Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke prøvd å komme med fasit; jeg har bare forsvart at en Cube er en fin nybegynnerforsterker hvis man skal følge "min" fordeling, nemlig prioritere gitar og bruke 2000,- på en forsterker.

Det er en grunn til at strat ikke låter "typisk strat" på Marshall og at veldig få spiller Ibanez eller ESP-børser på Fender-amper, eller at VOX tradisjonelt sett ikke brukes til metall. Du må vite hva du er ute etter, og velge amp ut fra det. Om man kjøper dette utstyret brukt eller nytt har ingenting å si for argumentene mine.

Hvordan skal du klare å lære deg å spille metallica så det låter skikkelig på en Laney Lionheart amp (forøvrig fin amp til noen andre sjangre) f.eks? eller skikkelig god blues på en Marshall (da snakker vi om de som faktisk er innenfor budsjettet)?

Allsidige røramper er en illusjon, og det er bra at de ikke er allsidige, men da må man faktisk vite hva man vil ha.

Jeg tror du misforstår hva jeg mener med allsidigheten til en god røramp,

i forhold til lyden i en Cube.

Med allsidighet, mener jeg at ampen gir god respons på gitarenes egen lyd.

Ellers er jeg veldig uenig med deg i at Marshall ikke gir god Strat-lyd,

og ikke egner seg til blues. Å dokumenter det er egentlig bare å henvise

til 1000-vis av innspillinger som motbeviser påstandene dine.

Se ellers tråden forsterker anbefalinger, hvor jeg nevner mange Marshall comboer

som ofte er å få brukt for under 5.000.

Det er amper med topp kvalitet, som kan brukes med alle typer gitarer,

og som også kan brukes til de fleste stilarter.

Det samme vil jeg påstå om brukte Fender og Vox comboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis med ny gitar og forsterker, Etern1ty!

LP Studio er fet som fy. Har bl.a. en slik en selv, og det er den jeg spiller mest på. Har ikke en faded, så den er noe annerledes, men uansett så er det en knallgod gitar - og med litt historisk sus attpå. Jeg kjenner ikke forsterkeren, men den funker sikkert utmerket til å begynne med.

Det er kanskje litt tidlig å snakke om neste steg, men jeg stiller meg bak påstanden om at en røramp er noe å sikte mot i fremtiden (ikke for mye effekt dersom du primært skal spille på "gutterommet" eller i et lite øvingslokale). Jeg er sikker på at Gluke kan tilgi deg hvis du lover å tenke på det :lol:

@ Voodoochild : den spesifikke uttalelsen om at det "faktisk er nytt" kan jo ha noe med feelingen av å være førstemann. Noen av oss liker det, meg inkludert... :)

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her heller jeg litt mot Gluke sin side..

Jeg kan dele utstyret mitt inn i to rigger til ca 10 laken.

Den ene riggen ville da bestått av en Japan Strat og en Orange Tiny Terror, den andre av en USA Deluxe Strat og en Roland cube 30.

Japan-straten betalte jeg 3000 spenn for, brukt, og Tiny terroren får du også til tre laken om du kjøper brukt.

Da har du brukt 6000kr på bra utstyr, og har 4000 igjen. Du må riktignok ha et kabinett, men du får et bra 1x12 kabinett til 2-3k, så har du nok penger igjen til å få kjøpt deg en tube-screamer.

Den andre straten ga jeg 7500 spenn for, og et par tusen for Cube 30'en. Det er overhodet ingen tvil om hvilken rigg som låter best, og hvilken som gir mest igjen for pengene.

Denne straten spiller omtrent av seg selv, og de fleste hadde nok komt til å foretrukket denne over japan-straten.

Men når du begynner å spille live og sammen med andre, med litt volum, så merker du forskjellen på en god og en dårlig amp.. :)

Dog skjønner jeg at folk vil ha nytt gear, det er alltid gøy med nytt utstyr.

Det er nesten et valg en må gjøre selv, finne ut hva en helst vil ha.

Kan hende du har en annen mening når du har spilt et par-tre år, og blitt erfaren, men du kommer nok til å bli fornøyd :)

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår hva jeg mener med allsidigheten til en god røramp,

i forhold til lyden i en Cube.

Med allsidighet, mener jeg at ampen gir god respons på gitarenes egen lyd.

Ellers er jeg veldig uenig med deg i at Marshall ikke gir god Strat-lyd,

og ikke egner seg til blues. Å dokumenter det er egentlig bare å henvise

til 1000-vis av innspillinger som motbeviser påstandene dine.

Se ellers tråden forsterker anbefalinger, hvor jeg nevner mange Marshall comboer

som ofte er å få brukt for under 5.000.

Det er amper med topp kvalitet, som kan brukes med alle typer gitarer,

og som også kan brukes til de fleste stilarter.

Det samme vil jeg påstå om brukte Fender og Vox comboer.

Når jeg sier at Marshall (innenfor de rammene budsjettet på 10.000 gir) ikke gir god strat lyd er det noe jeg ihvertfall har ganske bra belegg for å si ut fra konsensus i bransjen (dvs musikerbransjen, ikke nødvendigvis butikk-bransjen). Det er faktisk en grunn til at de fleste store Marshall-sponsede bandene har en liten fender-amp stående bak Marshall-veggene sine (som forøvrig hovedsaklig er "dummies" med unntak av 1x4x12") til clean-kanalen. Hvis man har vært backstage på noen festivaler, konserter etc ser man at det er et fenomen som går igjen ganske jevnt og trutt, så jeg vet ikke hva mer jeg skal forklare. Marshall har en litt "flat" og upersonlig cleanlyd som verken er særlig allsidig eller spennende i prisklassen opp mot veiledende 15.000,- (og også forsåvidt oppover imho) Noe gammelt har mer personlighet, men da låter det ikke som en typisk stratlyd (strat kan være så mangt, men vi snakker en litt twangy clean som samtidig er ganske soft). Husk også at veldig mange artister som oppgir hva de bruker av utstyr er "tvunget" til å gjøre det på den måten fordi de har sponsoravtaler. Cube-lyden er aldri egentlig "best" på noe som helst, men den er en god og billig øvingsforsterker som alltid gir deg noe som ligner veldig på det du vil ha, og den er ganske ærlig som gjør at du får jobbet godt med den. Som verktøy er den strøken, som konsertamp kommer man "aldri" til å bruke den hvis man har et valg. Poenget er hva en nybegynner som ikke spiller konserter enda trenger...

Her heller jeg litt mot Gluke sin side..

Jeg kan dele utstyret mitt inn i to rigger til ca 10 laken.

Den ene riggen ville da bestått av en Japan Strat og en Orange Tiny Terror, den andre av en USA Deluxe Strat og en Roland cube 30.

Japan-straten betalte jeg 3000 spenn for, brukt, og Tiny terroren får du også til tre laken om du kjøper brukt.

Da har du brukt 6000kr på bra utstyr, og har 4000 igjen. Du må riktignok ha et kabinett, men du får et bra 1x12 kabinett til 2-3k, så har du nok penger igjen til å få kjøpt deg en tube-screamer.

Den andre straten ga jeg 7500 spenn for, og et par tusen for Cube 30'en. Det er overhodet ingen tvil om hvilken rigg som låter best, og hvilken som gir mest igjen for pengene.

Denne straten spiller omtrent av seg selv, og de fleste hadde nok komt til å foretrukket denne over japan-straten.

Men når du begynner å spille live og sammen med andre, med litt volum, så merker du forskjellen på en god og en dårlig amp.. :)

Dog skjønner jeg at folk vil ha nytt gear, det er alltid gøy med nytt utstyr.

Det er nesten et valg en må gjøre selv, finne ut hva en helst vil ha.

Kan hende du har en annen mening når du har spilt et par-tre år, og blitt erfaren, men du kommer nok til å bli fornøyd :)

En japansk strat er jo flott og fint, og jeg er stor fan av de japanske telecasterne, for all del. Men som du sier selv: Den amerikanske gitaren din er i dette tilfellet bedre. Jeg antar at du kjøpte den sammen med 30x, og det er jo en "underdimensjonert" forsterker, men når du kobler den amerikanske straten på Orange Tiny Terror (etter å ha funnet ut at det er forsterkeren for deg) har du jo en rigg som totalt har kostet deg en Amerikansk strat + Tiny Terror + Cube 30x. Kunne du ikke spart deg for den japanske straten da hvis du gikk for den beste gitaren du hadde råd til med en gang? Treverksmessig og byggekvalitetsmessig er den jo nærme AM.Std, men pickup og mekanikkmessig er den litt lavere, så blir ikke det en overflødig gitar?

Grattis med nytt utstyr Etern1ty!

@Morten Larsen: Har en Epiphone G-310 SG med orginale pickuper. Som sagt, AC/DC er stikkordet. :)

Siden du allerede har en gitar og er ute etter en spesiell sound får jeg gi deg motsatte rådet av det jeg har gjort hele veien her: Jeg tror du bør holde deg til en enkel og solid røramp for å få den ene spesifikke lyden. F.eks vil en Vox Night Train med et Orange PPC112 (beklager alt maset mitt på forumet om denne, det er favoritt-kabinettet mitt) gi deg en veldig fin grunnlyd, men det er ikke så veldig pedalvennlig. Marshall Haze 15 vil være i nærheten lydmessig, men koster litt og er mer moderne i mine øyne (men har bare hatt til sammen 30 minutter til å spille på den, så skal ikke være så bastant). Skal du ha "lavt" volum (akkurat nok til en mild hørselskade på vreng-kanalen, en del lavere på clean) synes jeg Blackstar HT-5 er et godt valg. Den har litt forskjellige voicings avhengig av hvordan du stiller den inn og du får en god del punch. Den er i utgangspunktet litt for aggresiv i vrengen, men til gjengjeld har den effektloop, litt bredt spekter og er glad i pedaler (på hjemme-volum og i studio; skal du spille konsert blir den litt mindre fleksibel på pedalene) Hvis ikke kan du også gå for en av de litt slemmere Marshallene, men de koster jo gjerne litt penger. Jeg ville holdt meg til et 1x12" av høy kvalitet fremfor et 4x12" av lav kvalitet (gitt at prisen er lik) for å få mer kvalitet men mindre futt, men det blir jo også et spørsmål om hva du trenger. Skal du ha plug&play lyd som ligner vagt på AC/DC, men er litt mer typisk 70-talls retro kan du gå for Vox AC4TV, men da har du null allsidighet over stue-volum, bare en dødstøff grunnlyd. Jeg ville nok vurdert et pickupskifte med tiden også til noe med litt mer punch, men førstepri er jo å finne en grunnlyd i forsterkeren som du liker (fordi du sansynligvis kommer til å oppgradere gitaren senere). Prøv gjerne ut litt forskjellig med en Gibson-sg og finn en bra forsterkerlyd der, og så sammenligner du med lyden du har i din egen gitar og vurderer behovet for å oppgradere deler av den (husk at treverket får du ikke oppgradert uten videre, så ikke legg for mye penger i selve gitaren (som du kommer til å bytte uansett) Det bør også nevnes at jeg tror du kan komme ganske nærme lyden med en Vox VT-50 hvis du er bestemt på å ha en fin forsterker som gir deg omtrent riktig lyd og som er et "steg på veien" til forsterkeren du skal begynne å bruke når du spiller konserter (for det blir neppe den). Men vurder litt hvordan du vil gjøre det med amper, for en del av de ovennevnte kommer heller ikke til å bli den siste ampen du har som du slår deg til ro og bruker til absolutt alt (selv innenfor AC/DC), så du kan jo vurdere om du skal kjøpe noe mer midlertidig (VT-30 f.eks) og hoppe videre oppover neste gang. Det blir en smakssak. :)

Edit: holdt på å glemme å anbefale Marshall Class 5. Den er det topp-lyd på, MEN den har ikke separat gain-kontroller. Det vil si at til hjemmebruk blir den for høy på vreng og til livebruk blir den for lav til clean (med mindre man har en veldig aktiv lydmann på gain-knotten). Den er for meg en ren studio-amp og det gjør den veldig bra. Særegen, tøff og usminka, men egentlig litt "ubrukelig" fordi den er vanskelig å bruke skikkelig på alle områder bortsett fra studio.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Takker for mye info ;) Planen er egentlig å kjøpe en Gibson SG først, men ble litt interessert når jeg leser hvor store følelser folk legger i forsterkere! Jeg som bare har spilt ett år har liksom tenkt på gitaren som instrumentet, og forsterkeren som en høyttaler. Øver faktisk mest uten forsterker, men dette kan skyldes at jeg har en noe lydsky mor.

Tror enda at det er gitaren som kommer til å få en oppdatering først, men takk igjen for mange anbefalinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: har hatt Japan-straten og Cuben i årevis.. husker ikke hvor gamle de er, men kan ikke skjønne noe annet enn at de ble kjøpt tidlig på 2000-tallet..

Det er to grunner til at jeg fortsatt har den, etter jeg kjøpte den amerikanske;

1 Den ene grunnen er at den har en veldig mørk sound, rosewood gripebrett og litt mørke pikcups, låter skikkelig 'woody'.

2 Den andre grunnen er det at jeg føler at jeg ikke får igjen nok for den. Om jeg selger den for f.eks 3500 spenn, får jeg ikke en tilsvarende gitar for den prisen. Har brukt den mye selv etter jeg fikk Deluxen, nettopp på grunn av at den låter annerledes.

Angående Tiny Terroren, ser jeg at jeg fremstilte den på en litt dum måte..

Sier ikke at den er så mye bedre enn noe annet, men poenget er at det er en bra og billig forsterker.

Det er en one-trick-pony, så jeg skal innrømme at det vil variere om folk liker den eller ikke. (Selv om den er omtrent helt lik en gammal AC15)

Så her er jeg delvis enig med deg, om at mange forsterkere rett og slett kan bli for simple for mange nybegynnere, og at en ikke har nok å skru på.

Skjønner at mange tenker slik, men jeg mener det er bedre med en god lyd, enn mange halvdårlige.

Derfor mener jeg fortsatt at en liten røramp er den beste veien å gå, (det gjelder bare å finne den riktige).

Om en spiller i band og giger litt og slikt, er det mye kjekkere å ha en bra grunnlyd, og krydre litt med pedaler.

Derfor synes jeg det er knallbra at du har gjort reviews av små rørforsterkere, du som har muligheten til å teste dem opp mot hverandre på en objektiv måte :)

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at Marshall (innenfor de rammene budsjettet på 10.000 gir) ikke gir god strat lyd er det noe jeg ihvertfall har ganske bra belegg for å si ut fra konsensus i bransjen (dvs musikerbransjen, ikke nødvendigvis butikk-bransjen). Det er faktisk en grunn til at de fleste store Marshall-sponsede bandene har en liten fender-amp stående bak Marshall-veggene sine (som forøvrig hovedsaklig er "dummies" med unntak av 1x4x12") til clean-kanalen. Hvis man har vært backstage på noen festivaler, konserter etc ser man at det er et fenomen som går igjen ganske jevnt og trutt, så jeg vet ikke hva mer jeg skal forklare. Marshall har en litt "flat" og upersonlig cleanlyd som verken er særlig allsidig eller spennende i prisklassen opp mot veiledende 15.000,- (og også forsåvidt oppover imho) Noe gammelt har mer personlighet, men da låter det ikke som en typisk stratlyd (strat kan være så mangt, men vi snakker en litt twangy clean som samtidig er ganske soft). Husk også at veldig mange artister som oppgir hva de bruker av utstyr er "tvunget" til å gjøre det på den måten fordi de har sponsoravtaler. Cube-lyden er aldri egentlig "best" på noe som helst, men den er en god og billig øvingsforsterker som alltid gir deg noe som ligner veldig på det du vil ha, og den er ganske ærlig som gjør at du får jobbet godt med den. Som verktøy er den strøken, som konsertamp kommer man "aldri" til å bruke den hvis man har et valg. Poenget er hva en nybegynner som ikke spiller konserter enda trenger...

Edit: holdt på å glemme å anbefale Marshall Class 5. Den er det topp-lyd på, MEN den har ikke separat gain-kontroller. Det vil si at til hjemmebruk blir den for høy på vreng og til livebruk blir den for lav til clean (med mindre man har en veldig aktiv lydmann på gain-knotten). Den er for meg en ren studio-amp og det gjør den veldig bra. Særegen, tøff og usminka, men egentlig litt "ubrukelig" fordi den er vanskelig å bruke skikkelig på alle områder bortsett fra studio.

Unnskyld meg, men hvor har du det fra at det er konsensusen i musikerbransjen

om at Marshall 2204, 2203, 2205 og 2210 i comboversoner,

samt Silver Jubilee, og 30th Anniversary comboene er ubruklige amper.

Det er alle amper som er å få brukt for 5k og under.

Her fatter jeg ikke hva du egentlig prøver å si, og når du avslutter med å anbefale

Class 5 ampen, lurer jeg på hva du i all verden holder på med?

At Marshallvegger har blitt en kulisse i stedet for aktive amper innen visse musikktyper har du helt rett i,

men det betyr ikke at ampene ikke er brukt på innspillinger og konserter.

Tvert i mot er det veldig mange kjente gitarister som er knyttet opp mot andre merker,

som benytter seg av gamle klassiske Marshall amper på innspillinger.

Twangy clean, er dessuten den beskrivelsen man pleier å bruke på lyden i en Telecaster,

ikke om lyden i en Stratocaster.

Det er selvfølgelig mengder av opptak med fantastisk clean lyd av Strat gjennom Marshall amper.

Til og med SRV, som var mest kjent for å bruke Fender amper, brukte Marshall amper for cleanlyd live.

Å gjøre klassiske Marshallamper til kun dugelige som kulisser i konsertsammenhenger,

og samtidig reklamere for Class 5 fra egen butikk, er både dumt og frekt,

og avslører at du har minimal peil på Marshall forsterkere.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden.. Det var da en voldsom diskusjon

Og NOEN må dempe språkbruken litt - bare bruk vanlig høflighet så går alt så meget bedre..

--------------

Jeg skal ikke si så mye, men jeg tror mange overser det faktum at for en nybegynner så er behovene noe annerledes enn for en som har spilt en stund.

-Det ER vanskeligere for en nybegynner som ikke vet hva han vil ha og som ikke har noen oversikt over hva som finnes å kjøpe brukt. Personen har ingen erfaring med hva som kan være galt med en gitar og annet utstyr og hvor vanlig ulike feil er. JEG ville glatt ha kjøpt alt brukt, men dette er ofte noe som er enklere for en som har litt erfaring og oversikt.

-Angående "fordelingsmodellen" på 10K ville jeg, hvis jeg skulle kjøpt nytt utstyr til meg selv som nybegynner, brukt 5-8k på en god gitar og noen tusen på en grei modelingamp fra f.eks Vox. Da er man i alle fall sikret et ok instrument som er godt å spille på og som man ikke trenger å bytte ute med det første (om noen sinne) og man har en grei amp hvor man kan gjøre seg kjent med ulike effekter og klassiske forsterkertyper, selv om det ikke låter helt som originalene.

Poenget er jo (som også andre nevner) at en nybegynner ikke ennå egentlig har funnet ut hva han/hun vil spille eller hvordan det klassiske gitarsoundet til kjente artister lokkes frem. Hvis du spør en nybegynner hva han spiller eller ønsker å spille vil svaret være basert på hva personen kan nå og/eller hører på. På bare 1 år kan du plutselig ha oppdaget en ny sjanger, lært deg masse ting du aldri trodde du skulle spille og funnet ut litt om hva som passer for deg. Det er jo nettopp det som er så flott med å spille gitar, at man utvikler seg musikalsk..

Har du en god gitar som er god å spille på og en billig modelingforsterker som faktisk kan gi deg en helt grei Marshall, Fender, Vox, Hi-Gain eller "Boutiqe" sound så kan du over tid finne ut hva du liker og hva du i neste omgang skal investere i av forsterkerieri.

Selv er jeg ikke noen fan av Cube forsterkerne, da jeg synes de låter for "moderne" eller "metal" men jeg, og mange jeg kjenner har spilt masse på f.eks Vox Valvetronix forsterkerne som leverer helt greie "lydetterligninger" og effekter, dessuten er de ikke dynamikkløse og komprimerende på samme måten som mye annet modelingutstyr (Dermed unngår man nok i stor grad mye av de problemene som er nevnt tidligere i tråden) Jeg ser noen mener at de er vanskelige å bruke, men jeg vil vel si at de er helt på linje med de fleste "skikkelige" forsterkere hva angår brukervenlighet, med andre ord; man finner igjen omtrent de samme bryterne og man må helst prøve de, og danne seg en mening om hva de gjør. Forøvrig MÅ ikke en modelingamp være en liten møkkaforsterker med 5" høyttaler og 5 transistorwatt. Du får ikke en grom røramp til 2 laken uansett, men en ok modelingamp derimot er innen rekkevidde.

Vel.. Kort sagt, når man vet hva man leter etter, er det bare å finne den helt riktige amp'en og kanskje gitaren ? Men i mellomtiden er det viktig å ha en god gitar samt en forsterker som kan vise deg mulighetene.

EDIT:

På en annen side - hvis man er villig til å kjøpe brukt og får litt hjelp til å handle, kan man finne en fin gitar til 3-5k og bruke resten på en skikkelig forsterker om man nå brenner for å bruke opp 10K med en gang. Brukte saker kan man jo stort sett videreselge til samme pris uansett da.

Jeg tror mange må merke seg at trådstarter IKKE var spesielt ivrig på å kjøpe brukt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har misforstått noe, men stusser litt på noe. Hvis jeg har lest rett, så mer enn antydes det at en brukt gitar til tre tusen ikke er noe brukbart som nybegynnergitar? Det vil si at det er en gitar som i butikken koster omtrent det dobbelte.

Hvis gitarer til femsekstusen ikke engang holder til en nybegynner, så tror jeg jeg skal slutte å mene noe som helst. Jeg har flere gitarer i denne prisklassen som er aldeles glimrende instrumenter. Klarer men ikke å lage musikk på for eksempel en RG 550, som koster noe slikt på bruktmarkedet, uansett om man har spilt i en uke eller i mange år, skjønner jeg ikke hva man trenger av kvalitet mellom fingrene for at det skal fungere.

Mange kjente gitarister begynte med billige skrotgitarer arvet etter bestemor, eller kjøpt i pantesjapper. Ikke på grunn av at gitaren var så veldig superflott å spille på, men fordi det var det man hadde, og hadde råd til. Musikk ble det nå likevel. Utrolig nok.

Lurer på å ta meg ekstrajobb med å kjøre aviser. Trolig trenger jeg en Porche Cayenne for å få gjort det skikkelig, skal man overføre tonen i denne tråden til bilverdenen.

Minner om at dette under faktisk er glimrende musikk, for de fleste på forumet bare kan drømme om å gjøre like bra. Musikk er det som teller. Ikke utstyret. Det er et middel, ikke målet.

http://www.youtube.com/watch?v=zi_0k3hzNS4

Legg merke til de dritdyre instrumentene her, og det vanvittige flotte PA- en til vokkisen.

Tipper guitartechen brukte timesvis på å stemme gitaren før de lagde dette.

Synthen koster sikkert et halvt statsbudsjett. Har nesten aldri sett maken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... med all respekt til "the elders" tar jeg ikke helt logikken med at det er så bra med traurig utstyr. Poenget med at man kan få en god gitar til en sekstusenlapp eller det halve brukt er greit nok - det kan man, og jeg tror de fleste har antydet noe i den retning. Men:

Seasick Steve er ganske riktig veldig flink, selv om jeg synes det er litt drøyt å se mannen spille på to strenger, han spiller jo gjerne på en blikkboks med en kjepp og en streng :lol: Som nevnt er de færreste så flinke. De færreste har kanskje også talent, tid og anledning til å nå dit, ikke minst på den måten. Medmindre man er så fattig at man går barbent i farfars snekkerbukser og onkels gamle stråhatt, så kan man kanskje unne seg en gitar med mer enn to strenger og intoneringsmekanisme? Selv om noen har gått gjennom elendige forhold med dårlige instrumenter og blitt flinke for det.

Og avstanden fra en kjip gitar til en OK, ja kanskje til og med en litt fet en, er vel betydelig mindre enn fra en rusten Lada til en Cayenne. Når det er sagt er det sikkert ganske kult å kjøre aviser i Cayenne, man kunne jo til og med bli inspirert til å kjøre litt ekstra og slippe å stå fast når det er glatt.

Etter mitt skjønn bør nybegynnere ha godt utstyr som er forholdsvis lett og digg å bruke slik at det blir greiere å komme videre, uten at det trenger å være snakk om overdrevent snobberi. Når man evt. har blitt veldig god, ja da kan man alltids takle en tungspilt vindskeiv planke - hvis man vil (praktisere omvendt snobberi). Men det er ikke noe vits i å plage seg selv med noe slikt som en slags obligatorisk botsøvelse. Tvert imot. Det samme kan overføres på mange andre ting her i livet.

Vel, det ble kanskje litt mer usammenhengende og tullete enn planlagt. Poenget er at jeg synes dette dras i mange ekstreme retninger og problematiseres mer enn nødvendig. Men hva vet vel en noob som meg om noe som helst - dessuten har jo OP fått seg helt kult utstyr :P

Peace.

DJ

Edit: typo

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av eksempler på unger som har mista futten pga. av dårlig utstyr. Det vet jeg av erfaring med jobb i kulturskole. Når det er sagt, er det noen som blir veldig gode på tross av dårlig "nybegynnerutstyr" også. Kanskje er det ofte de som blir eksepsjonelt gode også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.