Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SD '59 eller Gibson '57 Classic?


Vriddsau

Anbefalte innlegg

For min del så har det som regel lite å si hvor mye output en pickup har, så lenge det er kontrollerbart med enten ampen eller volumknotten.

Derfor kan jeg fint bruke EMG'er til litt mer klassiske toner ol som jeg foretrekker over en del passive lavoutput-pickups til poprock, bleus ol. Mens f.eks Gibson 500T som har en del output, er imo ubrukelig til både metal og pop eller noe som helt ift EMGer.

Det er voicingen i pickupen som har noe å si, å henge seg for mye opp i output er imo litt tullete i det fleste tilfeller. De gitarene jeg har spilt på som har hatt SD 59 i seg låt meget pent. Derfor jeg har en slik liggende som skal installeres i ene gitaren snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så har det som regel lite å si hvor mye output en pickup har, så lenge det er kontrollerbart med enten ampen eller volumknotten.

Derfor kan jeg fint bruke EMG'er til litt mer klassiske toner ol som jeg foretrekker over en del passive lavoutput-pickups til poprock, bleus ol. Mens f.eks Gibson 500T som har en del output, er imo ubrukelig til både metal og pop eller noe som helt ift EMGer.

Det er voicingen i pickupen som har noe å si, å henge seg for mye opp i output er imo litt tullete i det fleste tilfeller. De gitarene jeg har spilt på som har hatt SD 59 i seg låt meget pent. Derfor jeg har en slik liggende som skal installeres i ene gitaren snart :)

Voicing og output henger da veldig sammen.... Voicingen bestemmes jo bla annet av hvor mange runder tråden er spunnet osv. og det påvirker da også output.

En annen ting som påvirker lyden mye, er jo også hvilke magneter som blir brukt. Keramiske, Alnico 2, Alnico 5... Aktive pickuper er jo et annet dyr. Kan låte veldig rent og pent, men også ofte sterilt og "livløst".

En og samme pickup kan også låte veldig forskjellig fra gitar til gitar, men nå begynner vi å komme dypt ned i nerdematerien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta en titt på Guitarfetish.com. De pickupene er billige, jævlig billige, men de jeg har vært borti har vært steike bra. Her har du et utvalg jeg mener mer passer til en Epiphone enn dyre SD eller Gibson pickups. Du har råd til å feile her, eller du kan videreselge dem på forumet her mot et lite tap.

Jeg kjøpte noe sånt som "Vintage 59" neck og bridge. Låter ikke som min Gibson LP, men allikevel jævlig bra! Altså et tillegg til hva jeg har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Hank. Kjøpte et sett med vintage 59 eller hva det var til en gammel Ibanez Lp kopi som jeg pusset opp for faren min, og de låter bra. Så hvis det er en i utgangspunktet forholdsvis rimelig gitar, kan det være et veldig bra og mye rimeligere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både 57 Classics og Burstbucker 1 og 2. Begge låter veldig likt, men burstbucker er kanskje en tanke skarpere i diskanten. 57 Classics og Burstbuker 1 og 2 er alle klassisk PAF med alnico II magneter, og må ikke forveksles med burstbucker pro som er mer moderne saker med alnico V. Seymour Duncan sin '59 har også alnico V magnet. Den låter sikkert bra den, men helt PAF-spec er den kanskje ikke?

Om du er ute etter noe så nært "50s les paul PAF" som mulig, så ville jeg nok valgt en av gibson sine alnico II varianter, alternativt en økonomi-PAF fra andre produsenter med alnico II.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alnico V magneter er å finne allerede i '59 PAF'er og er ikke uvanlig å finne i originale Burster fra '59 og '60.

Det var ikke slik at alnico V kom inn etter PAF perioden, men heller slik at alnico II ble fadet ut.

Fram til det ble det produsert PAF'er både med alnico II og alnico V.

http://home.provide.net/~cfh/paf.html

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er voicingen i pickupen som har noe å si, å henge seg for mye opp i output er imo litt tullete i det fleste tilfeller. De gitarene jeg har spilt på som har hatt SD 59 i seg låt meget pent. Derfor jeg har en slik liggende som skal installeres i ene gitaren snart :)

enig.. blir som å si at en forsterker med 100watt er bedre enn en på 15w uten å ta hensyn til andre parametere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men samtidig må man også ha noen generelle parametre for å kunne forklare litt grovere forskjeller. Det er ikke alle som har studert seg opp på, og testet en masse forskjellig gitarutstyr, og et sted må man jo begynne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.