei!

Fordi, at uansett hvordan jeg gjør det, kommer de som ikke liker resultatet til å påpeke en eller flere vesentlige mangler på testopplegget. Selv om jeg legger masse arbeid i det, er det altså bortkastet.

Særlig siden jeg egentlig ikke bryr meg stort. Det går da akkurat like rundt for meg om noen går rundt og tror at man kan bruke hvilket som helst tre i en gitarkropp uten at det spiller noen rolle, akkurat som om det er greit at noen tror det er alfa og omega for "godlyden", for det er det heller ikke. Det er kun èn faktor blant mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ei kort innledning, dette er basert på observasjoner gjort med sunn fornuft og ei klype salt;

Jeg ser bort fra alt som er skrevet her tidligere, og velger å poste noe som bør gi mening;

Forskjellig trevirke = forskjellig tetthet, tyngde, "gjenklang" osv. På el-gitar..

Altså kan man si at forskjellig trevirke påvirker gitarens tone, uten å gjøre det mer avansert :)

Case closed B)

Endret av IbanezFanatic777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ei kort innledning, dette er basert på observasjoner gjort med sunn fornuft og ei klype salt;

Jeg ser bort fra alt som er skrevet her tidligere, og velger å poste noe som bør gi mening;

Forskjellig trevirke = forskjellig tetthet, tyngde, "gjenklang" osv. På el-gitar..

Altså kan man si at forskjellig trevirke påvirker gitarens tone, uten å gjøre det mer avansert :)

Case closed B)

Og også forskjellige stykker av samme treverk, selv fra samme tre vil gi forskjell. Det er nettopp det som gjør treverk så spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir presentert i videoen det er snakk om her, er formler og fysikk som skal prøve å beskrive virkeligheten teoretisk.

Antagelig er bare denne lille delen av virkeligheten så komplisert at det kreves mye mer av teori og forskning enn det som beskrives i videoen.

Generaltabba som blir gjort er å påstå at hvis virkeligheten ikke er i samsvar med teori som skal prøve å beskrive den,

så er det virkeligheten som er feil.

Spot on!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

It is true because my math says it true and you can't argue with MY math and physics. Math and physics is always correct. Never mind the application.........

og hvis du betviler mine empiriske fakta er du tilbakestående og har høyst sannsynlig en IQ på under 80. Føkk, han er min nye helt! Og Husemoen er en korrupt jævel som prøver å påtvinge folk gitarer bygd av særdeles tvilsomme tresorter og han har bestukket en tonedøv GPM og musikkpraksis for å spre propaganden sin!

Ha ha ha ha, faen ass, epsike tråd det her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd.

Kom til å tenke på at jeg vel aldri har kjøpt en gitar basert på tresorten. Ikke de 10 jeg eier nå, eller de ca 15 jeg har eid tidligere. Fra Hondo til R8. Til det har pick-up'er, strenger, utseende, type, bruksområde, stemming, amp, set-up og mojo hatt så mye mer å si, at tresort har blitt rent glemt :)

Endret av WelhavenT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, treslag farger tonen og mange hører det. Men blandt de som hører forskjell, er det mange som ikke klarer å høre forskjell hvis det sitter aktive p,ups i treverket. Så hvis du har en Les-Paul i mahogni så høres det likt som lønn hvis du kobler inn en liten preamp foran ampen. Hvordan kan det ha seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren i videoen presenterer noen formler som det er umulig for menigmann å etterprøve. For meg fremstår dette kun som en løs påstand inntil det kan bekreftes i formelle eksperimenter under kontrollerte former i laboratorie, og av uavhengige fysikere/matematikere.

At treverkets innvirkning på lyden nok overdrives er jeg enig i. Vibrasjoner sprer seg som bølger og reflekteres i overgangen mellom ulike materialer. Hvordan slike refleksjoner treffer festepunktene for strengen (bru og oversadel) mht faseforskyvning vil påvirke tonen. Ulike frekvenser oppfører seg forskjellig mht forflytning og refleksjon. Siden toner fra strengeinstrumenter består av mange ulike frekvenser vil variasjoner i refleksjoner gi ulike instrumenter forskjellige egenskaper. Tetthet i materialet påvirker hvordan lydbølgene brer seg, men kroppsform og tykkelse har mye større betydning for hvor mye som reflekteres tilbake til strengen som vibrerer og hvor i svingningfasen refleksjonen treffer. Refleksjon fra overgangen mellom ulike materialer gjør også at bruken av f.eks laminat vil ha større betydning enn selve treverket.

Endret av PerH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.