Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest gjennom denne tråden er jeg så utrolig glad for at jeg ikke bryr meg noe særlig. Det virker litt slitsomt i grunn. Jeg ødelegger den pure tonen en haug effekter uansett. ^_^

Kjennes gitaren god ut? Høres den fin ut til min bruk? Syntes jeg den er lekker? Hvis ja; ja takk!

Endret av UglyCasanova
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror betydningen av treslag er overdrevet. Jeg hører ikke noen forskjell på mine gitarer, (riktignok går det stort sett i aktive pu her, men kanskje det bare er en myte at med aktive pu høres allt veldig likt), men det betyr ikke at det ikke er det, jeg har alldrig utført noen seriøs blindtest, foreløpig. Jeg hører heller ikke forskjell på forskjellige strenge merker når strengene er like tykke, likt oppbygd og stort sett av samme materiale.

I slike tester er det jo veldig viktig at det er en blind test, slik at vedkommende som tester ikke vet hva han spiller på /hører opptak av. Også må oppsett og mic høyde vere dønn likt.

Noen som har prøvet dette?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva slags treverk man skal ha i gitaren.

Men skal det låte riktig må jo også treverket komme fra riktig sted.

Man hører jo med en gang om mahognien kommer fra Honduras, og rosentreet fra Brasil.

For å ikke snakke om lydforskjellene på lønn fra østkysten og vestkysten i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg for det meste bruker instrumenter som er lagd av ren aluminium :D Så slipper jeg alt dette maset om tone-forskjeller i treverk! hah

Det er nok ikke så store variasjoner i Electrical-gitarene, nei :)

Jeg er egentlig fornøyd så lenge gitaren har fornuftig vekt og ikke er helt "død". Det er tross alt ikke gigantiske forskjeller mellom treslagene, så det er mulig å fremheve eller dempe egenskapene med elektronikk og pickuper. Eller noe så enkelt som en EQ-pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om "tonetre" og slikt, så blir jo mange gitarmerker og gitartyper fnyst av fordi de har "feil" type materiale.

Unntaket er vel DanElectro, som faktisk er laget av plast og det samme materialet som kjøkkenbenkeplate. Til tross for at de er rimelige, har noe under passe kvalitet etter min erfaring, så er de faktisk "kule" i miljøet. Hvorfor er det sånn?

Danelectro har en konstruksjon som gjør at de nesten låter som en halvakustisk gitar. Jeg synes at min dano 63 som er billigste kinaræl fungerer meget bra selv om jeg har byttet ut bridgemikk. Om man konstruerer rett kan man få fin klang av dårlige materialer. Men tenk om dano hadde brukt gode materialer,,,,,mulig de hadde blitt mye bedre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som reinhekla amatør burde jeg helst holdt seg borte fra slike høyttravende diskusjoner, men jeg tar sjansen. Jeg prøvde å slå an en løs streng med plekter eller med fingeren (ikke neglen) og da ble ikke tonene som kommer ut fra min forsterker like. Dette til tross for de skal ha samme frekvens og slik jeg har oppfattet diskusjonen, derfor skulle være helt lik. Jeg regner med at dette skyldes at de tonene som oppstår i en gitar ikke er rene sinuskurver, men om man analyserer de, vil man finne en hel masse "støy" på disse sinuskurvene og denne "støyen" som blir fanget opp av PU-ene vil være forskjellig avhengig av treverket i gitaren, hvordan strengene blir anslått etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir presentert i videoen det er snakk om her, er formler og fysikk som skal prøve å beskrive virkeligheten teoretisk.

Antagelig er bare denne lille delen av virkeligheten så komplisert at det kreves mye mer av teori og forskning enn det som beskrives i videoen.

Generaltabba som blir gjort er å påstå at hvis virkeligheten ikke er i samsvar med teori som skal prøve å beskrive den,

så er det virkeligheten som er feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir presentert i videoen det er snakk om her, er formler og fysikk som skal prøve å beskrive virkeligheten teoretisk.

Antagelig er bare denne lille delen av virkeligheten så komplisert at det kreves mye mer av teori og forskning enn det som beskrives i videoen.

Generaltabba som blir gjort er å påstå at hvis virkeligheten ikke er i samsvar med teori som skal prøve å beskrive den,

så er det virkeligheten som er feil.

/tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som reinhekla amatør burde jeg helst holdt seg borte fra slike høyttravende diskusjoner, men jeg tar sjansen. Jeg prøvde å slå an en løs streng med plekter eller med fingeren (ikke neglen) og da ble ikke tonene som kommer ut fra min forsterker like. Dette til tross for de skal ha samme frekvens og slik jeg har oppfattet diskusjonen, derfor skulle være helt lik. Jeg regner med at dette skyldes at de tonene som oppstår i en gitar ikke er rene sinuskurver, men om man analyserer de, vil man finne en hel masse "støy" på disse sinuskurvene og denne "støyen" som blir fanget opp av PU-ene vil være forskjellig avhengig av treverket i gitaren, hvordan strengene blir anslått etc.

Derfor eg tdl. i tråden skreiv at ein kan sjå skilnadane i eit oscilloskop.

"Støyet" er over og undertonar. Som igjen vil variere pga td absorbsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevn mikfofoniske pickuper i denne tråden. Det ga meg en pussig ide;

- Hva om det er en slags vagt mikrofonisk element i "vanlige" pickuper (alt utenom aktive, og kanskje noen såkalte "sterile" pickups, ex: Lace sensor) som får treverket til å gi lyd i pickupen? Stemmer ikke teorien med virkeligheten, er det jo bare å forandre teorien og teste den på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.