Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Røramp som kan spille rent på høyt volum


Anbefalte innlegg

Skeptisk til Fender? For meg er det Fender som gjelder når man snakker clean. Det er en dynamisk punch i Fender clean som jeg med min riktignok begrensede erfaring har til gode å oppleve 100% i andre amper. Du bør ihvertfall prøvespille en før du avviser Fender på clean.

Ellers er det jo EN ting som gjelder for ALL clean, og det er mange watt i utgangspunktet. Cluet er jo å hindre overstyring av rørene. Skal du ha høy clean med godt headroom, så må du opp i wattstyrke.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Mesa.. Det er vel ikke uten grunn at vi ser 'smilet' eller V'en på alle EQ'ene på Mark'ene og skrudd ned mid på Rectifier serien... De trives best med en demping av mids..

Se på Petrucci og Mark V f.eks..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke veldig mye om Peavyer generelt. Men jeg har en Classic 30. Den kan du glemme når det gjelder headroom, knekker like tidlig som typisk Fendere og andre 40 wattere.

Vet ikke veldig mye om Mesaer generelt heller. Men på MkI er EQ veldig sensitiv, og mellomtonen er no sweat å gjøre noe med. Treble og bass-kontrollene styrer det meste. I tillegg kan du sjonglere med 100 / 60 watt, og 4 eller 8 ohm, i et hav av lyder. Det er en grunn til at mange av de historiske kanonene har spilt på de gamle klassiske Mesaene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja... Da har jeg testet en Mesa Roadster jeg vurderte (vurderer) å kjøpe og lært meg litt mer om hva jeg ikke liker med Mesaer. Jeg har tidligere klaget over en ubehagelighet i det høye mellomtoneregisteret, men det er ikke (bare) det som er problemet. Vrengen oppleves som for grovkornete og i tillegg for "vepsete" (men det siste kan kanskje EQes på en eller annen måte). For å beskrive med et bilde, kan den lyden jeg hører fra Mesaer (eller ihvertfall Rectifierne) beskrives som en kvadratbølgeform, mens det jeg er ute etter ligner mer på en sagtann- eller triangelbølgeform. (Ikke tenkt hvordan lydene av de forskjellige bølgeformene her høres ut.)

Skjønner dere hva jeg mener?

Jeg haller litt mot det å kjøpe en JCM 800 eller noe i den duren og satse på gode pedaler. Dette er kanskje også mest fornuftig når det gjelder pris.For metalvreng er vel ellers alternativet Diezel Einstein. Men jeg tror ikke jeg skal ta meg råd til 30k for en Diezel og det kan ta tid å finne en brukt. Når det gjelder "personlig" rockevreng er det kun Hiwatt Custom 100 (av de jeg har blitt anbefalt her) jeg mener kan være aktuell.

Det er nesten så jeg vurderer å snuse litt på Solid State... Eller å kombinere flere amper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler dog på at JCM800-serien er noe særlig på cleans.. De fleste jeg har spilt på brekker ganske tidlig, noe de også er laget for. :)

Det går fint an å få gode cleans fra dem ved å bruke volumpotten, men skal du ha en clean-amp, så kjøper du ikke JCM800. Da ville jeg ihvertfall sett på en JVM :)

JCM800 2203/2204 låter veldig tøft, og imo noe bedre enn JVM. Men hvis du ser på helheten, så er JVM en litt mer komplett og allsidig amp med flere muligheter. Den er ikke så vanskelig å få prøvd, da mange foretninger har den inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Da har jeg testet en Mesa Roadster jeg vurderte (vurderer) å kjøpe og lært meg litt mer om hva jeg ikke liker med Mesaer. Jeg har tidligere klaget over en ubehagelighet i det høye mellomtoneregisteret, men det er ikke (bare) det som er problemet. Vrengen oppleves som for grovkornete og i tillegg for "vepsete" (men det siste kan kanskje EQes på en eller annen måte). For å beskrive med et bilde, kan den lyden jeg hører fra Mesaer (eller ihvertfall Rectifierne) beskrives som en kvadratbølgeform, mens det jeg er ute etter ligner mer på en sagtann- eller triangelbølgeform. (Ikke tenkt hvordan lydene av de forskjellige bølgeformene her høres ut.)

Skjønner dere hva jeg mener?

Jeg haller litt mot det å kjøpe en JCM 800 eller noe i den duren og satse på gode pedaler. Dette er kanskje også mest fornuftig når det gjelder pris.For metalvreng er vel ellers alternativet Diezel Einstein. Men jeg tror ikke jeg skal ta meg råd til 30k for en Diezel og det kan ta tid å finne en brukt. Når det gjelder "personlig" rockevreng er det kun Hiwatt Custom 100 (av de jeg har blitt anbefalt her) jeg mener kan være aktuell.

Det er nesten så jeg vurderer å snuse litt på Solid State... Eller å kombinere flere amper...

"Personlig" rockevreng tror jeg nok du først og fremst må lage med dine egne fingrer.

Lurer litt på hvordan du tester disse ampene? Moderne amper låter vepsete alle sammen hvis du ikke skrur opp volumet.

For å sammenligne amper så må de spilles på det volumet hvor de låter best. Det er ofte veldig høyt, og det er ikke lett å få gjort det i butikk.

Ellers er heller ikke jeg spesielt glad i konstruert vepsevreng i øvre mellomtone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800 er en av de jeg har blitt anbefalt her inne, men det var JCM 800 1959. Er det en konkret årgang eller en model som kom ut første gang i 1959 eller noe? Er det i så fall noe spesielt ved den som ikke andre 800'r har? Sitat fra Griffin:

"

Marshall 1959SLP eller HW

Marshall JCM800 1959

Disse har veldig nais clean og ørene blør før lyden knekker... låter fantastisk med diverse pedaler gjør de også.

"

Jeg testet den i et øvingslokale, så fikk kjørt den det ørene mine tålte da.

En annen ting jeg synes er litt rart er at attacket virker bråere på den Mesaen i forhold f.eks. den Ironhearten jeg har. Dette liker jeg heller ikke så mye. Har dette noe med ampen å gjøre eller er det jeg som innbiller meg ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800 er en av de jeg har blitt anbefalt her inne, men det var JCM 800 1959. Er det en konkret årgang eller en model som kom ut første gang i 1959 eller noe? Er det i så fall noe spesielt ved den som ikke andre 800'r har? Sitat fra Griffin:

"

Marshall 1959SLP eller HW

Marshall JCM800 1959

Disse har veldig nais clean og ørene blør før lyden knekker... låter fantastisk med diverse pedaler gjør de også.

"

De gode gamle plexiene kommer i 1959 og 1987. Hvor tallene har sine opprinnelser fra vet jeg ikke, men 1959 er 100W og 1987 er 50W. Marshall 1959SLP og HW er 100W Plexi re-issues og 1987X er 50W plexi re-issue.

JCM800 er en serie amper fra 80-tallet... ikke en type amp, men gitarister flest har vel typisk 2204 og 2205 som referanse når det nevnes JCM800.

Disse har jeg ennå ikke klart å finne ut av de få gangene jeg har testet de så jeg vil personlig ikke anbefale de.

Derimot så hadde Marshall to JCM800 som heter 1959 og 1987. 1959 er da 100W og brekker senere enn f.eks 1987 som er 50W. Marshall JCM800 1987 brekker opp relativt raskt faktisk, men de spiller jo vannvittig høyt straks du er tar på volumkontrollen da. Begge disse er en videreutvikling av JMP'ene fra 70-tallet. De er skikkelig tøffe og tar pedaler som om de skulle vært laget for nettopp det.

Cleanlyden er fantastisk, men den trenger en pedal for å få noe metalvreng i motsetning til f.eks. 2204.

Dersom du finner en JCM800 med fire inputs foran så er det enten 1959 eller 1987. Er det lufting i toppen så er det 100W...

De funker som ei kule med G12T-75, Greenbacks eller V30, men favoritten så langt er G12T-75/V30 kombo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt om Marshall:

Model 1959 100W Plexi Superlead

b9_3.JPG

Tidlig 70 talls JMP 1959 100W Superlead (metal panel i front i steden for plexiglass)

1.jpg

Sen søttitalls JMP 1959 100W Superlead:

1.jpg

JCM800 model 1959 100W:

59494.jpg

Dette er alle en kanals 100W amper uten mastervolume. Det vil si at man har en knapp som regulerer både volum og vreng samtidig. De spiller høyt som heite hule helvete. I praktisk har man veldig høy clean lyd sånn rund 3 og så sinnsykt høy vrenglyd hvis man fortsetter å skru opp fra 6 og oppover, noe man gjerne gjør. Da er det ikke så mye clean lyd igjen men hvis man drar volumpoten på gitaren ned litte grann får man den herligste clean lyd man kan tenke seg. Ble brukt av "alle" på slutten av '60 tallet og opp til litt over 80 tallet og det er nok ingen av dem som ikke har øresus i dag. Innmaten er stor sett det samme men selvfølgelig ble det gjordt noen "små" endringer som gjør at de elste er verd en formue og de nyeste ikke fullt så mye.

JCM 800 model 2203 (2204):

marshall-jcm800-2203.jpg

Dette er en kanals amper med master volume. Spiller lavt og vepsete eller høyt som faen og fett som faen (men da med ganske mye vreng. Zakk Wylde og Kerry King bruker sånne). Er på ingen måte ampene over med en volumkontroll. Den mest kjente clean lyden på disse er kanskje Siamese Dream skiva til Smashing Pumpkins. Der plugget Billy corgan inn i Low inputen og brukte en Big Muff til vreng lyden med overraskende positivt resultat. Så all clean lyden på den skiva er low inputen på en sånn her.

JCM800 100W 2205:

3591683633_8e4e44a6d9_z.jpg

Dette er en to kanals amp med en clean kanal og en vreng kanal. Låter helt annerledes enn alle de over for vrengkanalen har diodevreng og ikke ren rørvreng som de andre. Tenk Slash vernglyd. Men den har en overraskende god clean kanal. SRV brukte ofte clean kanalen på sånne i 100W combo format når han spilte i Europa så den spiller både høyt og cleant på kanal en og Slash på kanal 2.

Det finns også 50W modeller av de tidligere Plexi/JMP ampene men for å gjøre det lit mer komplisert er de ikke helt like 100W kretsen. De spiller fortsatt høyt som i helvete. Både 70 talls 1987 Lead ampene og 1986 Bass ampene låter fint til gitar og spiller "litt" lavere enn 100W modellene. Skal du ha stor å tykk clean lyd på overkommelig volume ville jeg kanskje kikket etter en 1986 Bass 50W topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.