Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

For all del prøv alt du finner av gitarer i butikker og finner du noe bra så kjøper du samme til halv pris på finn.no.

Siden ingen andre tør å si det høyt: transistoramper er dritt og moddelleringsamper er leketøy for drittunger.

Du har en del gode poenger, dog noe ensidig fremsatt. Jeg skal la være å kommentere dem.

Men de to setningene over vil jeg komme med noen innspill til. Jeg synes det er greit å kjøpe brukt, har gjort det mange ganger selv, men jeg synes det er en dårlig "attitude" å se på musikksjapper som gratis prøverom. Ja de er der for å gjøre business på å selge nytt utstyr (shame on them).

Jeg selger bare røramper i butikken min, så det blir vel kanskje et sjokk for deg at jeg sier dette. Men å kategorisere transistoramper og moddelleringsamper som leketøy for drittunger er helt på bærtur. Og om Michael Romeo er en drittunge, så tåler jeg å være det også (finnes tonnevis med andre eksempler også). Men som du selv sier "Ta for all del alt du hører på internettforum med en enda større klype med salt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men som du selv sier "Ta for all del alt du hører på internettforum med en enda større klype med salt".

Du tok den...........

Et av hovedproblemene med internett er at man prater forbi hverandre og ting blir vridd og vrengt slik at poenget forsvinner i tåpelige duskusjoner om transistoramper låter like bra som rør eller er bra nok eller om moddeleringsamper er leketøy eller ikke. Og svarene over her beviser jo bare at det jeg skrev over stemmer. Og vips så er man på vei ut på bærtur.

Han skal bruke 10.000 kroner.

Hva er det beste man kan få til den prisen?

Roland Cube???? Har dere røyka CRACK?

Og så kommer tåpelige kommentarer om at de som har 100W amper alltid anbefaler det bla bla bla......... også er det igang igjen, som om jeg kun sa det siden jeg er den lykkelige eier av en eller to 100W amper? Jeg har en Subway Rocket også, må jeg anbefale det og? Igjen det er ikke det det handler om. Hvis han skal bruke så mye PENGER kan han kjøpe en "ordentlig" amp med en gang. Men han kan selvfølgelig heller kjøpe no dritt som han selger igjen for en slikk og ingenting om et par år når han skal kjøpe en "ordentlig" amp, så har han pissa bort de penga eller han kan spare de penga og kjøpe seg no ordentlig som han høyst sannsynlig kan hvis han ikke liker den lenger selge igjen om et par år for omtrent det ahn gav for den.

Jeg tror faktisk også man blir bedre til å spille og i tillegg vil låte bedre på bra utstyr, men det er min mening og det er sikkert mange her som vil bruke seg selv som eksempel på at det går an å bli bra på drittutstyr og derfor burde "alle" andre gjøre det sånn. Hvis folk var litt mer opptatt av at han skulle få mest mulig igjen for pengene han faktisk skal bruke opp og litt mindre opptatt av å anbefale det de selv har brukt så kanskje han får kjøpt seg no alreit..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok den...........

Et av hovedproblemene med internett er at man prater forbi hverandre og ting blir vridd og vrengt slik at poenget forsvinner i tåpelige duskusjoner om transistoramper låter like bra som rør eller er bra nok eller om moddeleringsamper er leketøy eller ikke. Og svarene over her beviser jo bare at det jeg skrev over stemmer. Og vips så er man på vei ut på bærtur.

Han skal bruke 10.000 kroner.

Hva er det beste man kan få til den prisen?

Roland Cube???? Har dere røyka CRACK?

Og så kommer tåpelige kommentarer om at de som har 100W amper alltid anbefaler det bla bla bla......... også er det igang igjen, som om jeg kun sa det siden jeg er den lykkelige eier av en eller to 100W amper? Jeg har en Subway Rocket også, må jeg anbefale det og? Igjen det er ikke det det handler om. Hvis han skal bruke så mye PENGER kan han kjøpe en "ordentlig" amp med en gang. Men han kan selvfølgelig heller kjøpe no dritt som han selger igjen for en slikk og ingenting om et par år når han skal kjøpe en "ordentlig" amp, så har han pissa bort de penga eller han kan spare de penga og kjøpe seg no ordentlig som han høyst sannsynlig kan hvis han ikke liker den lenger selge igjen om et par år for omtrent det ahn gav for den.

Jeg tror faktisk også man blir bedre til å spille og i tillegg vil låte bedre på bra utstyr, men det er min mening og det er sikkert mange her som vil bruke seg selv som eksempel på at det går an å bli bra på drittutstyr og derfor burde "alle" andre gjøre det sånn. Hvis folk var litt mer opptatt av at han skulle få mest mulig igjen for pengene han faktisk skal bruke opp og litt mindre opptatt av å anbefale det de selv har brukt så kanskje han får kjøpt seg no alreit..........

Poengene hagler igjen! Dine innlegg i denne tråden er noe av det mest fornuftige jeg har lest på dette forumet når det gjelder dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poengene hagler igjen! Dine innlegg i denne tråden er noe av det mest fornuftige jeg har lest på dette forumet når det gjelder dette temaet.

What? Har'u røyka crack?

ha ha, kjeda meg på jobben i dag. Er litt utbrent etter å ha holdt kurs hele uka og da er det alltid et kjærkommen avveksling å delta i å løse noen verdensproblemer her på forumet.

God helg alle sammen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal bruke 10.000 kroner.

Hva er det beste man kan få til den prisen?

Roland Cube???? Har dere røyka CRACK?

Han skal bruke 10.000 på gitar og forsterker. Like greit at legger mesteparten av pengene i gitaren, og kjøper en ålreit øveamp.

Men ja, som du sier, brukt er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta for all del alt du hører på internettforum med en enda større klype med salt. Det er stor sett folk som er opptatt av å fortelle hvor fornøyd de er med sitt eget utstyr og hvordan "alle" burde kjøpe det samme. Fordelen er at du alltid vil ha noen som kan klappe deg på skulderen uansett hvor toskete du har vært.

Virker da ikke slik her da alle spør og graver for å finne ut nøyaktig hva nybegynneren skal spille, og i tillegg anbefaler å "go rampage" i nærmeste gitarforretning.

So what to do?

Det eneste rådet jeg vil gi er: kjøp det beste du kan få for de penga du har.

Og hva er da det? Hvor mye bør han fordele på gitar/forsterker?

Hvis du ikke vet hva det er så sett penga i banken så lenge. Skaff deg heller en bra gitarlærer eller bli kompis med noen som har pæiling.

Skal han spille på gitaren han mener er ødelagt i mellomtiden da?

Service på gitar, ha ha. Hva faen er det da? oljekift? Er da faen ikke noe på en gitar som trenger service og de fleste greier å skru på en skrue.

Intonasjon, truss-rod og oppsett generelt er vel et stikkord, ja de fleste kan skru på en skrue men blir det nødvendigvis riktig da? Om noe skulle gå galt så er det da også greit at noen kan fikse det om man ikke har peiling selv?

Når det gjelder forsterker så øver man ikke i korps med en syttendemaitute. Kjøp deg en skikkelig røramp med en gang, helst 50 eller 100W.

Skikkelige rørforsterkere koster ekte penger, noe man som kjent ikke driter mye av. Dessuten er 100W grovt overdimensjonert (ja, jeg har en selv, går ALDRI over halvveis på bandøving).

Siden ingen andre tør å si det høyt: transistoramper er dritt

Det finnes dyre og gode transistorforsterkere også som ikke kan sammenlignes med de billige, det finnes også billige og dårlige rørforsterkere.

og moddelleringsamper er leketøy for drittunger.

Og folk som vil lære å spille, men samtidig finne lyden man er ute etter. Nytter ikke kjøpe en rørforsterker for så å tro at den duger til alt.

Sånn så er det avklart. Og jepp gitaramper spiller høyt som faen, bråker, durer, ryker rør osv osv. Det må læres det også, men jeg trodde det var det du ville, lære å spille elgitar.

Det er det eneste skikkelig gode rådet jeg har sett i innlegget ditt til nå, men det tar da ikke like lang tid som å lære å spille så da kan man jo lære det senere?

Heller sikkert ingen som tør fortelle deg at du faktisk blir bedre til spille av å spille på en skikkelig amp.

Nei, det blir du ikke. Uansett hvordan du vrir og vender på det, så vil aldri utstyret gjøre deg bedre å spille. Akkurat som større penis heller ikke gjør deg bedre i sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intonasjon, truss-rod og oppsett generelt er vel et stikkord, ja de fleste kan skru på en skrue men blir det nødvendigvis riktig da? Om noe skulle gå galt så er det da også greit at noen kan fikse det om man ikke har peiling selv?

Det kan man da fint få hjelp til selv om man ikke har kjøpt ny gitar! Jeg har da hatt flere gitarer inne til justering hos forretninger jeg ikke har kjøpt ny gitar hos. Gikk fint det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsseball, det var da mye kontrovers bare for en liten gitarpakke

Dog ser jeg at Gluke er enig i at kjipt utstyr er kjipt. Jeg tror de fleste av oss er enige i det, og at 10 kilokroner ikke er for mye å bruke.

Etern1ty kan jo f.eks blåse en 5-6-7 tusen på en passelig god gitar, kanskje en brukt en for å makse ut bang-for-bucks'a, og likeledes en 3-4-5 tusen på en passelig god amp (tallene er bare løselige eksempler).

La oss ikke skremme Etern1ty fullstendig av banen. Dette fikser han, og budsjettet kan utmerket godt dra iland noe som er godt å spille på og høres bra ut. Det han skaffer seg nå er jo heller ikke siste gitarriggen i verden....

Kjør på Etern1ty! B)

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som tør å si noe "politisk ukorrekt" her, haha.

Gluke sier det mange tenker tror jeg...

Nei, det blir du ikke. Uansett hvordan du vrir og vender på det, så vil aldri utstyret gjøre deg bedre å spille. Akkurat som større penis heller ikke gjør deg bedre i sengen.

Har du prøvd å spille gjennom en ordentlig god og dynamisk touch-sensitive amp? Slurvete teknikk blir blottelagt til de grader i forhold til en pod.feks.

Endret av phatman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som tør å si noe "politisk ukorrekt" her, haha.

Gluke sier det mange tenker tror jeg...

Har du prøvd å spille gjennom en ordentlig god og dynamisk touch-sensitive amp? Slurvete teknikk blir blottelagt til de grader i forhold til en pod.feks.

Mulig jeg ikke har det, men det vil jo ikke fortsatt si at en slik amp gjør meg flinkere å spille, fortsatt så blir bare lyden min endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.