Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Røramp som kan spille rent på høyt volum


Anbefalte innlegg

Bruker du volumpotten på ampen? Hvis du sliter med at 100-120W forsterkere brekker opp for tidlig, så begynner jeg å lure!

Du vil ikke gjøre triks ol for å få en amp til å låte bra, utenom å stille litt på volumpotten på gitaren. Ellers, så må du heller satse på å kjøpe en clean amp.. Som sagt, sjekk ut Mesa Mark V og ENGL Invader hvis du har mulighet.

Ellers er eneste jeg kommer på en Fender Twin Reverb.

Har du prøvd Hughes & Kettner Puretone.... ^_^ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noppe! Helt sikkert gode amper. Har sikklet etter en del H&K-amper, men aldri fått sjangse til å prøve en. Har dog hatt et 4x12 kabinett fra H&K; og det var et solid kabinett :)

H&K har jo mange typer amper, og de fleste har mye til felles med andre amper, rent bortsett fra at de er bygd som tanks med tysk kvalitet. Men det som er spes med Puretone derimot, er at den spiller nettopp det. Pure Tone. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breaking news!!

I kveld har jeg testet den nye sjustrengeren min (Schecter Blackjack SLS C-7 med passive Seymour Duncan-mikker) på Ironhearten min. Etter å ha øvd med det ene bandet mitt i ca to og en halv time begynte jeg å skru litt på den. Først spilte jeg litt med metalvreng og så ville jeg teste cleankanalen. Det rare var at jeg da hadde klokkeklar lyd, akkurat slik jeg ville ha det. Jeg skrudde ampen høyere enn det jeg har brukt å gjøre når jeg øver med band og spiller rent og fremdeles var lyden klar. Jeg slo meg til ro med at det kanskje kunne være mikkene på de andre gitarene mine, en SG Standard og en Michael Kelly Patriot (EMG-mikker). Så testet jeg mer metalvreng. Jeg spilte vel i et kvarter eller noe og så gikk jeg tilbake til den cleankanalen, men fant ikke igjen den klare tonen jeg hadde selv om instillingene var de samme. Da brakk den opp akkurat som før.

Det hører med til historien at jeg har noen problemer med strømmen i det rommet vi er i. Noen ganger kan jeg bruke alle pedalene min uten problemer, andre ganger kan jeg ikke bruke noen og strømadapteren står bare og blinker. Dette gjelder både mitt utstyr og den andre gitaristens og vi har prøvd mange forskjellige uttak og har forskjellige adaptere og forskjellige pedaler. Det er også ofte rare klikkelyder i amper.

Kan dette ha noe med mitt problem å gjøre? I så fall kan det forklare mitt problem med min egen amp og den Diezel-ampen jeg testet, men ikke den ENGLen...

Eller kan det være bare det at ampen eller kabinettet er ustabilt (som i ikke til å stole på)? Stått på for lenge/blitt varmet opp? Jeg har jo testet alle ampene jeg ikke har sånn fem min etter at de hadde blitt slått på.

Jeg lurer fremdeles på hva mikkene har å si her. Kan noe av det skyldes dem slik jeg først antok?

Jeg prøvde forresten å skru ned volumet på gitaren og opp på forsterkeren i stedet og det løste problemet mitt helt. Dette prøvde jeg bare en gang, så for alt jeg vet kan det være like ille igjen neste gang selv om jeg gjør dette. Finnes det en måte å gjøre det samme i pedalform eller må jeg i så fall skru ned manuelt på gitaren eller slå over på annen mikk der den andre mikken har annen voluminstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes volumpedaler.

Må si at det er rart at hvertfall Engl (som jeg hatt og prøvd noen av sjøl av) brekker opp tidlig, har aldri fått noe annet en glassklar clean (i mine) opp mot det punktet hvor det gjør små vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireballen jeg hadde før, hadde nesten krystallklare cleans selv om det er en high gain amp.

Som sagt, det er rart at du sliter med det der.. Må ligge en feil i noe annet enn forsterkerene. Det problemet som du nevner med strømmen, er noe man ikke kan se vekk fra heller. I mange tilfeller vil lav spenning føre til mer klipping og mindre headroom. Dette fordi klipping skjer når man når grensen til forsyningen og ampen ikke klarer å levere mer ift hvor mange ganger signalet blir forsterket. Dersom du ikke har mer spenning å gå på, vil dette (ikke i alle, men mange tilfeller) føre til tidligere klipping.

Av og til kan dårlig kontakt i f.eks kabler føre til litt skurr, som kan høres ut som forvrenging også.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnes det volumpedaler som bare er en knapp mann kan variere mellom to volumer der det fratrekk av signal i stedet for boosting? Det er i så fall det jeg er ute etter.

Er ikke alle sånn? Min boss fv500h har ei skrue på siden hvor en stiller min vol og flat pedal er ingen demping, men det er en pedal og ikke en knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Ja, sånn ja. Hadde passet bedre med knapp, men da kan ekspresjonspedal også funke.

Vi får se. Jeg skal teste en Twin Reverb og en Bassmann i dag for å teste rommet og om det kan være noe med strømmen. Eller gitaren. Eller om det er ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twin Reverb vil nesten rive øvingslokalet før den vrenger... vil du ha ENDA mer fins jo Bassman 135-toppene, lite ettertraktet nettopp fordi de er altfor cleane, men gudbedre hvor sykt, hinsides, vanvittig høyt det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twin Reverb var clean som juling, ja. Men det var ikke den Bassmannen jeg prøvde. Den vrengte veldig fint, men også tidligere enn Lionhearten. Det ser ut til å være Bassman 100 jeg har testet. Jeg fant en fra 72 når jeg bildegooglet og den lignet.

Men som sagt: Jeg vil ha en topp. Er det flere konkrete Fendere jeg bør sjekke ut? Ser ut til at det blir Fendere og H&Kere jeg kommer til å se etter. Pluss de mer uvanlige jeg har fått tips om. Og vurdere volumpedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.