Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd blir fort ustemt etter divebombing - Hvordan diagnosere?


Naigewron

Anbefalte innlegg

Jeg har en Peavey Wolfgang med Floyd som sliter litt med å holde stemmingen på et par av strengene etter litt aktiv bruk. Jeg tenker den logiske forklaringen er at strengen glipper gjennom låsen i nøtten, men kan det være andre årsaker? Er det i så fall ny nøtt som må til, eller finnes det triks for å fikse slike ting?

Det er ikke et balanseproblem, siden Floyd på Wolfgang ligger mot kroppen og kan kun bøyes ned og ikke opp.

Kan jo ikke ha en Eddie Van Halen signaturgitar uten å kunne divebombe vilt og hemningsløst :D 

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du daiver så blir strengen helt slakk. Et fenomen som kan oppstå er dersom strengen står i viss spenn sideveis i stol. Dette kan være både snurr på streng eller at strengeenden er plasset litt vinklet ned i låsen. Da søker strengen seg sideveis i sporet når streng er slakk og er det plass der det kan hekte/legge seg så får du annet spenn enn om den legger seg i "idealsporet". Så spretter den tilbake senere eller bare legger seg riktig andre ganger. Ellers ville jeg sjekket at både nøtta og hals er dønn fast. Sjekk også om det det "gravert" inn spor i nøtta etter strenger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SteikBacon skrev:

Når du daiver så blir strengen helt slakk. Et fenomen som kan oppstå er dersom strengen står i viss spenn sideveis i stol. Dette kan være både snurr på streng eller at strengeenden er plasset litt vinklet ned i låsen. Da søker strengen seg sideveis i sporet når streng er slakk og er det plass der det kan hekte/legge seg så får du annet spenn enn om den legger seg i "idealsporet". Så spretter den tilbake senere eller bare legger seg riktig andre ganger. Ellers ville jeg sjekket at både nøtta og hals er dønn fast. Sjekk også om det det "gravert" inn spor i nøtta etter strenger. 

Den årsaken gir mye mening, for den har definitivt hoppet tilbake til stemmingen av og til også. Jeg har regnet med det er fordi strengen sklir tilbake gjennom nøtten, men det kan jo også være stolen ja.

Takker, jeg skal eksperimentere og teste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den nærmer seg jo 20 år gammel og har spor av å være godt brukt, så slitasje både her og der kan være et problem.

Har fått den skikkelig intonert og satt opp, og den fikk seg en sliping av båndene samtidig. Definitivt ekstremt mye bedre å spille på, så nå vil jeg bare ha stabil tuning for å gjøre den helt perfekt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.