Web Analytics
Jump to content

Gitar-reparatør/maker anmeldelser


ariaboss

Recommended Posts

Vet ikke om det allerede finnes en egen tråd for det, men hadde det vært en idè å hatt en egen tråd hvor folk kunne skrive "anmeldelser" av reperatører/gitarmakere.

Man kan for eksempel beskrive jobben, hvor bra den ble utført, evt ventetid, pris og kundeservice.

Kan også legge til positive/negative bemerkninger som f. eks. "Ble tilbudt kaffe mens jeg ventet" eller "Var litt vanskelig å kommunisere med".

Man beskriver såklart hvor i landet en befinner seg.

Jeg tenkte at på denne måten er det lette å finne fram erfaringer om reparatører, jobber etc.

God idè?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk.
Det heter seg at "kunden har alltid rett", men det er nok ikke helt sant.

Noen mennesker er meget urimelige.

For å sette det på spissen, hvis jeg vaser innom en gitarfikler med en Behringergitar og vil ha "sykt lav action" på den, og det skal helst ikke koste mer enn tre hundre kroner og være ferdig om ett kvarter, og så etterpå poster her på forumet om hvor elendig service jeg fikk fordi det tok lang tid (to dager), og strengehøyden på gitaren er myye høyere enn på kompisens gitar (en Ibanez prestige, nylig pleket), jævlig dyrt (en tusenlapp for tilsammen flere timers jobb), så er det noe som gitarmekkeren ikke fortjener å få klistret ut over nettet på dette forumet. Det er mange gitarister som bare leser, og ikke kommenterer i det hele tatt. Det som er i parentes nevnes selvsagt ikke i posten, ei heller samtalen først der gitareieren forhåpentligvis får greie på at det ikke er lønt.

Jeg tør vedde på at de aller dyktigste gitarreparatørene i Norge har misfornøyde kunder. Det er ikke sikkert det er reparatøren sin feil, for å si det slik. Det er mye enklere å kaste seg over tastaturet når man er misfornøyd, og ikke når man er fornøyd.

Stort sett synes jeg at så lenge det er penger og levebrød inne i bildet, så bør de som nevnes med kritikk eller klage få anleding til å uttale seg, eller i det minste bli tipset om at det skrives om dem. Det har vi ikke kapasitet/tid/mulighet for, så- skeptisk.

På den annen side er det mange eksperter med grovrasp og Leatherman der ute som innimellom gjør mer skade enn nytte, og de kunne det jo vært greit å få greie på.

Edited by CastorFiber
La til litt.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ideen er at man skal holde seg seriøs i anmeldelsene. Hvis man er misfornøyd med burde dette forklares på en ordentlig måte, ikke med "han var bare en drittsekk". Jeg tenkte bare at det var en god idè fordi jeg har til tider fått en haug med anbefalinger om forskjellige gode reparatører innenfor en times distanse, men jeg har ikke hatt noen særlig mulighet til å vite hvem jeg burde velge. Jeg vil ikke at tråden skal handle om uthenging, men at den skal bli en norsk instrumentfikser-yelp på en måte.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noe reparasjoner hos Harald Hougård, bedre sørvis finnes nok ikke; prøving og demonstrasjon av det han har stående på verkstedet (og det er ikke lite eller kjipt), tid avhenger av mengden av arbeid; sist gang tok det et kvarter, og på pris er det relativt gunstig.

Link to comment
Share on other sites

Stig "Rockn"rolfsen fra Guitar Workshop fiksa et par gitarer for meg. Begge var i orden i løpet av en dag, da han hadde bestemt seg for å kjøre en tight businessplan etter at butikken gikk konk. Flott arbeid, veldig hyggelig priset og slo av en lengre prat begge gangene. Hyggelig affære!

Link to comment
Share on other sites

Da gjør vi et forsøk, og jeg regner med at man holder seg i skinnet. Skal man snakke skit om jobben folk har gjort, kan man egentlig ta det opp med den aktuelle reparatøren.
Det er jo slik at det ikke finnes noen fagbrev eller godkjent utdannelse for den slags type jobber i Norge, og kvalifikasjonene til reparatøren er nå så ymse. Noen er forsiktige i hva de tar på seg, mens andre kanskje er noe overmodige. Mye av problemet der det går feil, tror jeg kanskje kan være dårlig kommunikasjon med kunden før jobben blir startet opp. Det kan være forskjell på hva kunden forventer, hva reparatøren kan klare, tid/pris og så videre.

Jeg for eksempel, klarer ikke å justere halser slik at man bare trenger å "puste på strengene" over hele gripebrettet. Det går på mangel av jig, og erfaring. Slike jobber er også som regel veldig kostbare på mange halser, da det tar veldig mye tid for å få til en endring som i utgangspunktet er veldig liten hvis halsen er meget god slik den er når man starter på den. Det tar kortere tid å fikse noe som er helt håpløst til noe som er vesentlig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være kort:

Gulden Guitars:

Jeg gjør somregel det meste selv, men av ogtil dukker det opp ting utenfor mitt ferdighetsnivå, så jeg har fått byttet trussrodd på fretlessen og plek'et Ibanezen. Meget fornøyd med jobbene på begge og kommer nok til å hive Rickenbackeren (og kanskje Peavey'en) i Gulden's rettning for en plek'ing snart (ja, det er en Rick, men den er 19 år gammel).

Raskt arbeid, Han ringer å spørr om det er noe og jeg kan bare levere inn instrumentet nede på 4sound Schousplass uten noe mer om eller men. Anbefales på det sterkeste.

Ellers har jeg bare forholdt meg til 2 andre teknikkere, En Kanadier som musiker-norge er ganske lei seg for at flyttet hjem igjen til Kanada, og en bergenser det ikke er vits i å dele min erfaing med da han visstnok har lagt opp.

Edited by Thunder Fingers
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Geir Falck i Trondheim: Fikk justert floyd, slipt bånd, filt "skjegg"senket og justert nut på en Kramer SM-1. Kr 2000...gitaren var rett og slett super etterpå. Brukte kort tid til også:)

Dan i Trondheim (husker ikke etternavn, men er vel her på forumet?): Fikk justert en Gibson LP studio for 6 år siden (filing av nut, justering av bridge, sliping av et par bånd), prima jobb og utført kjapt!! Husker ikke prisen, men den sto absolutt i forholdt til kvalitet på det som ble utført.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gnöttenwagner

Jeg har brukt Øystein Husemoen på Lillehammer de siste ti årene, til neck-reset på 1941 Levin archtop og 1967 Gretsch Country Club. Begge ble perfekte. Husemoen gjør også alt av oppsett på mine gitarer - klassiske, stålstregere og elgitarer - og de blir slik jeg vil ha dem. Prisene er rimelige og kostnadsanslagene korrekte. Stikker man innom får man stort sett prøve en eller flere av byggene hans også, noe som gir en konstant følelse av pengenød.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Øystein Husemoen på Lillehammer de siste ti årene, til neck-reset på 1941 Levin archtop og 1967 Gretsch Country Club. Begge ble perfekte. Husemoen gjør også alt av oppsett på mine gitarer - klassiske, stålstregere og elgitarer - og de blir slik jeg vil ha dem. Prisene er rimelige og kostnadsanslagene korrekte. Stikker man innom får man stort sett prøve en eller flere av byggene hans også, noe som gir en konstant følelse av pengenød.

Slenger på en god gammel +1
Link to comment
Share on other sites

Sitat Castor: "Da gjør vi et forsøk, og jeg regner med at man holder seg i skinnet. Skal man snakke skit om jobben folk har gjort, kan man egentlig ta det opp med den aktuelle reparatøren."

Der har du poenget!

Når det er nevnt synes jeg det er på sin plass å fremheve en gitardoktor i Fredrikstad, nemlig Øivin Fjeld som driver Øivin Fjelds Gitarverksted. Han har servet gitarer i en god mannsalder som startet tidlig på 70-tallet. Han burde jo være kjent for de fleste siden det er mannen bak G#-gitaren.

Jeg har aldri hørt annet enn skryt fra folk, og vil trygt skrive under på dette selv. Ingen gitar er for dårlig for den mannen. Han legger sjela si i enhver gitar han tar service på. Han er utrolig på å fortelle hva som er gjort, hva som ikke var mulig å gjøre og hvorfor man ikke kan få Mayones-kvalitet ut av en 70-talls Ibanez Stratkopi osv. I tillegg har han alltid hatt gode priser. Jeg har aldri følt meg flådd av den mannen. Det er vel nesten motsatt --> skal du ikke ha mer?

Fredrikstad og omegn er heldige som har den mannen. Måtte du ha mange år som magiker igjen Øivin :)

Edited by Hank Annicke Noe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Siste aktive tråder

    • Hei, Jeg trenger en ny sadel (for E-strengen) på broen på min Fender American Performer Precision Bass. Se vedlagte bilder. Så vidt jeg kan se er den lik den på American Delux bassene. Jeg håper å få tak i en uten å måtte kjøpe en komplett ny bro. Kanskje noen her har en liggende etter å ha byttet ut broen på egen bass?  
    • Takker. Sender mail til Line 6 Support som bare kommer med svada..
    • Senderen funker ikke med g30. Senderen funker med g70 og g75…
    • Ja, stemmer det. Line 6 boksen har kanskje ikke saueplage.(EDIT: hahaha. Squelsh) Blander utstyr. Kikket over manualen på den nå. Ser ut til at det rådes til å ha den unna diverse utstyr og andre «høye» pedaler etc. for min del er denne nå egentlig ubrukelig.    så jeg må også på leting etter noe nytt. Jeg vet jeg vil ha en digital sender og mottaker, men jeg vil ikke ha noe 2.4 ghz utstyr. Alt for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til wifi teknologi. Kjipt å få dropouts fordi publikum har smarttelefoner egentlig.   kanskje noen andre har noen gode råd for hva som funker bra?   kan anbefale å se denne videoen. Forklarer mye     
    • Takker! Ja tragisk nok så bruker de andre i bandet G30 (som jeg selv hadde før) og det funker uten problemer. Du skrev "squelsh funksjonen", mente du scan for best channel? Den bruker jeg alltid.  Ja den er vel dårligere pga den ikke har antenne, mens det har jo G30. Men vet du om senderen funker med G30? Og vet du om andre bra trådløse systemer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.