Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

Et lite, og ikke helt uvesentlig poeng er også at en kvalitetsforsterker med rør ER ALLSIDIG.

Den vil nemlig tilpasse seg gitaren som blir brukt i en helt annen grad, enn en billig amp hvor alt låter likt.

Hvis du vil ha en Tele til å låte Tele, en Strat til å låte Strat, og en LP til å låte LP trengs en god forsterker.

De fleste blir veldig overrasket over hvor stor forskjellen blir med en god amp.

Snakket med en gitarist i helgen. Han hadde holdt på med modeleringsamper noen år nå,

og fikk seg et sjokk når han gikk tilbake til en vintage røramp.

Han hadde lagt seg til slurv og dårlig teknikk fordi "alt låt bra" med modeleringslyder.

Det gjorde det ikke med en skikkelig røramp, så han er i gang med å rydde opp i teknikken sin for at det skal låte bra.

Godt poeng.

Hvor mange er det ikke som nesten er Shawn Lane med en Pod og faller i sammen gjennom en forsterker!

Jeg har hatt noen sånne elever som har fått seg noen sjokk på den måten :lol:

Jeg har vært gjennom det meste av modeleringsløsningene og må si at Axe FX er den første som du får det du putter inn i den+at gitarer låter som stratter, teler osv.

No cheating!

Pod har et slags filter som får gitarer til å miste personlighet plus at den komprimerer på en måte som gjør at den skjuler mye dårlig teknikk.

Jeg gjorde det "The Gluke" vei når jeg begynte å spille, sparte og sparte og rett på Marshall JCM800 stack som gjorde nytten i maange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke for å blande meg inn i diskusjonen om man trenger rørforsterker eller en såkalt "drittamp" (aka Cube), men hva om dere som tydeligvis kan dette kunne foreslått noen gode forsterkere i stedet? Eller er det sånn at alt med rør er konge?

Er interessert selv, for jeg spiller nemlig på en drittamp (tydeligvis). :)

PS. Søker AC/DC lyden

Endret av Erdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer ingen ting. Jeg driter i allsidighet for det er bare tull. Å selge en Cube som en allsidig forsterker er latterlig. Jeg kan ikke tenke meg en eneste jævla musikksjanger hvor jeg hadde vurdert en Cube som en passende forsterker. Den låter dritt til alt. At det er en billig drittforsterker gjør ikke saken no bedre. Jeg kan derimot tenke meg veldig mange viktige ting ved det å spille gitar som du aldri lærer deg ved å sitte å øve spille på en Cube. Allsidig forsterker? Sikkert 90% av all innspilt musikk er spilt inn med en Marshall eller Fender amp. Tar du en av de dekker du 50% av alle sjangere tvert. Tror aldri jeg har hørt noe som helst spilt inn med en Cube.

Hvis du er så naiv at du tror ingen noensinne har brukt cube til innspilling tar du helt feil. Det er ikke noen helt fantastisk amp, men jeg har hørt Cube 30x blitt mikket opp for opptak fordi alle de andre ampene som var tilgjengelige hadde feil sound og var for karakteristiske. (Vi snakker om studio med tilgang på Plexi, JCM800, Blues deville, gammel AC15 etc). Men ja, som du sier: Mye av innspilt musikk er spilt inn med Fender eller Marshall, men er de spilt inn med topp+kabinett (evt kombo) som du får for vekslepenger brukt i Norge - Nei... Jeg har spilt på forskjellige Marshall-amper og Fender-amper i noen år nå, og plutselig står jeg igjen med Rivera og Blackstar. (dvs utbrytergrupper fra begge selskaper). Laney og Vox gjør også en god jobb. Men det er sånn at ingen av de 5 merkene passer til alt, og har man ikke noe som passer til alt må man vite HVA det passer til, hvis ikke kjøper man katta i sekken. Men hvis du driter i allsidighet for en "nybegynner" som garantert ikke har funnet ut av sjanger, spillestil etc så er egentlig ikke tipset ditt 100% i følge min bok ihvertfall.

En rå forsterker som ikke gjør jobben den skal? Hva er det for noe tull? Hører du mange live som har problemer fordi de har en for bra forsterker?

Ja, jeg hører faktisk veldig mange live som har problemer med "for bra" forsterker. De har kjøpt seg den råeste 200w toppen du kan oppdrive og sliter med at det låter søppel live fordi de ikke får brukt ampen til sitt fulle potensiale, samt at lydmannen ikke kan gjøre jobben sin og mikke opp forsterkeren og ut på PA (fordi det allerede er for høyt). Dette henger sammen med at veldig mange som spiller på store forsterkere ikke har like store spillejobber (rockefeller, valle hovin etc). Og selv da holder en 30w i bøtter og spann. Mange ganger får du faktisk et bedre resultat ut til publikum med en liten transistoramp enn med en stor røramp på små spillejobber. Jeg diskuterte dette senest med Bruce Kulick (gamle gitaristen i KISS) i går da han hadde en session i butikken vår og han var mye mer "down to earth" enn deg på dette. Han likte moderne modeleringsamper til enkle ting og brukte selvfølgelig high end-forsterkere (sponset av Marshall) live, men da var det ikke snakk om det mest bråkete og harry.

Det jeg mener er viktigst er at mange hadde blitt mye bedre mye fortere hvis de hadde fått bedre utstyr tidligere. Det er merkelig å høre folk her argumentere mot å ha bra utstyr. Jeg er den stor stygge ulven for jeg mener alle som vil spille gitar burde ha en "ordentlig" forsterker. Som om det på noen måte hemmer utviklingen. Som om du på en eller annen måte blir bedre av å spille på en Cube et par år først. Er det noen som kjenner noen som fikk problemer fordi de fikk en for bra amp for tidlig? Det er jo helt på jordet. I denne tråden er det snakk om å bruke 10000 kroner. For den summen får du deg fint en bra gitar og en "ordentlig" amp, men kanskje ikke i butikken din for der er tydlighvis bra amper behovsprøvet.

At du selger folk dritt med god samvittighet driter vel jeg i. Det er ikke mine penger.

Det hemmer ikke utviklingen å ha en god forsterker, på ingen måte, men det hemmer utviklingen hvis du ikke har en god gitar som du liker mtp spillbarhet og lyd (samt "mojo" etc). Med det forslaget til pengefordeling du hadde ville det gått utover gitaren. Jeg mener det er tåpelig å bruke 7000,- på en ny amp når du ikke har en gitar som er verdt å spille på, og spørsmålet ligger ikke i om han som starta tråden senere skal kjøpe seg en røramp, den lå i hvordan man skal prioritere de første 10.000kr. Skjønner at du er bastant og vrang på trass, men gitarene du får til den prisen du foreslår er ikke gode nok, og det blir ikke fornuftig bruk av pengene. Og gode amper er behovsprøvet hos oss, ja. I den forstand at jeg ikke dytter et stort sinna stack på absolutt alle og sier at det er obligatorisk for å få god lyd. Jeg føyer meg etter hva kunder vil ha, og jeg kan selge dem en klase bananer hvis det er det de spør meg om, men jeg er opptatt av at folk er fornøyde og da prøver jeg å høre hva de er ute etter av lyd og gi dem noen tips ut fra det. Og siden du ført tar deg bryet med å rakke ned på butikken min og pris kan jeg jo nevne at vi stort sett legger oss på en pris som er billigst i landet (og enda lavere for forumbrukere) og han som startet tråden her har nettopp kjøpt seg gitar og forsterker av meg (til den beste pakkeprisen han kunne oppdrive i Kongeriket), så jeg synes egentlig ikke jeg verken er dyr eller slem. :P

Et lite, og ikke helt uvesentlig poeng er også at en kvalitetsforsterker med rør ER ALLSIDIG.

Den vil nemlig tilpasse seg gitaren som blir brukt i en helt annen grad, enn en billig amp hvor alt låter likt.

Hvis du vil ha en Tele til å låte Tele, en Strat til å låte Strat, og en LP til å låte LP trengs en god forsterker.

De fleste blir veldig overrasket over hvor stor forskjellen blir med en god amp.

Da finnes det vel en fasit da? :) For jeg er veldig spent på denne ampen som låter både bra på Strat, tele, les paul og metallbørse. Har spilt på stort sett det meste som finnes i landet, så gi meg et lite hint om hvilken modell dette er så skal jeg være evig takknemlig. Det henger bare ikke på greip at en sånn amp skal finnes skjult under nesen på alle (og du og Gluke er tydeligvis de eneste som vet om den og nekter å oppgi navnet på den)...

Ikke for å blande meg inn i diskusjonen om man trenger rørforsterker eller en såkalt "drittamp" (aka Cube), men hva om dere som tydeligvis kan dette kunne foreslått noen gode forsterkere i stedet? Eller er det sånn at alt med rør er konge?

Er interessert selv, for jeg spiller nemlig på en drittamp (tydeligvis). :)

PS. Søker AC/DC lyden

Du har jo funnet lyden din, så da skal det være greit nok. I tillegg ville det vært fornuftig å vite hvilken gitar med hvilke pickuper du har. Da kunne jeg kommet med et tips. Noen av de andre her har visst fasit på hvordan du skal få "bra lyd" uavhengig av det andre utstyret ditt og hvilken lyd du er ute etter, så jeg ville kjøpt det de foreslo helt i blinde uten å prøve det først eller føle deg komfortabel med det. :P Bare kjøp noe dyrt og stort nok så får du lyden til AC/DC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentere mot å ha bra utstyr? Ingen her som gjør det, noen er bare fornuftige og anbefaler å legge mer penger i selve instrumentet.

Tja javel, og det jeg prøver og fortelle deg, Etern1ty og alle andre som evt gidder å høre og som Gunnar og Debris og noen andre også har erfart er at instumentet el-gitar består av en gitar og EN FORSTERKER og at forsterkeren en en VELDIG VIKTIG del av instrumentet ditt. Hvis du skal bli flink til å spille gitar må du kunne spille begge deler. Ved å nedprioritere forsterkeren for å kunne kjøpe deg en dyrere gitar så blir totalpakken dårligere. Har du en drittforsterker så sitter du å øver på et drittinstrument.

Når det gjelder allsidighet er som Gunnar skriver over ikke forsterkeren som er noen begrensning. Det eneste som trenger å være allsidig er deg. Hvis du kan spille allsidig er ikke forsterkeren eller gitaren no tema lenger. Da får du bra lyd ut av hva som helst.

Selvfølgelig setter jeg ting på spissen. Men det går deg hus fordi at jeg ikke har noen egeninteresse i denne saken. Jeg jobber ikke som Morten Larsen i gitarbutikk og selger ikke noen verdens ting på finn.no. Eneste grunnen til at jeg gidder å si noe er at jeg ikke ønsker at andre skal gå i de samme fallgruvene jeg har gått i selv. Hva tror du jeg begynte å spille på? Tror du jeg hadde gjordt det samme igjen i dag hvis jeg kunne velge og ihvertfall hvis hadde 10000 kroner å svi av den gangen jeg startet? Tror du har svidd av noen kroner og at jeg i ettertid skulle ønske jeg hadde skjønt endel ting tidligere og gjordt endel ting annerledes? Hvis jeg tråkker deg på tærne med å kalle en spade en spade så er det ikke meg du bør rette irritasjonen mot. Spør deg heller hvem som har fortale deg at det er en god ide å lære å spille på leketøy.

At det er få andre her som er enig med meg bekymrer meg fint lite, det er som sagt ikke mine penger vi snakker om. Jeg har allerede mer enn nok gitarutstyr og pisser neppe bort penger på en Cube med det første. Jeg låner derimot stort sett bort mesteparten av utstyret mitt til folk som trenger det mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja javel, og det jeg prøver og fortelle deg, Etern1ty og alle andre som evt gidder å høre og som Gunnar og Debris og noen andre også har erfart er at instumentet el-gitar består av en gitar og EN FORSTERKER og at forsterkeren en en VELDIG VIKTIG del av instrumentet ditt. Hvis du skal bli flink til å spille gitar må du kunne spille begge deler. Ved å nedprioritere forsterkeren for å kunne kjøpe deg en dyrere gitar så blir totalpakken dårligere. Har du en drittforsterker så sitter du å øver på et drittinstrument.

Når det gjelder allsidighet er som Gunnar skriver over ikke forsterkeren som er noen begrensning. Det eneste som trenger å være allsidig er deg. Hvis du kan spille allsidig er ikke forsterkeren eller gitaren no tema lenger. Da får du bra lyd ut av hva som helst.

Selvfølgelig setter jeg ting på spissen. Men det går deg hus fordi at jeg ikke har noen egeninteresse i denne saken. Jeg jobber ikke som Morten Larsen i gitarbutikk og selger ikke noen verdens ting på finn.no. Eneste grunnen til at jeg gidder å si noe er at jeg ikke ønsker at andre skal gå i de samme fallgruvene jeg har gått i selv. Hva tror du jeg begynte å spille på? Tror du jeg hadde gjordt det samme igjen i dag hvis jeg kunne velge og ihvertfall hvis hadde 10000 kroner å svi av den gangen jeg startet? Tror du har svidd av noen kroner og at jeg i ettertid skulle ønske jeg hadde skjønt endel ting tidligere og gjordt endel ting annerledes? Hvis jeg tråkker deg på tærne med å kalle en spade en spade så er det ikke meg du bør rette irritasjonen mot. Spør deg heller hvem som har fortale deg at det er en god ide å lære å spille på leketøy.

At det er få andre her som er enig med meg bekymrer meg fint lite, det er som sagt ikke mine penger vi snakker om. Jeg har allerede mer enn nok gitarutstyr og pisser neppe bort penger på en Cube med det første. Jeg låner derimot stort sett bort mesteparten av utstyret mitt til folk som trenger det mer enn meg.

Forsåvidt er jeg enig i at instrumentet består av begge deler, men mange av de andre uttalelsene dine henger ikke på greip. Det er nettopp det med at Roland Cube er en drittforsterker som ikke avslører feilene du gjør jeg er uenig i. Det er en bilig forsterker uten mye lyd (nok til hjemme-øving), men både detaljert og ærlig mot deg i like stor grad som moderne røramper. Om du sammenligner den med et stort gammelt støyende beist så er det helt riktig at du må være gitarguru for å ikke få det til å låte dritt og når du først får det til låter det bra, men husk at i starten handler det også om mestring og det å faktisk ha progresjon og god (men ærlig) lyd også før man er klar for å spille konsert med Guns n´Roses. Jeg forstår ikke hat-forholdet du har til Roland Cube. Alle jeg har pratet med i bransjen (folk med høy fagkompetanse på rørforsterkere) er enige i at det er en forsterker med god kvalitet og allsidighet i forhold til hva det koster. Akkurat der er du faktisk altfor bastant. Å få litt mestring og god lyd frem til man har bestemt seg for sjanger og spesialisert seg på teknikker er et viktig poeng og det fremmer også læringen etter min erfaring. Jeg har sett og prøvd begge deler med mine elever og jeg har jobbet en del år som musikklærer og frem til mandag for en uke siden drev jeg Sandvika Musikkskole (600 elever i året, 23 lærere). Der var det folk som har prøvd begge "filosofiene" og alt i mellom og etter hvert får man en ganske grei oversikt over hva som fungerer i praksis og hva som er en veldig fin idé som tryner når man setter den ut i livet (litt som kommunismen). De elevene på musikkskolen vår som begynner med store slemme beist har generelt sett større problemer og ender opp med å kjøpe seg nytt utstyr jevnt og trutt fordi de ikke finner lyden sin og ikke får det til å låte bra nok. Til slutt ender de opp med noe i gata av Vox VT50 og da får de gjort jobben fint. Jeg skulle ønske det var slik som du forklarte det, men jeg kan ikke si meg enig i noe av det ut fra egen erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på trådstarter som ba om et glass vann og fikk en heksegryte helt over hodet :)

Mr. Gluke,

Jeg har sagt det før, og sier det nå igjen: Du har noen gode poenger!!!

Men med all respekt, det er et par ting som trekker kvaliteten på argumentasjonen din ned:

1) Du har en veldig nedlatende holdning til andres yttringer og meninger som ikke stemmer overens med dine egne. Du går langt i å indirekte kalle andre både idioter, feiginger og løgnhalser. Dette er ikke en god måte å diskutere og argumentere på.

2) Utstrakt bruk av ordet "dritt" - ikke veldig nyansert - og gir et negativt inntrykk - ikke av det du skriver om, men av deg.

3) Du generaliserer til den STORE gullmedaljen. Her kan det se ut som om ingenting annet en rørforsterkere kan gi god lyd. Du snakker også som om transistor forsterkere og modeleringsforsterkere er det samme, og at ingen forsterkere av disse typene kan være noe bra.

Du argumenterer også på en måte som gjør at det virker som om alle som selger musikkutstyr er ute etter å lure kundene sine (ref. punkt 1). Vel - som forhandler hadde det vært best å være enig med deg. Jeg har ingen transistor- eller modeleringsforsterkere blandt produktene jeg selger. Så her uttaler jeg meg som privatperson og ikke som forhandler. Og som privatperson er jeg veldig uenig i mantraet om at rør er eneste vei til himmelen, mens alt annet er straka vegen ned.

Det finnes bra rørforsterkere og det finnes dårlige rørforsterkere.

Det finnes bra transistorforsterrkere og det finnes dårlige transistorforsterkere.

Det finnes bra modeleringsforsterkere og det finnes dårlige modeleringsforsterkere.

Som referanse har jeg eid følgende (som jeg kommer på i farten):

Transistorforsterkere fra Marshall, Roland (Jazz Chorus ;)), Peavey og Sansamp

Modeleringsforsterkere fra Johnson, Digitech og Rocktron

Rørforsterkere fra Marshall, MesaBoogie og Peavey

(de fleste har jeg eid flere modeller fra også)

Vel - da tror jeg at jeg har sagt mitt i denne diskusjonen, så tydelig som jeg greier å formulere meg. :)

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmmm, Trond jeg tror du legger mer i det jeg skriver enn det som faktisk står der.

1) Jeg har ikke kalt noen noen ting men det tar altfor lang tid å alltid skulle pakke ting inn i bomull så ingen føler seg støtt.

2) Jeg har sluttet å bry meg om hva folk syntes om meg for lenge lenge siden. Alle her bortsett fra kanskje Haarball har skjønt for lenge siden at jeg setter ting på spissen med vilje.

3) Denne diskusjonen handler ikke om hva slags forsterker som gir god lyd og det har jeg heller aldri pratet om og det er her folk blander kortene og leser alt jeg skriver som et angrep på visse amper (sikkert deres egen). Jeg snakker kun om er hva som er det beste å lære seg å spille gitar på for en nybegynner og hva som gir en nybegynner det beste/mest utstyr for en sum penger. Hva som låter best av transistor/modellering/rør er en helt annen diskusjon. Greit det er ikke spesielt snilt å kalle Cube for drittamp, men faen heller når du skal svi av 10000 kroner kan du få deg noe mye mye bedre.

Og det er nå engang sånn at man kan ikke late som du er objektivt i en diskusjon om kjøp/salg av gitarutstyr hvis du samtidig har økonomisk interesser i diskusjonen. Gå tilbake å les Morten Larsen sine innlegg. Se hvordan han unngår diskusjonen om at omtrent alt han har i butikken kan fås på finn.no til halv pris. Han sier til å med rett ut du ikke får en gitar som er verd å spille på til 3000,- kroner brukt.

"Det hemmer ikke utviklingen å ha en god forsterker, på ingen måte, men det hemmer utviklingen hvis du ikke har en god gitar som du liker mtp spillbarhet og lyd (samt "mojo" etc). Med det forslaget til pengefordeling du hadde ville det gått utover gitaren. Jeg mener det er tåpelig å bruke 7000,- på en ny amp når du ikke har en gitar som er verdt å spille på, og spørsmålet ligger ikke i om han som starta tråden senere skal kjøpe seg en røramp, den lå i hvordan man skal prioritere de første 10.000kr."

En gitar som koster 5-6000 kroner ny er ikke bra nok for en nybegynner? Hva er det for noe tull? Hvis folk syntes jeg er en dritt for å si det høyt er det helt greit for meg. Jeg har aldri snakket om å kjøpe en ny amp til 7000,-, men jeg har sagt at du får en jævlig bra brukt en.

Jeg har 100% motsatt oppfatning fra Morten om hva som er beste og ikke minst mest økonomiske måten å gjøre ting på. Jeg mener en nybegynner heller burde kjøpt brukt utstyr først. Jeg er ikke den eneste som har sagt det her. Det er først senere når du vet mer om hvilken stil sjanger bla bla bla du vil spille at du burde begynne å kikke på nye gitarer for det er nå en gang sånn at det største økonomiske tapet skjer i det øyeblikket du tar med det noe ut døra i butikken. Sånn er det bare, så jeg mener du burde være veldig bevisst på hva du vil ha før du går å kjøper deg en ny gitar. Det er ikke de fleste nybegynnere. Og hvis du kjøper brukt kan du selge tingene igjen uten vesentlig økonomisk tap og kjøpe både gitar og forsterker som passer til den sjangere du etterhvert helst vil spille når du blir bedre.

Men for all del jeg skal slutte å plage dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gluke,

Da synes jeg både tonen ble lettere, og faktisk argumentene lettere å skjønne (og være enige med). Det er nok kanskje ikke alltid en god ide å sette ting på spissen - det kan kanskje være lettere å bli misforstått, snakke rundt hverandre osv.

Nå synes jeg det er lettere å komme tilbake til det opprinnelige spørsmålet og diskutere dette. Jeg mener at 10.000 er MYE penger for ett nybegynner rigg, og det er godt mulig å få både nytt og brukt som er mer en godt nok. Ang. brukt vs. nytt så er det en egen tråd for dette. Ang. fordelingen på hva man skal bruke på amp og hva man skal bruke på gitar vil jeg si at dette komme veldig an på hva man får tak i. Finner man en knall gitar til 3000 så har man 7000 å kjøpe amp for, men finner man en knall amp til 3000 så har man 7000 til å kjøpe gitar for. Jeg ville nok sagt at et greit utgangspunkt er 50/50.

Mvh

Trond

- Og for all del - fortsett å "plage" oss. Hva ville et diskusjonsforum være uten diskusjon? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da finnes det vel en fasit da? :) For jeg er veldig spent på denne ampen som låter både bra på Strat, tele, les paul og metallbørse. Har spilt på stort sett det meste som finnes i landet, så gi meg et lite hint om hvilken modell dette er så skal jeg være evig takknemlig. Det henger bare ikke på greip at en sånn amp skal finnes skjult under nesen på alle (og du og Gluke er tydeligvis de eneste som vet om den og nekter å oppgi navnet på den)...

Fasiten er det vel egentlig du som prøver å komme med til trådstarter?

Bortsett fra å påpeke det, har jeg ikke tenkt å si noe mer om at du driver butikk.

En el-gitar er ikke et fungerende instument alene, den er ikke et instrument

før den er koblet til en forsterker med tilhørende utstyr.

Poenget mitt var ikke å tale varmt for noen spesiell forsterker.

Poenget var at f.eks. en brukt Marshall combo, eller en brukt Fender combo,

eller en brukt Vox combo, vil være innenfor budsjettet og at de forsterkere vil gi en

helt annen respons på gitartyper enn en Cube.

Og helt ærlig talt Morten Larsen, det finnes vel nok av eksempler på bruk av alle typer

gitarer med disse ampene?

Eller mener du at det mangler eksempler på god lyd fra Strat, Tele og LP,

på Marshall, Fender og Vox amper?

For 10k er det fullt mulig å få både en bra brukt gitar,

og en brukt klassisk røramp, og det låter garantert mye bedre enn en Cube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg kaster meg ut i å skrive dette innlegget her vil jeg bare takke alle som har svart på tråden. Jeg tror jeg har sett ganske mange av sidene i saken, og jeg føler svarene har hatt et overraskende høyt nivå når det kommer til seriøse innlegg en det jeg er vant til fra spillforum for oss unger :P Så tusen takk :D

Er lenge siden forrige gang jeg skrev et innlegg her nå, men kan ærlig si at jeg har lest hvert eneste innlegg minst to ganger, og har fulgt veldig med på det som blir sagt.

For å avklare det med en gang kan jeg si at jeg kjøpte en ny Gibson Les Paul Studio Faded og en ny Roland Cube 30X av Morten Larsen's musikkbutikk i Sandvika.

Nå ser jeg for meg at blandt annet Gluke allerede vrenger seg i stolen når han leser dette over og tenker "å faen, enda en som dreit seg ut og gikk i den samme fella som alle andre". Og hvis man tenker kun økonomisk er sikkert dette riktig. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg kunne fått det samme utstyret til mye lavere, la oss si halvparten, av prisen jeg kjøpte det for. Altså har jeg tapt 5000 kroner når jeg henter gitaren og drar kortet.

Men så kommer det som gjør at jeg allikevel "går i fella". Det er at jeg er helt fersk når det kommer til gitarspilling, at jeg selv er ganske ung, og at jeg vil være sikker på at det jeg kjøper faktisk fungerer 100% når jeg henter det.

For å prøve å forklare nærmere tenker jeg at jeg tar et av de oftest brukte sitatene til gluke her i tråden. "If you wanna piss away your money..." Svaret på det spørsmålet blir for meg litt vanskelig å komme med. Hvis det betyr å rett og slett kaste fem lapper ut av vinduet og så kjøpe et utstyr til fem lapper vil jeg si nei. Men hvis det derimot betyr å bruke ti lapper på nytt utstyr jeg kunne fått for fem lapper brukt er svaret ja.

Grunnen til dette kan jeg enkelt vise:

Fordeler med å kjøpe brukt:

Det er mye billigere

Fordeler med å kjøpe nytt:

Jeg vet det jeg får fungerer 100%

Utstyret er faktisk nytt

Jeg får gratis service (Vet jeg muligens ikke får bruk for dette)

Jeg har full garanti på utstyret

Butikken har et større behov for å få god omtale enn en random dude som selger sin gamle gitar

Og en siste ting, angående utstyret jeg har kjøpt. Jeg valgte å legge hovedtyngden av pengene i gitar på grunn av et par grunner. Et ganske stort flertall av de jeg har spørt + fått svar av her på forumet mener det er den smarteste veien å gå, det virker mest logisk for meg selv, og vil rett og slett gjerne ha en god gitar.

Det jeg egentlig sier er at hadde jeg vært en som fra før av visste mye om gitarer, var sikker på at den og den gitaren er god, visste om noen som jeg vet pleier å være til å stole på som solgte den gitaren jeg ville ha, er det mye større sjangs for at jeg hadde kjøpt brukt.

Jeg har fra før av brukt masse penger på ting jeg ikke kan selge, et eksempel jeg kan ta er dyre treningssko. Ifølge noen her vil da ha kastet avgårde et par lapper fordi jeg ikke har mulighet til å selge skoene når jeg skal ha nye(altså når de gamle er ødelagte). Men gitaren kan jeg faktisk selge for halvparten av det jeg kjøpte den for, og det er faktisk godt nok for meg.

For meg handler det nemlig ikke om å kunne selge den gitaren jeg har nå for samme pris når jeg er lei av den, men heller være sikker på at jeg faktisk får noe som fungerer ordentlig og at jeg ikke trenger være redd for å spille på den i tilfelle den kunne gått i stykker (Noe jeg ikke hadde vært dersom jeg hadde hatt erfaring, men det er nettop erfaring jeg mangler).

Ble litt mye rot ser jeg, men har dårlig tid i og med at jeg skal legge opp treninga for folka jeg er trener for idag, og treninga starter om en time. :P Nok en gang takk for all hjelp, kommer garantert tilbake til den tråden her for å kikke ved senere kjøp, og regner også med den har hjulpet andre enn meg ^_^

Edit:

- Og for all del - fortsett å "plage" oss. Hva ville et diskusjonsforum være uten diskusjon? B)

Veldig enig

Endret av Etern1ty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Ser nå at mens jeg skrev svarte Etern1ty. ;) Lar alt stå allikevel fordi det er fornuftige argumenter fra Gluke og Gunnarpåmo som bør besvares. Jeg synes ihvertfall vi har fått til en god diskusjon som gjør at man får frem både "den slemme butikkmannen" sin side av saken og de glade idealistene, og da har man jo faktisk lyktes i en diskusjonstråd, har man ikke? :) Elsker diskusjoner!

Og det er nå engang sånn at man kan ikke late som du er objektivt i en diskusjon om kjøp/salg av gitarutstyr hvis du samtidig har økonomisk interesser i diskusjonen. Gå tilbake å les Morten Larsen sine innlegg. Se hvordan han unngår diskusjonen om at omtrent alt han har i butikken kan fås på finn.no til halv pris. Han sier til å med rett ut du ikke får en gitar som er verd å spille på til 3000,- kroner brukt.

"Det hemmer ikke utviklingen å ha en god forsterker, på ingen måte, men det hemmer utviklingen hvis du ikke har en god gitar som du liker mtp spillbarhet og lyd (samt "mojo" etc). Med det forslaget til pengefordeling du hadde ville det gått utover gitaren. Jeg mener det er tåpelig å bruke 7000,- på en ny amp når du ikke har en gitar som er verdt å spille på, og spørsmålet ligger ikke i om han som starta tråden senere skal kjøpe seg en røramp, den lå i hvordan man skal prioritere de første 10.000kr."

En gitar som koster 5-6000 kroner ny er ikke bra nok for en nybegynner? Hva er det for noe tull? Hvis folk syntes jeg er en dritt for å si det høyt er det helt greit for meg. Jeg har aldri snakket om å kjøpe en ny amp til 7000,-, men jeg har sagt at du får en jævlig bra brukt en.

Jeg har 100% motsatt oppfatning fra Morten om hva som er beste og ikke minst mest økonomiske måten å gjøre ting på. Jeg mener en nybegynner heller burde kjøpt brukt utstyr først. Jeg er ikke den eneste som har sagt det her. Det er først senere når du vet mer om hvilken stil sjanger bla bla bla du vil spille at du burde begynne å kikke på nye gitarer for det er nå en gang sånn at det største økonomiske tapet skjer i det øyeblikket du tar med det noe ut døra i butikken. Sånn er det bare, så jeg mener du burde være veldig bevisst på hva du vil ha før du går å kjøper deg en ny gitar. Det er ikke de fleste nybegynnere. Og hvis du kjøper brukt kan du selge tingene igjen uten vesentlig økonomisk tap og kjøpe både gitar og forsterker som passer til den sjangere du etterhvert helst vil spille når du blir bedre.

Jeg har ikke sagt på noe som helst tidspunkt at jeg er objektiv i denne diskusjonen mtp nytt vs brukt, og hele grunnen til at jeg har unngått å diskutere det er jo at jeg ikke er interessert i hva som er best av nytt vs brukt. Jeg er opptatt av hvordan en nybegynner som bruker 10 000kr best bør bruke pengene sine. Da er ikke min oppfatning at man får best resultat (spilleutviklingsmessig eller lydmessig) ved å blåse av 2/3 på en svær rør-amp og 1/3 på en gitar (enten det er nytt eller brukt). For 3500,- får du for all del en gitar brukt hvor halsen er god å spille på, men kvaliteten på den vil generelt sett være "for lav" i forhold til forsterkeren, og jeg mener det vil gå utover spillegleden og dermed også utviklingen. Mine meninger på brukt vs nytt utstyr har jeg holdt til tråder som handler om nettopp det, og det er klart at det er en vurderingssak. Jeg har faktisk heller ikke oppfordret Etern1ty til å kjøpe nytt fordi det alltid er en fordel, og hadde aldri funnet på å si det. Men det gir en trygghet og en del andre goder, og den tryggheten får man måle opp mot den økonomiske gevinsten.

Når det er snakk om hvorvidt en gitar til 5-6000 er bra nok for en nybegynner så er det klart at det stemmer helt fint det, men nå er det snakk om hva som gir best mulig resultat og da mener jeg at skal man bruke 10 000 kan man like gjerne kline til med en gitar man kommer til å beholde. Jeg har selv begynt med en billig Squier som var litt demotiverende og gått over på Gibson Les Paul Studio Faded, og det hadde stor betydning for spillingen min. Forsterkeren var lenge en liten møkkahaug, deretter en cube og til slutt har det blitt mye high-end røramper. De er topp de, men jeg kan fint finne på å sitte og øve på en Roland Cube 15x og den klarer å avsløre feilene mine like godt som Blackstar Artisan 30.

Fasiten er det vel egentlig du som prøver å komme med til trådstarter?

Bortsett fra å påpeke det, har jeg ikke tenkt å si noe mer om at du driver butikk.

Poenget mitt var ikke å tale varmt for noen spesiell forsterker.

Poenget var at f.eks. en brukt Marshall combo, eller en brukt Fender combo,

eller en brukt Vox combo, vil være innenfor budsjettet og at de forsterkere vil gi en

helt annen respons på gitartyper enn en Cube.

Og helt ærlig talt Morten Larsen, det finnes vel nok av eksempler på bruk av alle typer

gitarer med disse ampene?

Eller mener du at det mangler eksempler på god lyd fra Strat, Tele og LP,

på Marshall, Fender og Vox amper?

For 10k er det fullt mulig å få både en bra brukt gitar,

og en brukt klassisk røramp, og det låter garantert mye bedre enn en Cube.

Jeg har ikke prøvd å komme med fasit; jeg har bare forsvart at en Cube er en fin nybegynnerforsterker hvis man skal følge "min" fordeling, nemlig prioritere gitar og bruke 2000,- på en forsterker.

Og når det gjelder bruk av forskjellige gitarer på Marshall, Fender og Vox-amper er jeg helt enig i at det finnes mange eksempler på forskjellige gitarer som har blitt brukt på de forskjellige ampene, og alle har sitt bruksområde, MEN poenget er at man må vite hva man vil oppnå. Det er ikke likegyldig om du kjøper en Vox, Fender eller Marshall. Det er en grunn til at strat ikke låter "typisk strat" på Marshall og at veldig få spiller Ibanez eller ESP-børser på Fender-amper, eller at VOX tradisjonelt sett ikke brukes til metall. Du må vite hva du er ute etter, og velge amp ut fra det. Det mener jeg man først er skikkelig i stand til etter å ha spilt litt og blitt litt kjent med instrumentet og egne ønsker. Da jeg begynte å spille trodde jeg at jeg skulle spille mest AC/DC og plutselig var jeg klassisk gitarist. Folk utvikler seg veldig mye de første 7-8mnd og jeg mener den første tiden bør gjøres på en forsterker som er allsidig i karakteristikken (og dermed også litt "kjedelig) og den bør koste en prosentvis andel av prisen som gjør at man har råd til å kjøpe seg en "best mulig" gitar innenfor budsjettet slik at utviklingen blir mest mulig positiv. Senere finner man ut hvilken amp som låter best (nærmest det man vil ha) med sin gitar og da går man for den. Om man kjøper dette utstyret brukt eller nytt har ingenting å si for argumentene mine. Det skal også slenges med her at Roland Cube (som jeg skriver så mye om plutselig fordi den ble name-droppet og "slaktet" her) ikke er den forsterkeren en butikk i Norge har størst interesse av å selge, rett og slett fordi det er så stort interesse for dem og prisene presses. Det finnes masse annet som er mye bedre butikk, så jeg går i det minste imot fornuftig forretningsdrift ved å anbefale den hvis det er verdt noe...

Og for 10.000 kan man få en bra brukt gitar og en fin brukt rørforsterker som låter bedre enn en cube hvis du spiller høyt og holder deg innenfor en sjanger, men rørforsterkere er av natur ikke allsidige. Er en forsterker allsidig blir den kjedelig og mister sin egen karakter. Det er jo nettopp derfor man kjøper en spesiell rørforsterker; fordi den låter som den gjør. Og vet man ikke hva man skal ha ender man opp med å gjette og famle litt i blinde, og det blir det ikke god læring av. Hvordan skal du klare å lære deg å spille metallica så det låter skikkelig på en Laney Lionheart amp (forøvrig fin amp til noen andre sjangre) f.eks? eller skikkelig god blues på en Marshall (da snakker vi om de som faktisk er innenfor budsjettet)? Allsidige røramper er en illusjon, og det er bra at de ikke er allsidige, men da må man faktisk vite hva man vil ha. Blir litt som å handle dyr vin på polet. Bruker du over 200,- på en vanlig vin på polet er det bortkasta å ikke vite hva den skal drikkes til og hva slags preferanser den som skal drikke den har. Nettopp fordi dyre viner er sære, og det er det som gjør dem gode (hvis det er den du er ute etter der og da).

Men jeg skal prøve å tone ned her litt jeg også, for jeg tror nok både mine, Gluke og Gunnarpåmo sine meninger har kommet godt frem, så da er det jo ikke så mye mer igjen å diskutere bortsett fra flisespikking. ;) Jeg elsker forøvrig å spikke fliser, så bare å diskutere med meg, men akkurat denne diskusjonen kommer vi ikke noe nærmere fasit tror jeg. Diskusjonen om brukt vs ny kan vi jo f.eks ta her? Nytt vs.brukt - Gitarnorge - Norges største gitarforum

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.