Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

Edit: litt temperatur håper jeg dere moderatorer tolererer her inne.

Det er jo da det blir morsomt å skrive innlegg.

Hvis alle er enige, så trengs vel ikke forum som dette?

Ikke noe galt med litt temp :)

Jeg bare minner om at dere må prøve å argumentere for meningene deres heller enn å forsøke å gjøre de allmengyldige eller presentere de som fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Morten Larsen:

Du kommer faktisk med noen påstander i innlegget ditt

som det blir helt umulig for meg å la være å kommentere.

1. At Marshall innenfor budsjettet 10k (brukt) ikke lyder bra med en Strat.

2. Du hevder oså at det er bred konsensus om det i musikerbransjen.

3. At den typiske cleane Strat lyden er twangy.

4. At det overfornevte er grunnen til at band gjemmer en liten Fender combo

bak Marshall-veggen.

5. Og at bare en 4x12" kasse er i bruk til cleankanalen?

Dett er er fem påstander jeg gjerne tilbakeviser en etter en.

Det du kaller ting jeg finner på, kan også kalles logikk.

Flere påstander kan nemlig til sammen skape nye meninger,

selv om de ikke står skrevet svart på vitt.

Skriver jeg virkelig så dårlig at alle de 5 tingene jeg prøvde å få frem blir misforstått? Jeg har sagt følgende:

1 - en fender strat låter ikke som en typisk fender strat på en marshall amp fordi den låter litt "flatt". På vreng låter det tøft. Liker du flat cleanlyd så liker du flat cleanlyd. Jeg synes ikke det er "bra" i den forstand at det låter som en typisk strat skal være sånn.

2 - kanskje litt påståelig, men "alle" musikere jeg har pratet med mener det. På vegne av de siste 99% skal jeg unngå å konkludere for bastant, så ser den.

3 - å prate om lyd er som å prøve å danse en matematisk ligning. Det jeg skulle frem til er at i neck-posisjon har du en tradisjonell strat-lyd (jeg kaller den "twangy", du kan kalle den "splong" hvis du ønsker det). (Ikke like twangy som en tele, men mer enn en les paul) . Den lyden overføres i følge mine ører ikke like godt til en typisk vintage Marshall som til en del andre forsterkere. Er det plutselig feil?

4 - Veldig mange bruker en glemt liten Fender til clean. Hvorfor de gjør det skal jeg ikke spekulere i, men jeg gjetter på at det henger sammen med Fender-karakteristikken. Samme grunn til at de bruker Marshall til treng antagelig? :)

5 - Her skjønner jeg ikke hva du skal frem til en gang, desverre. Tror du bare har misforstått meg. Når du har 4x2x4-12" lina opp ved siden av hverandre (uansett merke) er stort sett bare 1x4-12" som er i bruk. Resten er "dummies". Det har ingen ting med hvor bra ampen er eller ikke, men det er ikke noe poeng overhodet for artisten å bruke mer. Det er jo bare tull og ødelegger for monitoring, FOH, publikum og alle. Derfor har importørene dummykabinetter til utlån for å få større flate å presentere produktet sitt på (det ser jo steintøft ut). Er du virkelig uenig i dette? Jeg har ikke møtt på de gærningene som faktisk har mer enn 8x12" koblet opp (vanligvis bare 4x12" etter min erfaring).

Ellers lurer jeg på å tone ned og holde meg enda mer til saken her. Faktum er at jeg liker Marshall-forsterkere veldig godt og har eid en del av dem. Og jeg har egentlig ikke prøvd å rakke ned på dem i det hele tatt, men komme med du ærlig synspunkt som nyanserer litt at ikke alt passer til alle sjangre. Hvis du mener at Marshall går perfekt til alt så skal du få mene det, og hvis du ikke mener det får vi bare være uenige. Jeg synes bare at en modeleringsamp er et godt kjøp for en nybegynner og da kan han/hun bruke resten av pengene sine på en gitar man har drømt om. Deretter vanker det en god rørforsterker når man vet hva man skal velge i jungelen av bra røramper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver jeg virkelig så dårlig at alle de 5 tingene jeg prøvde å få frem blir misforstått? Jeg har sagt følgende:

1 - en fender strat låter ikke som en typisk fender strat på en marshall amp fordi den låter litt "flatt". På vreng låter det tøft. Liker du flat cleanlyd så liker du flat cleanlyd. Jeg synes ikke det er "bra" i den forstand at det låter som en typisk strat skal være sånn.

2 - kanskje litt påståelig, men "alle" musikere jeg har pratet med mener det. På vegne av de siste 99% skal jeg unngå å konkludere for bastant, så ser den.

3 - å prate om lyd er som å prøve å danse en matematisk ligning. Det jeg skulle frem til er at i neck-posisjon har du en tradisjonell strat-lyd (jeg kaller den "twangy", du kan kalle den "splong" hvis du ønsker det). (Ikke like twangy som en tele, men mer enn en les paul) . Den lyden overføres i følge mine ører ikke like godt til en typisk vintage Marshall som til en del andre forsterkere. Er det plutselig feil?

4 - Veldig mange bruker en glemt liten Fender til clean. Hvorfor de gjør det skal jeg ikke spekulere i, men jeg gjetter på at det henger sammen med Fender-karakteristikken. Samme grunn til at de bruker Marshall til treng antagelig? :)

5 - Her skjønner jeg ikke hva du skal frem til en gang, desverre. Tror du bare har misforstått meg. Når du har 4x2x4-12" lina opp ved siden av hverandre (uansett merke) er stort sett bare 1x4-12" som er i bruk. Resten er "dummies". Det har ingen ting med hvor bra ampen er eller ikke, men det er ikke noe poeng overhodet for artisten å bruke mer. Det er jo bare tull og ødelegger for monitoring, FOH, publikum og alle. Derfor har importørene dummykabinetter til utlån for å få større flate å presentere produktet sitt på (det ser jo steintøft ut). Er du virkelig uenig i dette? Jeg har ikke møtt på de gærningene som faktisk har mer enn 8x12" koblet opp (vanligvis bare 4x12" etter min erfaring).

Ellers lurer jeg på å tone ned og holde meg enda mer til saken her. Faktum er at jeg liker Marshall-forsterkere veldig godt og har eid en del av dem. Og jeg har egentlig ikke prøvd å rakke ned på dem i det hele tatt, men komme med du ærlig synspunkt som nyanserer litt at ikke alt passer til alle sjangre. Hvis du mener at Marshall går perfekt til alt så skal du få mene det, og hvis du ikke mener det får vi bare være uenige. Jeg synes bare at en modeleringsamp er et godt kjøp for en nybegynner og da kan han/hun bruke resten av pengene sine på en gitar man har drømt om. Deretter vanker det en god rørforsterker når man vet hva man skal velge i jungelen av bra røramper...

1. At en Strat på en Marshall amp ikke låter som en Strat på en Fender amp,

kan vi være enige om. Men at clean Strat lyd på en Marshall ikke låter Strat,

mener jeg er et ekstremt synspunkt å ha.

Det finns drøssevis av opptak med toppgitarister som hatt topp cleanlyd med Strat og Marshall. Får nevne Hendrix og SRV som en start.

Jeg solgte en Marshall amp i sommer. Han som kjøpte den var kun interessert i cleanlyd

med Strat på ampen, og det eneste han testet var også cleanlyd med Strat.

Jeg tror jeg kunne fått en underskrift der og da på at det var den beste cleane Strat lyden han hadde hørt. (jeg skriver gjerne under på det dokumentet sjøl)

Men for å få bra cleanlyd på en Marshall kreves det en minstekunnskap som går ut på

å cleane opp ampen med volumkontrollen på gitaren.

2. Påstanden din i seg selv er subjektiv og ekstrem, og at du i tillegg mener at det er konsensus om det, er enda mer ekstremt.

3. Beklager, men "twangy" er et uttrykk jeg bare har hørt brukt om neck-pickup i Telecastere, ikke som en beskrivelse av lyden i en Stratocaster.

Og det er egentlig du som kommer med påstander og uttrykk, som jeg mener du har dårlig belegg for å bruke. Hold deg til dine subjektive meninger, men ikke prøv å presenter disse påstandene som fakta.

4. Grunnen til at mange band bruker "Marshallvegger" har ingenting med amper eller lyd å gøre. Det har utvilket seg til å bli en scenekulisse som hører hjemme i visse typer musikk.

Dette har selvfølgelig ikke hatt noen praktisk betydning siden brukbare PA anlegg kom i tidlig på 70-tallet. At band bruker flere typer amper på en konsert er ikke uvanlig,

men i ditt innlegg presenterer du det som at grunnen til det, er at Marshall amper ikke holder mål.

5. Her forsto jeg ikke hva du mente. Men du skrev at 1x4x12 var i bruk på cleankanalen.

Det forsto jeg ingenting av, men som ofte stemmer er at en eller to kasser blir

brukt av hver gitarist eller bassist. Resten er en del av kulissene.

Hva har det med å gjøre at 1x4x12" blir brukt på cleankanalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hovedpoeng har hel tiden vært at innenfor et budsjett på 10k på bruktmarkedet,

er det fullt mulig å få BÅDE EN FLOTT GITAR OG EN FLOTT FORSTERKER,

SOM DUGER BÅDE TIL ØVING OG SPILLING MED ANDRE I BAND.

Det her er vel egentlig hele essensen i et nøtteskall, i mine øyne. For 10 k kan man velge i ganske mye greier, med SS eller Hum, med supergain eller clean, just make a pick, hva er det som lokker hjertet mest lissom....

B)

Mitt tips til trådstarter er å gakke bort å kjøpe deg en Squire Tele med både SS og Hum. Da har du en streit og lettspilt gitar, og så kan du høste dine erfaringer og egne preferanser på den. Så finner du deg en 30 - 40 watts røramp i mellomklassen, en Fender eller Peavey, som kan spille clean og tåler noe pedalstæsj, og så tar du det hele fra der. Da er du i gang, med allsidig og anvendelig utstyr, både på gutterommet og ungdomsklubben, og du kan til og med ta pubjobber med dette utstyret om et år eller tre .. :)

Lykke til B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har han jo rukket å handle. Diskusjonen har bare fortsatt likevel.

Der kan du se.... Det var jo en skånsom måte å fortelle meg at jeg sakker litt akterut på... :lol:

Har forresten handla jeg også .... Deluxe Nashville Power Tele med Fishman Piezo i bridge, og en Strat Tex Mex i midten .. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gunnarpåmo:

Vi har diskutert alt det andre ihjel nå, så jeg skal ikke svare mer på de 4 punktene. Jeg var noe bastant i mine uttalelser og du er rimelig bastant i dine. Skal ikke prate på vegne av alle i bransjen, men alle de jeg har kommunisert med har gitt meg inntrykk av Marshall-ampenes karakteristikk på den måten jeg beskrev, og det stemmer i det store og det hele med mine ører. Du mener noe annet og da er det selvfølgelig bare å konkludere med at vi har fått frem begge sider av saken. :) Jeg gir meg før noen av oss snubler og blir skadet.

Skal bare kverulere på en liten sak til og det er verdensmesterskap i flisespikkeri:

5. Her forsto jeg ikke hva du mente. Men du skrev at 1x4x12 var i bruk på cleankanalen.

Hva har det med å gjøre at 1x4x12" blir brukt på cleankanalen?

Det er faktisk en grunn til at de fleste store Marshall-sponsede bandene har en liten fender-amp stående bak Marshall-veggene sine (som forøvrig hovedsaklig er "dummies" med unntak av 1x4x12") til clean-kanalen.

Det i rødt er en innskutt leddsetning inne i en parantes som er beskrivende for det som står markert i blått. Ingen steder hører 1x4x12" til Fender-forsterkeren oppi alt dette. :)

Og med dette sier jeg god natt og benytter anledningen til å be dere alle spre det glade julebudskapet om fred og fordraglighet. Hvis alle diskusjoner bare var like meningsfylte og nyanserte som denne ville verden vært et bedre sted... :wub:

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gunnarpåmo:

Vi har diskutert alt det andre ihjel nå, så jeg skal ikke svare mer på de 4 punktene. Jeg var noe bastant i mine uttalelser og du er rimelig bastant i dine. Skal ikke prate på vegne av alle i bransjen, men alle de jeg har kommunisert med har gitt meg inntrykk av Marshall-ampenes karakteristikk på den måten jeg beskrev, og det stemmer i det store og det hele med mine ører.

Jeg mener problemet er at dere begge har rett, men ingen av dere er villige til å flytte diskusjonen over på den andres nivå. Jeg mener du tillater deg i veldig stor grad å generalisere når det passer deg best. "Alle" vet at Fender låter bra på clean og Marshall låter bra til vreng. Joda det er helt riktig og du skal slite med å finne noen som er uenige i det, for det er noe "alle" har blitt fortalt og de fleste akksepterer. Men det er en generalisering på samme nivå som at Strat låter bra til clean, Tele til Twang og Les Paul til vreng. På det nivået jeg enig med deg, da er ikke en Marshall allsidig forsterker, men på dette nivået er ikke en Les Paul en allsidig gitar heller.

På Gunnar sitt nivå så handler det om å lære seg å hente ut det beste av en bra rør forsterker. Det å få skikkelig bra clean lyd ut av en Marshall Plexi krever oftest nemlig endel øving. Man må øve på å finne den gode lyden. Jeg mener du får den beste clean lyden i en Marshall, ved å skru ampen opp og gitarvolumet ned og når du får det til er det veldig bra clean lyd fult på høyde med god Fender og det er mange kjente eksempler på at det kan låte veldig bra (Hendrix, SRV, Seigmenn, Tool etc.). Jeg mener det også fungere veldig bra på mindre rørcomboer. Du stiller inn god vreng lyd på forsterkeren og så skrur du bare ned volumcontrollen på gitaren og får i mine ører en flott clean lyd. Det er selvfølgelig fullt mulig å bare gi beng å sette en Fender bak 4x12 veggen og bruke en A/B boks. Det finns veldig mange bra eksempler på begge deler, men det ene ekskludere ikke nødvendighvis det andre.

Jeg mener også det er et STORT problem for sakligheten i denne diskusjonen når du plutselig tar til ordet for hele musikkbransjen. Hva vet du om hvilke koblinger resten av medlemmene har til musikkbransjen? Det er da flere andre her som jobber med kjøp/salg av både gitarer og forsterkere. Jeg mener du bør være spesielt forsiktig med å bruke det at du jobber i gitarbutikk og gjennom det "kjenner" mange i bransjen til å forsterke dine egne personlige sysnpunkter. For oss som også kjenner bransjen godt virker det kun som du har gått tom for gode argumenter og det å bruke noe andre/alle andre har sagt som "bevis" for at man har rett er det vi på godt norsk kaller "Heresay".

Ellers så forslår jeg at dere gjør opp som ekte menn (og Ari Behn) og settler dette med en gitarduell på Sandvika Storsenter........

Disclaimer: Dette innlegget er sterkt sensurert og tilpasset også et meget sensibet publikum. Alle uttalelser er endret for å fremstå politisk korrekt. Alle støtende ord og uttrykk er fjernet. Alle generaliseringer er skrevet om til "jeg mener". Hvis noen mot formodning fortsatt skulle bli støtt av noe av teksten eller finner skjulte satanistiske meldinger mellom linjene beklages dette på det sterkeste. Vi beklager også til alle foreldre hvis avkom finner det for godt å bruke dette innlegget som en begrunnelse til å spille høyere for å finne god clean lyd i forsterkeren sin og tar intet ansvar for hørselskader hverken hos foreldre, avkom eller strukturelle skader på bygningsmassen. Vi anbefaler at all øving på å finne den gode clean lyd foregår med dertil egnet hørselværn og på et passende avsidesliggende lukket område.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener problemet er at dere begge har rett, men ingen av dere er villige til å flytte diskusjonen over på den andres nivå. Jeg mener du tillater deg i veldig stor grad å generalisere når det passer deg best. "Alle" vet at Fender låter bra på clean og Marshall låter bra til vreng. Joda det er helt riktig og du skal slite med å finne noen som er uenige i det, for det er noe "alle" har blitt fortalt og de fleste akksepterer. Men det er en generalisering på samme nivå som at Strat låter bra til clean, Tele til Twang og Les Paul til vreng. På det nivået jeg enig med deg, da er ikke en Marshall allsidig forsterker, men på dette nivået er ikke en Les Paul en allsidig gitar heller.

På Gunnar sitt nivå så handler det om å lære seg å hente ut det beste av en bra rør forsterker. Det å få skikkelig bra clean lyd ut av en Marshall Plexi krever oftest nemlig endel øving. Man må øve på å finne den gode lyden. Jeg mener du får den beste clean lyden i en Marshall, ved å skru ampen opp og gitarvolumet ned og når du får det til er det veldig bra clean lyd fult på høyde med god Fender og det er mange kjente eksempler på at det kan låte veldig bra (Hendrix, SRV, Seigmenn, Tool etc.). Jeg mener det også fungere veldig bra på mindre rørcomboer. Du stiller inn god vreng lyd på forsterkeren og så skrur du bare ned volumcontrollen på gitaren og får i mine ører en flott clean lyd. Det er selvfølgelig fullt mulig å bare gi beng å sette en Fender bak 4x12 veggen og bruke en A/B boks. Det finns veldig mange bra eksempler på begge deler, men det ene ekskludere ikke nødvendighvis det andre.

Jeg mener også det er et STORT problem for sakligheten i denne diskusjonen når du plutselig tar til ordet for hele musikkbransjen. Hva vet du om hvilke koblinger resten av medlemmene har til musikkbransjen? Det er da flere andre her som jobber med kjøp/salg av både gitarer og forsterkere. Jeg mener du bør være spesielt forsiktig med å bruke det at du jobber i gitarbutikk og gjennom det "kjenner" mange i bransjen til å forsterke dine egne personlige sysnpunkter. For oss som også kjenner bransjen godt virker det kun som du har gått tom for gode argumenter og det å bruke noe andre/alle andre har sagt som "bevis" for at man har rett er det vi på godt norsk kaller "Heresay".

Ellers så forslår jeg at dere gjør opp som ekte menn (og Ari Behn) og settler dette med en gitarduell på Sandvika Storsenter........

Disclaimer: Dette innlegget er sterkt sensurert og tilpasset også et meget sensibet publikum. Alle uttalelser er endret for å fremstå politisk korrekt. Alle støtende ord og uttrykk er fjernet. Alle generaliseringer er skrevet om til "jeg mener". Hvis noen mot formodning fortsatt skulle bli støtt av noe av teksten eller finner skjulte satanistiske meldinger mellom linjene beklages dette på det sterkeste. Vi beklager også til alle foreldre hvis avkom finner det for godt å bruke dette innlegget som en begrunnelse til å spille høyere for å finne god clean lyd i forsterkeren sin og tar intet ansvar for hørselskader hverken hos foreldre, avkom eller strukturelle skader på bygningsmassen. Vi anbefaler at all øving på å finne den gode clean lyd foregår med dertil egnet hørselværn og på et passende avsidesliggende lukket område.

Som jeg allerede har sagt to ganger på rad her er jeg enig i at jeg kunnet tonet ned argumentet med at "alle" gjør det sånn fordi det ikke sier noe om kvaliteten, kun om at det forekommer. Det poenget tar jeg, og føyde meg etter tidligere. Ser også at du innrømmer at ikke alle forsterkere passer til alt, og da er vi jo et stykke på vei i den retningen jeg ville (det var jo derfor jeg sa alt dette, for å få frem at ikke alle amper er gode til alt). Så da kan vi rydde opp med en gang: Jeg mener en stratocaster låter såpass forskjellig på en gammel Marshall og på en Fender-amp at de ikke kan overlappe hverandre fullstendig i bruksområder. Derfor er det hensiktsmessig å velge en forsterker som har den eksakte lyden du er ute etter fremfor å gjette litt rundt i blinde. Har man ikke funnet den nøyaktige lyden eller har lyst til å kunne øve på lavt volum og uten masse skruing og knoting vil en del enkle transistorforsterkere med innebygde effeter være en god løsning frem til man har bestemt seg for lyden man vil ha. Det er også en fordel å kunne ta det med seg på hytter, på bussen og når man pendler mellom skilte foreldre (alle i landet gjør jo snart det). Da kan man jo senere la den lille "forjævlige helvetes møkkaforsterkeren", som jeg antar at du ville kalle den, stå hos den foreldren der man får minst tid til å øve og beholde et svært rørbeist det andre stedet. Evt finnes det noe som heter øvingslokaler som veldig mange er avhengige av for å kunne spille høyt (folk som bor i leilighet f.eks) og da kan man ha rørbeistet man kjøper etter hvert i øvingslokalet også kan man ha den "føkkings satans drittforsterkeren" stående hjemme så man alltid har mulighet til å øve, selv på stuevolum. Alle vinner. :)

Så kommer vi til allsidigheten til en Gibson Les Paul må jeg jo bare si meg fullstendig uenig, men med én forutsetning; at du kan gjøre et pickupskifte på gitaren hvis behovene dine endrer seg. Det er jo en av de mest allsidige gitarene der ute. Treverk, kropp, gripebrett, tunere og hals er det jeg vil kalle allsidig mtp sluttresultatet du får som er allsidig og av høy kvalitet. Utseende er også "allsidig" i den forstand at det aldri er noen innenfor en sjanger som mener du har "helt feil gitar". Om du da setter i EMG, hotte humbuckere, "snille" humbuckere, P90, single coils, piezo eller digital-utganger vil du etter min mening få dekket opp alle sjangre i bransjen (med unntak av noen få steder der du kanskje trenger en strat (kanskje også tele)).

Det medfører jo at du ikke har behov for en ny gitar for å dekke opp sinnsykt mange av sjangrene fra jazz til metall og helt uten å måtte kjøpe seg ny børse. Kanskje må du modde inn en killswitch eller et vib-system på den for å få brukt noen teknikker, men det er jo overhodet ikke problematisk, så man sitter igjen med en gitar som gjør alt. Kan til og med modde inn trådløse systmer og innebygget tuner fordi kroppen er relativt tjukk, og den veier ikke all verden (de nyere modellene) som gjør at du faktisk ikke ødelegger ryggen på dem (smakssak hva man liker)

Hvilken annen gitar gjør dette bedre? Hvis du sier en HSS-strat kan jeg være litt enig, men ikke helt. Det er også en gjerne veldig allsidige gitarer, men du må i grunnen ha både en strat og en les paul for å dekke alt, og da hadde jeg vært fornøyd. Så poenget da er å kjøpe en gitar man kommer til å beholde så lenge man spiller gitar, og jeg tror en Gibson Les Paul er den gitaren (det er det ihvertfall for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disclaimer: Dette innlegget er sterkt sensurert og tilpasset også et meget sensibet publikum. Alle uttalelser er endret for å fremstå politisk korrekt. Alle støtende ord og uttrykk er fjernet. Alle generaliseringer er skrevet om til "jeg mener". Hvis noen mot formodning fortsatt skulle bli støtt av noe av teksten eller finner skjulte satanistiske meldinger mellom linjene beklages dette på det sterkeste. Vi beklager også til alle foreldre hvis avkom finner det for godt å bruke dette innlegget som en begrunnelse til å spille høyere for å finne god clean lyd i forsterkeren sin og tar intet ansvar for hørselskader hverken hos foreldre, avkom eller strukturelle skader på bygningsmassen. Vi anbefaler at all øving på å finne den gode clean lyd foregår med dertil egnet hørselværn og på et passende avsidesliggende lukket område.

Det der er kanskje det beste og morsomste som er skrevet på dette forumet på laaaaange tider :lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten - Igjen du og jeg snakker om to vidt forskjellige ting. Vi er værken enige eller uenige. Du snakker om å finne en forsteker som gir deg "lyden" du vil ha og at det er forsterkeren som gir deg "lyden". Jeg snakker om å lære seg å få "lyden" du vil ha ut av en forsterker. Jeg snakker om at det går an å lære seg å få god clean lyd ut av en Marshall og at det går an å frigjøre seg fra ideen om at "lyden" ligger i forsterkeren. Rett før han døde fikk SRV laget seg en custom Soldano SLO100. Ikke akkurat den forstereren jeg først og fremst forbinder med SRV. Tror de fleste tenker på en helt annen gitarlyd når de tenker Soldano. Men jeg tror fortsatt SRV låt 100% som SRV på den også og jeg tror de fleste hadde sverget på det fortsatt var Fender han spilt på. Det jeg snakker om er at jeg mener en nybegynner har veldig godt av å lære seg å få "lyden" ut av forsterkern og ikke være så opptatt av at "lyden" ligger inni forsterkeren. Og så er det et par små ting med tonedynamikk og teknikk som jeg mener man lærer seg bedre på en rør amp.

Når det gjelder Les Paul derimot å er vi som du sier 100% dønn uenige og igjen kommer du altså med en veeeeeldig drøy generalisering:

"Det er jo en av de mest allsidige gitarene der ute"

Hvem har sagt det? Jeg var på clinic med Danny Gatton og han sverget på at en Tele var akkurat det samme. Jeg vet om veeeeldig mange kjente gitarlyder du aldri får ut av en Les Paul. Du får ikke noe i nærheten av Tele twang for skalaen på halsen er for kort. Neck pickup lyden i en Strat kan du også bare glemme, jeg vet om veeeldig mange som liker den. Jimi who? For ikke å snakke om 4de posisjon mid+neck pickup lyden i en Strat. Du får ikke noe tilnærmet i en Les Paul engang. Så det er akkurat som du sier for å dekke alt må du har en Strat, en Tele, en Les Paul og en Metal børse og en Jazz gitar og sikkert et par til. Det er bare å se hva som står i gitar rackene hos de store studio gutta. Jepp en av hver gitarer så langt øyet kan se. Want the sound of a 59 Les Paul, hentes i rack nummer 5. Og det et nå engang sånn at ingen av dem etter min mening er noe mer allsidig enn de andre. De kommer helt an på hvordan de blir brukt. Så nei, jeg tror heller no spes på ideen om å kjøpe seg en gitar man beholder leeeeenge, for skifter man plutselig "stil" så kan du fort føle behov for en annen gitar. Men for all del det har blitt sagt her tidligere det er ikke noen fasit, du kan spille hva som helst på hva som helst. Så her snakker jeg kun i forholdt til gitarlyder som allerde forbindes med de forskjellige gitar og forsterker kombinasjonene.

Og jepp, jeg har faktisk møtt Les Paul også...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon: Hvilke amper og gitarer som er de mest allsidige kan man diskutere seg grønn over. Faktum er at i en "blindtest" ville de fleste her ikke hatt sjanse til å skille forskjellige amper og gitarer fra hverandre. Ble gjort et forsøk for en stund siden på et annet norsk gitarforum, og det var forbausende hvor vanskelig det var å skille Telecaster fra Strat, LP og andre gitarer. Bortsett, kanskje, fra de aller mest "typiske" lydene. Er man dyktig nok, kan man greie å vri noe som ligner Tele-twang ut av en LP osv. Det beviser etter min mening at den som spiller på instrument og amp har veldig mye å si for hva vi faktisk hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.