Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon shootout


CastorFiber

Ikke kikk på hva de andre stemmer og kommentarer hvis du har tenkt å stemme selv!  

65 stemmer

  1. 1. Hva er A og hva er B?

    • A er Shure, B er Behringer
      42
    • A er Behringer, B er Shure
      23


Anbefalte innlegg

Da er det på tide å spisse gullørene på nytt.

Siden flere på forumet til stadighet legger sterke føringer på hvilken mikrofon man skal kjøpe seg, uansett om det blir spurt om en "enkel, billig mikrofon til opptak på gutterommet", og nesten alle anbefaler Shure SM58 på det varmeste, og gjerne legger til at billigmerker ikke noe å satse på, har jeg laget denne lille blindtesten.

Svaret er altså det samme på spørsmålet ovenfor som på spørsmålet "Jeg skal ha en god vokalmikrofon som alle lydteknikkere kjenner godt, og som tåler masse juling, er velprøvd på gigs, og som ikke koster skjorta".

Testen er sin natur totalt bortkastet. Man kan ikke teste en anerkjent traver, en knallmikrofon, lydteknikkerenes og vokalistenes venn, med en helt grei pris på rundt femtenhundre kroner opp mot en Nille- variant til 99 kroner. Da er holderen inkludert. Ble kjøpt i trepakk, med holdere og plastkoffert, til kroner 299.-, normalpris da jeg kjøpte dem. I ettertid ser jeg at prisen er satt opp noe, men det er fortsatt snakk om en avsindig prisforskjell. Mikrofonen det er snakk om, er etter det jeg vet Behringers billigste modell, en XM 1800S.

Forutsetningen er altså helt feil, men jeg drar nå denne testen uansett.

Lydfilene er tatt opp i Cubase, helt urørt, bortsett fra en redigering av volum på den ene mikrofonen i ettertid, da det var en vesentlig forskjell i output på dem, slik at det ville bli vanskelig å vurdere de opp mot hverandre. Vi oppfatter gjerne den sterkeste lyden som "best".

Preampen er en Behringer T1953. Rørdelen er skrudd helt av. Se bilde for innstillinger ellers.

99074_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39722/99074.jpg

Mikrofonene ble montert på samme stativ, med en lydfelle bak. Ikke noe popfilter, da disse mikrofonene ikke er bortskjemt med slikt ved vanlig bruk.

Ikke noe EQ heller, som man gjerne tyr til for å få to forskjellige mikrofoner til å låte så likt som mulig.

99075_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39722/99075.jpg

Litt god gammeldags "testprating", og så hører du undertegnede bælje en sangstrofe, surt og fælt, på beste pubvis. Ta eventuelle "idolkommentarer" på PM, dette er ikke ment som en sangkonkurranse.

To lydklipp finner du som vanlig, merket A og B. Så skal du finne ut, da. Hvilket kutt er hvilken mikrofon?

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

A2.mp3

B2.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som alle som er store i kjeften, og usikre på øret sitt skal jeg først kritisere testen din og komme med tips til forbedringer. Deretter skal jeg komme med en gjetning med hauger av forbehold ;)

Her kommer "kritikken": Testen burdte inkludert minst 1 av følgende for å faktisk vise spennet i mikrofonen, og potensialet. Det er der de to mikrofonene skiller seg fra hverandre: 1: Vokal med band, 2: Fremprovosering av feedback, 3: Oppmikking av gitarkabinett, 4: Rom-opptak på litt avstand med lavt volum. Det er et supert initiativ, og jeg gleder meg til å se resultatet, men det er litt som å gjøre en prøvekjøring av komforten i en Lada og en Honda fra 0-20-0 kilometer i timen på en rett strekke. :P

Så kommer alle forbeholdene: 1: jeg sitter på laptoppen min uten headphones, 2: Testen viste ikke nok spenn i lyden, 3: Jeg har aldri påstått at jeg er noe flink på å høre forskjell i blindtester, 4: Jeg tror du har noen millimeter forskjøvet plassering i forhold til mikrofonene slik at mikrofon A får litt mer pust på seg (men det kan også være at B har en tjukkere vindskjerm), 5: Jeg blir trollbundet av den vakre stemmen din og klarer ikke å fokusere...

Jeg mener B har en litt mer naturlig og behagelig respons på transienter og den virker som den har litt mer headroom (men det ble ikke testet til bristepunktet) og låter litt mer åpent i de lyse frekvensene. Får vel stemme på at B er SM58 mens A er kinamikrofon. :)

Gleder meg skikelig til svaret! Dette er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har ingen peiling på mikrofoner egentlig. Men likte egentlig lyden i B best gjennom stereoen her. Ikke at jeg merket ekstrem forskjell alikevel..

Jeg går for at B er Shure, og at A er Behringer

Edit: Jeg må vel si meg enig med morten at det kunne vært testet på flere områder, men til dette bruket så gjelder svaret mitt hvertfall.

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen millimeter forskyving skal jeg gjerne innrømme, men vi snakker om under fem millimeter. Tok ikke med skyvelæret bort til mikrofonene. Og jeg er helt enig i at jeg gjerne kunne brukt en halv dag på å ta opp mange flere forskjellige kutt og eksempler, men jeg valgte nå den bruken som jeg tror disse mikrofonene stort sett opplever.

En som skal ha seg mikrofon, og tar seg bryet med å justere avstanden til mikrofonen med fem millimeter vil jeg ikke anbefale noen mikrofon til. Kommer noen med en slik problemstilling, vil jeg ærlig svare "Så god greie på det har jeg ikke på langt nær. Aner ikke".

Tar innlegget ditt på alvor, jeg, særlig den biten med "trollbundet av den vakre stemmen" :P

Skjønner ikke helt hva du mener med at spennet ikke er testet?

Tok med "testing" først for å få med litt plosiver og syllabler, og også litt lyd med litt mindre trykk. Mener du at jeg ikke synger særlig sterkt på slutten? Jeg er ikke noen skolert operasanger, men har da tross alt mer trøkk i stemmen enn en del andre jeg vet om. Eller mener du spennet opp til et Marshallcab på full raut?

Bare for å understreke- dette er ikke ment som en fullverdig labtest, det har jeg ikke tid eller ressurser til. Skulle også ønske at jeg hadde en noe mer anerkjent preamp, men slik jeg ser det, er det jeg har valgt ut noe av bruken som forummedlemmer til vanlig kommer til å bruke dette til, kanskje bortsett fra høyttaleroppmikking.

Kan noen henvise til en grundigere og bedre gjennomført test, så gjerne for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen millimeter forskyving skal jeg gjerne innrømme, men vi snakker om under fem millimeter. Tok ikke med skyvelæret bort til mikrofonene. Og jeg er helt enig i at jeg gjerne kunne brukt en halv dag på å ta opp mange flere forskjellige kutt og eksempler, men jeg valgte nå den bruken som jeg tror disse mikrofonene stort sett opplever.

En som skal ha seg mikrofon, og tar seg bryet med å justere avstanden til mikrofonen med fem millimeter vil jeg ikke anbefale noen mikrofon til. Kommer noen med en slik problemstilling, vil jeg ærlig svare "Så god greie på det har jeg ikke på langt nær. Aner ikke".

Tar innlegget ditt på alvor, jeg, særlig den biten med "trollbundet av den vakre stemmen" :P

Skjønner ikke helt hva du mener med at spennet ikke er testet?

Tok med "testing" først for å få med litt plosiver og syllabler, og også litt lyd med litt mindre trykk. Mener du at jeg ikke synger særlig sterkt på slutten? Jeg er ikke noen skolert operasanger, men har da tross alt mer trøkk i stemmen enn en del andre jeg vet om. Eller mener du spennet opp til et Marshallcab på full raut?

Bare for å understreke- dette er ikke ment som en fullverdig labtest, det har jeg ikke tid eller ressurser til. Skulle også ønske at jeg hadde en noe mer anerkjent preamp, men slik jeg ser det, er det jeg har valgt ut noe av bruken som forummedlemmer til vanlig kommer til å bruke dette til, kanskje bortsett fra høyttaleroppmikking.

Kan noen henvise til en grundigere og bedre gjennomført test, så gjerne for meg.

Som sagt så er kritikken mest der for at jeg i ettertid skal kunne skylde på testen når jeg svarer feil... :lol:

Veldig bra initiativ, og jeg hadde ikke hatt tid til å gjøre den mer grundig og nøyaktig, så jeg er strålende fornøyd. Sitter faktisk og er spent på svaret. Når får vi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Ikke den "aller nyeste" versjon av Shure SM 58 du har der?

For det andre, så har aldri Shure SM 58 vært en ideel studiomikk, og det er kanskje en av grunnene til at den fungerer så godt live. Det er i hvert fall slik at SM 58 er lett å skru bra lyd på live, og den feeder ikke veldig fort. På mitt oppsett høres opptak B2 mer dynamisk ut, og velger å tro at det er Shure. Opptak A2 har mer mellomtone-bass som kan være en potensiell feedbackfelle, i tillegg til at det høres ut som den er mindre "balansert". Det kan også være det at jeg tar helt feil, men har av egen erfaring med forskjellige mikker funnet ut at Shure SM58 funker knall live, men ikke til innspilling. En del billig-mikrofoner jeg har prøvd, funker dårligere live, men vet ikke hvordan de oppfører seg i mitt hjemmestudio.

Nå skal det også sies at jeg bruker Shure Beta 58, live, og synes den er hakket over SM 58 igjen...

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som opptakene er 100% nivåmatchet, men ut over dette, så synes jeg klipp A er skarpt, kantete og sterilt i lyden sammenlignet med B som føles fyldigere og mer naturlig.

Jeg kjenner ikke mikrofonene, og har derfor ingen forutsetning til å vite hva som er hva, men jeg synes ihvertfall at B-klippet er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.