Web Analytics
Jump to content

SD '59 eller Gibson '57 Classic?


Vriddsau
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har søkt litt rundt på forumet, men klarte ikke finne en tråd om akkurat dette.

Det har seg slik at jeg har en Epiphone Les Paul Custom, som jeg tenkte å skifte humbuckere i snart.

Spørsmålet mitt er da, Hvor stor er forskjellen på Seymour Duncan '59 og Gibson '57 Classic?

Jeg er ute etter klassisk god Les paul lyd. Jeg spiller for det meste classic rock, blues og diverse annet.

Jeg har lest og hørt på lydklipp av begge, og begge er jo gode classic rock humbuckere. Men hvor mye bedre er Gibson humbuckeren? Er den i det heletatt så mye bedre? Er det verdt den ekstra prisen?

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene :)

Link to comment
Share on other sites

Vil overhodet ikke påstå at Gibson '57 er bedre enn Duncan '59, heller motsatt.

Duncan '59 er vel kanskje en av verdens mest klassiske (og brukte) pickups,

og sammen med en Duncan JB i bridge får du en uslåelig kombinasjon for blues og classic rock.

Hvis du skal bruke en '59 i neck posisjon ville jeg hatt en JB i bridge. Men '59 funker også veldig bra i bridge, litt mindre hot enn JB'en.

Ellers er Duncan Seth Lover-settet også helt kanon til dine bruksområder.

Du kan også sjekke ut Duncan Slash signatur-pickups, de låter helt vannvittig! Sjekk de ut på youtube.

Du finner de på ebay til 1200-1300 kr for et sett :D

Link to comment
Share on other sites

Duncan '59 og JB er vel den klassiske 80-talls kombinasjonen for bøkkere.

Den fungerer fortsatt som jern, men er ikke veien å gå hvis det er original PAF lyd man er ute etter.

En JB måler vel 16,4kΩ, mens en PAF type som regel ligger mellom ca. 7,5kΩ og 9kΩ.

Seymour Duncan pickups er bra saker, men det er dumt å tro at Gibson setter inn drittpickups på de bedre gitarene de lager.

En grunn til å bytte f.eks. Burstbuckere er heller det at de også er for hotte sammenlignet med originale PAF'er.

Link to comment
Share on other sites

Duncan '59 og JB er vel den klassiske 80-talls kombinasjonen for bøkkere.

Den fungerer fortsatt som jern, men er ikke veien å gå hvis det er original PAF lyd man er ute etter.

En JB måler vel 16,4kΩ, mens en PAF type som regel ligger mellom ca. 7,5kΩ og 9kΩ.

Seymour Duncan pickups er bra saker, men det er dumt å tro at Gibson setter inn drittpickups på de bedre gitarene de lager.

En grunn til å bytte f.eks. Burstbuckere er heller det at de også er for hotte sammenlignet med originale PAF'er.

Du har helt rett i at hvis trådstarter er ute etter rene PAF-toner, så er JB for hot.

Jeg har ikke sagt at Gibson sine pickups er drit, men personlig har jeg ikke funnet noen som er bra for mitt virke, bortsett fra Iommi

signatur-mikkene. Men nå spiller jeg da også tyngre rock og heavy ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for masse bra svar.

For å stille et litt dumt spørsmål angående output på humbuckere.

Jeg har lest litt om hotte pickups og mindre hotte pickups.

Kan noen forklare meg grundig hva det har å si? Er det at med en hottere pickup vil du lettere få vreng ut av en røramp enn en mindre hot pickup?

Link to comment
Share on other sites

Hvis et er PAF-kloner du er ute etter, kan jo Lollar Imperials være verdt å myse på, men jeg har også en forkjærlighet for Gibson Burstbucker 1 og 2. Synes de låter helt fortreffelig både clean og dirty. Til og med til litt mer hi-gain saker. Classic '57 ligger vel omtrent som BB2 i output.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Slash-settet i min Les Paul, og kan anbefale de på det varmeste. Har også hatt Seth Lover tidliger, noe som frister veldig til gjentakelse i en annen LP med tid og stunder. Ellers bruker jeg stort sett SD Jazz/JB oppsettet, men på gitarer jeg spiller hardere musikk på. Disse låter også knall i en LP til rock. Har ikke hatt det selv, men en jeg spilte i band med en stund hadde det i det jeg mener var en 57 Gold Top reissue..., og det låt meget meget bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det at med en hottere pickup vil du lettere få vreng ut av en røramp enn en mindre hot pickup?

Yes, det er tanken. En liten trade-off med hotte pickups er at de ofte blir mer "ulne" med mye mellomtone. Det kan motvirkes med coil mismatching, dvs. at de to spolene på pickupen er litt forskjellige. Det finnes selvfølgelig store forskjeller her også, men med lavere output får man generelt sett "klarere/mer åpen" lyd.

Link to comment
Share on other sites

Behovet for hottere pickups kom jo den gangen ampene ikke hadde all verdens vreng i seg selv samt heller ikke mastervolum, og det var en måte å få mer gain og dermed distortion på. I dag har jo mange amper to eller flere kanaler med mye mer gain i tillegg til at det finnes et utall boost, overdrive og distortion- pedaler som gjør det samme.

Problemet med veldig hotte pickups synes jeg er at det er veldig vanskelig å få de til å låte helt clean, og ikke minst låte fint clean. Strengedefinisjon blir ofte borte osv. Mindre hotte pickuper er det derimot ikke noe problem å få til å låte bra selv med mye gain.

Dette er naturligvis en generell betraktning, og det betyr ikke at hotte pickuper ikke kan låte bra. Det er jo fortsatt mange som sverger til det. Det betyr selvsagt heller ikke at alle mindre hotte pickuper låter bra. Det er langt fra tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.