Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar++, trenger tips


Etern1ty

Anbefalte innlegg

"Det er jo en av de mest allsidige gitarene der ute"

Hvem har sagt det?

Jeg har sagt det. Det er en allsidig gitar. Men som jeg også nevner. Den overlapper ikke en strat 100% og den er ikke en hollowbody.

Men har man en les paul, en strat og en hollowbody av skikkelig god kvalitet og ikke får lyden man er ute etter så er det ikke gitarene det er noe galt med. Av disse typene gitar mener jeg en Les Paul dekker et bredere spekter, og det argumenterte jeg også for (med argumenter ;) ) så det er ikke noe jeg bare vedtok. Om du er uenig er det fint og flott, men du dekker et bredt spekter med en Les Paul og det du ikke dekker kan du stort sett ta med en strat. Kan man ha 10 forskjellige gitarer er det klart at man treffer spot on på absolutt alle sjangre, men det er jo ikke det diskusjonen her handler om.. Når du først har begrensa antall gitarer og vil ha mest mulig allsidighet fra dag 1 med den første gitaren gir en les paul deg den lyden du er ute etter i 90% av tilfellene og JEG mener at den gir et bredere spenn enn en strat i utgangspunktet (men det kommer an på den som spiller). Om du har møtt Les Paul er ikke relevant verken for det ene eller det andre. En Les Paul er en gitar man bør beholde, for det er den som lager Les Paul-lyden som veeeldig mange sjangre baserer seg på. Så kan man kjøpe seg en strat hvis man vil det, men det gjør jo ikke at man må kaste Les Paul-gitaren. De kan ikke overlappe hverandre 100%, og så enkelt er det. Jeg har aldri sagt man kan bruke en gitar til absolutt alt, men har man et begrensa budsjett må man jo prøve, og da må man velge en enkelt gitar, og for meg er Les Paul den mest allsidige av gitarene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På Gunnar sitt nivå så handler det om å lære seg å hente ut det beste av en bra rør forsterker. Det å få skikkelig bra clean lyd ut av en Marshall Plexi krever oftest nemlig endel øving. Man må øve på å finne den gode lyden. Jeg mener du får den beste clean lyden i en Marshall, ved å skru ampen opp og gitarvolumet ned og når du får det til er det veldig bra clean lyd fult på høyde med god Fender og det er mange kjente eksempler på at det kan låte veldig bra (Hendrix, SRV, Seigmenn, Tool etc.). Jeg mener det også fungere veldig bra på mindre rørcomboer. Du stiller inn god vreng lyd på forsterkeren og så skrur du bare ned volumcontrollen på gitaren og får i mine ører en flott clean lyd. Det er selvfølgelig fullt mulig å bare gi beng å sette en Fender bak 4x12 veggen og bruke en A/B boks. Det finns veldig mange bra eksempler på begge deler, men det ene ekskludere ikke nødvendighvis det andre.

Ellers så forslår jeg at dere gjør opp som ekte menn (og Ari Behn) og settler dette med en gitarduell på Sandvika Storsenter........

Den gitarduellen burde jo da handle omå få best cleanlyd ut av en Strat,

og jeg er da forpliktet til å stille med en Marshall amp.

Litt synd at jeg solgte '68 Super Bassen, som hadde en helt fantastisk

cleanlyd med Strat. Tror likevel jeg har en amp igjen som skal duge i en duell.

Det er forøvrig samme Marshall modell som SRV brukte i riggen sin for clean Marshall-lyd.

Og hvorfor i all verden skulle SRV ha en Marshall for clean-lyd når han hadde

scenen full av Fender amper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gitarduellen burde jo da handle omå få best cleanlyd ut av en Strat,

og jeg er da forpliktet til å stille med en Marshall amp.

Litt synd at jeg solgte '68 Super Bassen, som hadde en helt fantastisk

cleanlyd med Strat. Tror likevel jeg har en amp igjen som skal duge i en duell.

Det er forøvrig samme Marshall modell som SRV brukte i riggen sin for clean Marshall-lyd.

Og hvorfor i all verden skulle SRV ha en Marshall for clean-lyd når han hadde

scenen full av Fender amper?

Kan vi heller ta en Snooker-duell? Jeg er mye bedre i biljard-sporter enn jeg er på gitar nemlig. :P

Spøk til side: Det er forskjellige idealer ute og går, og hvis alle parter setter alt på spissen får man mye opphetet diskusjon med bastante meninger. Jeg ville helst krangle med Gluke om hvorvidt en Cube 30x var noe bedritent ræl som saboterer for ethvert forsøk på å lære seg gitar, enn nøyaktig hvilken lyd man egentlig har lyst til å ha ut av straten sin. For cube-forsterkeren til øving er det som egentlig var viktig for meg å forsvare...

Vi er jo begge enige om at forskjellige forsterkere låter forskjellig, så hvilken som låter best blir vi aldri enige om (og det er bra). Jeg liker Rivera Chubster best til strat hvis jeg bare skal gå etter mine personlige preferanser, men det er jo ikke en helt typisk karakteristisk strat-lyd det heller. Mitt viktigste poeng er at alle forsterkere har enten en egenart og gjør noe på sin helt egen måte, eller så er de litt kjedelige og samtidig allsidige. Når man skal spille konsert er det bedre å ha en forsterker som låter snevert og bra, fremfor en forsterker som låter bredt og litt anonymt, og derfor må man også vite hva man skal ha. (og det kan gjerne være en Marshall, for all del, jeg er stor fan av forsterkerne deres).

Kjøper man en Cube 30x trenger man ikke vite hvilken lyd man skal ha, og man kan få en ok øvingslyd innenfor de fleste sjangre til en billig penge med en solid(!) og vedlikeholdsfri amp som også har hodetelefonutgang og har en relativt god gjensalgsverdi. Det var det egentlige poenget mitt før jeg, du og Gluke begynte å sette ting såpass mye på spissen som vi gjorde. :) Nå blir det spennende å se om noen biter på kroken og det blir en ny krig eller om dette dabber stille og rolig av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest de siste innleggene er det et par momenter jeg faktisk synes er ganske interessante. Jeg quoter ingen, men dette er det jeg tenker -

-Forsterkerentusiasten Gluke snakker om at man må skru litt, og bruke tid på f.eks en Marshall amp for å oppnå fin clean. Hvis de som tydeligvis har lagt transistor og modeling forsterkere for hat hadde hatt samme tålmodighet når de prøvde en god modelingforsterker tror jeg de ville blitt litt overrasket.. Kanskje ikke med en 5w liten burk, men med en 20-50 watts sak med 10-12" høyttaler til rundt tusenlappen på bruktmarkedet.

-Man kan sikkert finne en god Marshall til 3k på bruktmarkedet (selv om det nok er et stykke mellom de tilbudene) men det er altså veldig mange helt ok modelingamper til 1-1,5k på bruktmarkedet også. Man kan ikke sammenligne ny-pris og bruktpris.

-Hvilken gitar som er "universal" er rimelig umulig å avgjøre føler jeg. For en nybegynner er det faktisk et par ting som gjør en Les Paul til et ganske godt valg (hvis gitaren er god å spille vel og merke !) Det er nok litt enklere å "få til noe" på en Les Paul i forhold til en Strat med singelcoils. Dette skyldes både skalalengde og lyden (innbiller jeg meg i alle fall) Jeg synes en strat med vintage orienterte singelcoils er mer "avslørende" og den krever mer av både utøver og en forsterker for å låte litt ok. Min erfaring er at singelcoil/Fender soundet er noe du må bli litt "forelsket i," noe som gjerne kommer etter at man har spilt litt og begynner å bli i alle fall litt teknisk god. Om, og i hvor stor grad man skal vektlegge dette er jo et åpent spørsmål..

-Mye av hemmeligheten bak Tele "Twangen" er bunnplaten på bridge pickupen. Kjøper man en "Telefisert" singelcoil for strat kommer man ganske tett på Tele lyden.

-Når man snakker om forsterkere for nybegynnere tror jeg det er lett å skyte langt over mål hva angår behov og hva en nybegynner "får til" eller faktisk bruker tid på. I så måte er nok f.eks Cube og Line6 forsterkerne ganske enkle valg for mange. De er laget slik at man bare trenger å vri på en bryter for å skifte forsterkertype eller effekt og oppnå en akseptabel lyd med en preset. Så kan man diskutere i det uendelige om kompresjon og manglende dynamikk, men faktum er at nybegynnere fortsatt vil spille med for mye vreng og gjerne "tykkest" mulig lyd fordi de synes det låter best, samme hvor mye vi krangler om soniske detaljer i røramper. Dessuten er det en hel generasjon av Ny-Metal folk der ute som på ingen måte har noen ambisjoner om å ha noe klassisk sound. Det er klart at jeg helst hadde sett at verden spiste sin oksefilé medium eller rare og med godt tilberedt tilbehør, men majoriteten velger og elsker Ketchup, grillkrydder, Toro posesaus samt grillpølser med pommes frites..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først har begrensa antall gitarer og vil ha mest mulig allsidighet fra dag 1 med den første gitaren gir en les paul deg den lyden du er ute etter i 90% av tilfellene og JEG mener at den gir et bredere spenn enn en strat i utgangspunktet (men det kommer an på den som spiller). Om du har møtt Les Paul er ikke relevant verken for det ene eller det andre. En Les Paul er en gitar man bør beholde, for det er den som lager Les Paul-lyden som veeeldig mange sjangre baserer seg på.

Dette med sjangere har du gjentatt endel ganger og nå må jeg bare spørre for dette har tydlighvis gått meg hus forbi i alle de årene jeg har spilt. Hvilke er alle disse sjangrene du snakker om som baserer seg på Le Paul lyden?

Jeg nevnte Les Paul som en spøk men jeg skjønner at dette er et altfor alvorlig til å spøke med ham.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en litt artig sak her nå.

Siste konserten vi hadde med et band jeg var med i, stilte jeg med fire gitarer på scenen.

Gitarene var Strat, Les Paul med buckere, Les Paul Junior med P90, og en Danelectro DC59.

Gitarvalget på hver enkelt låt var for å få den variasjonen i gitarlyd jeg syns låtene trengte.

Men det holdt fint med en forsterker under hele konserten.

Plexiriggen fra '68 fikk virkelig fram godlyden som hver enkelt gitar har.

Til og med clean Strat-lyd.

Vi spilte bl.a. "Shine on your crazy Diamond", og jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger

fra andre gitarister, som var imponert over cleanlyden min i åpninga av låta.

Dessverre var ikke Morten Larsen tilstede i salen.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Forsterkerentusiasten Gluke snakker om at man må skru litt, og bruke tid på f.eks en Marshall amp for å oppnå fin clean. Hvis de som tydeligvis har lagt transistor og modeling forsterkere for hat hadde hatt samme tålmodighet når de prøvde en god modelingforsterker tror jeg de ville blitt litt overrasket..

hmmmm, jeg syntes kanskje det er litt drøy antagelse at jeg ikke har prøvd and ting og gitt dem en fair chance. Jeg kjøpte den første Rocktron Chamelonen som kom til norge, det var riggen min helt til jeg en dag slo av alle effektene og prøvde ut hvordan tørrlyden egentlig låt. Da ble den solgt og jeg kjøpte meg noe annet. Siste jeg prøvde var en Axe-FX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at brukte Marshall comboer bare koster litt mer enn en ny Roland Cube.

Jeg har sett flere Marshall comboer av toppkvalitet blitt solgt for 3k.

Tror jeg betalte 3500 for min, men den er nok ikke værd stort mer enn en Brukt Cube nå. Jeg saget printkortet i to og satte inn en Soldano preamp isteden. Så reiv jeg ut alt og bygde den om til en Naylor Superdrive 60 etterpå. Oh well, you live you learn..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg betalte 3500 for min, men den er nok ikke værd stort mer enn en Brukt Cube nå. Jeg saget printkortet i to og satte inn en Soldano preamp isteden. Så reiv jeg ut alt og bygde den om til en Naylor Superdrive 60 etterpå. Oh well, you live you learn..............

Det høres jo ut som en superenkel mod for en nybegynner å gjøre... :P

Plug & Play sier jeg bare. Resten av "krangelen" får jeg ta når jeg er ferdig på jobb. (nattåpent i dag til 24.00, er ikke bare spøk å ha norges lengste åpningstider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattåpent i dag til 24.00, er ikke bare spøk å ha norges lengste åpningstider

Stemer det, jeg så det var annonsert på avisa som ligger i gangen her. Føler med deg akkurat der. Svigermor hata alltid det nattåpent greiene som pesten.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at brukte Marshall comboer bare koster litt mer enn en ny Roland Cube.

Jeg har sett flere Marshall comboer av toppkvalitet blitt solgt for 3k.

Men husk at en brukt Marshall combo og en brukt Roland Cube ligger et godt stykke fra hverandre i pris (og Cube er et veldig bruktkjøp siden de ”aldri” går i stykker (for å gjøre et godt kjøp på en brukt Marshall-combo trenger du betydelig mer kompetanse). Og en ny marshall combo og en ny cube ligger også langt fra hverandre i pris. Du må sammenligne på et rettferdig grunnlag, hvis ikke blir det bare tull. Nytter ikke å sammenligne på "falskt" grunnlag, og diskusjonen om brukt vs ny har jeg som sagt ikke gått inn på her. Det blir en helt annen vurdering...

Dette med sjangere har du gjentatt endel ganger og nå må jeg bare spørre for dette har tydlighvis gått meg hus forbi i alle de årene jeg har spilt. Hvilke er alle disse sjangrene du snakker om som baserer seg på Le Paul lyden?

Jeg nevnte Les Paul som en spøk men jeg skjønner at dette er et altfor alvorlig til å spøke med ham.....

Dette er jo ikke noe fasitsvar, for innenfor hver eneste sjanger er det forskjellige artister som bruker forskjellige verktøy (både gitarer og forsterkere, samt effekter). En sjanger er kun knyttet løst opp mot gitarlyden, men lyden av et spesielt band (som gjerne er en lyd man prøver å lete frem og senere tilpasse til sin egen) er knyttet opp mot gitarlyden (kombinasjon av gitar og forsterker). Les Paul brukes i absolutt alle sjangre og derfor blir det bare en oppramsings-konkurranse mellom f.eks Les Paul og Strat. Men mye av lyden til f.eks Mr Les Paul (himself), Guns N´ Roses, Metallica (ja, de har mange forskjellige lyder, og minst en av dem basert på les paul med EMG) + flere hundre (tusen?) band til er påvirket av lyden i gitaren, så jeg føler ikke jeg er på tynn is når jeg sier at den brukes i alle sjangre. En telecaster brukes ikke i alle sjangre, ei heller en kassegitar. Jeg mistenker at Les Paul (sleng med alle ”kopiene” med samme form og lydsignatur selvfølgelig) er brukt i enda større utstrekning enn stratocastere også...

Kom på en litt artig sak her nå.

Siste konserten vi hadde med et band jeg var med i, stilte jeg med fire gitarer på scenen.

Gitarene var Strat, Les Paul med buckere, Les Paul Junior med P90, og en Danelectro DC59.

Gitarvalget på hver enkelt låt var for å få den variasjonen i gitarlyd jeg syns låtene trengte.

Men det holdt fint med en forsterker under hele konserten.

Plexiriggen fra '68 fikk virkelig fram godlyden som hver enkelt gitar har.

Til og med clean Strat-lyd.

Vi spilte bl.a. "Shine on your crazy Diamond", og jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger

fra andre gitarister, som var imponert over cleanlyden min i åpninga av låta.

Dessverre var ikke Morten Larsen tilstede i salen.

Skulle gjerne vært tilstede i salen, og hadde jeg vært det hadde jeg garantert gaulet ut av full hals til ”Shine On You Crazy Diamond og gitt faen i hvilken forsterker du brukte). Men når jeg spiller foretrekker jeg alltid å ha med meg 2 forsterkere og bruke 1-2 gitarer. Jeg er fullt enig i at alle de gitarene du hadde har sin helt egne lyd, og det er et spenn i lydbildet som man gjerne vil ha med seg på konsert, men hadde du hatt to forskjellige forsterkere i tillegg ville hver eneste gitar låte forskjellig på de to forsterkerne, og det er god sansynlighet for at minst 1 eller 2 gitarene hadde kommet nærmere idealet (subjektivt) enn det du hadde muligheten til med Plexiriggen din. Men at det låt bra tviler jeg ikke på.

Når vi først er inne på å bruke 2 forsterkere, så burde vi få i gang en kjempestor krangel på hvorfor i all verden man ikke bruker 2 forsterkere i stereo og fasejusterer dem for en betydelig råere gitarlyd enn det man får ellers (men det kan vi jo ta i en annen tråd). Da har man mulighet til å i praksis bruke 3 ”amper”, A, B og AB (stereo). Jeg har erfaring med at det låter betydelig bedre og gir bedre spenn. Selv med 2xFender Blues JR (nr 1 går bare rett fra gitaren, inn i eq til kanal med vreng og litt reverb, nr 2 går gjennom eq til overdrive/dist, kompressor etc og rett i clean) med forskjellige lyder ender jeg opp med to helt forskjellige amper, og stereolyden med AB-konfigurasjon er en personlig favoritt.

hmmmm, jeg syntes kanskje det er litt drøy antagelse at jeg ikke har prøvd and ting og gitt dem en fair chance. Jeg kjøpte den første Rocktron Chamelonen som kom til norge, det var riggen min helt til jeg en dag slo av alle effektene og prøvde ut hvordan tørrlyden egentlig låt. Da ble den solgt og jeg kjøpte meg noe annet. Siste jeg prøvde var en Axe-FX.

Jeg er enig i at du sikkert har prøvd mye og vet hva du snakker om, og du har sikkert flere titalls ganger så mye erfaring med spilling på gamle rør-rigger enn meg, så støtter deg her. Men jeg er også litt enig i det Greener kanskje prøver å få frem: Har du noen empiri eller statistikk som underbygger påstanden din om at det er skadelig for utviklingen til en gitarist å begynne på en modeleringsforsterker, eller er det bare en ”følelse” du har, samt din egen erfaring. For som jeg sa: Selv om jeg ikke er en rør-guru har jeg ganske bra innsikt i opplæringen til relativt mange elever i Akershus/Oslo-området og samtidig baserer jeg meg på anbefalinger fra 15 utdannede gitarlærere, så hvis du har rett blir det mye viktigere for meg å korrigere dem til å gi god undervisning enn å ha rett i denne diskusjonen. (men for å være helt ærlig har jeg god erfaring med undervisningen vi har).

Stemer det, jeg så det var annonsert på avisa som ligger i gangen her. Føler med deg akkurat der. Svigermor hata alltid det nattåpent greiene som pesten.........

For å være helt ærlig synes jeg faktisk det er skikkelig gøy å jobbe lange dager. :) Og alt som minner om ekstraarbeid er morsommere enn å sitte hjemme og stirre i veggen (ikke si det til samboeren min :P ) Men mange butikker på senteret her som ikke liker nattåpent, (f.eks helsekostsjappa som bare taper penger på det), men som "nyoppstarta" instrumentforretning er all jobbing bra jobbing. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke noe fasitsvar, for innenfor hver eneste sjanger er det forskjellige artister som bruker forskjellige verktøy (både gitarer og forsterkere, samt effekter). En sjanger er kun knyttet løst opp mot gitarlyden, men lyden av et spesielt band (som gjerne er en lyd man prøver å lete frem og senere tilpasse til sin egen) er knyttet opp mot gitarlyden (kombinasjon av gitar og forsterker). Les Paul brukes i absolutt alle sjangre og derfor blir det bare en oppramsings-konkurranse mellom f.eks Les Paul og Strat. Men mye av lyden til f.eks Mr Les Paul (himself), Guns N´ Roses, Metallica (ja, de har mange forskjellige lyder, og minst en av dem basert på les paul med EMG) + flere hundre (tusen?) band til er påvirket av lyden i gitaren, så jeg føler ikke jeg er på tynn is når jeg sier at den brukes i alle sjangre. En telecaster brukes ikke i alle sjangre, ei heller en kassegitar. Jeg mistenker at Les Paul (sleng med alle ”kopiene” med samme form og lydsignatur selvfølgelig) er brukt i enda større utstrekning enn stratocastere også...

Jeg er enig i at du sikkert har prøvd mye og vet hva du snakker om, og du har sikkert flere titalls ganger så mye erfaring med spilling på gamle rør-rigger enn meg, så støtter deg her. Men jeg er også litt enig i det Greener kanskje prøver å få frem: Har du noen empiri eller statistikk som underbygger påstanden din om at det er skadelig for utviklingen til en gitarist å begynne på en modeleringsforsterker, eller er det bare en ”følelse” du har, samt din egen erfaring. For som jeg sa: Selv om jeg ikke er en rør-guru har jeg ganske bra innsikt i opplæringen til relativt mange elever i Akershus/Oslo-området og samtidig baserer jeg meg på anbefalinger fra 15 utdannede gitarlærere, så hvis du har rett blir det mye viktigere for meg å korrigere dem til å gi god undervisning enn å ha rett i denne diskusjonen. (men for å være helt ærlig har jeg god erfaring med undervisningen vi har).

For å være helt ærlig synes jeg faktisk det er skikkelig gøy å jobbe lange dager. :) Og alt som minner om ekstraarbeid er morsommere enn å sitte hjemme og stirre i veggen (ikke si det til samboeren min :P ) Men mange butikker på senteret her som ikke liker nattåpent, (f.eks helsekostsjappa som bare taper penger på det), men som "nyoppstarta" instrumentforretning er all jobbing bra jobbing. :D

Ok da skjønner jeg hva du mener, men da syntes jeg personlig at du strekker allsidigheten til en Les Paul veldig langt for mye av det du tar med forutsetter dealtivt heavy modifisering av gitaren og gjør du det på andre gitarer dekker du stort sett det samme. Jeg har dessverre aldri eid en Les Paul men har aldri kommet borti en sjanger hvor jeg ikke har greid meg helt fint med andre gitarer. Og jeg finner det litt merkelig at du på død og liv ikke vil innrømme at man greier seg veldig veldig bra med en liten rør combo innenfor de samme sjangrene.

Når det gjelder undervisning så er det selvfølgelig basert på mine erfaringer som relativt godt utdannet gitarlærer og de gitaristene jeg har undervist/møtt/hørt opp gjennom årene. Er vel dårlig med kvantitative undersøkelser på hva som gjør en god til å spille gitar så vi snakker alle utifra våre egne erfaringer. Men jeg har vært så heldig å møte endel veldig dyktige gitarister og har reflektert endel over hva de har som vi andre ikke har og har i stor grad konkludert med at de har en mye større grad av kontroll på instrumentet el-gitar. Det jeg snakker om er ikke at det er skadelig å spille på noe annet men at man får en større grad av denne "kontrollen" over instrumentet fortere ved å lære seg å spille på en rør amp. Dette er også noe det såvidt jeg vet ikke undervises i noe sted. Jeg er fullt klar over at det er mange forskjellige grunner til det, jeg har selv undervist på musikkskole så jeg er klar over rammene for undervisningen der. Hvis dere lærer elevene dette så er det jo flott, men min erfaring er at 99% av all gitarundervisning stort sett handler om å stable fingerne rundt på halsen og veldig mange "låser" seg fast i ideen om at det er det det å spille gitar handler om det og bruker gjerne 4-5 år på å bli veldig flinke til å stable fingerne rundt på halsen og samtidig lærer å tro at hvis "lyden" ikke er bra er det bare å skifte ut forsterkeren. De er flinke til å putte fingerne rundt på halsen men ikke så flink til å lage god lyd. Jeg mener de på den samme tiden kunne lært seg å få god lyd også. hmmmmmmmmm, litt vanskelig å forklare i en relativt kort post og sikker noen som blir støtt igjen og tror jeg prøver å plage livet av dem å ikke syntes de har bra lyd osv osv. Jeg får kanskje heller begynne å undervise i gitarlyd.

Jeg hadde nettopp vært ute å kjørt en tur når du posta i går. Skulle seff svingt innom en tur så kunne vi tatt resten av diskusjonen i amprommet, men det var sikkert fullt av små gutter om skulle ha gitarpakke til jul.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.