Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En rockegitarists pinligste bekjennelse


Brekkvasselven

Anbefalte innlegg

Spilt i partyband i 3-4 år .... det har finansiert 3 Gibson Les Pauls, 2 Suhr, Gibson ES, 2 Ibanez Jem, en haug med Marshaller og AxeFX II.

Og ikke minst en Laptop med Cubase og annet software .. som gjør at jeg kan drive med egen musikk !

Joda kjedelig å spille Den Du Veit / Mamma Mia for n'te gang men utrolig fett å kunne bygge opp en instrument samling som ellers hadde vært umulig med boliglån/billån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilt i partyband i 3-4 år .... det har finansiert 3 Gibson Les Pauls, 2 Suhr, Gibson ES, 2 Ibanez Jem, en haug med Marshaller og AxeFX II.

Og ikke minst en Laptop med Cubase og annet software .. som gjør at jeg kan drive med egen musikk !

Joda kjedelig å spille Den Du Veit / Mamma Mia for n'te gang men utrolig fett å kunne bygge opp en instrument samling som ellers hadde vært umulig med boliglån/billån.

Enig! Alle gitarene og ampene mine har tjent seg inn mangfoldige ganger, og det er ganske kult å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Alle gitarene og ampene mine har tjent seg inn mangfoldige ganger, og det er ganske kult å tenke på :)

Har spilt i coverband / danseband i over 20 år. Ikke bare har det ført til en viss handlefrihet med tanke på instrumenter og annet utstyr, men det har i perioder også vært økonomisk livsnødvendig. Da kan andre bare sitte på gutterommet og søke så mye kred de vil for meg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det overhodet ikke om kred. Jeg har kun musikken som hobby, med en liten ekstrainntekt som ren og skjær bonus. Siden dette er frittiden min, så velger jeg å kun drive med prosjekter som er genuint interessant for meg. Jeg gjør kun rundt 20 spillejobber i året, men det er mer enn nok for meg som har 100% "normal" jobb og to småunger i tillegg. At jeg i det hele tatt får lov til å stå på en scene foran betalende tilskuere ser jeg utelukkende på som et privelegium.

Men jeg skjønner godt Brekkvasselven situasjon, siden han ikke har noe alternativ. Det er jo selvfølgelig bedre å spille i ett "greit" band enn ikke noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straymonds? :)

Pappa spilte i danseband i minst 20 år, uten å like musikken. Har aldri hørt en dansebandlåt hjemme under oppveksten.

Spillejobb minst 1 gang i uka gjorde nok godt for familieøkonomien, selv om mamma da satt alene hjemme hver lørdag.

Nå spiller han jazz sammen med gamle kompiser og koser seg med det. (Med en og annen spillejobb på jazzklubben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det inte litt tragiskt att man ska behöva spela andra artisters låtar för att ha möjlighet att tjäna pengar? Jodå, nog finns det möjlighet att tjäna pengar på musik annars också, men totalt sett så är det ganska svårt att gå plus om man bara spelar egna låtar. Jag vet inte hur man skulle kunna göra det annorlunda, det som går hem i stugorna går ju hem i stugorna, så.. När vi spelar i Oslo så är det inte ovanligt att det förväntas att man ska ta med backline, spela gratis, få några gratisöl för besväret och vara nöjd med det. Då säger vi oftast "nej tack" om det inte är ett jikligt kul gig. Inte för att vara kjipa men vi försöker undvika pay-to-play. Att det är så menar jag är helt fel och jag förstår inte att att inte flera ställen som är intresserade av att ha liveband inte köper in ett begagnad Marshall 1960, ett baskabinett och standardtrummer. Det är liksom inga pengar för en bar att slänga ut med det och det hade varit så mycket enklare att bara ta med instrument, toppar och cymbaler. Men så länge det finns band som tar med egen backline så är det väl liten poäng för pubar och barer att köpa utstyr tänker jag (artister unite och vägra pay-to-play liksom). En ljudman och nån som organiserar skiten hade inte heller varit helt fel, istället för det vanliga "lydsjekk kl.6" och så kommer man dit och så är det inget som är där och ingen som vet nåt om nåt, bara en servitris som inte vet telefonnumret till den som har ansvaret men tror att ljudmannen bor någonstans i närheten. Nej, det är inte alltid det är så, men det borde aldirg vara så.

Oj, spårade nog ur någonstans på vägen :) . Jag förstår helt klart att det är roligt att spela party cover-låtar med mycket folk och rajraj-stämning, att det är bra träning och att det är jättebra att få extra pengar på att spela musik, det låter logiskt i mitt huvud (blir nästan litt sugen på att ordna coverband as we speak.).. men.. det är något inne i mig som säger "nej". Dessvärre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig opp til hver enkelt det. Det har dog alltid vært slik at når folk går ut, vil de danse og eller høre musikk man har hørt før. Da er alternativene hvis man vil å spille for folk: Spille cover og dansbare låter, skrive musikk som folk vil ha og dermed selge drøssevis med plater, eller turnere såpass hyppig landet rundt at folk tilslutt kjenner igjen musikken og man som resultat av det selger. De to siste alternativene koster som regel mye både økonomisk og innsatsmessig, men gir dessverre langt fra noen garanti på suksess. Det er vel også en kjensgjerning at de fleste av de største og hyppigst turnerende bandene i Norge, startet som coverband før de oppnådde suksess med egen musikk.

Slik er det, og slik har det vel i grunnen vært siden Per Spelmann bytta bort fela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En refleksjon over denne tråden, er at frykten for musikkpolitiet og et eget redusert omdømme lever i beste velgående. Man er liksom redd for å bli sett ned på om man spiller en viss type musikk........

Det er nå engang slik at smaken er som baken. Og det er også slik, at det som selger mest, det er køntri og danseband. Videre betyr det også at dersom man skal ha jobber med greie hyrer og hyppige oppdrag, så må man spille køntri eller danseband. At slike band spiller mye, det er også lett å høre, for det låter som regel like tight og fint som om det kom fra ei lydfil. Beviset på masse spilling, ikke no slinger, eller bomming.

For min del er det en eneste grunn til at jeg ikke spiller køntri eller danseband, og det er at jeg finner ingen glede i å bruke helgene til å putre rundt i en buss, stå på scenen og spille for et dritings publikum til kl. 02:00, så rigge ned, og putre hjem og være i seng kl. 06:00 når resten av verden er i ferd med å stå opp for å nyte en søndag.

Men om man ikke har noe i mot det, og vil være aktiv og betalt, så er det jo bare å sette i gang. Og om du atpåtil får tilbud om å spille i et etablert band som funker, ja da blir det jo ikke bedre .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om Eventmarkedet - har hatt noen heftige gigger hvor alt er på stell. Lyd, Lyd & lydmann - stor scene - bare plug & play.

En bedre middag med enkeltrom på flott hotell. Øl, mineralvann og snacks på backstage ... og så sitter man igjen med 4-5 lapper.

Det er ikke så altfor ofte men det veier mye opp for mange dølle gigger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilt i partyband i 3-4 år .... det har finansiert 3 Gibson Les Pauls, 2 Suhr, Gibson ES, 2 Ibanez Jem, en haug med Marshaller og AxeFX II.

Og ikke minst en Laptop med Cubase og annet software .. som gjør at jeg kan drive med egen musikk !

Joda kjedelig å spille Den Du Veit / Mamma Mia for n'te gang men utrolig fett å kunne bygge opp en instrument samling som ellers hadde vært umulig med boliglån/billån.

Musikkutstyr kjøpes da lett for penger man tjener som rørlegger. Kostnadene for utstyret du nevner her, er ikke mer enn det du gir til pusheren som selger huset ditt (ingen som klager over at det er dyrt forresten) Argumentet om å tjene litt ekstra som hobbyartist er bare tull, ta deg heller en ekstrajobb som bussjåfør.

For ikke å snakke om Eventmarkedet - har hatt noen heftige gigger hvor alt er på stell. Lyd, Lyd & lydmann - stor scene - bare plug & play.

En bedre middag med enkeltrom på flott hotell. Øl, mineralvann og snacks på backstage ... og så sitter man igjen med 4-5 lapper.

Det er ikke så altfor ofte men det veier mye opp for mange dølle gigger ...

Ja, allt kan kjøpes, også artister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.