Web Analytics
Gå til innhold

PULSE

Medlem
  • Innholdsteller

    262
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om PULSE

  • Rang
    Gitarrocker

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Bergen
  • Interesser
    Gitar... Are you surprised?

Nylige profilbesøk

2 595 profilvisninger
  • isj

  1. Pat Metheny, Bireli Lagrène, George Benson (!), Wes Montgomery, Larry Carlton
  2. Noteringsmessig blir åttendelene i en 6/8-takt gruppert tre og tre (III III). Slik den vanligvis brukes blir betoningen EN to tre FIR fem seks. I 3/4 grupperes åttendedelen to og to (II II II). EN to tre EN to tre. Evt: EN to OG EN to OG (som i god gammeldags valsetakt). Det kjekke med musikk er jo (som Castor skriver) at du kan gjøre hva du vil med disse taktene og hvordan betone de.
  3. Har sett litt på Idle Moments av Grant Green. Ikke noe kompliserte greier, utenom improvisasjonsbitene som utgjør 80 prosent av låten
  4. PULSE

    Øving

    Er interessert i å høre hvordan folk øver når de skal øve gitar. Om det er øvingsplaner med notering av stykker akkompagnert av metronom, eller om det bare blir jamming med favorittbandene på anlegget? (Eller kanskje en fin kombinasjon) Jeg pleier å ha 20 faste minutter hver dag med teknikk. Til dette bruker jeg metronom. Har også notert ned tempo på de øvelsene jeg har valgt og tar utgangspunkt i disse når jeg skal sette meg mål i forhold til teknikken. I det siste har jeg fokusert en del på å få oversikt over gitaren, og det å lære meg fraser og linjer (licks) og hvordan bruke disse i en improvisasjon. Ellers prøver å jeg være bevisst på hva jeg vil øve opp når jeg spiller noe. Det kan være å fokusere på notelesning, oversikt, rytme, betoning etc. Så, hvordan gjør du det, når du skal øve (om du i det hele tatt har tenkt over det )?
  5. Litt sent ute, men våger meg allikevel med å legge frem en liten teori: Nr 1: håndstillingen skal være behagelig for høyrehånden. Gjør det vondt må du finne en bedre håndstilling. Nr 2: Istedenfor å tenke "hvor er det mest praktisk å ha hånden?", så kan man heller lytte til det man spiller og finne ut hvordan høyrehånden på best mulig måte kan være med på å utvikle og forbedre spillingen enda mer. Så hvis man lytter til egen spilling og hører at man sliter med strengeklirr så kan man prøve å finne ut hvordan man kan trene opp høyrehånden til å dempe klirringen. F. eks. ved å dempe med håndbaken. Så høyrehånden kommer nok uansett til å havne forskjellige steder ut i fra hva du spiller. Men trikset er kanskje å lære seg hva som fungerer best til hva. Lytt til deg selv
  6. Veldig typisk progresjon er (i f. eks d-moll:) Dm - Gm - A(7) - Dm. Da kan man spille vanlig Dm-pentaton over Dm og Gm Over A(7)-akkorden kan man bruke frygisk dominant som er blitt diskutert her i tråden. Den inneholder tonen C# som leder opp til grunntonen, nemlig d. Edit: skriveleif
  7. Hva hvis dere avtaler/skriver ned/finner frem på forhånd en akkordrekke og så fordeler roller/oppgaver. En mulig løsning (for seks personer): En bruker gitaren som perkusjonsinstrument, evt. andre ting som er tilgjengelig (kjøkkengryter?) En spiller en basstemme. En spiller akkordtoner, dypt register En spiller akkordtoner, lyst register To stykker veksler på improvisere solo, hvor de bytter annenhver eller hver fjerde takt. Så kan dere rullere. Så går det selvfølgelig an å lage variasjoner eller andre sammensetninger med flere eller færre personer. Dessuten trenger jo ikke alle å spille gitar heller. Hvis dere har litt teori i bakhånd kan dere også ha det litt gøy ved å danne tre/fir/fem/seks-klanger ved at alle spiller en tone hver. F.eks: en spiller grunntone, en spiller ters, en spiller kvint, en spiller septim osv.
  8. Periphylla (du finner noen fine manetbilder hvis du googler dette)
  9. Jeg syns det er mange fete licks i Another brick in the wall (pt.2) av Pink Floyd
  10. Gnukke: når du spiller på fiolinen
  11. Har en øvelse som i utgangspunktet skal trene høyrehånden og "alternate picking" (opp-ned-opp-ned), men den kan være litt knotete for venstrehånden også. De går over en (D)maj7-akkord og en (H)moll-akkord: Fingrene skal være fast plassert (slik man ville tatt akkorden), men øvelsen skal spilles brutt, altså at bare en tone skal klinge av gangen. Fingerplassering: E:-5--pekefinger-----2--pekefinger---------- H:-7--lillefinger----3--langfinger---------- G:-6--langfinger-----4--lillefinger---------- D:-7--ringfinger-----4--ringfinger---------- A:-5--pekefinger-----2--pekefinger---------- E:----------------------------------------- Øvelsen går slik E:-----------------5--------------------------------------2----------------- H:-----------7-----------7----------------------3--------------3------------- G:-----6--------6-----6--------6----------4--------4-------4---------4--------- D:--------7----------------7-----------------4---------------------4----------- A:--5----------------------------(rep)-2--------------------------------(rep)- E:------------------------------------------------------------------------- ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v Etterhvert kan du veksle mellom de to, og finne andre plasseringer og endre øvelsen slik du selv ønsker
  12. En annen ting du kan gjøre (da for å trene gehøret) er å ta en melodi og så spille den på gitar (uten bruk av tabs eller noter). Til å begynne med kan du ta noen veldig enkle melodier (f. eks. bæ bæ lille lam), etterhvert som gehøret utvikles kan du ta fatt på litt mer utfordrende ting. Når du trener på dette vil du etterhvert kunne ta ting raskere, og kanskje til og med uten noe notasjon (tabs). Gehøret er veldig kjekt å ha med seg som musiker. For meg har det vært slik at hvis jeg ikke finner tonene på gitaren så synger jeg melodien med min egen stemme for så å spille det på gitaren. Ørene hører ofte bedre enn fingrene EDIT: ble litt off-topic men håper du får glede av det allikevel. Etter min mening er en god lærer gull verdt, men du kommer også langt alene. De fleste gitarister er enten skolert eller selvlært
  13. Du har god teknikk, men jeg syns det i lengden ble litt monotont Hadde du klart å skape en slags melodi/enkel strofe som går igjen i soloen slik at folk har noe de kan lene seg tilbake på. Og så kan du spille akkurat det du vil rundt denne "melodien"? Og dette trenger ikke være noe annet enn en enkel rytmisk eller melodisk figur. Det beste eksempelet jeg kommer på er i improvisasjonen (som begynner på 2.52) i denne låten. Hvis du klarer å plukke soloen skjønner du kanskje hva jeg mener? For øvrig er Pat Metheny en guru innen (jazz)improvisasjon. http://www.youtube.com/watch?v=knNFpuKi100 En annen ting som er artig å prøve er å synge en solo og så spille den på gitar etterpå, evt. synge samtidig som du spiller tonene på gitaren Jeg tror kanskje det viktigste når man improviserer er å lytte til seg selv, slik et publikum ville gjort det. Lykke til videre!
  14. Enig i hva Corporal Clegg skriver. Tror også det er viktig å spille på en måte som hånden er komfortabel med, for eksempel kan det for noen hjelpe å løfte gitaren slik at venstrehånden kommer høyere opp. Det er slik blant annet klassiske gitarister spiller
  15. Vet ikke hvor Knut Reiersrud ligger på "ukjenthetsskalaen", men ble veldig positivt overrasket når jeg fikk platen "Gitar" til jul. Knut Reiersrud på Spotify:
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.