Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon shootout


CastorFiber

Ikke kikk på hva de andre stemmer og kommentarer hvis du har tenkt å stemme selv!  

65 stemmer

  1. 1. Hva er A og hva er B?

    • A er Shure, B er Behringer
      42
    • A er Behringer, B er Shure
      23


Anbefalte innlegg

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fasiten kommer, la oss si i morgen, på kveldstid.

I mellomtiden- stem i vei! 30 stemmer burde man vel klare.

Det er tydelig at dette ikke er videre spennende, under tretti stemmer på 6000 medlemmer er ikke akkurat noe å skryte av.

"Vedtatte sannheter" skal det tydeligvis ikke pirkes på..

Som sagt, har jeg prøvd diverse mikker i en live-setting. Med det i mente, klarte jeg ikke å skille den ene fra den andre i den testen du har laget. (Ikke noe i veien med testen i så måte.) Jeg vet at Shure SM58 funker utmerket live, og jeg vet at diverse billig-mikker funker dårligere. (Har ikke prøvd nevnte testkandidat.) Hva som er årsaken, er jeg ikke sikker på, men slik er det. Jeg sier heller ikke her at SM58 er den beste, (Jeg bruker Beta 58 selv...) og har ikke prøvd uttallige mikker. Mulig jeg har betalt alt for mye (?) for å få en ok og trygg vokallyd med SM58/Beta58, men jeg har i grunnen ikke tenkt så veldig mye over det, da de som sagt funker veldig bra.

Jeg bruker IKKE de nevnte mikkene i studio-sammenheng da de kommer til kort der, og det er også der jeg mener den største "feilen" i testen din ligger. Du skal likevel ha all ære for at du gjør det, og setter fokus på gamle "vedtatte sannheter" som du sier. Det er mulig billigere alternativ er vel så gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasiten kommer, la oss si i morgen, på kveldstid.

I mellomtiden- stem i vei! 30 stemmer burde man vel klare.

Det er tydelig at dette ikke er videre spennende, under tretti stemmer på 6000 medlemmer er ikke akkurat noe å skryte av.

"Vedtatte sannheter" skal det tydeligvis ikke pirkes på..

Joda, det er spennende. Bra tiltak.

Men jeg har ikke noe erfaring med mikker, og har sjelden en PC med gode høyttalere så har ikke prøvd å lytte på klippene dine. Men jeg følger med på testen og debatten. Jeg ligger inne med meninger om at du får det du betaler for, og om lydforskjellen er minimal, så utgjør forskjellene seg i andre områder som levetid, livebruk (feedemotstand), bruktverdi, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er trettifem stemmer avgitt.

1. A er Shure, B er Behringer (22 stemmer [62.86%])

Prosentandel av stemme: 62.86%

2. A er Behringer, B er Shure (13 stemmer [37.14%])

Prosentandel av stemme: 37.14%

37% gjettet riktig

La meg straks ile til og melde at enhver statistiker med respekt for seg selv vil si at resultatet er meningsløst, da det er alt for få stemmer til at det betyr noe som helst.

Videre- dette er en begrenset test, der det sikkert burde ha vært flere lydklipp, tester der man vurderer om hvorvidt mikrofonene tåler EQ og så videre.

Samtidig, som flere har vært inne på, og som jeg også hevder, så er SM58 bevist bra holdbar. Det er ikke uten grunn at "alle" bruker den.

Leier man inn en lydteknikker, er Shure SM58 et meget bra valg, da mikrofonen er oppunder "industristandard", og alle teknikkere kan å "skru" den.

Nok om det. Slik jeg konkluderer, hvis man kan konkludere noe, så er det ikke sant at "Behringer låter drit". Vi hører rett og slett ikke forskjellen hvis man skal bruke en mikrofon til å pubsynge i hjemme hos seg selv, uten svinedyrt utstyr å putte mikrofonen inn i. Det tror jeg man kan hevde. Derfor blri det etter min mening feil å anbefale en mikrofon til over tusenlappen, uansett krav, budsjett og hva den skal brukes til. Det er faktisk mulig å gjøre opptak for en tidel av prisen som det er meget vanskelig å vurdere som "bedre". Man får garantert mye bedre opptak med en Behringer XM1800 enn med webkameraet sitt. :)

Av egen erfaring vet jeg at Behringermikken feeder lettere enn Shuren, men forskjellen er ikke så stor at den ikke kan brukes. Står man i en krok og korer, slik som bassister gjerne gjør, er den brukbar på en scene, også. Bryteren på mikrofonen støyer også mer, og er nok ikke av samme kvalitet. Mekanisk virker Behringermikken mer enn bra nok. Ståltrådhetten er faktisk stivere enn på Shure.

Jeg nevnte noe om stor forskjell i output, rundt 8 dB. Faktisk så er det hetere signal fra Behringermikken, uten at det betyr noe som helst. Det var Shure SM58 som jeg måtte booste signalet på for å få det likt.

Lydmessig sett er jeg egentlig overrasket over forskjellen selv. Den var mye mindre enn det jeg trodde, selv om jeg har vært med på blindtest over en bra PA. Jeg, og en rekke folk med relativt lang erfaring fra lydbransjen klarte ikke å høre forskjell der heller. Da var de to mikrofonene "skrudd så like som mulig".

Endret av CastorFiber
Rettet opp uklarhet angående fasit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp gjerne. Ikke det at det er så farlig, men hva er saklig? Og hva er Midas?

Omtrent som bandet fra Østfold? Brød og Circus? Kong Midas i revers?

Har noen det albumet liggende, blir jeg kjempeglad for en kopi. Fantastisk lyd, og konge låt! Ikke mulig å få kjøpt.

Hør på dette! Og fryktelig offtopic, men det er min tråd! Veldig cheesy, men hør på lyden.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.