Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

Du sier at du vil ha allsidig utstyr, men så lenge du er såpass vag i antydningene om hva du vil ha kommer du til å få tips om alt det som brukerne på forumet her har selv, og da er du like langt. Når det gjelder gitarer, så er jo alt fra billigere Fendere (Mexico, Japan) via Epiphone, low-end Gibson, billigere Ibanez osv. rimelig kurant. Da kommer det an på om du vil ha humbuckere, single-coiler eller begge deler. Kommer du til å spille mest Metal, vil humbuckere sannsynligvis være det beste. Skal du spille Country, vil kanskje en Fender Telecaster være det beste, vil du spille SRV-blues må du selvfølgelig ha en Fender Stratocaster osv osv... Skjønner? ;)

Kan kanskje være en ide for deg å se etter noe med HSS konfigurasjon. (Humbucker ved brua to singlecoiler i tillegg.) Her finnes det flere modeller fra Ibanez f.eks. Fender Stratocaster kan du også få med den konfigurasjonen.

Når det gjelder amp, tror jeg de nevnte Roland Cube i en eller annen variant (eller andre nevnte modeling-amper) sikkert er veldig greit.

Lykke til i jakten og håper du finner noe du blir fornøyd med! :)

Skjønner, jeg kan prøve å presisere litt.

Det kan variere en del hvilken musikk vi skal spille, men kommer til å bli en del sanger fra band som Nickelback, Muse, Metallica, Green Day, Guns n' Roses, Aerosmith og mange mange band som ligner på alle disse. Kommer derimot til å bli spilt relativt lite country, og egentlig ingenting av de mørkere scream sjangrene. For pop-sangene er det kanskje greiest å ha en akkustisk gitar ved siden av, så ikke tenk så mye på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjønner, jeg kan prøve å presisere litt.

Det kan variere en del hvilken musikk vi skal spille, men kommer til å bli en del sanger fra band som Nickelback, Muse, Metallica, Green Day, Guns n' Roses, Aerosmith og mange mange band som ligner på alle disse. Kommer derimot til å bli spilt relativt lite country, og egentlig ingenting av de mørkere scream sjangrene. For pop-sangene er det kanskje greiest å ha en akkustisk gitar ved siden av, så ikke tenk så mye på det ;)

Ok ;) Bare for å presisere, så satte jeg gitar og sjanger veldig på spissen for å få fram et poeng, men det skjønte du sikkert. Virker på de artistene du nevner at en Les Paul eller den type gitar kunne passe bra.

Er f.eks en til salgs på forumet her nå: [selges] Gibson Les Paul Studio 2008 Ebony/Chrome - Gitarnorge - Norges største gitarforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger en Ibanez S320, veldig god nybegynner gitar. Har hatt den siden Mars da jeg kjøpte den ny. God gitar for pengene er det også. Den har en ZR Tremolo som er ganske enkel og bruke visstnok. Har ikke fått brukt den så mye da jeg kjøpte en ny gitar i USA i sommerferien, så den har for det meste ligget i kassen.

Endret av PetterB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte siden jeg blir nevnt her i hytt og gevær (takker for det, veldig hyggelig :) ) at jeg skal si litt hva jeg tenker:

Brukt vs ny:

Som nybegynner er det vanskelig å vite hva man skal kjøpe av utstyr, og det er vanskelig å få sammenlignet forskjellige gitarer opp mot hverandre dersom man kjøper brukt fordi det gjerne går flere timer mellom man får prøvd de forskjellige hvis man i det hele tatt får prøvd dem. På den andre siden er det jo ikke noen hemmelighet at alt utstyr som er brukt taper seg i verdi og det kommer jo deg til gode. En hvilken som helst gitar vil bli billigere når du kjøper den brukt og det sparer deg for noen viktige 1000-lapper. Så er det jo spørsmålet med garanti, kjøpslov, service etc. F.eks har butikken min alltid gratis setup på alle gitarer man kjøper der på livstid. Da får man jo vurdere, hvis man f.eks bruker 8000,- på en gitar og kan få den samme til 5000,- brukt - Service på en gitar koster mellom 500 og 2000,- avhengig av hva man trenger å få gjort. Hvis man ikke vet hvordan man gjør setup selv vil man i løpet av en 4-5årsperiode bruke opp besparelsen, men samtidig er det jo ikke noe magisk heller. Det er jo bare å lære seg hvis man ønsker det. Hvis du tar utgangspunkt i at du får valgt riktig gitar og vet hva du trenger er det jo så enkelt som at du må finne ut om 5 års garanti, kjøpslov, hjelp og råd er verdt 3000,- eller ikke. Det er det bare du som ender opp med å vurdere. Et viktig poeng for å kunne vurdere det er jo å kunne såpass om gitarer at du vet at gitaren du kjøper ikke har åpenbare feil eller mangler, og at du ikke får problemer med den på sikt. Stort sett er det trygt å kjøpe brukt, så du gjør jo bare enkelt og greit en vurdering på det.

Valg av gitar:

Det blir jo helt opp til deg hva du ender opp med, og prøv mye. Ikke tenk at hva andre sier betyr noe. De to gitarene som går igjen som allsidige tips til nybegynnere er jo Gibson Les Paul og Fender Stratocaster. Det er knallbra tips, men det er på ingen måte hipp som happ hvilken av dem du velger. Husk også å spille på det faktiske eksemplaret du kjøper uansett hva for en gitar det er. Ingenting er viktigere enn at du har spilt på den og kjenner deg fornøyd. Jeg gjetter ut fra det du har skrevet at en Gibson Les Paul er det beste for deg. Min første Gibson var en Les Paul Studio Faded og den er et fantastisk kjøp. Jeg vil våge å si at det er den gitaren du får mest for pengene med av alle Gibson-modeller (delt posisjon med Les Paul Standard Faded, SG Standard og Joan Jet Signature Melody Maker). Skal ikke oppfordre deg til å ta en liten times kjøretur bare for å besøke min butikk (det har jo disse andre hyggelige folka gjort for meg ;) ), men hvis du først tar turen er jo det veldig hyggelig. Butikken min har jo oppe til kl 22.00 på hverdagene i hele desember (21.00 er vanlig åpningstid) så det rekker du å sitte noen timer uforstyrra og prøve hvis du ønsker det. Hvis du først tar turen vil jeg anbefale torsdag kveld; da er det vanligvis passe stille, samtidig som jeg jobber da og jeg pleier å være litt dumsnill med rabatter til folk fra forumet her, så du kan jo spare litt penger på det. Nok selvpromotering, bare send meg PM hvis du er interessert i å vite forum-priser på ting, hvis ikke kan du selvfølgelig få slippe.

Valg av forsterker:

I din situasjon ville jeg valgt 1 av 2 løsninger.

1 - Transistoramp med modelering, effekter og annet morsomt (ca 30w). Gir deg gjerne veldig god bredde samtidig som det blir lite nok til at du får det med deg, og det koster gjerne veldig lite, så du frigjør mye av budsjettet til å kjøpe en best mulig gitar. Jeg tror du hadde blitt kjempefornøyd med en Roland Cube 30x, Vox VT30 eller Line 6 Spider IV (litt forskjellig låter og funksjoner i dem, så alle bør prøves). Det er ikke verdens råeste forsterkere, men alle de låter så bra at hvis du spiller riktig blir det dødsbra. De spiller også høyt og fint og er fine å ta med seg. Mulig å slepe på tvers av Vestfold uten å ødelegge ryggen.

2 - En liten røramp (ca 15w) vil gi deg knallbra lyd og være allsidig, men innenfor budsjettet ditt er det Blackstar HT-5, Vox Night Train eller Fender Blues JR som gir mest bredde, og jeg tror faktisk du blir mer fornøyd med en transistor-rakker i starten. Husk at for hver 1000-lapp du bruker på forsterkeren din må du kutte ned på gitar-budsjettet, så prioriter å finne en god gitar, og alle de små transistorforsterkerne jeg nevnte er såpass bra at du ikke kommer til å angre. Jeg har faktisk en venn som driver lydstudio på stor skala og han har endt opp flere ganger med å mikke opp Roland Cube 30x fordi det er så lett å finne en anvendelig og god gitarlyd når du ikke leter etter noe der du må finne opp hjulet på nytt. Og han mangler ikke andre amper å mikke opp...

Kort oppsummert:

Gibson Les Paul Studio Faded og Roland Cube 30x er nok en løsning du kan være superhappy med, uansett om du kjøper det nytt eller brukt. Bare sørg for å prøvespille det først og finne ut at det faktisk er noe for deg. Men budsjettet ditt på 10 000 er absolutt fornuftig. Hadde du sagt 30 000 hadde jeg rådet deg til noe annet, men det fine er at nå kan du gå for en gitar til 2000,- hvis det er den du finner ut at du trenger, og du kan gå for en som koster 9000 hvis det er mer tingen for deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert:

Gibson Les Paul Studio Faded og Roland Cube 30x er nok en løsning du kan være superhappy med, uansett om du kjøper det nytt eller brukt. Bare sørg for å prøvespille det først og finne ut at det faktisk er noe for deg. Men budsjettet ditt på 10 000 er absolutt fornuftig. Hadde du sagt 30 000 hadde jeg rådet deg til noe annet, men det fine er at nå kan du gå for en gitar til 2000,- hvis det er den du finner ut at du trenger, og du kan gå for en som koster 9000 hvis det er mer tingen for deg. Lykke til!

Takk for oppklaringen i omtrent 80% av spørsmåla jeg hadde :P

Ikke bli overrasket om en 17-åring fra Larvik plutselig stikker innom og handler litt ;)

Kan være en stund til da jeg har lyst til å kunne litt om gitar og faktisk ha såpass ferdigheter at jeg kan teste lyden i gitaren ordentlig, men skulle ikke være så alt for lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk sier at det å bruke 10000kr på musikkutstyr er galskap. Det er ingen som løfter et øyenbryn hvis noen kjøper en PC til 15k, hvis hovedformål er spilling. Det finnes mye verre ting å bruke penger på. Nok om det.

Her er mitt tips:

Forsterker: Roland Cube (hvor mange watt får du nesten bestemme selv). Har testet en 30watter og den låt veldig bra, og er definitivt verdt pengene.

Gitar: Siden du er nybegynner, så kan du se bort fra alle gitarer som har Floyd Rose eller lignende "floating" bridge. Disse vil bare gjøre lærekurven brattere for deg.

Jeg ville kanskje sett om jeg fant en brukt Gibson Les Paul Studio eller Standard Faded. Standard faded gitarene er etter min mening VELDIG mye gitar for pengene og kan brukes til alt.

Her er et par linker til noen gitarer på Finn.no:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19413426

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19283252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk sier at det å bruke 10000kr på musikkutstyr er galskap...

Må si meg enig her. Man bruker så mye penger på ting man ikke har noen direkte glede av som forsikring, bensin, låns-betaling osv så det at man vil bruke noen skarve tusenlapper på noe så fantastisk som musikkutstyr er overhodet ingenting å tvile på. Det skulle faktisk bare mangle. Har flere gang brukt skammelige summer på musikkutstyr, og aldri følt at jeg gjør noe galt eller kunne brukt pengene på annet vis. Det å ha musikkutstyr av kvalitet gir en større glede enn å måtte begrense seg føler jeg. Har eid og eier noen billige gitarer, men de gir rett og slett ikke samme spilleglede som de dyrere sakene mine. Med 10000 kommer du også veldig langt mener jeg. Jeg hadde 2500.- å handle for når jeg skulle ha egne saker. Endte opp med en søppelgitar og en søppelamp, og ville slutte å spille gitar. Den var tungspilt og ampen hørtes kjip ut. Nå fikk jeg av min kjære mor gavekort på noen tusen. Endte opp med en Roland røramp Bolt60 (brukt) og en Yamaha Pacifica (ny) og selv om det ikke var av ypperste kvalitet gav det med MYE mer enn den andre gitaren og ampen.

Yamahaen brakk og ampen tok fyr, men her sitter jeg flere år etterpå, bitt av basillen grunnet min kjære mor og kunne aldri tenkt meg noe annen hobby enn musikk.

En ting til vil jeg si.

Jeg leste at du låner det utstyret du har nå, men når du får din første "rigg" så aldri selg den. Når du tiår etterpå sitter med utstyr for flere hundre tusen vil du ha en forkjærlighet overfor ditt første utstyr...

Velkommen til gitarverdenen, den kommer til å gi deg mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamahaen brakk og ampen tok fyr,...

Er det mulig... :lol:

Jeg er enig med MDRattle og kristoffereide. Bruk det du kan tåle for å få skikkelig utstyr. Dessuten er jo egentlig gode gitarer, som nevnt i inlegget ovenfor, ikke så dyrt i forhold til mye annet. Konseptet med "nybegynnerutstyr" har jeg personlig ikke mye sansen for, enten det gjelder ski, fiskeutstyr, verktøy, musikkinstrumenter eller andre ting. Ikke noe vits i å plage seg selv hvis man kan unngå det; bedre å kose seg...

I Etern1ty's tilfelle burde det være en trygg investering siden han tilsynelatende allerede vet at det er dette han vil. Med min begrensede erfaring kan jeg også anbefale en LP Studio eller noe tilsvarende - noe som gir en god feeling både i hodet og i fingrene B)

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på de tre postene over:

Takk for tre veldig gode svar, som har gjort meg enda sikrere på at det lureste er å kjøpe godt utstyr for en del penger nå istedenfor å vente.

Jeg tror derimot jeg har gått over til å ville kjøpe nytt istedenfor brukt, da jeg tror jeg ville hatt veldig god bruk for gratis service og det greine der med så lite erfaring som jeg har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tatt med meg 10000,- og brukt det i en gitarbutikk, det er galskap. Men som Steve Lukather sier, "If you wanna piss away you money do that. I have done it and that is why I tell not to do it".

I got two words for you - FINN.NO.

Ta alt som blir sagt i en gitarbutikk med en STOOOOR klype salt med mindre du har pult mannen bak kassa. Ikke vet jeg hva det er med dere helvetes nybegynnerne som gjør at de absolutt må kjøpe nytt i butikk. Er det noe med handelopplevelsen som får dere til å føle at dere har gjordt noe lurt? Føles det bedre å være ubrukelig på "flott" nytt utstyr enn ubrukelig på gammalt brukt utstyr? Fikk mannen i butikken deg til å føle deg litt bedre og fik du bekreftelse på at du "valgte" riktig? Og kom for all del her og post etterpå om alt de flotte utstyre du fikk for penga. "Alle" applaudere og du får masse fine kommentarer fra folk som har hatt samme skiten. Og gud forby at noen skulle finne på å si sannheten at du nettopp har svidd av 10 lapper på no skit, få djevel kastet ut av forumet med en gang.

Ta for all del alt du hører på internettforum med en enda større klype med salt. Det er stor sett folk som er opptatt av å fortelle hvor fornøyd de er med sitt eget utstyr og hvordan "alle" burde kjøpe det samme. Fordelen er at du alltid vil ha noen som kan klappe deg på skulderen uansett hvor toskete du har vært.

So what to do?

Det eneste rådet jeg vil gi er: kjøp det beste du kan få for de penga du har.

Hvis du ikke vet hva det er så sett penga i banken så lenge. Skaff deg heller en bra gitarlærer eller bli kompis med noen som har pæiling. Finn noen du kan stole på som ikke har økonomisk interesse i hva du velger. En bra gitarlærer har stort sett hele skapet fullt av gitarer så der kan du også få prøvd litt forskjellig. For all del prøv alt du finner av gitarer i butikker og finner du noe bra så kjøper du samme til halv pris på finn.no. Service på gitar, ha ha. Hva faen er det da? oljekift? Er da faen ikke noe på en gitar som trenger service og de fleste greier å skru på en skrue.

Når det gjelder forsterker så øver man ikke i korps med en syttendemaitute. Kjøp deg en skikkelig røramp med en gang, helst 50 eller 100W. Siden ingen andre tør å si det høyt: transistoramper er dritt og moddelleringsamper er leketøy for drittunger. Sånn så er det avklart. Og jepp gitaramper spiller høyt som faen, bråker, durer, ryker rør osv osv. Det må læres det også, men jeg trodde det var det du ville, lære å spille elgitar. Heller sikkert ingen som tør fortelle deg at du faktisk blir bedre til spille av å spille på en skikkelig amp. Sikkert av frykt for å tråkke alle som siter glad og fornøyd med drittampene sine på tærne, men jepp slik er det. Det er alltid kipt med kipt utstyr.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<snip>

Når det gjelder forsterker så øver man ikke i korps med en syttendemaitute. Kjøp deg en skikkelig røramp med en gang, helst 50 eller 100W. Siden ingen andre tør å si det høyt: transistoramper er dritt og moddelleringsamper er leketøy for drittunger. Sånn så er det avklart. Og jepp gitaramper spiller høyt som faen, bråker, durer, ryker rør osv osv. Det må læres det også, men jeg trodde det var det du ville, lære å spille elgitar. Heller sikkert ingen som tør fortelle deg at du faktisk blir bedre til spille av å spille på en skikkelig amp. Sikkert av frykt for å tråkke alle som siter glad og fornøyd med drittampene sine på tærne, men jepp slik er det. Det er alltid kipt med kipt utstyr.

Lykke til.

Litt av en post det der, men en nybegynner som skal spille hjemme i stua og på soverommet har ikke behov for en røramp. En 50w eller 100w røramp er rett og slett tull for en nybegynner. Sånn, nå er det avklart.

Trådstarter, kjøp heller en Roland cube som er en veldig bra øveforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en post det der, men en nybegynner som skal spille hjemme i stua og på soverommet har ikke behov for en røramp. En 50w eller 100w røramp er rett og slett tull for en nybegynner. Sånn, nå er det avklart.

Behov?

Det er ingen som har behov for en røramp. Det jeg prøvde å si men som tydlighvis gikk deg hus forbi er at det å spille på en elgitar og en liten drittamp er et helt annet "instrument" enn det å spille med en skikkelig amp. Man må lære seg å spille ampen også og man kan liksågodt lære seg det med en gang. Eller man kan sitte på rommet å øve med en liten overkomprimert fizzy drittamp som låter dritt og som dekker over alt som er av slurv og tro det låter greit. I mitt hode består "instrumentet" elgitar av en gitar, en kabel og en skikkelig amp og jeg mener det er det man bør å lære seg å spille. Bra utstyr er aldri tull. Det eneste som er tull er å svi av penger på dritt, but if you wanna piss away your money. Driter i det jeg, det er ikke mine penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På soveromsnivå låter dagens modelleringsamper bra. Det er ikke til å komme bort fra det faktum at ting har blitt bedre enn hva de engang var. Reine 2-kanals transistoramper uten effekter og modelleringer; greit, disse får du stort sett ikke spesielt god vreng ut av. Du får det selvsagt av noen, men her er det fortsatt mye ræl, hvertfall i det billigere prissjiktet.

Såklart støtter jeg det du sier om at kjipt utstyr alltid er kjipt, men jeg er ikke helt enig i at alt du klassifiserer som kjipt utstyr faktisk er kjipt utstyr. Jeg ville heller aldri i min villeste fantasi kjøpt en 50 eller 100W rørforsterker, putta den på soverommet og akseptert at "den skal spille høyt".Ja, de spiller høyt, helt korrekt, men det har jeg ikke anledning til å ha. Skulle jeg da bare kutta ut å spille gitar, fordi jeg "må" ha en 100W rørtopp for å bli fornøyd?

Skal også sies at om man har lyst på en god rørtopp så finnes det mange gode lav-watts-alternativer på markedet i dag. Har selv siklet på, og blitt positivt overrasket over, Vox Nighttrain, Orange Tiny Terror, en liten MatAmp, Marshall Haze og Vox AC4TV. De aller fleste trenger ikke 100W rørtopper, selv om nesten alle som har en misjonerer til alle om hvor fantastisk dette er og hvor viktig det er at man har en slik, og at det er det beste i hele verden, litt på samme måten som du beskriver de som skryter av sine egne "drittamper".

Selvsagt tror jeg som Audun sa at du satt ting litt på spissen, og du har en del gode poenger, men noe av det du sa var satt litt for mye på spissen, og jeg kunne ikke helt se hvordan jeg på noen måte kunne si meg enig i det. Det er da det jeg har kommentert her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etern1ty, først av alt, du blir ikke en bedre gitarist pga. utstyret. Selv blir jeg nesten litt flau når jeg ser en gitarist som har DET dyre kvalitetsutstyret, uten å kunne spille en dritt. Jeg begynte med en Morgan strat kopi og en Marshall MG10CD. Dette holdt lenge for meg en god stund, og det er pissebillig. Når det gjelder rør eller transistor, tror jeg du bør velge transistor. Det er billigere, og jeg tror det er lettere for deg å få en transistor til å låte bra, enn at du må sitte å skru å skru på en relativt dårlig rør-amp som du så vidt hadde råd til, fyre på en haug med stomp-boxer, og fortsatt ikke få den til å låte som du vil. Du sier du har spillt i 3 måneder, og jeg tror, ikke negativt ment, at du vil slite med å høre forskjel på rør og transistor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.