Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor øver dere?


kristoffereide

Anbefalte innlegg

Jeg øver fordi mestring av gitaren gir en følelse av... mestring.

Får faktisk et lite kick hver gang jeg finner ut hvordan man gjør diverse triks. For eksempel da jeg fant ut hvordan man lagde chugga-chugga-lyd. Dæven, da var det plutselig gøy å øve. Også øvde jeg litt til på andre ting og fikk til det og.

Det er jo selvfølgelig andre ting og. Sånn som i KISS-sangen, you love the sound of electric guitars. I tillegg er det knallgøy å brife soloer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stort sett øver jeg veldig lite. Men jeg spiller mye. Jeg øver stort sett hvis jeg vil oppnå noe - det har stort sett vært pga. skolen at jeg har øvet en del. Jeg øvde godt over 40 timer i uka i tiden før vi skulle dra på turné - da ønsket jeg at det jeg skulle spille på konsertene skulle være tight og sikkert. Det ble ganske bra :D

Ellers bruker jeg mest tid på å spille på egenlagde ting, og er veldig lite produktiv av meg med mindre jeg blir voldsomt innteresert i å få til en låt e.l.

Neste år kommer det nok til å bli mer øving fordi jeg skal begynne på toneheim, dessuten har jeg blitt mer inntresert i å få bedre teknikk så jeg bedre kan få frem musikken jeg vil lage. Eller ikke ha begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen fan av soloer (det være gitar, piano, trommer, rytmeegg), ikke fordi det ikke kan høres kult ut også videre, jeg mener bare at det som regel ville vært kulere uten. Teknisk gitarspill betyr derimot ikke gitarsolo.

Nok om det: Jeg øver for å få progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øver fordi jeg synes det er morsomt rett og slett. Spiller gitar fordi det gir meg en følelse av mestring og fordi jeg liker å utrykke meg musikalsk, selv uten publikum :)

Når alt kommer til alt må man faktisk øve en hel del for å spille hva som helst ganske brukbart, ikke minst AC/DC som til tross for relativt enkle riff og soloer krever teknisk dyktighet, rytme, timing og ganske god teknikk for at det skal låte noenlunde brukbart. Dette gjelder jo faktisk for det meste kanskje bortsett fra den mest latterlige 3 greps punken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øver fordi det å spille gitar/drive med musikk er det morsomste jeg vet, og fordi jeg har lyst til å bli såpass god så jeg kan leve av det, enten det måtte være som utøvende/studiomusiker eller lærer.

Har faktisk ikke spilt gitar på en måned nå, kun sittet ved pianoen og øvd ren hørelære. Kjenner det klør som bare faen i fingrene nå, men det igjen gjør nok bare at jeg får inspirasjon til å spille så mye som mulig nå som folkehøgskolen begynner, pluss at jeg har fått et betydelig bedre gehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men av førsteinntrykk virker det som om de fleste her øver for å få bedre teknikk. Det er veldig bra og viktig, men glem ikke at man også kan øve på andre ting, gehør f.eks.! Selv kan jeg vel kalle meg jazzgitarist, og når jeg øver går det ofte ut på å prøve å få gehøret mitt til å høre nye ting. Teste ut nye akkorder, skalaer, bitonaliteter. Noe jeg også liker å øve på er polyrytmikk, (sikkert veldig nyttig i f.eks. progsjangeren hehe). Jeg liker også å øve på bare det å frasere ting riktig. Å spille på bare 1 streng bruker jeg å gjøre mye. F.eks. kan jeg ta en standardlåt/bluesskjema, etc, og bare spille over dette noen runder på bare 1 streng. Jeg prøver også å være veldig bevisst på hvordan strenger jeg spiller forskjellige fraser/licks på, og på hvilket tidspunkt i frasen jeg skifter streng. Dette gjør ofte frasene litt vanskeligere å spille, men det får dem til å høres mye mer organisk ut etter min mening! Dette var bare noen idéer dere kan bruke om dere vil prøve å øve på noe nytt, men for all del, fortsett å øv teknikk det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.