Gå til innhold

eSkills

Medlem
  • Innholdsteller

    125
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

1 Neutral

Om eSkills

  • Rang
    Viderekommen

Profile Information

  • Bosted
    Trondheim
  1. Jeg så dem også i Trondheim nå i Mai. Synes det var rimelig skuffende. Bandet var utight, trommisen spilte kjipt, Holdsworth sine kor virka helt meningsløse uten noe som helst form for oppbyggning. Synd å se han har tapt seg sånn, han har jo gjort mange vannvittig bra greier før.
  2. Det er egentlig ikke så komplisert. La oss f.eks. si at du spiller alle tonene fra C-dur i en låt, den tonen du da opplever som grunntone i låta blir da utgangspunktet for hvilken skala du sier at du bruker. F.eks. føler du D som grunntone, da vil de fleste si at du spiller D-dorisk. Nå spiller jo det egentlig ikke så veldig stor rolle om du kaller det F -lydisk eller hvilken som helst av de andre modene i C-dur heller, det er rett og slett bare en måte å organisere det du hører.
  3. Det å spille temperert er jo i utgangspunktet ikke noe naturlig i det hele tatt, om man hører på naturtonerekka er jo den "sur" som bare det. Det finnes jo f.eks. ikke folkemusikk der det er tradisjon for å spille helt temperert, så etter mitt syn har man et ganske snevert syn om man vurderer all musikk i en temperert sammenheng.
  4. Jeff Beck spiller jo "surt" med vilje. Det er jo en av tingene han er utrolig bra på, han bruker jo massevis av mikrotonaliteter i de fleste låtene/soloene sine. Derfor blir det ganske teit å vurdere musikken hans sånn som Malmsteen gjør, men fyren er jo tydeligvis helt ute...
  5. Den beste metoden for å få til dette er å plukke de tingene du liker. Ta låter fra banda du liker og lær dem med dine egne ører. Å plukke mer tradisjonell folkemusikk er nok også smart. Det finnes ingen hokus pokus snarvei ved å lære skalaer osv. Bare vær tålmodig så kommer du til å finne ut av det.
  6. sus står for suspended, som betyr at tersen er tatt ut og byttet med kvarten. Men det går også ann å bytte den med sekunden, da heter det sus2. (Mange skriver også bare sus uten 4 eller 2, da mener de som regel sus4.) Csus2: x3001x
  7. Om han kun etter et halvt år har mestret "akustisk blues" ville jeg iallfall blitt veldig misunnelig
  8. Det du benytter deg av er et slags utvalg av en halv-hel skala (fra F# om du vil). Denne skalaen er syntetisk som vil si at den i seg selv ikke har noen grunntone (akkuratt som andre syntetiske skala som vanlig dimskala, heltoneskala osv.) E|------------------------------------------7-8-10-11-| B|---------------------------------6-7-9-10-----------| G|-------------------------5-6-8-9--------------------| D|-----------------4-5-7-8----------------------------| A|---------3-4-6-7------------------------------------| E|-2-3-5-6--------------------------------------------| Du har rett i at den kan funke "dominantisk". Mønsteret du har spilt her kan man faktisk bruke over mange forskjellige dominantakkorder og det vil funke veldig bra. De to mest åpenbare akkordene er C7 og F#7, prøv å spille av disse akkordene og hør hvordan mønsteret passer over. (Det funker antageligvis enda bedre hvis du bruker metningstonene 13 og b9, altså C13b9 og F#13b9). F#(13b9) C13b9 E|-3-----------------9----| B|-4-----------------10----| G|-3-----------------9----| D|-2-----------------8----| A|------------------------| E|-2-----------------8----| Om du spiller halv-hel-skalaen rett fram høres den nok litt annerledes og mer kjedelig ut enn i ditt sweepe mønster, så en bra øvelse for å komme opp med nye lignende motiv er å prøve å stokke om på rekkefølgen av tonene slik at du får en litt mer spennende klang enn skala rett opp og ned. Her er en linje jeg har hørt saksofonisten Michael Brecker bruke noen ganger: E|-------------------------14-15-18---| B|----------------------17------------| G|-------------------17---------------| D|----------14-16-17------------------| A|-------15---------------------------| E|-14-15------------------------------| Du kan også jobbe med treklanger innad i halv-hel-skalaen. I halv-hel-skala fra F# finner du f.eks. både C-dur og F#-dur, et pattern du kan jobbe fram av det er f.eks. slik: E|---------------------------6-9-8| B|---------------------5-8-7------| G|---------------3-6-5------------| D|---------2-5-4------------------| A|---1-4-3------------------------| E|-2------------------------------|
  9. Jeg skrev en tråd om metningstoner på dominantakkorder her for en stund tilbake. Om du er viderekommen kan det være du kan lære litt fra den.
  10. En ting som hjelper veldig godt med dette er å øve på å bare spille på én eller få strenger. Prøv f.eks. å improvisere på kun én streng på et bluesskjema eller noe lignende. Gjør du dette lenge tror jeg du på mange måter kan oppdage nye sider ved gitaren. Har selv lært utrolig mye av å øve på denne måten, og jeg kan si veldig mye om det - men i bunn og grunn tror jeg det er best om du erfarer dette selv. Bare husk å hold ut og holde på med det en stund, selv om det nok kan høres ganske kjedelig ut i begynnelsen.
  11. Så det du prøver å spille er altså 11 over 2 om jeg forstår deg rett? Bare husk at om du ikke er veldig vandt med skjeve underdelinger er det ganske drøyt å begynne rett på 11:2, men satser på at det går greit hehe Et nyttig program du kan bruke er Quadranome. Her kan du spille av forskjellige polyrytmer for å høre hvordan de høres ut. Tenkte å oppdatere denne posten med litt bilder sånn at det blir letter å vise det jeg prøver å forklare. Foreløpig tips er iallfall: - Prøv å klapp rytmen sakte først, helst mens du tramper enten 1-2-3-4 eller bare på 1 og 3.
  12. om du hadde giddet å skrive noter/tabs på det hadde det vært mye enklere å komme med tips
  13. http://advanced.bestmetronome.com/ denne er svært kjekk... kan spille veldig sakte klikk og programmere inn mange tomme takter som noen eksempler på mulighetene!
  14. Tror vi er ganske enige igrunn Audun. Jeg synes også bruk av metronom under innspilling/framføring svært ofte kan ende opp med å hemme musikerne, men det er på en måte derfor jeg mener man skal øve med metronom. Om man gjør det så slipper man nemlig (ideelt sett) å spille med klikk, da man har såpass bra time at dette ikke kreves!
  15. Så hva er poenget ditt Audun? At man får maskintime av å spille med metronom?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.