Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

Uansett hva du finner på, KJØP BRUKT!

-Du får mye bedre utstyr til samme pris

-Hvis gitarinteressen skulle avta kan du selge det uten å tape noe som helst penger på det

-Hvis du spiller noen måneder, og så finner ut at du vil ha en helt annen gitar/forsterker/begge deler kan du selge det for samme pris, og så kjøpe noe annet brukt istedenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her var det mange råd i vildens sky, gitt! Som Castor sier: Finn ut hva du allerede har. Det kan tenkes det er brukbart ei stund, i hvert fall til du utvikler egne preferanser etter hvert.

Tips som at du må kjøpe en solid state amp fordi den låter bedre enn en rør-amp på lavere volum, at du ikke må bruke 10000,- fordi du ikke har spilt gitar lenge nok osv. er for det første helt feil, og hjelper deg ikke det spøtt.

Hvis du finner ut at du må kjøpe noe nytt, så er det beste rådet som har kommet her at du tar deg en tur til en forhandler med god fagkunnskap. Backstage musikk er nevnt og jeg kan i hvert fall gå god for Morten Larsen som er en av innehaverne.

Rådet om å kjøpe brukt er heller aldri feil, men da bør man vite litt mer hva man er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips som at du må kjøpe en solid state amp fordi den låter bedre enn en rør-amp på lavere volum, at du ikke må bruke 10000,- fordi du ikke har spilt gitar lenge nok osv. er for det første helt feil, og hjelper deg ikke det spøtt.

Det er ikke alle som spiller gitar resten av livet. Jeg synes iallefall det er bedre å vente med å kjøpe dyrt utstyr til man faktisk vet at dette er noe man vil holde på med. Jeg synes heller ikke at forslaget mitt om en solid state forsterker var dumt, da den kan brukes både hjemme og på øving og gir en innføring i både forsterkere og effekter. Er ikke meninga å være en faen som skriver sprøyt, men dette er hva jeg har erfart selv.

Når det er sagt..

Hadde jeg hatt 10000 kroner da jeg startet hadde jeg uten tvil brukt alle til å kjøpe meg dyrt utstyr. Nytt utstyr inspirerer, men ut i fra det jeg vet nå så hadde jeg ikke trengt å bruke 10000 for å bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt vs. nytt er jo alltid en interessant diskusjon. Brukt gir deg mer for pengene og du kan stort sett selge uten tap, jeg kjøper selv stort sett brukt og er fornøyd med det. Kjøper man nytt så kan man få hjelp i butikken til oppsett o.l. og har mye bedre brukerstøtte. Jeg kjøpte min første el-gitar i butikk og har aldri angret på det for å si det slik. Forhandleren har, med visse unntak, fagkunnskap som kan hjelpe deg som nybegynner å velge det som er rett for deg.

Edit: Støtter også Castors forslag.

Endret av Haarball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at en transtorforsterker er et glimrende valg for en nybegynner. De er mer allsidige hvis du kjøper en modelleringsforsterker med innebyggede effekter, og de låter som nevnt greit på alle volumer. Etter trådene å dømme på forumet er de kanskje mer driftssikre også. man slipper during, knitring og tøys på grunn av rør som ikke fungerer slik de skal.

Jeg har spilt i mange år, og trives aldeles utmerket med transistorforsterkeren min, type Behringer. Riktignok en av de dyreste de lager, men likevel. Skal jeg forbedre lyden i kjeden mellom meg og høyttaler, er jeg redd jeg må øve mer. Forsterkeren fungerer helt fint.

Hvis jeg oppfattet Audun riktig, synes jeg det er litt drøyt å påstå at et slikt tips er helt feil. Ønsker man et begrenset utvalg av vintage rørlyd, stemmer det sikkert, men for meg som liker en allsidig forsterker, stemmer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar, det hjelper virkelig, Her følger en evig lang post hvor jeg svarer på alle de seneste svara :P Dette forumet hadde tydeligvis en grense for hvor mange smilefjes man kunne ha i en post, så måtte ta vekk omtrent alle XD

Berre ei kjapp meining i frå meg: Å bruke 10000,- på gitar og forsterker når du har spelt gitar 3 mnd er galskap, for ikkje å snakke om vekk-kasta. Du kjem meir enn langt nok med halv-parten spør du meg...

Som sagt har jeg spilt ganske mye i løpet av disse tre månedene, og synes det er såpass gøy at jeg er 100% at jeg ikke kommer til å stoppe. Poenget med å bruke så mye som 10 000kr er for å få tak i en god gitar/forsterker jeg kan bruke i lange tider fremover uten at jeg "vokser" i fra den for fort. Hvis det går an å komme over nybegynnergitarene/forsterkerne med kun halvparten er selvfølgelig det godt nok.

Ibanez gitaren din kan kan jo hende er god nok for en nybegynner som deg. Min GAX-30 var jeg lenge fornøyd med og solgte kun fordi jeg hadde for mange gitarer. Men du burde også høre forskjellen på en humbucker og single coil, rosewood og maple gripebrett, og finne ut hvor mye du kommer til å bruke en tremolo og om det har mye i betydning for deg.

Fender amper er som regel gode for den clean-lyden du trenger når du skal ha på effekter. Rør gir mer kraftig og mye trøkk i lyden.

Ja, du har helt rett, Ibanez gitaren hadde vært god nok hadde den vært i god stand og alt hadde funket på den og forsterkeren. Problemet er at gitaren ikke er helt 100% da blant annet de knottene eller hva man kaller det for å skru volumet opp og ned og diverse andre effekter er bortimot ødelagte. Problemet med forsterkeren er for det første at den veier såpass mange kilo og er såpass stor at den hadde vært vanskelig å ta med seg til øvinger.

Hvilken gitar du vil ha er mest opp til deg. Jeg synes du skal gå i butikken og spørre om de kan anbefale noen gitarer til maks X kroner. Man pleier å få servert en del forskjellig man kan teste. Trenger ikke være veldig dyrt. Det er lurt å teste en del forskjellig som feks fast bro, tremolo osv. Tenk heller på hva du liker å spille på fremfor utseende.

Jeg regner nesten med at du skal bruke samme forsterker både på øving både med bandet og hjemme? En stor Roland Cube (80X) kan være tingen. Dette er en solid state forsterker som betyr at du kan få "bedre" lyd på lavere volum enn en rørforsterker kan gi deg. Da kan du øve hjemme midt på natta uten at foreldrene dine våkner. Det store minuset med solid state forsterkere er at de ikke låter like bra på høyt volum, men dette blir nok ikke viktig for deg før om en del år. I mellomtiden kan du leke deg med alle effektene og lydene du kan få ut av en cube og finne ut hva som passer for deg.

En Roland Cube 80X koster helt ned til 3500 ny, hvilket jeg synes er mer enn nok for noen som har spilt i 3 måneder :P. Den har innebygd looper og tuner, samt mange effekter. Den har også mulighet for tilkobling av eksternt kabinett skulle du trenge det.

Regner med et par besøk til butikken før kjøpet blir gjennomført ja, er livredd for å kjøpe noe helt feil som kommer til å ta fra meg lysten til å spille gitar ;) Ja, skal bruke samme hjemme og på øvinger. Hjemme bruker jeg egentlig inntaket til hodetelefoner ganske mye. Fikk over her tips om Blackheart 15w, hva er forskjellen på den og en Roland Cube 80X?

Kommer nok ikke til å spille med så veldig voldsomme volumer på en stund ennå nei ;)

Kommer ikke med konkrete tips her, men kun generell info:

1) Kjøp helst brukt. Priser på brukt musikkutstyr er ofte rundt halvparten av nytt. Da kan man følgelig kjøpe dyrere utstyr som man ikke hadde hatt råd til å kjøpe nytt. I tillegg kan du da selge utstyret for ca. det samme du gav for det, og dermed unngå å tape penger.

2) Prøv mange forskjellige gitarer før du bestemmer det. Når du har spilt såpass kort tid så har du sannsynligvis lite erfaring med forskjellige gitartyper, og for å finne ut hva som passer best for DEG må du prøve en del forskjellige varianter.

Regner med å kjøpe brukt ja, i hvert fall hvis det viser seg at det er så stor forskjell i pris på brukt og ny.

Helt riktig, regner med å ta noen turer til butikken for å teste ut diverse gitarer.

Ekstremt enig med shv. Det er store sjanser for at du vil ombestemme deg etter første gitarkjøp. Da er det fint og kunne selge

gitaren uten særlig tap (kanskje tilogmed litt gevinst). Jeg har spillt i mange år, og vet fortsatt ikke hva jeg vil ha.

Denne karen selger en ESP Eclipse til 5000,-

Kul gitar med lite vedlikehold. Siden den har aktive mikker må du skifte batteri av og til, men det greier vel de fleste.

Denne sammen med en forsterker til pluss/minus 5000 skulle vel være et greit utgangspunkt.

Ser bra ut, men hva er forskjellen på en ESP Eclipse og Fender Telecaster og Stratocaster? Skifte batterier skal nok ikke bli noe stort problem håper jeg nei :P

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=19937139&reference=9/199/371/39_1560162453.jpg&adheading=Fender%2C+higway+number+1+%2B+Roland+forsterker%2C+cube+30&adTypeId=67&areaId=875

Har lyst på denne selv.

Og for et lite skoleband mener jeg forsterkeren er stor nok.

Og er det et stort lokale mener jeg den kan viderekobles til PA som vanligvis finnes på slike plasser.

Så denne gitaren og forsterkeren er det god kvalitet på selv til en liten pris? Vil jeg kunne bruke dem i lang tid uten at jeg føler at jeg vil måtte skifte ut gitar/forsterker? :)

kjøp deg en Ibanez RG eller S320 og en Roland Cube forsterker, så har du kanskje litt penger til overs.

Ville ikke kjøpt en forsterker som Blackheart i begynnelsen, da den krever at man kan skru litt og det kan ødelegge litt for motivasjoneni starten.

Er det noen store forskjeller i lyd på Ibanex RG/s320 og Fender Telecaster/Stratocaster eller er dette noe jeg burde gå til butikken og prøve selv?

Hva vil "litt skruing" si? Roland Cube har kommet opp flere ganger her ja.

Uansett hva du finner på, KJØP BRUKT!

-Du får mye bedre utstyr til samme pris

-Hvis gitarinteressen skulle avta kan du selge det uten å tape noe som helst penger på det

-Hvis du spiller noen måneder, og så finner ut at du vil ha en helt annen gitar/forsterker/begge deler kan du selge det for samme pris, og så kjøpe noe annet brukt istedenfor

Kjøpe brukt er planen ja :) Takk for gode tips ;)

Hva med å fortelle hva du allerede har? Det kan jo tenkes det er brukbart.

Fortalte det jeg kunne om hva jeg hadde litt ovenfor her ;) Problemet med det jeg har er at det ikke funker helt 100%, det er noen ting her og der som er ødelagte, samtidig som forsterkeren er veldig stor.

Her var det mange råd i vildens sky, gitt! Som Castor sier: Finn ut hva du allerede har. Det kan tenkes det er brukbart ei stund, i hvert fall til du utvikler egne preferanser etter hvert.

Tips som at du må kjøpe en solid state amp fordi den låter bedre enn en rør-amp på lavere volum, at du ikke må bruke 10000,- fordi du ikke har spilt gitar lenge nok osv. er for det første helt feil, og hjelper deg ikke det spøtt.

Hvis du finner ut at du må kjøpe noe nytt, så er det beste rådet som har kommet her at du tar deg en tur til en forhandler med god fagkunnskap. Backstage musikk er nevnt og jeg kan i hvert fall gå god for Morten Larsen som er en av innehaverne.

Rådet om å kjøpe brukt er heller aldri feil, men da bør man vite litt mer hva man er ute etter.

Det jeg har er som sagt ikke i helt 100% stand, så ønsker å få noe som funker ordentlig. Morten Larsen på Backstage musikk er notert ;)

Ok, så det er mulig at å kjøpe brukt ikke er så lurt allikevel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier IKKE at man ikke skal kjøpe en transistor-amp. Jeg sier heller ikke at man skal gå for vintage rørlyd. Poenget mitt var å rette på uttalelsen om at en transistoramp låter bedre enn en røramp på lavt volum. Det kan stemme i enkelte tilfeller, men ofte stemmer det ikke i det hele tatt. Ergo er utsagnet feil.

Å velge en god transistoramp for en nybegynner er derimot ikke feil. Det var premissene jeg reagerte på.

Jeg reagerer også på at det her blir gitt råd om eksakt hvilke gitarer og amper trådstarter bør kjøpe. Og det før han har fortalt hva han har og hva han er ute etter.

Beklager hvis jeg har trampet noen på tærne, men det var vel ment. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjoner er veldig sunt for kropp og sjel Audun. Jeg setter iallefall stor pris på andres erfaringer og meninger. Du trampet absolutt ikke på mine tær ;)

Mine forslag er basert på det jeg selv har erfaring med, og vil derfor være veldig farget av mitt eget utstyr. På veldig lavt volum låter min Roland Cube 30 bedre enn Krank Rev Jr Pro, men så fort det skrus opp et lite hakk til (opp til 1 på master) så knuser rør-ampen transistoren. Ingen tvil ;)

Hvor i landet holder du til Etern1ty?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har er som sagt ikke i helt 100% stand, så ønsker å få noe som funker ordentlig. Morten Larsen på Backstage musikk er notert ;)

Ok, så det er mulig at å kjøpe brukt ikke er så lurt allikevel??

Ofte billigere og mer lønnsomt å reparere det som er i stykker enn å kjøpe nytt. Hvilken forsterker er det? I og med at du synes den er for stor og tung, er uansett det et VEKTIG argument for å kjøpe noe annet.

Å kjøpe brukt er som sagt tidligere ikke dumt, men det er en stor fordel å vite hva man skal lete etter. Prøv mest mulig på egen hånd. Finn ut hva du foretrekker. Hvilken musikk-stilart liker du og hvilken stilart tenker du å spille? Det kan hjelpe til å peke deg i riktig retning i forhold til hvilket utstyr du skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som spiller gitar resten av livet. Jeg synes iallefall det er bedre å vente med å kjøpe dyrt utstyr til man faktisk vet at dette er noe man vil holde på med. Jeg synes heller ikke at forslaget mitt om en solid state forsterker var dumt, da den kan brukes både hjemme og på øving og gir en innføring i både forsterkere og effekter. Er ikke meninga å være en faen som skriver sprøyt, men dette er hva jeg har erfart selv.

Når det er sagt..

Hadde jeg hatt 10000 kroner da jeg startet hadde jeg uten tvil brukt alle til å kjøpe meg dyrt utstyr. Nytt utstyr inspirerer, men ut i fra det jeg vet nå så hadde jeg ikke trengt å bruke 10000 for å bli fornøyd.

Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg vil holde på med ;) Det er akkurat det jeg også har tenkt, nytt utstyr insiperer.

Brukt vs. nytt er jo alltid en interessant diskusjon. Brukt gir deg mer for pengene og du kan stort sett selge uten tap, jeg kjøper selv stort sett brukt og er fornøyd med det. Kjøper man nytt så kan man få hjelp i butikken til oppsett o.l. og har mye bedre brukerstøtte. Jeg kjøpte min første el-gitar i butikk og har aldri angret på det for å si det slik. Forhandleren har, med visse unntak, fagkunnskap som kan hjelpe deg som nybegynner å velge det som er rett for deg.

Edit: Støtter også Castors forslag.

Men tror du jeg trenger mer hjelp av folk med fagkunnskap enn det jeg kan få her på forumet?? Tenkte at hvis jeg får forslag til noen forskjellige gitarer og sånn her, og så prøver dem i butikken, så burde det være nok??

Jeg er helt enig i at en transtorforsterker er et glimrende valg for en nybegynner. De er mer allsidige hvis du kjøper en modelleringsforsterker med innebyggede effekter, og de låter som nevnt greit på alle volumer. Etter trådene å dømme på forumet er de kanskje mer driftssikre også. man slipper during, knitring og tøys på grunn av rør som ikke fungerer slik de skal.

Jeg har spilt i mange år, og trives aldeles utmerket med transistorforsterkeren min, type Behringer. Riktignok en av de dyreste de lager, men likevel. Skal jeg forbedre lyden i kjeden mellom meg og høyttaler, er jeg redd jeg må øve mer. Forsterkeren fungerer helt fint.

Hvis jeg oppfattet Audun riktig, synes jeg det er litt drøyt å påstå at et slikt tips er helt feil. Ønsker man et begrenset utvalg av vintage rørlyd, stemmer det sikkert, men for meg som liker en allsidig forsterker, stemmer det ikke.

Ser ut som modelleringsforsterker er det jeg ser etter da jeg gjerne vil ha et lavt krav til vedlikehold på utstyret.

Jeg sier IKKE at man ikke skal kjøpe en transistor-amp. Jeg sier heller ikke at man skal gå for vintage rørlyd. Poenget mitt var å rette på uttalelsen om at en transistoramp låter bedre enn en røramp på lavt volum. Det kan stemme i enkelte tilfeller, men ofte stemmer det ikke i det hele tatt. Ergo er utsagnet feil.

Å velge en god transistoramp for en nybegynner er derimot ikke feil. Det var premissene jeg reagerte på.

Jeg reagerer også på at det her blir gitt råd om eksakt hvilke gitarer og amper trådstarter bør kjøpe. Og det før han har fortalt hva han har og hva han er ute etter.

Beklager hvis jeg har trampet noen på tærne, men det var vel ment. :)

Det jeg har betyr ingenting. Vil ha allsidig gitar/forsterker som kan brukes greit til de fleste musikksjangre og det skal passe inn på et budsjett på totalt rundt 10 000 (kan strekkes). Vil gjerne ha en gitar/forsterker med god kvalitet som jeg kan være fornøyd med i lang tid og ikke "vokse" ifra med en gang (altså ikke trenge en ny gitar/forsterker på en stund). Hadde også vært greit med muligheten til å selge utstyret uten noe voldsomt tap.

Håper det klarer opp en del ;)

Diskusjoner er veldig sunt for kropp og sjel Audun. Jeg setter iallefall stor pris på andres erfaringer og meninger. Du trampet absolutt ikke på mine tær ;)

Mine forslag er basert på det jeg selv har erfaring med, og vil derfor være veldig farget av mitt eget utstyr. På veldig lavt volum låter min Roland Cube 30 bedre enn Krank Rev Jr Pro, men så fort det skrus opp et lite hakk til (opp til 1 på master) så knuser rør-ampen transistoren. Ingen tvil ;)

Hvor i landet holder du til Etern1ty?

Jeg holder til i Larvik, Vestfold ;)

Ofte billigere og mer lønnsomt å reparere det som er i stykker enn å kjøpe nytt. Hvilken forsterker er det? I og med at du synes den er for stor og tung, er uansett det et VEKTIG argument for å kjøpe noe annet.

Å kjøpe brukt er som sagt tidligere ikke dumt, men det er en stor fordel å vite hva man skal lete etter. Prøv mest mulig på egen hånd. Finn ut hva du foretrekker. Hvilken musikk-stilart liker du og hvilken stilart tenker du å spille? Det kan hjelpe til å peke deg i riktig retning i forhold til hvilket utstyr du skal se etter.

Mye gode tips her ja, har som sagt tidligere tenkt til å spille et ganske bredt spekter av musikk, så trenger et allsidig utstyr.

Ibanezen din kan fikses den, vet ikke hvor mye selve gitaren koster i utgangspunktet da, men hvis du syns den er god å spille på så ville jeg heller anbefalt å fikse den.

Tror den kan ligge på rundt 2000 ny (dette er da ikke den versjonen jeg har, men den nye som selges idag), så vil gjerne ta ett steg opp fra denne gitaren.

Endret av Etern1ty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke om du trenger mer fagkunnskap, det gjør du sannsynligvis ikke. Men det er greit for en nybegynner å ha en plass å henvende seg som hjelper deg med et smil og ikke tar noe for å se på gitaren din (de fleste butikker hjelper deg gjerne med oppsett og småproblemer gratis så lenge du har kjøpt gitaren din der). Jeg tror nok også du kan bli kanonfornøyd hvis du kjøper brukt, føler bare selv (skyt meg gjerne) at første gitaren er grei å kjøpe i butikken da man har garantier o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du vil ha allsidig utstyr, men så lenge du er såpass vag i antydningene om hva du vil ha kommer du til å få tips om alt det som brukerne på forumet her har selv, og da er du like langt. Når det gjelder gitarer, så er jo alt fra billigere Fendere (Mexico, Japan) via Epiphone, low-end Gibson, billigere Ibanez osv. rimelig kurant. Da kommer det an på om du vil ha humbuckere, single-coiler eller begge deler. Kommer du til å spille mest Metal, vil humbuckere sannsynligvis være det beste. Skal du spille Country, vil kanskje en Fender Telecaster være det beste, vil du spille SRV-blues må du selvfølgelig ha en Fender Stratocaster osv osv... Skjønner? ;)

Kan kanskje være en ide for deg å se etter noe med HSS konfigurasjon. (Humbucker ved brua to singlecoiler i tillegg.) Her finnes det flere modeller fra Ibanez f.eks. Fender Stratocaster kan du også få med den konfigurasjonen.

Når det gjelder amp, tror jeg de nevnte Roland Cube i en eller annen variant (eller andre nevnte modeling-amper) sikkert er veldig greit.

Lykke til i jakten og håper du finner noe du blir fornøyd med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.