Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Røramp som kan spille rent på høyt volum


Anbefalte innlegg

Høpp!

Jeg er på jakt etter en rørforsterker som kan spille høyt uten at den brekker opp. Har sett litt rundt her og ser at det er andre tråder om det, men ville presentere min sak mer detaljert uansett. Jeg er også ute etter så konkrete forslag som mulig og helst amper som det går ann å teste i eller rundt Oslo før jeg kjøper.

Det viktigste er at jeg kan spille høyt med ren lyd, men det hadde ikke gjort noe om det enten var en god metalvreng eller en rockevreng med masser av stygg, sint og ubehagelig, men fet personlighet (men som funker til mer vanlig rock når jeg skrur ned gain). Her er lyden til Converge noe jeg elsker, uten at jeg vil kopiere dem heller. Men om jeg finner noe med fin ren lyd, kan jeg bruke bokser til vreng.

Jeg er ute etter en topp. Jeg har en 1960A som den skal brukes sammen med.

Den bør også takle at jeg burker litt effekter. Det ene bandet mitt (Batboner) bruker masse stygg og deilig chorus og 40 tonn romklang.

Det er i det andre bandet mitt jeg eventuelt trenger metalvreng. Her går det i alt-mulig-metal med litt hardcore, med inspirasjon fra alt fra djent til postrock til svartmetal til 70-talls prog til metal-/deathcore til alt mulig annet. Det er mest her jeg trenger å slå over til helt ren lyd i blant.

Jeg bruker en SG Standard til metalbandet og en Michael Kelly Patriot (med aktive EMG-'buckere) til Batboner.

Fra før av har jeg en Laney Lionheart 20H som har en nydelig og sint vreng som passer til stoner og sær hardcore, men også til mer vanlig rock. Men den brekker veldig tidlig. Det samme gjelder Laney Ironheart 120W som jeg kjøpte fordi jeg trodde den ikke skulle brekke så tidlig. Den har en veldig fin metalvreng og jeg liker cleanlyden veldig godt helt til den brekker opp.

Sikkert mer detaljer enn dere trenger, men bedre med for mye enn for lite.

Tusen takk for svar/hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammal Orange/Matamp eller Hi-Watt. I og for seg Marshall også, eller Black-/Silverface Fender. Eller en nyere bassamp som Ampeg eller Matamp GT200 eller hva det skal være. Det fins noen gamle virkelig drøye Fenderamper også.

Endret av evergud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Twin Reverb er en vinner når det kommer til cleans, du mister høreselen før du hører forvrenging i ampen.

Men nedturen med den er at den ikke har vrengkanal, og jeg har erfart at den ikke er helt 100% kompitabel med vrengpedaler.

Kjøper du Twin Reverb, så er du avhengig av å ha gode vrengpedaler, men du får den ikke til å høres som skikkelig high gain fra en røramp.

Har du penger og lyst, så hadde jeg sjekke ut noe ala Mesa Boogie Mark V, eller en av eldre versjonene.. Det er drømmeampen min ihvertfall :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode løsningen kan være to combo forsterkere og an A/B/C switch.

-for eksempel: fender twin reverb og marshall (den du liker mest for vreng)

ABC switch gir det mulighet å spille gjenom begge samtidig eller hver for seg.

Når du ser hvor mye koster et par gode vreng pedaler, invetstering i en ekstra forsterker virker ikke så ille.

Selvfølgelig, de fleste gidder ikke å dra med seg to stk forsterkere. Det forstår jeg godt.

Jeg liker faktisk marshall clean best så jeg får begge lydene i en forsterker.

Fender Twin reverb er krystalklar mens Marshall clean er veldig varm.

Jeg kjører til og med semiakustisk gjennom marshall og videre til PA via Sm57.

Lyden er himmelsk.

Jeg brukte de to forsterkere som eksempel fordi jeg kjenner dem. Jeg mener ikke at andre merke er dårlige eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God clean på høyt volum og skikkelig vreng er vel noe som mange amper sliter med å klare...

Var nede i kjelleren en tur og testet på Mesa Roadsteren min nå, og den klarer sakene! Ørene mine måtte gi seg før den vrengte på clean-kanalen, og Mesa Dual Rectifier vreng er vel anerkjent for de som liker den typen..

Roadsteren kan switches mellom 100 og 50 watt på hver kanal, så med 100 watt på clean-kanalen er det et enormt headroom. Så kan heller hi-gain kanalene settes på 50 watt for å muligens tyne ut ut rørvrengen fra power-røra.. Mesa ampene får det meste av vrengen fra pre-ampen riktignok..

Jeg tror du hadde blitt fornøyd med en Mesa, Roadster, RoadKing, Mark V.... Til nød en standard Dual Rectifier, men clean-kanalen er ikke så 100% clean på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En H&K Puretone spiller dønn reint. Den er bare på 25 watt, men spiller grisehøyt uansett.

Eller så har jeg en Mesa Boogie Mk I til salgs her på GN Kjøp og Salg forumet. Den leverer det du trenger. 100 watt Santana-power, switchbar til 60 watt, med en clean og en gainet input. Norges billigste høytspillende Mesa.

Det er en combo, men lett å modde til en topp. :)

Info her... http://forum.gitarnorge.no/topic/44526-selges-mesa-boogie-mki-ri/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høpp!

Jeg er på jakt etter en rørforsterker som kan spille høyt uten at den brekker opp. Har sett litt rundt her og ser at det er andre tråder om det, men ville presentere min sak mer detaljert uansett. Jeg er også ute etter så konkrete forslag som mulig og helst amper som det går ann å teste i eller rundt Oslo før jeg kjøper.

Det viktigste er at jeg kan spille høyt med ren lyd, men det hadde ikke gjort noe om det enten var en god metalvreng eller en rockevreng med masser av stygg, sint og ubehagelig, men fet personlighet (men som funker til mer vanlig rock når jeg skrur ned gain). Her er lyden til Converge noe jeg elsker, uten at jeg vil kopiere dem heller. Men om jeg finner noe med fin ren lyd, kan jeg bruke bokser til vreng.

Jeg er ute etter en topp. Jeg har en 1960A som den skal brukes sammen med.

Den bør også takle at jeg burker litt effekter. Det ene bandet mitt (Batboner) bruker masse stygg og deilig chorus og 40 tonn romklang.

Det er i det andre bandet mitt jeg eventuelt trenger metalvreng. Her går det i alt-mulig-metal med litt hardcore, med inspirasjon fra alt fra djent til postrock til svartmetal til 70-talls prog til metal-/deathcore til alt mulig annet. Det er mest her jeg trenger å slå over til helt ren lyd i blant.

Jeg bruker en SG Standard til metalbandet og en Michael Kelly Patriot (med aktive EMG-'buckere) til Batboner.

Fra før av har jeg en Laney Lionheart 20H som har en nydelig og sint vreng som passer til stoner og sær hardcore, men også til mer vanlig rock. Men den brekker veldig tidlig. Det samme gjelder Laney Ironheart 120W som jeg kjøpte fordi jeg trodde den ikke skulle brekke så tidlig. Den har en veldig fin metalvreng og jeg liker cleanlyden veldig godt helt til den brekker opp.

Sikkert mer detaljer enn dere trenger, men bedre med for mye enn for lite.

Tusen takk for svar/hjelp!!

jeg hadde akkurat samme problemet, amp som brekker for tidlig. Dro til stockholm på jam og kjøpte bandmastern fra 66. Har ikke angret et sekund! 40 watt er perfekt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde akkurat samme problemet, amp som brekker for tidlig. Dro til stockholm på jam og kjøpte bandmastern fra 66. Har ikke angret et sekund! 40 watt er perfekt :)

må nevne at den også brukes med et marshall kabinett som du har tenkt til, vel og merke et 1965 da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjappe svar!!

Nå har jeg sett litt rundt omkring og tenkt en del. Jeg har også laget en liste over hva som kan være aktuelt etter det jeg har sett over.

Nå er jeg i utgangspunktet ikke så glad i Marshall ettersom jeg synes de mangler noe personlighet, men siden jeg ikke har spilt på så mange bør jeg kanskje holde kjeft. Det virker som det kanskje er det beste alternativet sånn i forhold til pris o.l. og så får jeg heller skape personlighet med pedaler. Men når det gjelder 1959: Er clean-kanalen på den som bare heter 1959 bra nok eller bør/må jeg gå for SPL eller HW? (Eller er den som bare heter 1959 egentlig en av de andre?)

Jeg har også noe i mot Mesa Boogie, men det gjelder egentlig kun Dual Rectifier. Nå har jeg bare prøvd en i butikk, men jeg virkelig misslikte vrengen på den. Den hadde en utfattelig stygg høy mellomtone, men det er mulig det går ann å skru den bort? Det må da være en grunn til at de er så populære? Jeg vet at mange band jeg liker bruker slike. Og, om noen kjenner til "problemet" jeg snakker om; Gjelder dette alle Mesa, alle DR eller bare den ene jeg prøvde (tror det var en som bare het Dual Rectifier).

Hvor mye watt bør/må gå for om jeg går for en i Classic-serien til Peavey?

Jeg er også noe skeptisk til Fender. Jeg tror det kunne passet Batboner veldig bra. Der har vi mye diskant og "tynne" gitarer, men jeg assosierer bare ikke Fender-amper med metal. Men jeg har skrevet opp Bandmaster '66 på listen min. Er det andre konkrete jeg bør sjekke ut?

Jeg kom på enda en måte å beskrive den lyden jeg er ute etter når det gjelder metal: Som AxeFX, men med en rørvarme.

Jeg har egentlig ikke noe budsjett på dette, men om jeg kan holde meg rundt 10k gjør jeg det. Jeg synes derfor det er litt skummelt med disse ampene til over 20k. Kommer sannsynligvis til å kjøpe brukt om jeg finner det jeg er ute etter på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.