Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon shootout


CastorFiber

Ikke kikk på hva de andre stemmer og kommentarer hvis du har tenkt å stemme selv!  

65 stemmer

  1. 1. Hva er A og hva er B?

    • A er Shure, B er Behringer
      42
    • A er Behringer, B er Shure
      23


Anbefalte innlegg

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg klarer ikke å høre noe annen forskjell en volumnivå, så jeg kan ikke stemme.

CastorFiber hvordan har du klart å prate/synge inn så utrolig likt begge gangene?

Timingen er 100% match.

Begge filene matcher helt presist (hvis man sammenligner de, og forskyver starten på det ene klippet)

Her er en fil hvor jeg kombinerte begge filene. begge_spor.mp3

Du har nok magiske evner :ninja:

veldig bra at du lager disse testene :)

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å høre noe annen forskjell en volumnivå.

CastorFiber hvordan har du klart å prate/synge inn så utrolig likt begge gangene?

timingen er 100% match.

begge filene matcher helt presist (hvis man sammenligner de, og forskyver starten på det ene klippet)

Her er en fil hvor jeg kombinerte begge filene. begge_spor.mp3

Du har nok magiske evner :ninja:

veldig bra at du lager disse testene :)

Som han har forklart, og til og med tatt bilde av i første post, er sporet tatt opp samtidig med begge mikkene til hvert sitt spor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å høre noe annen forskjell en volumnivå, så jeg kan ikke stemme.

CastorFiber hvordan har du klart å prate/synge inn så utrolig likt begge gangene?

Timingen er 100% match.

Begge filene matcher helt presist (hvis man sammenligner de, og forskyver starten på det ene klippet)

Her er en fil hvor jeg kombinerte begge filene. begge_spor.mp3

Du har nok magiske evner :ninja:

veldig bra at du lager disse testene :)

Vet ikke om du er ironisk nå, men det går an å ta opp fra begge mikrofonene samtidig. :)

Edit: Audun var før meg. <_<

Endret av Haarball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen i volum på de to filene jeg la ut, er ganske liten, jeg vil tippe på rundt 1 dB. Siden de to mikrofonene har forskjellig frekvenskurve, og jeg syntes det var feil å gjøre noe med EQ, vil volumforskjellen variere noe på de to forskjellige kuttene. Jeg valgte å ta det punktet i lyden som var høyest, og matche det sånn nogenlunde. Kunne sikkert ha brukt mere tid på det, men som sagt, jeg synes det er likt nok.

Hadde jeg valgt å måle et annet sted til matchingen, hadde det nok blitt litt annerledes i forskjell på volum. Jeg var alene da jeg spilte inn, og satte mikseren klin likt på begge kanalene. Jeg vil anslå at forskjellen på output er ganske vesentlig, la oss si rundt 8 dB.

Spilte inn begge to samtidig, ja. Grunnen til at begge kuttene ikke begynner på eksakt samme sted, er at jeg valgte å bruke en annen audioeditor enn Cubase til å justere volum, og da jobbet jeg med to monospor. Så fjernet jeg litt "tramperundtirommet fra maskinen og bort til mikrofonene", og da ble de ikke eksakt like lange. :)

Lar denne gå litt til, da 24 stemmer er skikkelig slapt. Er det så lite spennende, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke stemme, fordi jeg ikke vet hvordan mikkene låter fra før. Jeg synes som sagt at B er best, men jeg kan ikke uten videre anta at dyrest er best i forhold til mine ører, og dermed er det umulig å stemme på noen fornuftig måte.

Men jeg synes dette er veldig interessant, selv om jeg ikke stemmer.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekterer jo det synspunktet fullt og helt jeg, men det er da helt normalt å anta at "dyrest låter best", og særlig når det er snakk om en så enorm prisforskjell som det er i dette tilfellet?

Dette er etter det jeg vet, aldri gjort før. Kan ha noe med det samme å gjøre som at man ikke tester en Kia Picanta mot en Mercedes S- klasse, heller. Prisforskjellen ganget opp, blir omtrent den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekterer jo det synspunktet fullt og helt jeg, men det er da helt normalt å anta at "dyrest låter best", og særlig når det er snakk om en så enorm prisforskjell som det er i dette tilfellet?

Dette er etter det jeg vet, aldri gjort før. Kan ha noe med det samme å gjøre som at man ikke tester en Kia Picanta mot en Mercedes S- klasse, heller. Prisforskjellen ganget opp, blir omtrent den samme.

Mulig at det er normalt, men jeg velger alltid å forsøke å la pris påvirke minst mulig. Jeg har også opplevd i hifi-sammenheng at f.eks. en svær, dyr høyttaler på en svak og billig forsterker kan låte dårligere enn en liten, rimelig høyttaler på samme forsterker. Det er slett ikke uvanlig at det er kombinasjonen av utstyr som er bestemmende for den totale lydsignaturen, heller enn den bestemte komponenten man forsøker å evaluere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha vært rimelig svimmel i går, da jeg ikke hadde fått med meg at mikrofonene var satt opp ved siden av hverandre.

/Loztboy slår seg selv i hodet :blush:

Jeg tipper at B er Shure, men hvis det hadde vært et valg som var "Jeg hører ikke forskjell" hadde jeg valgt det.

Det virker som om B har litt mer dynamikk (når man ser på lydsporene), men det er ikke lett å høre noe forskjell.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.