Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Røramp som kan spille rent på høyt volum


Anbefalte innlegg

Har sansen for Blackstar, men har en følelse av at cleanlyden ikke er bra nok.

Har du prøvd? Hvordan er cleanlyden?

Jeg har prøvd på en HT-20, og synes cleanlyden var flott. HT-5 og HT-1 er rett og slett for små. Men dette tror jeg handler mer om nok watt før det vrenger enn noe annet. Jeg tror likevel at cleanlyden har kommet i bakgrunnen fordi vrengen til Blackstar er såpass bra og ikke minst fleksibel med ISF-kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Hiwatt DR-103 som jeg lånte på noen gig etter at min kjære Roland Jazzchorus 120 fikk noen øl over seg. Den låt helt utrolig bra. Spilte høyt og rent. Dette er da "noen" år sia, så mulig jeg ikke liker den lyden nå, men den passa meg perfekt når jeg spilte blues i det første bandet mitt. Vet ikke åssn det er med priser o.l på no sånt, men de finnes sikkert noen plasser :)

Er du ute etter noe som ikke koster skjorta, kan du jo sjekke Bugera V55HD

Har du kroner, kan du jo sjekke f.eks Budda, nyere HiWatt amper o.l.. Er ihvertfall alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere svar! Jeg skal teste etterhvert.

Jeg prøvde en Diezel Einstein i dag og synes ikke den var bra nok. Hærlig metalvreng - helt perfekt!! Men den brekker opp nesten like lett som Ironhearten min. En annen ting med den var at selv om jeg skrudde bassen helt ned og hadde fult på mellomtone og diskant, var den rimelig kraftig og ikke skjærende. Jeg liker at sånne ekstreme settinger blir litt for mye slik at jeg har litt å gå på. Hadde virkelig håpet og trodd at den skulle være bra nok, men det var den ikke. Kan det være noe annet som styrer om den brekker opp? Jeg tenker sånn i forhold til motstand, strøm, kabinett eller lignende. ?

Det neste på programmet er å teste en Engl Savage 120. Er den ok, kjøper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en amp som blåser øra av meg i alle fall!

Music Man 410HD, men det er en combo og ikke det du er ute etter. Men jeg mener at disse også var laget som separate topper.

Disse tror jeg parkerer det meste på høy clean lyd. 130W rør.

130 HD kan også fåes som topp ja. Tror alternativene til denne er 410 combo, 212 combo eller topp. (Knopfler brukte vel 212 varianten tidligere...?) Ser disse HD 130 reverb på Finn.no fra tid til annen i varierende tilstand, men for 4K skal en få tak i en som er i høvelig god stand. Er jo ikke ren rørforsterker da; pre-ampen er transistor og sluttrinnet er bestykket med 4 EL34 rør. However - de låter jo kjempebra IMO, so who cares!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du skal ha en Diezel-amp. Herbert kanskje.. Men ikke optimal med et Marshall 1960kab. Det kan bli litt skranglete, kabinettet altså.

Enig her, men mener at det holder med en Diezel Einstein.

Marshallkabinett + Diezel er en relativt dårlig match i mine ører også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg prøvd Engl Savage 120 og det ble ikke noe kjøp. Det er det samme problemet som alltid: Den brekker opp for tidlig. Ca på samme "sted" som Ironhearten min.

Jeg skal fortsette å prøve meg på ampene dere foreslår om jeg finner noen, men har snakket litt med en kamerat som er lydmann og han har kommet med noen forslag som jeg lurer på om kan ha noe for seg. Jeg håper det er ok at jeg lager en ny tråd på dette fordi det kan hende det er noen som ikke følger med på tråden som sitter på kompetanse her. Jeg linker til den så fort jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger den nye tråden jeg startet:

Skoggy: Alt som kan spille klokkerent på høyt volum er av interesse (gjør denne det?), selv om jeg helst vil ha flere kanaler og bruke rørvreng.

Når jeg snakker om høyt volum mener jeg på øving og jeg spiller i metalband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det ærlig sies at jeg ikke har gått inn for å brekke den opp på kanal en, men jeg har dratt den dugelig langt uten at det var antydning til noe annet enn renlyd. Kan selvfølgelig gjøre en test for deg, men tror det står mer på kabinettet enn forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du volumpotten på ampen? Hvis du sliter med at 100-120W forsterkere brekker opp for tidlig, så begynner jeg å lure!

Du vil ikke gjøre triks ol for å få en amp til å låte bra, utenom å stille litt på volumpotten på gitaren. Ellers, så må du heller satse på å kjøpe en clean amp.. Som sagt, sjekk ut Mesa Mark V og ENGL Invader hvis du har mulighet.

Ellers er eneste jeg kommer på en Fender Twin Reverb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.