Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

Ikke flinkere å spille, men mer obs på slurvete og dårlig teknikk, noe som igjen gjør det lettere å rette på det og dermed ender opp med å gjøre deg bedre.

Sant nok, men man skal strengt tatt være i stand til å oppfatte slikt uten å ha en superforsterker. At det derimot gjør jobben lettere har jeg ikke sagt noe imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sant nok, men man skal strengt tatt være i stand til å oppfatte slikt uten å ha en superforsterker. At det derimot gjør jobben lettere har jeg ikke sagt noe imot.

Skal si meg enig der, men jeg mener at en nybegynner bør ha en gitar som er litt lettspilt. OP gjør inntrykk av at han skal spille fordi det det morsomt, ikke for å bli den neste Randy Rhoads.

Budsjettet bør fordeles slik at mesteparten går til gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si meg enig der, men jeg mener at en nybegynner bør ha en gitar som er litt lettspilt. OP gjør inntrykk av at han skal spille fordi det det morsomt, ikke for å bli den neste Randy Rhoads.

Budsjettet bør fordeles slik at mesteparten går til gitar.

Meget enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Prefransene kan endre seg raskt i de mnd du spiller og lærer deg hva du liker og ikke med en gitar. Gitarvalg er så individuelt!

Startpakkene med 30w forsterker og en squier funker fint i noen mnd, og fås vel til under 2000 nå? Dessuten er Fender et såpass kvalitetsmerkebevisst merkenavn, så lite sannsynlig at de vil drite seg ut på å lage en bedreten lowbudget gitar!

Som sagt, dette tror jeg funker bra en stund for de helt ferske, jeg anbefaler det iallefall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke Fender de som er mest kvalitetsbevisste, spesielt ikke på lavbudsjettgitarene, og veldig mange Squier Affinity-gitarer er rett og slett dårlige, uten at dette skal bli noen diskusjon om hvem som er mest kvalitetsbevisste.

Når det er sagt så finnes det gullkorn her også, så om man får prøvd før man kjøper så kan man få noe godt. Jeg spiller selv på min 7 år gamle louder iblandt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Prefransene kan endre seg raskt i de mnd du spiller og lærer deg hva du liker og ikke med en gitar. Gitarvalg er så individuelt!

Startpakkene med 30w forsterker og en squier funker fint i noen mnd, og fås vel til under 2000 nå? Dessuten er Fender et såpass kvalitetsmerkebevisst merkenavn, så lite sannsynlig at de vil drite seg ut på å lage en bedreten lowbudget gitar!

Som sagt, dette tror jeg funker bra en stund for de helt ferske, jeg anbefaler det iallefall :rolleyes:

Nå tror jeg du har vel høye tanker om Fender her.

Har sett de drite seg ut og lagd en bedriten gitar opptil flere ganger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen her har vi internett i et nøtteskall. Hvor tar dere disse anbefalingene fra?

Så det var et par stykker nederst på forrige side som har skjønt noe, men siden ingen andre tør ta ansvar og fortelle Etern1ty sannheten skal jeg drive litt gratisundervisning. Noen husker kanskje gitartime tråden fra langt tilbake og at jeg tar en zillion kroner timen så det her er ukens Joker helt gratis.

1) Man blir bedre av å spille på skikkelig utstyr.

Sikkert ingen som vil høre dette, men det er et faktum at for å utvikle riktig og god teknikk så kreves det at man har en god "ordentlig" forsterker. De som tror det bare endrer lyden har desverre ikke skjønt en dritt. De som derimot har prøvd vet at man spiller helt annerledes på en "ordentlig" forsterker. Man man må endre og justere teknikken for å få det til å låte bra og alt slurv og unøaktigheter avsløres tvert. Dette må læres og det er ingen grunn til å ikke lære seg det med en gang. Det dummeste man kan gjøre er å øve inn slurv for det er fryktelig vanskelig å endre på ting som allerede er godt innøvd. Hvor mange ganger har du ikke hørt noen prøve å spille noe og så spiller de feil og de spiller feil på samme sted hver eneste jævla gang? Ikke så rart for når du har gjordt det to ganger har du øvd inn feilen. Eneste måten å lære seg ordentlig teknikk på fra bånn av er å øve på en "ordentlig" forsterker fra dag en. Derfor er de fleste moddeleringsamper og transistoramper leketøy og gitarpakkene som gitarbutikkene så gjerne vil prakke på naive nybegynnere noe forbannet tull. Argumentet om at man blir like flink til å spille på dritt utstyr er oppfunnet av foreldre i samarbeid med gitarbutikker så de kan overbevise barna om at det ikke trenger å koste 10-15000,- for en grei gitarpakke og man ikke trenger noe som spiller så jævlig høyt hjemme på gutterommet. Øvingsforsterker kan du kjøpe deg når du har spilt i 5 år og ikke gidder å drasse den "ordentlige" frem og tilbake til øving lenger. Igjen, man utvikler ikke riktig teknikk til å spille trompet ved å sitte å blåse i en syttendemaitute.

2)Gitarforsterkere er dyrt

På generell basis vil jeg påstå at gitarforsterkere er omtrent dobblet så dyrt som gitarer men nogenlunde samme kvalitet. Så hvis du skal kjøpe deg en gitar+forsterker pakke ville jeg anbefalt og bruke ca 1/3 på gitaren og ca 2/3 på forsterker. Da får du nogenlunde sammenheng mellom gitaren og forsterkeren din. Her snakker vi om en kar som vil bruke 10000,-, så ta en tur på finn.no og sjekk ut hva du får av brukte gitarer rundt 3500,- og brukte forsterkere til rundt 6500,-. Jeg vil tro at for den prisen finner du fint både en bra gitar og en "ordentlig" forsterker. Hvis du skal bruke mer på noe så gå heller litt opp på forsterkeren. En nybegynner har overhode ikke bruk for en spes dyr gitar og i tillegg er det vel et faktum at de fleste bytter gitar oftere enn forsterker. En finner fint en bra brukt gitar til kr 3-3500. Men du trenger ikke bekymre deg så mye for den nå for skulle du ville ha noe annet etterhvert selger du den bare for "omtrent" det du gav for den og kjøper deg noe annet. Gitaren er ikke på langt en nær så viktig som de fleste skal ha det til. Og skulle du mot formodning fine ut at det å spille gitar ikke er noe for deg i det hele tatt og heller vil drive med turorientering, selger du alt utstyret igjen for omtrent det du gav for det på finn og heller kjøpe joggesko og kompass for pengene.

Disse rådene er gitt utifra at Etern1ty ønsker å lære seg å spille gitar og vil ha mest utstyr igjen for kr 10000,- og vil velge det utstyret som gjør at han fortest mulig blir flinkest mulig til å spille gitar. Det er ikke sikkert det er det han vil. Man skal ikke undervurdere kjøpelysten. Den er sterk hos de fleste. Det er store muligheter for at kjøpelysten gjør at han heller går til en gitarbutikk får en masse "fin og hyggelig" veiledning og kjøper seg en relativt sett "dyr" gitar og en liten drittforsterker. De fleste er også veldig opptatt av å få seg en "merke" gitar så det hadde ikke forunderet meg stort om han ønsket det samme. If you wanna piss away your money........

Regner med at alle tar en kikk på sitt eget utstyr og finner en masse flotte argumenter for å overbevise dere selv om at det jeg har skrevet over er feil og at dere hadde "behov" for den/de dyre gitaren dere nå sitter med bak dere og at dere ikke har "behov" for en ordentlig forsterker. Ja ja, jeg vet det dere blir sååååååååå myyyyyye mer motivert til å øve på den flotte nye fjøla.. yeah, right.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det min tur til å si noe nå? :rolleyes:

Gluke - Du har noen poenger, men du overser helt et utrolig viktig aspekt i dette.

Grunnen til at Cube 30x ble anbefalt er fordi den er allsidig og skikkelig plug & play, samt at den koster under 2000,- ny og ferdig i pakke med full 5 års garanti og hele pakka.

Og nettopp allsidigheten er viktig her. Det er ikke sånn at transistoramper og generelt sett modeleringsamper gjør den samme jobben som en rørforsterker, men til 2000,- finner du aldri en eneste rørforsterker som er ALLSIDIG og det er problemet. Når man er nybegynner skifter behovene raskt og man ønsker å eksperimentere med forskjellige spillestiler og lyder. Skal man kjøpe rør-amp til f.eks 5000,- som du foreslår må man pense seg inn på en sjanger og holde seg innenfor det (eller selge og kjøpe ny amp annenhver uke), for det finnes ikke en eneste rørforsterker som klarer hele spennet av musikk på en ok måte. Der kommer modeleringsampene inn. Kjøper man en gitar som er god nok i starten til at man kommer til å beholde den i mange år (ingen grunn til å noensinne bytte ut f.eks en Gibson Les Paul (ta den med en klype salt, man har alltid lyst på noe nytt, men hovedpoenget er helt stuerent)) og en amp som er god nok til at du klarer å finne ut hvilken sjanger og hvilken lyd du er ute etter så har du en pakke som fungerer helt strålende frem til du begynner med masse samspill, øvinger, innspilling og konserter. Innen du er på det nivået har man nesten garantert tilpasset seg til en sjanger, spillestil eller noe annet som gjør at det blir krystallklart hvilken amp man skal ha, og da må man jo kjøpe den til alle bruksområdene over. Det fine da (i motsetning til gitar til 3500,- som du foreslår) er at man ikke trenger å dytte 7000,- i en nye amp i tillegg til at man må bytte ut den første ampen man brukte fordi den ikke var i riktig gate (blir fort dyrt det). Da trenger man bare en ny amp og gitaren kan man beholde (bytte pickuper hvis man skal ha noe mer heavy e.l.).

Jeg kjøpte meg nettopp ny rør-amp til 22.000 og jeg er enig i at ingen transistoramper låter som dem og at ingen klarer å lage en modeleringsamp som gjør samme jobben. MEN jeg vet nøyaktig hva jeg skal ha og hvorfor. Jeg har eid mange amper og grunnen til at alle har blitt solgt er fordi jeg forhastet meg og trodde at hvis jeg kjøpte en bra nok amp kunne den dekke behovene mine fremover. Eneste er at kvaliteten var god nok, men sjangeren var jo helt off. For å ta en elendig analogi - Hva hjelper det å ha en dritbra og rask Porche 911 hvis det du trenger er en lastebil? Det hjelper deg ikke en døyt, og vet du ikke dine egne behov - ja, se da bør du holde deg til en forsterker som gjør ALT på en ok måte. Og cube 30x spiller såpass bra at du alltid finner en lyd som ligner nok på det du egentlig er ute etter.

Men for all del Gluke; jeg vil gjerne selge flere dyre rør-amper. Men da vil jeg selge dem til de som faktisk har behov for det og vet hva de skal ha. Du aner ikke hvor mange som kommer inn i butikken min hver dag og skal ha et gigantisk Marshall-stack. Når jeg da spør hvorfor så sier de at de skal ha X, Y og Z til et eller annet bruksområde. Plutselig er 40% av dem egentlig ikke ute etter et rørstack på 100w. De er kanskje ute etter en 212-kombo på 30w til samme prisen. Det handler om å først finne ut hva du trenger før du kjøper noe. Det er tross alt derfor man har forskjellige gitarer. Hvis ikke kunne man bare konkludert med at f.eks ESP Eclipse med EMG er den beste gitaren og stoppe diskusjonen der. Da sitter de som er ute etter telecaster, strat eller hva som helst annet og rister på hodet. Og akkurat sånn er det med forsterker også. Å kjøpe en for rå forsterker for tidlig er 70% sikkert bortkasta fordi den ikke ender opp med å gjøre jobben du skal den gangen du skal spille konsert.

Men at rørforsterkere er bra. Selvfølgelig er det det! Akkurat som ESP er bra, eller Gibson, eller Suhr, eller Martin. Men skal du spille elgitar nytter det ikke med en akustisk Martin til 97.000,-

Takk for meg. Nå må jeg nesten jobbe igjen (og sansynligvis kommer jeg til å selge noen Cube 30x med veldig god samvittighet i dag, for jeg vet at hvis jeg skulle dyttet alle f.eks over på en Vox AC4TV hadde 30% vært superfornøyde og 70% hadde ikke fått lyden de var ute etter. Det handler om å høre på hva folk trenger og svare deretter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det min tur til å si noe nå? :rolleyes:

Gluke - Du har noen poenger, men du overser helt et utrolig viktig aspekt i dette.

Grunnen til at Cube 30x ble anbefalt er fordi den er allsidig og skikkelig plug & play, samt at den koster under 2000,- ny og ferdig i pakke med full 5 års garanti og hele pakka.

Jeg glemmer ingen ting. Jeg driter i allsidighet for det er bare tull. Å selge en Cube som en allsidig forsterker er latterlig. Jeg kan ikke tenke meg en eneste jævla musikksjanger hvor jeg hadde vurdert en Cube som en passende forsterker. Den låter dritt til alt. At det er en billig drittforsterker gjør ikke saken no bedre. Jeg kan derimot tenke meg veldig mange viktige ting ved det å spille gitar som du aldri lærer deg ved å sitte å øve spille på en Cube. Allsidig forsterker? Sikkert 90% av all innspilt musikk er spilt inn med en Marshall eller Fender amp. Tar du en av de dekker du 50% av alle sjangere tvert. Tror aldri jeg har hørt noe som helst spilt inn med en Cube. En rå forsterker som ikke gjør jobben den skal? Hva er det for noe tull? Hører du mange live som har problemer fordi de har en for bra forsterker?

Det jeg mener er viktigst er at mange hadde blitt mye bedre mye fortere hvis de hadde fått bedre utstyr tidligere. Det er merkelig å høre folk her argumentere mot å ha bra utstyr. Jeg er den stor stygge ulven for jeg mener alle som vil spille gitar burde ha en "ordentlig" forsterker. Som om det på noen måte hemmer utviklingen. Som om du på en eller annen måte blir bedre av å spille på en Cube et par år først. Er det noen som kjenner noen som fikk problemer fordi de fikk en for bra amp for tidlig? Det er jo helt på jordet. I denne tråden er det snakk om å bruke 10000 kroner. For den summen får du deg fint en bra gitar og en "ordentlig" amp, men kanskje ikke i butikken din for der er tydlighvis bra amper behovsprøvet.

At du selger folk dritt med god samvittighet driter vel jeg i. Det er ikke mine penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer ingen ting. Jeg driter i allsidighet for det er bare tull. Å selge en Cube som en allsidig forsterker er latterlig. Jeg kan ikke tenke meg en eneste jævla musikksjanger hvor jeg hadde vurdert en Cube som en passende forsterker. Den låter dritt til alt. At det er en billig drittforsterker gjør ikke saken no bedre. Jeg kan derimot tenke meg veldig mange viktige ting ved det å spille gitar som du aldri lærer deg ved å sitte å øve spille på en Cube. Allsidig forsterker? Sikkert 90% av all innspilt musikk er spilt inn med en Marshall eller Fender amp. Tar du en av de dekker du 50% av alle sjangere tvert. Tror aldri jeg har hørt noe som helst spilt inn med en Cube. En rå forsterker som ikke gjør jobben den skal? Hva er det for noe tull? Hører du mange live som har problemer fordi de har en for bra forsterker?

Det jeg mener er viktigst er at mange hadde blitt mye bedre mye fortere hvis de hadde fått bedre utstyr tidligere. Det er merkelig å høre folk her argumentere mot å ha bra utstyr. Jeg er den stor stygge ulven for jeg mener alle som vil spille gitar burde ha en "ordentlig" forsterker. Som om det på noen måte hemmer utviklingen. Som om du på en eller annen måte blir bedre av å spille på en Cube et par år først. Er det noen som kjenner noen som fikk problemer fordi de fikk en for bra amp for tidlig? Det er jo helt på jordet. I denne tråden er det snakk om å bruke 10000 kroner. For den summen får du deg fint en bra gitar og en "ordentlig" amp, men kanskje ikke i butikken din for der er tydlighvis bra amper behovsprøvet.

At du selger folk dritt med god samvittighet driter vel jeg i. Det er ikke mine penger.

Allsidighet er tull ja, kjempetull. Finne en lyd man liker, det er også kjempetull. Så lenge forsterkeren koster mange lapper, så går ALT greit. Drit i om det man faktisk skal spille på er av elendig kvalitet, så lenge forsterkeren som pumper ut den ekle dårlige lyden fra den kjedelige billige gitaren er bra så er alt greit. Argumentere mot å ha bra utstyr? Ingen her som gjør det, noen er bare fornuftige og anbefaler å legge mer penger i selve instrumentet. Kjenner du noen som har sluttet av å få en for god gitar tidlig? Det gjør ikke jeg, men vet om mange som slutter fordi de kjøpte en dårlig en...

EDIT: I tillegg kan du kanskje legge merke til at det er ytterst få som er enige med deg, de som er litt enige med deg er bare enige i meget små poeng som du har kommet med. Du har kanskje ikke så forbanna rett som du tror?

Endret av Haarball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allsidighet er tull ja, kjempetull. Finne en lyd man liker, det er også kjempetull. Så lenge forsterkeren koster mange lapper, så går ALT greit. Drit i om det man faktisk skal spille på er av elendig kvalitet, så lenge forsterkeren som pumper ut den ekle dårlige lyden fra den kjedelige billige gitaren er bra så er alt greit. Argumentere mot å ha bra utstyr? Ingen her som gjør det, noen er bare fornuftige og anbefaler å legge mer penger i selve instrumentet. Kjenner du noen som har sluttet av å få en for god gitar tidlig? Det gjør ikke jeg, men vet om mange som slutter fordi de kjøpte en dårlig en...

EDIT: I tillegg kan du kanskje legge merke til at det er ytterst få som er enige med deg, de som er litt enige med deg er bare enige i meget små poeng som du har kommet med. Du har kanskje ikke så forbanna rett som du tror?

Tja. Jeg er ikke helt uenig. Det jeg derimot skjønner, er at Gluke setter ting på spissen. Både for å få fram noen poeng, men mistenker han også for å være litt provoserende med vilje.

Når det er sagt, kjøpte jeg en brukt fullrørs Marshall-combo for 3000,- for noen år siden. En kjempe-amp, og et eksempel på at "ordentlige" amper ikke nødvendigvis må koste skjorta. Haze'n jeg nettopp kjøpte her var heller ikke svindyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg er ikke helt uenig. Det jeg derimot skjønner, er at Gluke setter ting på spissen. Både for å få fram noen poeng, men mistenker han også for å være litt provoserende med vilje.

Når det er sagt, kjøpte jeg en brukt fullrørs Marshall-combo for 3000,- for noen år siden. En kjempe-amp, og et eksempel på at "ordentlige" amper ikke nødvendigvis må koste skjorta. Haze'n jeg nettopp kjøpte her var heller ikke svindyr.

Ikke helt uenig nei, men har per nå ikke sett eneste som er helt enig? Å sette ting på spissen er da greit, men det får da være grenser for hvor langt man skal trekke det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite, og ikke helt uvesentlig poeng er også at en kvalitetsforsterker med rør ER ALLSIDIG.

Den vil nemlig tilpasse seg gitaren som blir brukt i en helt annen grad, enn en billig amp hvor alt låter likt.

Hvis du vil ha en Tele til å låte Tele, en Strat til å låte Strat, og en LP til å låte LP trengs en god forsterker.

De fleste blir veldig overrasket over hvor stor forskjellen blir med en god amp.

Snakket med en gitarist i helgen. Han hadde holdt på med modeleringsamper noen år nå,

og fikk seg et sjokk når han gikk tilbake til en vintage røramp.

Han hadde lagt seg til slurv og dårlig teknikk fordi "alt låt bra" med modeleringslyder.

Det gjorde det ikke med en skikkelig røramp, så han er i gang med å rydde opp i teknikken sin for at det skal låte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.