Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En rockegitarists pinligste bekjennelse


Brekkvasselven

Anbefalte innlegg

Musikkutstyr kjøpes da lett for penger man tjener som rørlegger. Kostnadene for utstyret du nevner her, er ikke mer enn det du gir til pusheren som selger huset ditt (ingen som klager over at det er dyrt forresten) Argumentet om å tjene litt ekstra som hobbyartist er bare tull, ta deg heller en ekstrajobb som bussjåfør.

Ja, allt kan kjøpes, også artister.

Herre..

Uansett hvordan du vrir og vender er det jo kjekt å spille. Er folkene du spiller med i tillegg ålreite, så er det jo SUPERT!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke kjekt å stå å spille låter av Sputnik, Vikingarna eller Postgirobygget, selv om de du spiller sammen med er supre folk!

Det virker som det er litt prestisje i å tene litt på å opptre. Se på meg liksom, tjener penger på detta. Et bare så lei folk som absolutt må gjøre noen titalls tusen i året på å leke artist, istede for å fordype seg i akkurat den musikken de elsker. Penger tjener man vel på jobben, jeg mener den vanlige jobben.

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene fra den vanlige jobben går rett i hus, bil, unger og regninger. Det er lettere hjemme å forsvare utstyrskjøp at pengene er tjent inn på denne hobbyen.

Ikke populært at det ikke blir ferietur med familien en sommer fordi du har brukt penga på en Les Paul Custom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke kjekt å stå å spille låter av Sputnik, Vikingarna eller Postgirobygget, selv om de du spiller sammen med er supre folk!

Da vi hadde afterski/partyband tidligere i år, spilte vi ikke låter av noen av de artistene. Vi spilte derimot låter av Kiss, Steel Panther, Twisted Sister og Queen. Det synes jeg er ganske langt unna kjipt, siden jeg digger alle de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke kjekt å stå å spille låter av Sputnik, Vikingarna eller Postgirobygget, selv om de du spiller sammen med er supre folk!

Det virker som det er litt prestisje i å tene litt på å opptre. Se på meg liksom, tjener penger på detta. Et bare så lei folk som absolutt må gjøre noen titalls tusen i året på å leke artist, istede for å fordype seg i akkurat den musikken de elsker. Penger tjener man vel på jobben, jeg mener den vanlige jobben.

Synes du. Skjønner ikke hvorfor du gidder å bry deg om hva andre tar seg til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltså nu bygger väl trådstartaren, som jag tolkar det, litt upp till att man kan lufta både positive och negativa åsikter runt temat i den här tråden, så då är det väl bara roligt att någon är negativ till det hela så att det inte bara blir en ryggdunkstråd, eller ? Rätta mig gärna om jag har fel, mr. Trådstartare :) .

En intressant fråga tycker jag blir om coverspelandet er positivt eller negativt för det kreativa skapandet? Bidrar covrandet till att ens "riktiga" band utvecklas eller blir man liksom bara nöjd med att spela covers så att man slutar skriva låtar själv (det är ju så roligt, alla är glada och man tjänar pengar, så varför ska man gidda göra något eget?)? Alla har ju inte ett inre mål om att skapa nåt kreativt och i så fall så är det ju förstårligt om inte önskan om att ha ett skapande band är så starkt. Men ni som tänkte att coverbandet bara skulle vara vid sidan av/en kort period, har det gjort att ni skapar mer (pga att ni får mer pengar till bättre utstyr, utvecklas av att spela live och blir bättre musiker av att spela mer) eller har ni stagnerat och menar nu att det å spela covers är greit nok/fetare än att skriva eget?

Alltså jag menar det inte negativt, jag bara undrar. Ärliga svar är mer intressanta än försvarstal :) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En intressant fråga tycker jag blir om coverspelandet er positivt eller negativt för det kreativa skapandet? Bidrar covrandet till att ens "riktiga" band utvecklas eller blir man liksom bara nöjd med att spela covers så att man slutar skriva låtar själv (det är ju så roligt, alla är glada och man tjänar pengar, så varför ska man gidda göra något eget?)?

Hm.... Jeg kjenner mange som spiller, men svært få som lager egen musikk. Sagt på annen måte, så leser jeg dette på en måte som om det i utgangspunktet er en selvfølge at man lager egen musikk. Det er vel litt drøyt kanskje.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første- det er, som Aphe sier, mulig å spille låter man liker selv om det er coverlåter.

Videre er det faktisk slik at jeg synes det er grunnløst å henge ut Sputnik, Vassendgutane, Ole Ivars og en rekke andre musikere. Hvilken naturlov er det som gjør slik musikk mindreverdig bare fordi man ikke liker det selv?

Det er jo ikke slik at et musikkstykke nødvendigivs er "bedre" fordi om det har 14 akkorder i stedet for to, om det brukes åtte forskjellige taktarter, eller om lydbildet er helt annerledes enn det man er vant med.

For all del, og heldigvis for meg, er det tillatt å ikke høre på, eller bruke penger på musikken til herr Storbukås, men det kunne da ikke falle meg inn å se ned på det han har gjort. Han har kost seg med noe han behersker, funnet sitt publikum, tjent penger på det, og i det hele tatt. Sikkert en likandes kar som jeg har veldig lite til felles med musikalsk. Jeg tror fyren hadde spilt omtrent like mye selv om han ikke hadde blitt rik på det.

Noen ganger er det ikke så dumt å snobbe nedover. Alle og en hver burde spille "Tulsa time" fra tid til annet, og jobbe med å få det til å svinge med de to akkordene sangen inneholder, eller synge "Rocking all over the world" uten å bry seg om hva som kan tolkes inn i teksten.

Samtidig er det like viktig å bryne seg på låter som skifter akkord for hvert taktslag, og gjerne skifter takt både her og der.

Det som var "rett og riktig" musikk på søttitallet for de som virkelig var kjennere av den opphøyede musikksmak, er ikke det samme i dag. Det betyr at det ikke finnes noen fasit på dette, og det bør man huske på. Det er helt greit at man synes det ikke skal spilles coverlåter, men det er ikke noe automatikk i at man derfor har rett til å se ned på de som gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, hadde nok ikke jeg vært hverken gitarist eller låtskriver, hadde det ikke vært for diverse coverband opp gjennom tida. Ikke det at jeg har skrevet eller skriver mye musikk, men det har da blitt noen låter opp gjennom årene. Jeg var nok atskillig mer kreativ og ivrig på det i yngre dager, men når man har familie og jobb, strekker ikke tiden til, så da blir det slik. Likevel hadde livet vært atskillig mer stusslig uten turer i bandbussen i helgene. Ikke alle spillejobber er like givende, men som sagt har dette blitt en livsstil for meg som jeg ikke ser for meg å slutte med med det første hvis jeg ikke må.

At Jonta heller vil kjøre rutebuss enn bandbuss for litt ekstra cash, får vel stå for hans egen regning, og jeg må igjen si at jeg bryr meg lite om hva folk mener om det jeg gjør. Det er fritt valg dette her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig. Man trenger ikke gå til angrep på hverandre, og det er bestandig noe å lære av hva andre mener.

Jeg har skrevet en hovedoppgave en gang i tiden med tema "Hva er musikk", og har brukt en del tid på å fundere over hva det er.

Kortversjonen er vel at det er vanskelig å svare på.

Uansett, behersker man et instrument, er man et heldig menneske, Man har en ekstra "kanal" man kan uttrykke seg på som andre mangler, og den er fantastisk og unik. Bare tenk på det, man kan sette seg ned og spille musikk sammen med mennesker man ikke en gang kan snakke med, og det funker. Jeg har opplevd det et par ganger, og det er en utrolig opplevelse. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg tenker rundt dette gjør jeg dette for å få erfaring, bli bedre på gitar med tanke på allsidighet og det å klare å ta ting mer på sparket. Det er mye av den musikken jeg kommer til å spille fremover jeg ikke liker, men skal uansett gjøre mitt beste for å få til et bra resultat. Det jeg håper kommer ut av dette er at jeg blir flinkere på scena, til å spille andre musikksjangere, oppretter nye kontakter, og kanskje atpåtill tjener noen kroner. Det blir ikke spilling særlig mer enn en helg i måneden, og da får jeg pleiet to andre band i mellomtiden , samt å tilbringe tid med familien som er det viktigste.

Artig at det blir slik diskusjon rundt dette, og flere av de som jeg så for meg skulle dømme meg nord og ned har fattet poenget mitt og vært enige. Morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... Jeg kjenner mange som spiller, men svært få som lager egen musikk. Sagt på annen måte, så leser jeg dette på en måte som om det i utgangspunktet er en selvfølge at man lager egen musikk. Det er vel litt drøyt kanskje.. ?

Jo, jag förstår att det kan uppfattas så, men det är just därför jag också skrev: "Alla har ju inte ett inre mål om att skapa nåt kreativt och i så fall så är det ju förstårligt om inte önskan om att ha ett skapande band är så starkt.". Svenska gör sig inte lika bra på internet som i verkligheten :) .

För mig är det tvärtom faktiskt, alla som jag känner som spelar i band, spelar i band som gör egna låtar. Kunde blitt en intressant poll här på forumet förresten: Hur många spelar i band som skriver egna sånger? :)

Det närmaste att spela i coverband jag har kommit är att vi i bandet har varit backingband till Charlie Harper i UK Subs två gånger. Men då har vi ju snarare varit en variant av UK Subs eftersom Charlie i stort sett är den enda fasta medlemmen i UK Subs. Anyway, det var skitroligt och jag gör det gärna igjen, men om det var det enda vi i bandet gjorde så skulle det kännas som om något saknades.. å andra sidan så är ju det pga att jag har en önskan om att skapa musik och det har ju som sagt inte alla. Det kanske ska skrivas att jag inte är en speciellt duktig gitarist så det är ganska begränsat för vilka coverband jag skulle kunna joina och då är det enklare att skriva egen musik :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.