Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd Rose uhell! Hjelp!


Dangelbær

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig bestilt en Dean Razorback DB som jeg fikk idag. Har meget lite erfaring med gitar, men har sett hvordan man bytter strenger o.l. så jeg skiftet da strenger til 10-13-17-30-44-52 og trodde det gikk meget flott.

Litt senere satte jeg og spilte og stemte frem og tilbake for å få ''strekt'' ut strengene da plutselig A-strengen revnet nederst i Floyd rose'n, så tenkte hvis jeg kuttet den delen vekk og stappet den litt lenger ned, og har litt mer ''tension'' så ville ikke samme skje igjen.

Når jeg sto og tuklet, så kom et lite smell og Floyd Rose'n sto rett opp, klare ikke sjøl å bøye den så mye med tremolo bar'n, så av alle idiotiske ting jeg kunne tenke på, så dyttet jeg ned hele greia til dit den skulle, og ALLE merk ALLE strengene røk.

Er ikke sikker på om strengene var for tykke eller om jeg bare direkte suger å sette inn strenger, så jeg ber om råd, og bønn for den saks skyld.

Er ikke sikker på om dette er feil plass å poste men jaja, la gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i sta om snakk om hvis du bruker tykkere enn 52strenger må du justere fjæringen, men det som virke overnaturlig skummelt nu e jo at hele tremoloen ligg helt nede (usikker om den skal være slik), men er vell bedre enn at den står i 75grader fremover bøyd :s

Men kjeik på den tråden, men ble ikke så veldig klokere, trur ikke æ har gjort nåt feil med kor slakk strengan skal være når dem settes på, men alikevel, takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah okei! Da e den riktig! Men trur enda jeg må fikse litt på fjæring om jeg skal bruke såppas tykke strenger, som flere nevnte på et annet forum, ellers så har jeg vell gjort noe feil. Tenkte å stikke innom en musikkbutikk borti gata i morgen, men om andre har noen relaterte svar å komme med, blir jeg vell glad :)

Takk for hjelpen forresten! Får bare håpe det her ordner seg, for å få en helt ny gitar og rett etter så revnes alle strengen, er ikke en positiv følelse, lover jeg deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsett av tremolo, enten det er vintage eller floyd, flush eller flytende, er en del av grunnopplæringen for å bruke en slik gitar. Altså like viktig som å lære å spille på den. En som selger slike gitarer til ferskinger uten å fortelle dem om dette gjør ikke jobben sin. Forstår man prinsippet med en vippe (brua) i balanse (strenger og fjærer trekker på hver sin side) er det ikke så mye som skal læres før oppsettet går som en lek. Med FR må man i tillegg til å balansere brua mellom strenger og fjærer også huske å plassere finstemmings-skruen i utgangs-posisjon før man setter på hver ny streng for at man skal ha mest mulig å gå på i begge retninger etter grovstemming og påfølgende låsing av oversadel.

http://www.musicgearreview.com/features/floyd-rose-setup.htm

http://www.premierguitar.com/articles/How_to_Set_Up_a_Floyd_Rose_Style_Trem

http://www.youtube.com/results?search_query=floyd+rose+setup

Hør hva som sies om nybegynnere i de første minuttene av denne videoen http://www.youtube.com/watch?v=dzBLysvmPy0

Kjenner du deg igjen? ;-)

I videoer sier mange teknikere at de anbefaler profesjonell hjelp til oppsett f.eks om man skifter strenge-tykkelse. Jeg anbefaler på det sterkeste at man tar de minuttene man trenger for å lære å gjøre det aller meste selv. Da er man bedre rustet til å håndtere problemer som kan oppstå f.eks på en spillejobb.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene!

Fikk levert gitaren til en spesialist. Det artige æ ser nu e jo at når æ fikk gitaren va jo for det første strengan ustemt å for det andre va jo tremoloen ikke i vater (for å si det sånn).

Siden æ bruke strenga som e 10-52 måtte han jo BARE putte på 2 ekstra fjærer til tremoloen. Å ettersom æ har forstått det riktig e det en Floyd Rose Special, om det nu har nåt å si.

E glad problemet løste seg, å gitaren e bare en drøm å spille på nu!

Igjen, takk for alle svarene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.