Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

LilleLars

Medlem
  • Innholdsteller

    383
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

2 Neutral

Om LilleLars

  • Rang
    Gitarrocker
  • Bursdag 20. aug. 1990

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

3 146 profilvisninger
  1. En kan høre det ellers kan man telle. Hvis du ser i oversikten - der er det 7 halvtoner fra G til D som er en kvint. Men det er 5 trinn i skalaen - skjønner? Og oktaven er i hvertfall grei å høre og da kan du telle fra oktaven til neste tone, det er da 4halvtoner som utgjør en stor ters. Best er det om du kan lytte deg til det, men det krever trening. I tillegg må du huske på at tersen kan være en oktav over, det kan kvinten også, blir ofte litt rart stokka akkorder på gitar Så lytt deg frem ved å bruke oktaver, det har vært hjelpsomt for meg.
  2. Vet ikke om jeg helt skjønte spørsmålet, men det er en kvart fra E til A. Enten fra 0-5bånd eller fra 6-5 streng... Og jeg vet ikke om jeg gidder å skrive mer om intervaller, men skal ha det i bakhodet. EDIT: Du har misforstått grunntone. Grunntone er den tonen man tar utgangspunkt i, i en skala. Og grunntonen i en akkord vil i E (dur) være E. I A vil det være A. I C er det C. osv... og så er det snakk om trinn. Halve og hele. En liten ters er 3halvtoner, en stor er 4. Nå kan du lese tråden en gang til og bli flink. Hurra.
  3. Dmaj7 = 1(grunntone) stor ters - liten ters - stor ters. Ddim = 1(grunntone) liten ters - liten ters - liten ters. Dmaj7 = Grunntone - stor ters - kvint - stor septim Ddim = Grunntone - liten ters - forminsket kvint - stor sekst. tror jeg. Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet men... Dim betyr i hvertfall kun små terser, maj betyr stor septim. Hvis du ikke forstår det kan det kanskje være lurt å lese første post.
  4. Det er samme tone, men navnet kommer ann på skalaen. Jeg er forøverig enig i at liten sekst ikke er helt korrekt å si, men det står mest for at de som leser det skjønner at det er samme sprang.
  5. Akkordlære er vansklig å hoppe inn i. Det hjelper veldig å kunne litt div. teori fra før. Hele poenget med akkordlære (litt som note-systemet og egentlig alle andre systemer) er at det er et system. Når en først har knekt koden er det egentlig ikke så vanskelig lengere. Nå skal det nevnes at dette er en veldig stor del av 1. klasse på musikklinje pensum. Der får vi dette inn med t-sje over langt tid. Men etter jeg lærte meg intervallene og noe av det som står i første post gikk det egentlig veldig lett. Så ved å sette seg inn i systemet vil alt dette virke ganske overkommelig. Men det tar tolm
  6. Som nevnt, det er viktig å varme opp. SPESIELLT etter du har hatt det, veldig fort gjort å få det tilbake. Det er jo kjipt. Selvfølgelig er jo det beste å forebygge at man noen gang trenger å slite med det, men etter du først har hatt det en gang gjelder det å være forsiktig.
  7. Sikker på dette? Forstørret kvart = tritonus. C til F# er forstørret kvart. C til G# er en forstørret kvint. Forstørret kvint = liten sekst. Hvor i svikter tankegangen? EDIT: Ser den med prim. Grunntone er mer riktig pga prim blir mer et "sprang" istedet for et utgangspunkt.
  8. Litt av poenget er at en skal lære seg å tenke teoretisk, ikke bare kunne det på gitar. Gitar er et verktøy, en må forstå ting for å få det frem på gitaren. 0bånd til 1bånd = liten sekund 0 - 2 = Stor sekund 0 - 3 = liten ters OSV....! Dette gjelder fra en hvilken som helst tone. Selve systemet er basert på at man har 8 trinn i en skala (CDEFGAHC = C-dur skala) CDEFGAHC - tonenavnene 12345678 - trinnene 1trinn er gruntone. 2 trinn er enten en liten eller stor sekund. I en durskala vil det være en stor sekund. 3trinn er enten en liten eller stor ters, den er stor, Dur=stor ters. 4trinn er rent
  9. Utrolig god forklaring! Jeg har hatt et visst overblikk, men alltid vært litt halveis i tvil om de forskjellige funksjonsharmonikkbegrepene, dette oppklarte mye. Vil forøverig anbefale å øve på dette med piano, veldig mye mer oversiktlig og forklarende, spesiellt så lenge man holder seg til C-dur. Sticky?
  10. Cry Baby WahWah 95q Nova System T-rex Mudhoney Ernie ball volum Er svært fornøyd. Nova system gir fra det meste jeg trenger, vrengen låter fin, men mudhoneyen har en helt annen tone (mye varmere), så fint å ha litt å velge i.
  11. Jeg har helt OK grunnforståelse av noter, men hvis noen sier at jeg skal spille f. eks: C-Eb-G-Bb, tar det langt lenger tid å resonere seg fram til enn Cm7. Jeg syntes noter er kjekke å ha hvis man skal lære seg en låt, fordi at i nota finnes det utrolig mye info. Du ser hvilken skala det går i (selvom det går fort å finne ut av på øret...) og det kan minne meg på hvor jeg er i låta, dette er spesiellt hvis du skal spille en litt ulogisk melodilinje (jeg spillte enn 3. stemme i en fancy låt i cats, denne var utrolig vansklig å huske), da er det hjelpsomt å kunne lese den. Og hvis man kommer ov
  12. Gitar uten teori er kosegitar - altså, om man bare ønsker å kunne småspille litt og hygge seg med det. Har ikke noe problem med det, så lenge jeg slipper det selv Jeg er veldig opptatt av å lære generell musikkteori, istedet for å lære teori for et innstrument. Hvis du vet hvordan du legger en Ab^7b9 på gitar betyr ikke det at du vet hva akkorden består av, eller at du kan spille det på f. eks piano. Blir så sur når jeg hører om gitarlærere som har gitt eleven i oppgave å lære inntervaller gjennom fingerstillinger i skalen... Du lærer deg det på gitar men ikke noe annet.
  13. Dette skal tas i bruk - takk! Jeg tror jeg har ganske god oversikt over hvordan jeg bør tenke, og hva jeg bør øve på, det er mer å få det inn i fingerne. Jeg tror jeg kanskje ligger bedre ann i teoretisk tankegang enn praktisk spilling, tror det er litt uvanlig
  14. Jeg kan forsåvidt alle dur/moll skalaer oppover halsen, men vet liksom ikke alltid hvilken tone jeg befinner meg på. Jeg kan forsovidt også kirketoneart skalaer, men bare ikke godt nok. Tror kanskje jeg bør begynne å øve mer improv/solo. Jeg øver 95% komp, men mest bruker jeg egentlig tiden til å skrive låter og finne arr og sånt, ikke så mye "bli-teknisk-flink-på-gitar" -type øvning tips for hvor jeg kan finne backingtracks som ikke er fullt så mystiske som leo sine? Improv funker helt greit om det er en grei akkordrekke. Problemer oppstår da jeg må tenke ny skala hver 3. takt F. eks. Unit
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.