Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon shootout


CastorFiber

Ikke kikk på hva de andre stemmer og kommentarer hvis du har tenkt å stemme selv!  

65 stemmer

  1. 1. Hva er A og hva er B?

    • A er Shure, B er Behringer
      42
    • A er Behringer, B er Shure
      23


Anbefalte innlegg

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har nok påvist at dem for vokalopptak i studio lyder ganske ens. Men ofte er det bittesmå nyanser som skiller mange produkter som igjen gir brukeren en følelse av hva som er best.

De gangene jeg har forsøkt å lage opptak av før og etter moddinger for å beholde vettet har jeg funnet at eventuell nivåkompensasjon best utføres på begge filene slik at dem har vært gjennom den samme digital prosesseringen begge to. Og at kontrolllytting må gjøres i lossless lydformat som FLAC eller WAV. acc, mp3 vma med flere treper god lyd og utgjevner forskjellene i nyanser mellom filene. Selv med en mild komprimering må man tenke på at filene nødvendigvis ikke komprimeres likt og på de samme stedene i fila. Da kan en 20% komprimering med ett utgjøre en stor forskjell.

Kan nevne at i "gamle dager" da jeg var aktiv trommeslager endte jeg med SM58 som skarptrommemikrofon etter å ha slått i stykker 2 stk SM57. Jeg har denne 58'n enda og regner med den varer livet ut, selv om den er på utlån rundt alle veier det meste av tiden. Mulig tips for del 2 av testen - hvordan fungere Behringer'n som skarptrommemikrofon for en uvøren trommeslager ;)

Keep em coming Castor - alltid moro å få påvist påståtte sannheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De helt urørte wav- filene er tilgjengelige hvis man har behov for det. Da er det heller ikke kompensert for den relativt saftige volumforskjellen, det var vel det som overrasket meg mest. Det måtte jeg gjøre noe med. Hadde jeg ikke gjort det, hadde nok resultatet vært gitt i favør for den ene mikrofonen.

Jeg er enig i at slike små forskjeller hadde hatt noe for seg å vurdere hvis det hadde vært to like mikrofoner, også prismessig.

Men gje meg eit brot- 99 kroner versus 1500?? Testen er jo latterlig i utgangspunktet.

Ønsker du av en eller annen grunn wav- filene i vanlig CD- kvalitet, send meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig egenskap i mikrofoner som ingen her har tenkt på er hvordan de takler etterbehandling - komprimering og eq osv

Sendte begge til en gruppe, satte inn komp og eq og ab-testet litt ved forskjellige instillinger

Synes A låt fyldigere. Den taklet eq mye bedre enn B og låt best etter ferdig komp-eq-deesser-inflator - behandling

Tipper A er sm58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok påvist at dem for vokalopptak i studio lyder ganske ens. Men ofte er det bittesmå nyanser som skiller mange produkter som igjen gir brukeren en følelse av hva som er best.

Jeg synes faktisk forskjellene var relativt store, men om forskjellene kan viskes ut, eller om den ene gir enorme forskjeller i evt. ettebehandling er kanskje mulig. Det har jeg for liten erfaring til å uttale meg om.

Nå skal det også sies at jeg i tillegg til å være hobbygitarist også er hifi-entusiast, og i den sammenhengen lytter man ofte etter forskjeller som er betydelig mindre enn mellom disse mikrofonene.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.