Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En rockegitarists pinligste bekjennelse


Brekkvasselven

Anbefalte innlegg

Da har man endelig fått prøvespilt i dansebandet, og jeg ble tatt inn i varmen :) Det var dyktige folk. og de har en visjon om å bli mer rocka. Tror jeg kommer til å trives godt jeg ;)

Kult. :) Danseband som kan rocke er gøy. Det tyder også på at de først og fremst er musikere som liker å ha det moro. Og det er tross alt det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Har dette bandet et navn?

Som man kanskje har hørt før?

De heter Hilde og gutta. De er vel ikke superkjente akkurat, men de har vel hatt ei låt på dansebændjukeboksen på NRK i noen år. Fikke presentert mye countryrocklåter som forslag , og de gjør det mye lettere for meg å komme i siget ihvertfall. En annen ting er at respekten for musikerne som driver med dette har økt fra min side (selv om ikke musikksmaken kommer til å forandre seg nevneverdig), og jeg merker allerede at det skjer litt med gitarspillet mitt i positiv retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du asolutt må tjene penger, kan du jo heller begynne å selge hus, og heller bruke fri tiden din på noe kreativt. Tenk på all den tiden du kommer til å kaste bort. Tid du kunne brukt på å skape god musikk, poetiske tekster osv.

Jeg spillte i et slags world-music band, plutselig en dag så skulle vi øve inn låter som Labamba osv. grunnen var at det skulle tjenes penger, vi skulle spille på hoteller, til selskap og sikkert på dans(k)ebåten.

Jeg følte meg brått veldig sjøsyk, pakket ned bassen og det var det.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De heter Hilde og gutta. De er vel ikke superkjente akkurat, men de har vel hatt ei låt på dansebændjukeboksen på NRK i noen år. Fikke presentert mye countryrocklåter som forslag , og de gjør det mye lettere for meg å komme i siget ihvertfall. En annen ting er at respekten for musikerne som driver med dette har økt fra min side (selv om ikke musikksmaken kommer til å forandre seg nevneverdig), og jeg merker allerede at det skjer litt med gitarspillet mitt i positiv retning :)

Har hørt om dem, har solgt noe DMX lyskontroller til teknikeren dems :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du asolutt må tjene penger, kan du jo heller begynne å selge hus, og heller bruke fri tiden din på noe kreativt. Tenk på all den tiden du kommer til å kaste bort. Tid du kunne brukt på å skape god musikk, poetiske tekster osv.

Jeg spillte i et slags world-music band, plutselig en dag så skulle vi øve inn låter som Labamba osv. grunnen var at det skulle tjenes penger, vi skulle spille på hoteller, til selskap og sikkert på dans(k)ebåten.

Jeg følte meg brått veldig sjøsyk, pakket ned bassen og det var det.

Vel...det er utrolig nok ikke for pengene jeg gjør dette, men for å pushe meg til å bli en bedre allround musiker, og for å få sceneerfaring. Det er trivelige folk å omgås, og med å gjøre dette kan det kanskje oppstå kontakter i fremtiden.

Jeg har et veldig snevert nettverk med musikere i nærheten. Samtidlig som jeg er i gang med dette er det også et metallband på gang som skal spille Pantera, Machine head osv, så føler jeg får i pose og sekk egentlig. Ndg å lage poetiske tekster er jeg heller slapp, så tror dette blir greit jeg.

Ngd å selge hus er vel ikke det noen god butikk her jeg bor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du asolutt må tjene penger, kan du jo heller begynne å selge hus, og heller bruke fri tiden din på noe kreativt. Tenk på all den tiden du kommer til å kaste bort. Tid du kunne brukt på å skape god musikk, poetiske tekster osv.

Jeg spillte i et slags world-music band, plutselig en dag så skulle vi øve inn låter som Labamba osv. grunnen var at det skulle tjenes penger, vi skulle spille på hoteller, til selskap og sikkert på dans(k)ebåten.

Jeg følte meg brått veldig sjøsyk, pakket ned bassen og det var det.

Det er ikke så kjipt å drive med musikalsk prostitusjon som mange tror. Klarer man å finne en slags middelvei mellom ting folk flest liker og ting som er ålreit å spille, så kan det bli veldig moro! Det er en million ganger fetere å spille slagere foran et takknemlig publikum enn å spille eget materiale for 15-20 sure metalheads med arma i kors. :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dukker tilfluktsrommyten opp nok en gang.

De fleste profesjonelle musikere lever av å spille andres verker. Tenk på klassiske utøvere da, tror dere de synes det er å selge sjela si fordi de er med på å framføre stykker av Bach?

Musikere trenger også penger, og kan man, og ønsker å tjene penger på å spille, må man gi blaffen i meningene til musikkpolitiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man glad i å traktere sitt hovedinstrument så finner man fort ut at alle sjangre har noe å by på, være seg double-stops, besiffring, pop-plukking osv.

Og alle trenger å tjene penger og har sjeldent noe i mot det.

Skal man leve av musikk eller ha det som en bi-inntekt så er det større mulighet for å få til dette gjennom å spille andres kjente verker fremfor å slå igjennom med eget.

Såpass realistisk burde man være, men det betyr ikke at man skal legge egne prosjekter på hylla for det.

Tid er nok gjerne en faktor oppi det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller i et countryband og synes det er meget artig. Vil ikke si jeg går vekk fra hver gig stolt som en hane over hvordan det låt, selv om det alltid er et par fylliker som hadde tidenes konsertopplevelse, men jeg får når spilt litt! Må innrømme at jeg gremmes litt over min musikalske integritet når vi drar i gang med Idyll, Møkkamann og Solskinnsdag, men det er nå det som funker.

Har starta et Black Crowes tribute-band nå også som jeg gleder meg no alvorlig til å begynne å spille live med. Har også et rockeband med originale låter, men det er utrolig vrient å engasjere publikum med egne låter ass... artig å lage låter og øve, men kan miste litt motet live. En god blanding er tingen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også legge til at veldig mye av musikken jeg oppfatter som fengende og spennende ofte har innslag av flere sjangere i seg. Den musikken som strengt holder seg innenfor snevre sjangerbokser kan også være fin, men jeg merker jeg ofte blir fort lei den/trenger pause fra den. Jeg kjenner fortsatt en herlig sitring av spenning i hele kroppen når jeg tenker tilbake på John Lord (RIP) og hans mesterlige innslag av klassisk musikk i introene til flere Purple-låter i liveversjon.

Det å mestre flere sjangere gjør at man blir mer spennende som musiker, mener nå jeg. Og når det er sagt, så er dansebandmusikk ispedd rock ikke så langt unna countrypoprock, og der må jeg innrømme at jeg har noen guilty pleasures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer aldri da jeg og noen av mine medstudenter var innom Ugla i Bergen en fredagskveld for snart 20 år siden... For de som har opplevd Ugla (eller mer korrekt; "Nye Ugla"), så vet de at det ikke akkurat var Bergens hotteste musikkjoint... Et bulgarsk danseband stod og svaiet mens de liret av seg den ene svensktoppklassikeren etter den andre. En av studinene gikk fram til dem i en pause og spurte med sitt søteste smil om det var en aldri så bitteliten mulighet for at de kunne spille noe mer klassisk... f. eks "Smoke on the water"..? :wub:

De bulgarske gutta lyste opp og det var tydelig at det var dette spørsmålet de hadde ventet på i årevis - de rev en forrykende god versjon av halve katalogen til Deep Purple i løpet av den kvelden, med litt Stones og annet krydder innimellom. Utrolig dyktige musikere, og stemningen på Ugla var på topp resten av kvelden ^_^

Så det er bare å hive seg utpå dansebandbølgen, og eventuelt håpe at det kommer en søt studine og ber deg spille noe frekt fra System Of A Down eller tidlig Metallica :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvfølgelig det laveste man kan synke, men kjør på. Dette er jo mye bedre enn å ikke spille med noen.

Feil. Det laveste man kan synke er Sputnik, type "Nå skal vi skilles Johanne". Da er du i bånn.

Men selv han selger som bare faen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da leve hver dag som om den var den siste, hva ville vi fylle den med da? Tenk dere at f eks. om to år er fingrene stive av leddgikt. Hva ville dere brukt de to årene til.

Randy Rhoads døde allt for tidlig, tenk om han hadde brukte de siste åra sine på dansbandsmusikk, for å få erfaring :wacko:

Faktisk det der med leddgikt er ikke helt fjærnt fra min egen situasjon, man blir veldig kresen på hva man bruker (opp) fingrene på....

Kanskje et litt annet utgangspunkt, men, alikevel.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu og vend på dette, er det bedre å spille ting man har laget selv nede i en kjeller for seg selv og tre andre, eller å spille for noen hundre mennesker som synger, danser og koser seg med det man måtte ha igjen av bevegelse i fingrene, og attpåtil få betalt? Fasit finnes ikke.

Tror det er skikkelig slitsomt å leve alle dager som om det var den siste. For et pes. Da burde jeg i det minste begynne å rydde, og selge alle greiene de andre i slekta ikke bryr seg om å ha. Da blir det stuslig for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.