Web Analytics
Jump to content

Nyhet for LP-eiere

CastorFiber
 Share

Recommended Posts

Det pleier det fra Stewmack. Det "råeste" jeg har satt inn, er en såkalt "superswitch", en dobbel femveis bryter. Der var det med et flott skjema som selv jeg skjønte.
Stort sett er det jo helt unødvendig å utnytte alle mulighetene. Jeg gjorde det som en øvelse en gang på en gitar, og resultatet er helt ærlig veldig mange kombinasjoner som låter "nesten helt likt". Med passiv elektronikk er det jo slik at det er begrenset hva man kan få til, i og med at man bare kan fjerne frekvenser og styrke fra signalet. Det blir litt dumt når man har så mange valgmuligheter at man trenger huskelapp for å finne ut hva som er "en coil fra hver humbucker, seriekoblet og ut av fase". :)

Til tross for det, synes jeg det er fint at det er litt utvikling på fronten, og at man kan velge noe som er litt annerledes enn det man fant opp på femtitallet.

Hehe, jeg så hele filmen og kunne faktisk ikke høre så veldig store forskjeller på posisjonene. Vreng/rein var greit, men ellers? Meh... Tar høyde for manglende nyanser når man hører dette på en telefon. Må innrømme at jeg tenker keiser med nye tekstiler. Og for å sitere en annen forumitt: "when the drummer kicks in..."

Tja, kanskje ikke helt uenig, men på den annen side er jo disse ekstra lydene en del av signaturlyden til flere sagnomsuste gitarister, som det til nå ikke har vært mulig å få til uten å sette inn ekstra brytere (eller med den bryteren så er elendig rent mekanisk), så slik sett er det jo en dings som kanskje kan ha livets rett. Den passer jo rett inn, uten å måtte bore hull frese og herje i en gitar. På en del LP-er er jo det et poeng, i og med at endringen blir totalt reversibel.

• Like 1

Tja, kanskje ikke helt uenig, men på den annen side er jo disse ekstra lydene en del av signaturlyden til flere sagnomsuste gitarister, som det til nå ikke har vært mulig å få til uten å sette inn ekstra brytere (eller med den bryteren så er elendig rent mekanisk), så slik sett er det jo en dings som kanskje kan ha livets rett. Den passer jo rett inn, uten å måtte bore hull frese og herje i en gitar. På en del LP-er er jo det et poeng, i og med at endringen blir totalt reversibel.

Tja. Jeg har en faseswitch på en av tele'ene mine med 'buckers (tenk Peter Green), men når jeg drister meg til å bruke den får jeg kommentarer som feks: "har du stemt?" eller "skal du ha sånn lyd?" eller "ere no gærnt med ampen din?"

Men for all del:-)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By CastorFiber
      Ser på diverse andre steder, blant annet FB. Det virker som om det er Harley Benton-feber for tiden?
      Har hatt et par stykker, og det var helt greie billiggitarer, men ikke noe å falle i staver over. Noen som har en kommentar på fenomenet, ut over gitaristsuggesjon?
      Har det skjedd noe med kvaliteten, eller hva er grunnen til denne lovprisingen?
    • By CastorFiber
      Etter hvert som man blir eldre, innser man at livet har flere faser.

Jeg er ferdig med en av mine, nemlig gitarfikling.
      Jeg er ikke så veldig glad i å selge ting på nettet, så derfor spør jeg her om en flyttekasse full av ting og tang kan være et salgsobjekt for folket her?
      Jeg kunne jo ha solgt unna en og en ting, men det er faktisk ikke så fristende for meg. 
      De tingene jeg har, er mer "billig skrot, men veldig mye av det" enn "Godbiter og fantastiske skatter fra det uåpnede skapet til bestefar".
      Det er snakk om for eksempel pickups, type Epi, GFS, og så videre. Jeg har en god del verktøy, stort sett fra StewMac, et stratbyggesett (igjen rimelig) noen bøker om gitarbygging, potmetre av mer eller mindre kurant type, brytere, knotter, skruer,  beis, fillers, superfint slipepapir, brytere, nuts, diverse bånd, noe binding, og jeg kan holde på lenge.
      For mange år siden var en forhandler innom her, og han utbrøt "Du har faen meg mere ting enn det jeg har i butikken".

Jeg er ikke ute etter å få inn en vanvittig sum, men det er for dumt å kjøre dette på søppelplassen. Jeg er ikke blakk, så jeg vil ha igjen litt for dette.

Før jeg bruker tid på å samle sammen og ta bilder, vil jeg gjerne vite om dette er en kurant måte å selge ting på. Hvis jeg ikke får noen svar, får jeg finne andre måter å kvitte meg med alle disse tingene på.

Svar i tråden, eller PM. Uforpliktende.
    • By CastorFiber
      Det viser seg at Gibson har tenkt å saksøke blant annet Dean guitars for å kopiere flere modeller.
      Der fikk jeg skikkelig respekt for et selskap som for eksempel for noen få år siden lanserte en "Jimi Hendrix"- modell...
      Det at Dean har laget gitarer med V- fasong siden oppstarten på søttitallet, spiller tydeligvis ikke noen rolle.

På en måte skjønner jeg det jo. Se selv, det er jo klin umulig å se forskjell på silouetten.
      For den som vil lese mer, se lenke. https://guitar.com/news/industry-news/gibson-sues-dean-guitars-trademark-infringement/?fbclid=IwAR1FYnfKR7DlYf_McaygzWYl9ARFKOcTAvJ24AyZ9HI4Vm9nxLrEZXO83XU

• By CastorFiber
      I riktig gamle dager lagde jeg noen videoer om Behringer VS Boss, Behringer VS Shure og så videre. Disse gamle postene er vel knapt nok i live, men slik jeg husker det, var det vanskelig for datidens medlemmer å høre forskjell på de lydtestene jeg lagde.

Jeg er jo ikke noen ekspert, men jeg kom over denne videoen fra JHS pedals som jeg synes var spennende.
      Hør selv. 
      Bare så det er nevnt, jeg er veldig klar over det den mekaniske byggekvaliteten ikke er helt lik.

• By CastorFiber
      Ser det er flere poster om dette på forumet allerede, men tenker det er verdt en egen tråd.
      Det er mange kilder som har dette som en nyhet, jeg har bare valgt en av dem.
      https://www.musicradar.com/news/gibson-files-for-bankruptcy

• Siste aktive tråder

• David, størrelse betyr ingenting,......🙄 😁,
    • Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 
    • Binding på gripbrett.
    • Kjøpes fra StewMac, limes med polyeuretan-lim. Jeg bruker Titebond sine lim til alt, trelim, superlim og poly
    • Photoshoot med dette beistet ved "Sverd i fjell", flott søndagsmorgen må jeg si... 🙂  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.