Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

Hmmm.... med all respekt til "the elders" tar jeg ikke helt logikken med at det er så bra med traurig utstyr. Poenget med at man kan få en god gitar til en sekstusenlapp eller det halve brukt er greit nok - det kan man, og jeg tror de fleste har antydet noe i den retning.

Jeg tror ikke poenget er at traurig utstyr er noen kjempefordel :D

egentlig er de fleste i denne tråden er ganske enige når alt kommer til alt, men når enkelte absolutt skal dra tingene helt ut på viddene med absolutte "sannheter" om at man ikke kan spille gitar, eller bli flink på annet enn svære rørstack og/eller gitarer til 10K kan det være greit å sette ting litt i perspektiv.

Tråden omhandler en nybegynner og derfor er det greiest å ta utgangspunkt i hvilke behov det er sannsynlig at den personen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selvsagt er mitt innspill spisset. For all del. Og jeg mener ikke at man skal behøve å lide seg gjennom en fase med en råtten "eggedeler" av en gitar for å bli god. Myten om "lidende kunstner" er oppskrytt.

Det er mulig at hovedpoenget mitt forsvant, så la meg gjenta det- Musikken er det viktigste. Det musiske menneske, som har noe å formidle, noe å gi av seg selv, en idé som i større eller mindre grad er unik, en evne til å formidle...

Over til midlet, utstyret, har man en gitar som har en rett hals, anstendige pickuper, stemmer i båndene, er greit spillbar, en forsterker som virker, gir en lyd som lar en formidle det man vil, så er resten faktisk en ren bonus. Noen musikere blir opptatt av utstyr, andre blir det ikke. Begge deler er like greit.

Det er innimellom kurant å minne om det. Det var det jeg forsøkte å gjøre. Jeg syntes det var på plass i denne tråden.

Hva er målet? Formidle noe, eller nerde rundt utstyret? Det er mulig å gå seg vill i begge retninger. Selv vet jeg at hvis jeg hadde kuttet ut forumet totalt, og øvd i stedet for, så hadde jeg vært dyktig gitarist, i stedet for en under middelmådig en.

Finner ikke en eneste "absolutt sannhet" i mine innlegg. Kun løse tankerekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........ jeg kjøpte en ny Gibson Les Paul Studio Faded og en ny Roland Cube 30X..

Gluke:

............................................________

....................................,.-‘”...................``~.,

.............................,.-”...................................“-.,

.........................,/...............................................”:,

.....................,?......................................................,

.................../...........................................................,}

................./......................................................,:`^`..}

.............../...................................................,:”........./

..............?.....__.........................................:`.........../

............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../

.........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/

..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}

...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../

...,,,___.`~,......“~.,....................`.....}............../

............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”

............/.`~,......`-...................................../

.............`~.*-,.....................................|,./.....,__

,,_..........}.>-._...................................|..............`=~-,

.....`=~-,__......`,.................................

...................`=~-,,.,...............................

................................`:,,...........................`..............__

.....................................`=-,...................,%`>--==``

........................................_..........._,-%.......`

...................................,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på enda et innlegg i diskusjonen og håper denne posten blir lest ved å bruke øynene... :)

Unnskyld meg, men hvor har du det fra at det er konsensusen i musikerbransjen

om at Marshall 2204, 2203, 2205 og 2210 i comboversoner,

samt Silver Jubilee, og 30th Anniversary comboene er ubruklige amper.

Det er alle amper som er å få brukt for 5k og under.

Her fatter jeg ikke hva du egentlig prøver å si, og når du avslutter med å anbefale

Class 5 ampen, lurer jeg på hva du i all verden holder på med?

At Marshallvegger har blitt en kulisse i stedet for aktive amper innen visse musikktyper har du helt rett i,

men det betyr ikke at ampene ikke er brukt på innspillinger og konserter.

Tvert i mot er det veldig mange kjente gitarister som er knyttet opp mot andre merker,

som benytter seg av gamle klassiske Marshall amper på innspillinger.

Twangy clean, er dessuten den beskrivelsen man pleier å bruke på lyden i en Telecaster,

ikke om lyden i en Stratocaster.

Det er selvfølgelig mengder av opptak med fantastisk clean lyd av Strat gjennom Marshall amper.

Til og med SRV, som var mest kjent for å bruke Fender amper, brukte Marshall amper for cleanlyd live.

Med all respekt å melde: Her siterer du med gaffel og pønsker ut konspirasjoner med albuene. Ikke meningen å være så veldig frekk, men det er virkelig ikke det jeg har skrevet og da blir jeg oppgitt. Marshall 2204, 2203, 2205 og 2210 samt Silver Jubilee, og 30th Anniversary comboene har jeg aldri sagt er "ubrukelig", men jeg har sagt at cleankanalen er litt upersonlig og flat, noe som ikke gjør det til allsidige forsterkere etter hva jeg mener med ordet. DET er faktisk noe de fleste i bransjen er enige om. At forsterkerne er verdt pengene? JA... At de har knallbra grunnlyd til noen sjangere innenfor rock? JA... At de kan brukes til ALT og derfor passer til ALLE? Nei... Noen liker Marshall-clean. De fleste som kan velge foretrekker noe annet. Til vreng - Et helt annet spørsmål. Det jeg skrev nedenfor er faktisk det jeg sa, det andre har du jo bare funnet på...

Når jeg sier at Marshall (innenfor de rammene budsjettet på 10.000 gir) ikke gir god strat lyd er det noe jeg ihvertfall har ganske bra belegg for å si ut fra konsensus i bransjen (dvs musikerbransjen, ikke nødvendigvis butikk-bransjen). Det er faktisk en grunn til at de fleste store Marshall-sponsede bandene har en liten fender-amp stående bak Marshall-veggene sine (som forøvrig hovedsaklig er "dummies" med unntak av 1x4x12") til clean-kanalen. Hvis man har vært backstage på noen festivaler, konserter etc ser man at det er et fenomen som går igjen ganske jevnt og trutt, så jeg vet ikke hva mer jeg skal forklare. Marshall har en litt "flat" og upersonlig cleanlyd som verken er særlig allsidig eller spennende i prisklassen opp mot veiledende 15.000,- (og også forsåvidt oppover imho) Noe gammelt har mer personlighet, men da låter det ikke som en typisk stratlyd (strat kan være så mangt, men vi snakker en litt twangy clean som samtidig er ganske soft). Husk også at veldig mange artister som oppgir hva de bruker av utstyr er "tvunget" til å gjøre det på den måten fordi de har sponsoravtaler. Cube-lyden er aldri egentlig "best" på noe som helst, men den er en god og billig øvingsforsterker som alltid gir deg noe som ligner veldig på det du vil ha, og den er ganske ærlig som gjør at du får jobbet godt med den. Som verktøy er den strøken, som konsertamp kommer man "aldri" til å bruke den hvis man har et valg. Poenget er hva en nybegynner som ikke spiller konserter enda trenger...

Så blir jeg "slaktet for

Å gjøre klassiske Marshallamper til kun dugelige som kulisser i konsertsammenhenger,

og samtidig reklamere for Class 5 fra egen butikk

Det er en beskyldning jeg ikke vil ha på meg av 4 grunner:

1 - Jeg sa IKKE at klassiske Marshallamper er "kun dugelige som kulisser", jeg nevnte at: "de fleste store Marshall-sponsede bandene har en liten fender-amp stående bak Marshall-veggene sine (som forøvrig hovedsaklig er "dummies" med unntak av 1x4x12") til clean-kanalen". Det er faktum og ikke en personlig mening.

2 - Det ENESTE stedet jeg faktisk brukte karakteristikken ubrukelig var om MARSHALL CLASS 5 her:

Særegen, tøff og usminka, men egentlig litt "ubrukelig" fordi den er vanskelig å bruke skikkelig på alle områder bortsett fra studio.

3 - Jeg anbefalte ikke i det hele tatt forsterkere fra min egen butikk. Faktum er at i skrivende stund har jeg verken Vox Night Train, Marshall Class 5, Blackstar HT-5 eller Vox AC4TV inne verken til utstilling eller på lager, men derimot har jeg mange andre rørforsterkere som jeg ikke nevnte med et ord. Jeg prøvde ikke å drive butikk i det hele tatt, jeg prøvde å diskutere privat hva jeg foretrekker og synes til en spesiell lyd for en nybegynner på stue-nivå og til slutt rundet jeg vel av med følgende (relativt nyanserte) svar:

Hvis ikke kan du også gå for en av de litt slemmere Marshallene, men de koster jo gjerne litt penger. Jeg ville holdt meg til et 1x12" av høy kvalitet fremfor et 4x12" av lav kvalitet (gitt at prisen er lik) for å få mer kvalitet men mindre futt, men det blir jo også et spørsmål om hva du trenger. Skal du ha plug&play lyd som ligner vagt på AC/DC, men er litt mer typisk 70-talls retro kan du gå for Vox AC4TV, men da har du null allsidighet over stue-volum, bare en dødstøff grunnlyd. Jeg ville nok vurdert et pickupskifte med tiden også til noe med litt mer punch, men førstepri er jo å finne en grunnlyd i forsterkeren som du liker (fordi du sansynligvis kommer til å oppgradere gitaren senere). Prøv gjerne ut litt forskjellig med en Gibson-sg og finn en bra forsterkerlyd der, og så sammenligner du med lyden du har i din egen gitar og vurderer behovet for å oppgradere deler av den (husk at treverket får du ikke oppgradert uten videre, så ikke legg for mye penger i selve gitaren (som du kommer til å bytte uansett) Det bør også nevnes at jeg tror du kan komme ganske nærme lyden med en Vox VT-50 hvis du er bestemt på å ha en fin forsterker som gir deg omtrent riktig lyd og som er et "steg på veien" til forsterkeren du skal begynne å bruke når du spiller konserter (for det blir neppe den). Men vurder litt hvordan du vil gjøre det med amper, for en del av de ovennevnte kommer heller ikke til å bli den siste ampen du har som du slår deg til ro og bruker til absolutt alt (selv innenfor AC/DC), så du kan jo vurdere om du skal kjøpe noe mer midlertidig (VT-30 f.eks) og hoppe videre oppover neste gang. Det blir en smakssak. :)

4 - Jeg har fortsatt IKKE tatt stilling til brukt vs ny (og sagt jeg helst diskuterer det i en annen tråd og det er ikke hensiktsmessig at jeg som driver butikk sniker inn noe om brukt vs ny her. Jeg foretrekker å diskutere det når jeg gjør det tydelig at jeg også driver en butikk). Jeg har derimot sagt litt lenger opp er at at det ER PENGER Å SPARE PÅ Å KJØPE BRUKT, OG HVER ENKELT PERSON MÅ BESTEMME SELV OM TRYGGHETEN ELLER ØKONOMISK BESPARING ER VIKTIGST PÅ UTSTYRET DE KJØPER. Hvor er det du drar det ut fra at jeg "anbefaler ting fra min egen butikk" da? Det blir bare useriøst... (beklager "store bokstaver", men jeg følte for å understreke det siste poenget litt) :)

Det er mulig jeg har misforstått noe, men stusser litt på noe. Hvis jeg har lest rett, så mer enn antydes det at en brukt gitar til tre tusen ikke er noe brukbart som nybegynnergitar? Det vil si at det er en gitar som i butikken koster omtrent det dobbelte.

Selvsagt er mitt innspill spisset. For all del. Og jeg mener ikke at man skal behøve å lide seg gjennom en fase med en råtten "eggedeler" av en gitar for å bli god. Myten om "lidende kunstner" er oppskrytt.

Det er mulig at hovedpoenget mitt forsvant, så la meg gjenta det- Musikken er det viktigste. Det musiske menneske, som har noe å formidle, noe å gi av seg selv, en idé som i større eller mindre grad er unik, en evne til å formidle...

Over til midlet, utstyret, har man en gitar som har en rett hals, anstendige pickuper, stemmer i båndene, er greit spillbar, en forsterker som virker, gir en lyd som lar en formidle det man vil, så er resten faktisk en ren bonus. Noen musikere blir opptatt av utstyr, andre blir det ikke. Begge deler er like greit.

Det er innimellom kurant å minne om det. Det var det jeg forsøkte å gjøre. Jeg syntes det var på plass i denne tråden.

Jeg regner med at du blant annet refererer til meg, men det jeg prøvde å poengtere (ble tvunget til å sette litt ang gitaren på spissen fordi en del andre gikk på forsterker-jihad) var at du får en fin nybegynnerforsterker til 2000,- Når du da ønsker å bruke 10.000kr totalt ville jeg brukt de siste 8000,- på gitaren (selv om man finner en annen gitar som også er "god nok" til lavere pris) fordi forsterkeren etter hvert kommer til å måtte byttes i takt med skiftende behov, mens en allsidig gitar (typisk f.eks en Les Paul) gjerne vil kunne brukes over mange forskjellige sjangre med kun et lite pickupskifte i ekstreme tilfeller. Nettopp fordi man får ok utstyr for totalt 5000,- Etern1ty ønsket å bruke 10.000 forsvarer jeg rett og slett å bruke alle de 5000,- som da blir "til overs" på en ny gitar fordi det er det som viste seg å være best for meg på sikt. Så jeg er vel i bunn og grunn enig med deg og ville frem til hvor man skulle gjøre av resten av pengene. :)

Edit: Litt skrivefeil

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hovedpoeng har hel tiden vært at innenfor et budsjett på 10k på bruktmarkedet,

er det fullt mulig å få BÅDE EN FLOTT GITAR OG EN FLOTT FORSTERKER,

SOM DUGER BÅDE TIL ØVING OG SPILLING MED ANDRE I BAND.

Det har jeg prøvd å si siden side 2 men du så åssen det gikk..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt å melde: Her siterer du med gaffel og pønsker ut konspirasjoner med albuene. Ikke meningen å være så veldig frekk, men det er virkelig ikke det jeg har skrevet og da blir jeg oppgitt. Marshall 2204, 2203, 2205 og 2210 samt Silver Jubilee, og 30th Anniversary comboene har jeg aldri sagt er "ubrukelig", men jeg har sagt at cleankanalen er litt upersonlig og flat, noe som ikke gjør det til allsidige forsterkere etter hva jeg mener med ordet. DET er faktisk noe de fleste i bransjen er enige om. At forsterkerne er verdt pengene? JA... At de har knallbra grunnlyd til noen sjangere innenfor rock? JA... At de kan brukes til ALT og derfor passer til ALLE? Nei... Noen liker Marshall-clean. De fleste som kan velge foretrekker noe annet. Til vreng - Et helt annet spørsmål. Det jeg skrev nedenfor er faktisk det jeg sa, det andre har du jo bare funnet på...

Og her blir jeg klådd for å generalisere. Du har da virkelig skrevet:

"Når jeg sier at Marshall (innenfor de rammene budsjettet på 10.000 gir) ikke gir god strat lyd er det noe jeg ihvertfall har ganske bra belegg for å si ut fra konsensus i bransjen (dvs musikerbransjen, ikke nødvendigvis butikk-bransjen)."

Her går du i baret så det synger. Det her er bare tull. Du skal slite litt med å overbevise meg at SRV ikke hadde helt super strat lyd når han turnerte Europa med en liten JCM800 to kanals combo? I tillegg så prøver du å styrke dine synspunkter med å kjapt få med deg hele jævla resten av bransjen. Ja ja.

Dette er fra en kar som nettopp har solgt en nybegynner en Les Paul som en allsidig gitar.

Kan du fortelle meg en jævla kjent gitarist som spiller Les Paul som spiller på noe annet en Marshall?

Er ikke det stort sett det mest kjente rene Rock oppsettet det går an å få?

Helvete for 10000,- får du deg en helt grei rimelig Les Paul kopi og en fullgod liten Marshall 1x12 rør combo. Et setup du kan bruke fra gutterommet til Valle Hovin og vil låte kule hele livet ut. Og jeg er jævlig nyskjerrig på hvilke sjangere det er du hele tiden referer til hvor en nybegynner ikke greier seg helt supert med en av de ampene Gunnar nevner? De vil fungere helt supert som både øvingsamper og konsertamper. Jeg hadde greid meg helt supert med en hvilken som helst av dem. Jeg har selv en liten Mesa Subway combo, den låter kule til hva som helst, kan brukes hjemme og live og den gruser Roland Cube. Den betalte jeg 6500,- for ny i butikk.

Så begynner du å prate om at band på verdensturne har med seg en Fender til clean. Hva faen har det å si for en nybegynner da? Og hvem faen kan du nevne som sier at en Les Paul har no spes clean lyd? David Gilmour drasser med seg hele jævla battleship galaktica på turne, det sier da ingen ting om noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg for meg at blandt annet Gluke allerede vrenger seg i stolen når han leser dette over og tenker "å faen, enda en som dreit seg ut og gikk i den samme fella som alle andre". Og hvis man tenker kun økonomisk er sikkert dette riktig. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg kunne fått det samme utstyret til mye lavere, la oss si halvparten, av prisen jeg kjøpte det for. Altså har jeg tapt 5000 kroner når jeg henter gitaren og drar kortet.

No sweat.

Jeg har holdt på lenge nok til å skjønne vilken vei det her kom til å gå. Jeg vet også godt at rådene mine forutsetter at man vil noe helt bestemt og utelukker en hel masse ting. En av de tingen er jo at de fleste nybegynnere syntes det er jævlig gøy å kjøpe seg ny gitar og de gjør det ikke først og fremst av økonomiske årsaker. Jeg har også kjøpt "noen" (host host) gitarer nye i butikk og det vil kanskje overraske noen at det dårligste kjøpet jeg har gjordt sannsynlighvis er en Suhr Custom T. Custom gitarer er stort sett alltid ræva butikk. De holder seg dårligere i verdi en "merke gitarer" så jeg har "tapt" MYE mer penger på den enn du noen gang kommer til å gjøre på Les Paul'en. I tillegg spiller jeg ikke på den heller. Tror jeg har lånt den bort den også til en kompis. Sist jeg sjekka fant jeg den ihvertfall ikke. Det absolutt "beste" kjøpet jeg har gjort er en Ernie Ball EVH hardtail. Den er verd mer i dag enn det jeg gav for den ny i butikken.

Det ble også nevnt rett over her og er et viktig poeng at det er mye enklere for en med litt erfaring å kjøpe brukt utstyr. Derfor mener jeg at det lurest man kan gjøre er å enten finne en du kjenner eller bli kjent med en som har skikkelig peiling, eller få seg en god gitarlærer som har peiling. Jeg trodde lenge at internett skulle kunne erstatte denne delen men har forlengst innsett at det ikke er sånn, heller motsatt. Anmeldelsene på Harmony Central er et grelt eksempel på alt som blir feil på internett. Alle poster anmeldelser dagen etter at de har kjøp noe nytt så alle er "høye" på kjøpsrus og alle produkter får 10 av 10 på alt. Veldig veldig veldig veldig veldig veldig mye ubrukelig informasjon.

Og den eneste garantien du har for at det jeg sier er det lureste å gjøre er at jeg sier det og du kjenner heller ikke meg og har derfor ingen mulighet til å vurdere om jeg har en bakgrunn/erfaring som gjør det er en god ide å gjøre som jeg foreslår. Hadde du kjent meg kunne du bare kommet innom å prøvd alle forsterkerne og gitarene mine og jeg kunne forklart deg hva jeg mener er viktig og hvorfor og vist det i praksis så hadde du hatt et helt annet grunnlag for å bedømme om det jeg sier er fornuftig eller ikke. Etter å ha tilbrakt maaaange år på forum på nettet og fått mange bra og mange dårlige råd har jeg innsett at det ikke er noen spesielt god erstatning for å kjenne folk som har peiling, he he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Larsen:

Du kommer faktisk med noen påstander i innlegget ditt

som det blir helt umulig for meg å la være å kommentere.

1. At Marshall innenfor budsjettet 10k (brukt) ikke lyder bra med en Strat.

2. Du hevder oså at det er bred konsensus om det i musikerbransjen.

3. At den typiske cleane Strat lyden er twangy.

4. At det overfornevte er grunnen til at band gjemmer en liten Fender combo

bak Marshall-veggen.

5. Og at bare en 4x12" kasse er i bruk til cleankanalen?

Dett er er fem påstander jeg gjerne tilbakeviser en etter en.

Det du kaller ting jeg finner på, kan også kalles logikk.

Flere påstander kan nemlig til sammen skape nye meninger,

selv om de ikke står skrevet svart på vitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å si på temperaturen her inne... Gitarister er som kjent hakket mer konservative enn polske nonner, dog på noe ulike områder :P

Det eneste som etter min mening duger, er gitarer som er strukket med strenger av kattetarmer (veeeldig vintage, og god feeling for gitarist og tilhørere - men ikke for pus). Forsterkeren bør være dieseldrevet (vi vet alle hvor ustabilt strømnettet er), og rørene må være produsert for militært bruk i Murmansk-området en gang på tidlig 50-tall. Produksjonsmedarbeiderne bør ha vært russiske babusjkaer med skaut på hodet, slik at det ikke var noen fare for statisk elektrisitet under produksjonen (litt for mye hårspray og rørene ble smittet av "bad mojo").

Gudene må vite hva datidens gitarister tenkte når Jimi Hendrix gikk bananas i effektsløyfa; "ånei, ånei, ånei - slik gjør man det bare ikke, dette er ikke noe Hank Marvin ville gjort! Herr Hendrix høres ikke ut som noe vi har hørt før, så det tryggeste er å være skeptisk. Veldig skeptisk".

Men ettersom 90% av lyden sitter i fingrene (eller var det 80%? 70%? - husker ikke hva konklusjonen ble da vi diskuterte emnet...), så synes jeg det er rart at ingen har trukket fram et viktig poeng: Hvilken håndsåpe skal man benytte for å få best mulig lyd fra fingrene? Eller er det mer "mojo" med uvaskede hender?

Selv gjør jeg som Pontius Pilatus, og vasker mine hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro dere ned da folkens - det må nå gå ann å diskutere uten å slenge sure meningsytringer uten som etter min mening begynner å nærme seg angrep på mann og ikke ball. For min egen del har jeg mer tiltro til en person som snakker av erfaring og som klarer å argumentere uten å bruke banneord i et helt innlegg enn dem som må putte inn banneord i annenhver setning. Musikk og utstyr handler om følelser, Sjøsjuke Steve bruker billig ræl fordi det er endel av hans image og det gir ham den lyden han har lyst på. Andre igjen bruker dyrt utstyr fordi de føler seg vel. Men man blir ikke en bedre musiker fordi man kjøper en gitar til x-antall lapper, man føler seg kanskje mer vel. En godt satt opp og skrudd sammen billig gitar kan være vel så god som en dyr en - for den personen som har den. Hvis jeg skal trekke paraleller til min bransje som er foto - du blir ikke en bedre fotograf av å ha det dyreste utstyret - hvis man ikke kan bruke det er det verdiløst uavhengig om du bruker 300 kroner eller 300.000 på et kamera med tilbehør. Enten det nå er et kamera eller en gitar eller forsterker det er et verktøy.

Lite apropos, tror ikke gode gamle Jimmy Page brukte en Danelectro DC ´59 fordi det var en dyr gitar:

dnelctro.jpg

Og han er ikke den eneste som har brukt billigmerket Danelectro meg godt hell. Riktig verktøy til jobben, men som nybegynner er det mye som kan være riktig verktøy til det meste. I bunn og grunn faller det på smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at tråden er på riktig vei igjen, men jeg må be de ivrigste herrene om å fokusere litt på å tydeligjøre sin meninger heller enn å stille hverandre til veggs..

Flere har kommet med et par "vedtatte sannheter" som bare ikke holder vann i denne tråden. Jeg skjønner at dere har sterke meninger om disse tingene, men dette er en tråd andre skal lese og forhåpentligvis ha nytte av også.

Et godt utgangspunkt er ofte å skille mellom "inntrykk", "meninger" og fakta. Samt å tenke over hvem dere snakker til - Altså ikke dere selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæææ, what? Nå har vi brukt hele uka på å få litt fart på tingen så skal du liksom komme å roe alt ned igjen huh! Skal jeg faen meg slutte å banne og nå da for helvete. Javel, vi kan sikker alle bare være venner og krig og fred og sånn og sikkert blues i A..... And now, back to our regular program.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt enerverende i lengden skjønner du, uendelig lange innlegg uten at dere egentlig får sagt så mye.

Ellers ikke noe krav om vennskap eller føleri, men vi dropper krig, spesielt krig basert på tullball, det lar vi den "siviliserte verden" ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro dere ned da folkens - det må nå gå ann å diskutere uten å slenge sure meningsytringer uten som etter min mening begynner å nærme seg angrep på mann og ikke ball. For min egen del har jeg mer tiltro til en person som snakker av erfaring og som klarer å argumentere uten å bruke banneord i et helt innlegg enn dem som må putte inn banneord i annenhver setning. Musikk og utstyr handler om følelser, Sjøsjuke Steve bruker billig ræl fordi det er endel av hans image og det gir ham den lyden han har lyst på. Andre igjen bruker dyrt utstyr fordi de føler seg vel. Men man blir ikke en bedre musiker fordi man kjøper en gitar til x-antall lapper, man føler seg kanskje mer vel. En godt satt opp og skrudd sammen billig gitar kan være vel så god som en dyr en - for den personen som har den. Hvis jeg skal trekke paraleller til min bransje som er foto - du blir ikke en bedre fotograf av å ha det dyreste utstyret - hvis man ikke kan bruke det er det verdiløst uavhengig om du bruker 300 kroner eller 300.000 på et kamera med tilbehør. Enten det nå er et kamera eller en gitar eller forsterker det er et verktøy.

Lite apropos, tror ikke gode gamle Jimmy Page brukte en Danelectro DC ´59 fordi det var en dyr gitar:

dnelctro.jpg

Og han er ikke den eneste som har brukt billigmerket Danelectro meg godt hell. Riktig verktøy til jobben, men som nybegynner er det mye som kan være riktig verktøy til det meste. I bunn og grunn faller det på smak og behag.

Det eksempelet med Danelectro DC59 syns jeg er et godt eksempel.

Jeg har en sjøl som jeg har brukt på en '68 Plexi fullstack med stort hell.

Den låter rett og slett kule på riggen, og kostet vel bare litt over 2k.

Prøv en gitar i samme prisklasse som Plexiriggen på en amp til litt over 2k,

og prøv å finne ut hva som låter best.

Edit: litt temperatur håper jeg dere moderatorer tolererer her inne.

Det er jo da det blir morsomt å skrive innlegg.

Hvis alle er enige, så trengs vel ikke forum som dette?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.