Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SD '59 eller Gibson '57 Classic?


Vriddsau

Anbefalte innlegg

Hei.

Har søkt litt rundt på forumet, men klarte ikke finne en tråd om akkurat dette.

Det har seg slik at jeg har en Epiphone Les Paul Custom, som jeg tenkte å skifte humbuckere i snart.

Spørsmålet mitt er da, Hvor stor er forskjellen på Seymour Duncan '59 og Gibson '57 Classic?

Jeg er ute etter klassisk god Les paul lyd. Jeg spiller for det meste classic rock, blues og diverse annet.

Jeg har lest og hørt på lydklipp av begge, og begge er jo gode classic rock humbuckere. Men hvor mye bedre er Gibson humbuckeren? Er den i det heletatt så mye bedre? Er det verdt den ekstra prisen?

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil overhodet ikke påstå at Gibson '57 er bedre enn Duncan '59, heller motsatt.

Duncan '59 er vel kanskje en av verdens mest klassiske (og brukte) pickups,

og sammen med en Duncan JB i bridge får du en uslåelig kombinasjon for blues og classic rock.

Hvis du skal bruke en '59 i neck posisjon ville jeg hatt en JB i bridge. Men '59 funker også veldig bra i bridge, litt mindre hot enn JB'en.

Ellers er Duncan Seth Lover-settet også helt kanon til dine bruksområder.

Du kan også sjekke ut Duncan Slash signatur-pickups, de låter helt vannvittig! Sjekk de ut på youtube.

Du finner de på ebay til 1200-1300 kr for et sett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duncan '59 og JB er vel den klassiske 80-talls kombinasjonen for bøkkere.

Den fungerer fortsatt som jern, men er ikke veien å gå hvis det er original PAF lyd man er ute etter.

En JB måler vel 16,4kΩ, mens en PAF type som regel ligger mellom ca. 7,5kΩ og 9kΩ.

Seymour Duncan pickups er bra saker, men det er dumt å tro at Gibson setter inn drittpickups på de bedre gitarene de lager.

En grunn til å bytte f.eks. Burstbuckere er heller det at de også er for hotte sammenlignet med originale PAF'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duncan '59 og JB er vel den klassiske 80-talls kombinasjonen for bøkkere.

Den fungerer fortsatt som jern, men er ikke veien å gå hvis det er original PAF lyd man er ute etter.

En JB måler vel 16,4kΩ, mens en PAF type som regel ligger mellom ca. 7,5kΩ og 9kΩ.

Seymour Duncan pickups er bra saker, men det er dumt å tro at Gibson setter inn drittpickups på de bedre gitarene de lager.

En grunn til å bytte f.eks. Burstbuckere er heller det at de også er for hotte sammenlignet med originale PAF'er.

Du har helt rett i at hvis trådstarter er ute etter rene PAF-toner, så er JB for hot.

Jeg har ikke sagt at Gibson sine pickups er drit, men personlig har jeg ikke funnet noen som er bra for mitt virke, bortsett fra Iommi

signatur-mikkene. Men nå spiller jeg da også tyngre rock og heavy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse bra svar.

For å stille et litt dumt spørsmål angående output på humbuckere.

Jeg har lest litt om hotte pickups og mindre hotte pickups.

Kan noen forklare meg grundig hva det har å si? Er det at med en hottere pickup vil du lettere få vreng ut av en røramp enn en mindre hot pickup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et er PAF-kloner du er ute etter, kan jo Lollar Imperials være verdt å myse på, men jeg har også en forkjærlighet for Gibson Burstbucker 1 og 2. Synes de låter helt fortreffelig både clean og dirty. Til og med til litt mer hi-gain saker. Classic '57 ligger vel omtrent som BB2 i output.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Slash-settet i min Les Paul, og kan anbefale de på det varmeste. Har også hatt Seth Lover tidliger, noe som frister veldig til gjentakelse i en annen LP med tid og stunder. Ellers bruker jeg stort sett SD Jazz/JB oppsettet, men på gitarer jeg spiller hardere musikk på. Disse låter også knall i en LP til rock. Har ikke hatt det selv, men en jeg spilte i band med en stund hadde det i det jeg mener var en 57 Gold Top reissue..., og det låt meget meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det at med en hottere pickup vil du lettere få vreng ut av en røramp enn en mindre hot pickup?

Yes, det er tanken. En liten trade-off med hotte pickups er at de ofte blir mer "ulne" med mye mellomtone. Det kan motvirkes med coil mismatching, dvs. at de to spolene på pickupen er litt forskjellige. Det finnes selvfølgelig store forskjeller her også, men med lavere output får man generelt sett "klarere/mer åpen" lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for hottere pickups kom jo den gangen ampene ikke hadde all verdens vreng i seg selv samt heller ikke mastervolum, og det var en måte å få mer gain og dermed distortion på. I dag har jo mange amper to eller flere kanaler med mye mer gain i tillegg til at det finnes et utall boost, overdrive og distortion- pedaler som gjør det samme.

Problemet med veldig hotte pickups synes jeg er at det er veldig vanskelig å få de til å låte helt clean, og ikke minst låte fint clean. Strengedefinisjon blir ofte borte osv. Mindre hotte pickuper er det derimot ikke noe problem å få til å låte bra selv med mye gain.

Dette er naturligvis en generell betraktning, og det betyr ikke at hotte pickuper ikke kan låte bra. Det er jo fortsatt mange som sverger til det. Det betyr selvsagt heller ikke at alle mindre hotte pickuper låter bra. Det er langt fra tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.