Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En rockegitarists pinligste bekjennelse


Brekkvasselven

Anbefalte innlegg

Steike. Jeg for min del må si jeg er misunnelig på alle gitarister som har spilt/spiller i coverband. De har gjort noe jeg i svært liten grad driver med: lære seg låter, riff, teknikker, soloer etc.

Nå er jeg såpass gubbeaktig både i hodet og i alder at jeg innser at det er for seint for meg å begynne å planke kul musikk, men noen ganger tenker jeg "fankern....nå skulle jeg ønske at jeg kunne den og den låta"...

Når det er sagt: Det har blitt meg fortalt at jeg er en kreativ og dyktig gitarist, uten at jeg går rundt og tror på det. (ikke hele tiden ihvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli en bedre gitarist og musiker så må du lære deg masse låter i forskjellige sjangre, akkurat som at en matematiker må lære seg ditt for å forstå datt. Du kan ikke være lektor i brøk!

Setter du en person til å skrive låter som kun hører på metall, kun speller metall og nekter å lære seg coverlåter... Da ser jeg for meg at du får det mest uoriginale og derivative mølet som er mulig å oppdrive..

Dette er selvfølgelig ikke rettet mot Jonta, da jeg hverken vet hva slags musikk han spiller eller hva slags musikk han hører på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike. Jeg for min del må si jeg er misunnelig på alle gitarister som har spilt/spiller i coverband. De har gjort noe jeg i svært liten grad driver med: lære seg låter, riff, teknikker, soloer etc.

Nå er jeg såpass gubbeaktig både i hodet og i alder at jeg innser at det er for seint for meg å begynne å planke kul musikk, men noen ganger tenker jeg "fankern....nå skulle jeg ønske at jeg kunne den og den låta"...

Når det er sagt: Det har blitt meg fortalt at jeg er en kreativ og dyktig gitarist, uten at jeg går rundt og tror på det. (ikke hele tiden ihvertfall)

Det er ikke for sent. Jeg spiller i coverband som startet i år, og vi spenner sikkert 20 år i aldersforskjell, fra rundt 35 til 55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å henge ut noen! Og det var ikke meningen å rakke ned på dem som spiller coverlåter (bortsett fra Kiss låter da ;) ). Vi spiller også et par cover låter, fordi de låtene har et budskap vi liker og vi omarranger de selvførgelig .Jeg bare sier MIN mening om det å drive med musikk. Selv om jeg er amatør på lavt nivå, så handler det om kunst. Om at jeg vil spille en sjanger jeg liker og som har et budskap jeg kan stå inne for. Selv om metall er det jeg liker best, er Bjørneboe albi\umet til Anne Grete Preus en av favorittene.

Og mitt utgangspunkt er også at jeg er skuffet. På åttitallet hørte jeg og mange andre på Bob Dylan, U2, Pink Floyd osv. men også div. hardrock og metallband med tvilsomme tekster. Uansett, skulle vi skulle forandre verden, på en måte. Nå finner du oss på danskebåten og vil bare høre Livin next door to fuck'n Ailce, spillt av et stakkars bulgarsk band på jobb, som er dritt lei både oss og Alice. Eller på afterski....

Jeg mener kunst skal utfordre folk, intellektuelt, politisk, filosofisk, ikke oppfordre til videre søvn. (forresten, noen som fikk noe mer ut av filmen Matrix, enn bare action-underholdning?)

Cover bandet til Aphellion, virker jo som en bra greie, da Jokke hadde mye bra å fare med, og fortjener å bli repetert.

Det hadde også vært trist å finne (hvis han fortsatt hadde vært levende) vår store helt i et "party band" på et hotell, fordi tidene er dårlige for egne låter med mening på norsk. Da hadde det kanskje vært bedter om han tok et møbeltapetserer kurs. Aderledes er det med Lemmy han sier det selv, i spørsmål om hvorfor han fortsatt holder på "I'm not usable to anything else than rock"

On topic: Brekkaselven, gjør det du føler er gøy, innspirerende og utviklende, styr unna de store kompromissene.

For mange år siden, tvang jeg meg selv gjennom et år i et barnekor-orkester, som spillte gamle svisker. For å lære med vriene akkorder og utvikle meg og veldig hyggelig med barna og venner da. Men det resulterte i at jeg desverre la gitaren på hylla i flere år etterpå. Men det trengte selvførgelig ikke å ha gått slik........

Og apropo Sputnik: Jeg lånte en gang en sputnik kasett av Bølla (ekssvigemor) får å vise min bulgarske kjæreste noe av "ytterpunktene" i norsk kultur. Vi var på biltur og denne kasetten satte seg fast i bilspeller'n, det tok flere dager før jeg fikk åpna maskinen og fikk den ut. En artig opplevelse, som man husker :wacko:

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstner eller håndtverker?

Hvor mange gitarister er det her på forumet som er virkelige kunstnere?

Ikke vet jeg, men jeg tror det er mange flere gode håndtverkere(gitarister) enn det er kunstnere.

Det kan være lurt å lære alle sider av faget hvis man på sikt har tenkt å få utfoldet seg som kunstner.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om metall er det jeg liker best, er Bjørneboe albi\umet til Anne Grete Preus en av favorittene.

Jeg mener kunst skal utfordre folk, intellektuelt, politisk, filosofisk, ikke oppfordre til videre søvn.

Vi er alle forskjellige. Veldig mye av den musikken jeg hører på, som jeg liker, og som jeg også liker å spille sjøl, det er musikk som bare gjør noe med meg, akkurat som at du liker Preus-dama. Og når jeg spiller ting jeg liker, så ligger spillegleden i å gjenskape noe jeg syntes låter fint.

Musikken behøver aldeles ikke å utfordre meg på noen som helst slags måte. Det behøver ikke være kunst, det behøver ikke ha noe budskap, det behøver ikke engang å få meg til å tenke en eneste tanke. Det kan bare være musikk. Fin musikk. Rock eller ballade, same difference, bare det er fin musikk.

Jeg har ofte lurt på hvorfor alt absolutt skal analyseres i hjæl. Hvorfor kan man ikke bare nyte noe, uten at en masse kriterier skal være oppfylt, annet enn at det smekter ører og sanser?

Og når jeg fleiper med at Hr. Storbukås er lavmål, så er det tildels fleip, men også tildels begrunnet i at det skurrer i mine ører. Mine ører syntes ikke at det er fint. På akkurat samme måte som at jeg ikke syntes at metall er noe å høre på. Men jeg har null problem med å akseptere at Sputnik har solgt hundretusenvis av eksemplarer, og tjent bøtter med penger, eller at andre syntes det er fint. Helt uten å sette krav til at det skal være kunst, eller være intellektuelt utfordrende, eller ha noe spesielt budskap. Kombinasjonen budskap og metall, syntes jeg forøvrig er et paradoks, for ikke skjønner jeg at folk kan oppfatte et budskap i all den støyen. Men jeg aksepterer at andre oppfatter det annerledes.

Poenget mitt er, at folk må få gjøre hva de vil, spille hva de vil, tuftet på hvilken motivasjon de vil. Om det er å utvikle seg, tjene penger, eller å digge seg sjøl, det må være helt opp til den enkelte.

Begynn i danseband du Brekkvasselven. Det er tross alt ikke et ekteskap, og blir du lei, så er det jo bare å takke for seg... <_<

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen budskap og metall, syntes jeg forøvrig er et paradoks, for ikke skjønner jeg at folk kan oppfatte et budskap i all den støyen.

Hvis du kategoriserer metall som utelukkende støy, så tror jeg din personlige grense mellom hardrock og metall ligger veldig mye høyere opp på ekstremskalaen enn hos de fleste andre :P

Skjønner helt klart at mange faller av lasset når de hører f.eks. Napalm Death eller de to første Carcass-skivene, men metall er da så mye mer enn ekstremmetall! Er f.eks. «Living After Midnight» bare støy hvor man ikke er kar om å høre hva de synger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kategoriserer metall som utelukkende støy, så tror jeg din personlige grense mellom hardrock og metall ligger veldig mye høyere opp på ekstremskalaen enn hos de fleste andre :P

At jeg ikke har peil på metall er en korrekt observasjon... :D

Beklager avsporingen..... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er kunst kan jo heller ikke diskuteres. Noen mener at Aune Sands champagneglass formet etter Marianne Aurlies rumpe er kunst (i hvert fall han selv). Mannen på gata bryr seg generelt lite om det som kallse høykultur og "kunst". Likevel er jo mangfold en fin ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstner eller håndtverker?

Det kan være lurt å lære alle sider av faget hvis man på sikt har tenkt å få utfoldet seg som kunstner.

Så du anbefaler jass og klassisk, samt titte litt på poesi?

SEKS sider, brekkvasselven!

Farg meg imponert og overrasket!

Ja, jeg tar en laang pause etter dette, jeg lover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.