Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En rockegitarists pinligste bekjennelse


Brekkvasselven

Anbefalte innlegg

Det er ikke flauere enn du føler det selv (altså litt flaut, om jeg forstår deg rett). ;)

Men det er et tegn på styrke å gå utenfor komfortsonen sin. Og jeg tror du vil lære mer på denne måten enn bare mer av det samme.

... men det er klart: Dersom du må kle deg som gjengen lenger opp i tråden, så kan det være vanskelig å bevare verdigheten på scenen.

Heldigvis finnes det mer harmoniske og moderne antrekk.

http://www.svenskadansband.se/data/media/1512/D2681-Kjell-Bertils.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke flauere enn du føler det selv (altså litt flaut, om jeg forstår deg rett). ;)

Men det er et tegn på styrke å gå utenfor komfortsonen sin. Og jeg tror du vil lære mer på denne måten enn bare mer av det samme.

... men det er klart: Dersom du må kle deg som gjengen lenger opp i tråden, så kan det være vanskelig å bevare verdigheten på scenen.

Har visst type dressmann kleskode på noen arrangementer, så takk og pris tror jeg den delen skal gå bra :) Føler allerede at utviklingen har startet , så tror sikkert jeg kommer sterkere ut av dette.

En annen ting er jo at man knytter kontakter som igjen kan føre gode ting med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nog uansett inte komma så många thrashers på konsertena så imagen som Bay Area kung svekkes antagligen inte.. Det blir värre om ni blir stora och du måste stå på nåt Sommeråpent tak och smile i takt i rosa kavaj och se på trummisen och smile ännu mer (nästan skratta) så att man verkligen kan se hur sköjj ni har det.. DÅ svekkes imagen.. Men tills dess, kör på, covers som covers typ :) . Är det schyssta folk som man kan ta sig en bira eller sju med så blir det säkert supergøy i turnebussen.

Fast personligen skulle jag nog inte klara av att ta steget alltså.. varken färdighetsmässigt eller pridemässigt.. sorry :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nog uansett inte komma så många thrashers på konsertena så imagen som Bay Area kung svekkes antagligen inte.. Det blir värre om ni blir stora och du måste stå på nåt Sommeråpent tak och smile i takt i rosa kavaj och se på trummisen och smile ännu mer (nästan skratta) så att man verkligen kan se hur sköjj ni har det.. DÅ svekkes imagen.. Men tills dess, kör på, covers som covers typ :) . Är det schyssta folk som man kan ta sig en bira eller sju med så blir det säkert supergøy i turnebussen.

Fast personligen skulle jag nog inte klara av att ta steget alltså.. varken färdighetsmässigt eller pridemässigt.. sorry :) .

Skal ikke si ferdighetene er så voldsomt mye å skryte av her i gården, men de kommer ihvertfall til å bli bedre. Rosa kavaj ser heldigvis ikke ut til å omfattes av uniformsreglene ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slang sammen en gjeng og øvde inn 40 låter på tre måneder, deriblant "Leende Gulbruna", "Blue Hawaii" og noe reinlenderstyr. I løpet av tre måneders spilling hadde vi dratt inn nok til ny PA og en halv månedslønn hver. Vi gikk lei etterhvert, men spilleoppdrag mangla det ikke på. Grei måte å skaffe seg både sceneerfaring og cash på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli overrasket over hvilke musikalske oppturer man kan få i "danseband". Jeg spiller vel mer i typen partyband, men skilnaden er egentlig liten. Man får av og til noen øyeblikk der bandet svinger noe vanvittig, stappfullt av folk foran scenen, og det kan være under den mest banale klisje-låten. Samspill i et band er så mye mer enn låter og sjanger i seg selv. Dessverre kan man av og til finne seg sjøl i å kose seg glugg ihjel under en standard dansbandslåt... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også litt noen timer "coverlåtband", kanskje ikke så mange svenskelåter, men kan istemme med at det faktisk har sine øyeblikk. Har man for eksempel et publikum som virkelig kan danse swing, og gulvet i lokalet gynger ti cm opp og ned, man ser store smil og tanngarder fra et stappa gulv som koser seg, og man henger så bakpå rytmen at det kiler litt i ryggen, er det faktisk et godt kick.

Jeg jobbet sammen med et par andre som også hadde musikkutdannelse, og vi la en god del jobb i detaljer i det vi øvde inn, finne rikige plusser, adder, 7-ere og 9-ere på akkorder osv.. Sånt tar tid.. Siden vi sang bra alle sammen, jobbet vi mye med koring. Det brukte vi mye tid på også.

Etter mas fra publikum, lagde vi et Sven- Ingars- medley med "ad-libkoring" som vi spilte gjennom et par ganger før vi fant ut at "satt bra nok".

Gjett hva som slo aller best an på neste spillejobb.

Jeg synes ærlig talt at det er litt latterlig at det liksom bare er noen typer musikk som skal ha all "creden" Gå på en klassisk konsert, of opplev andre utøvere som er så dyktige på sitt felt at man kan få hakeslepp av mindre. Det er ikke nødvendig å konvertere, selge gitaren og handle hele katalogen til Beethoven av den grunn, men innspill er aldri dumt.

Nekter man for det, er det kanksje ofte for å dekke over at men ikke behersker ting og tang selv som utsagn som "Næh, jeg kan ikke noter, det er så jævla begrensende for meg, blir liksom litt låst i spillingen de som kan det". Og så videre.

Greit nok at dansebandsjangeren er litt begrenset, men det gjelder da faktiks mange metal-sjangre, også andre sjangre, også.

Til slutt, grunnen til at svenske danseband hadde "kostymer" er rett og slett av skattemessige årsaker. Skattemyndinghetene i sverige har som krav om at arbeidsantrekket til musikere ikke skal kunne brukes i andre sammenhenger for at det skal være lov å trekke det fra på skatten. Derfor disse gamle bildene av klær som passer best på sirkus. Særlig 20-30 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at det ikke er så lett som jeg trodde dette her. Mye tvister og vrier på akkorderplasseringer på noen av sangene, samt durer som ikke er så gitarvennlige. Har ihvertfall bestemt meg for at jeg skal gå inn i dette litt forberedt.

Skal fortelle om jeg blir godtatt som medlem.På tirsdag skal jeg til pers. Veldig hyggelige folk er det også, så jeg krysser fingre for at de blir tåelig fornøyd med det de hører ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.