Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

en gang for alle!


GuitarFreak

Anbefalte innlegg

Har brukt Les Paul med burstbuckere, Les Paul Junior med P90, og Strat med singlecoils på samme amp.

Med samme innstillinger på ampen er det tre helt forskjellige lyder. I tillegg blir selvfølgelig volumet en

del lavere med Stratten enn med de to andre.

En annen sak er at med effekter og diverse innstillinger sikkert kan bli vanskelig å skille de fra hverandre

i en blindtest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

altså viss man setter strat singelcoils på en lp, og 2 humbuckere på en strat, vil man da helt klart og tydelig høre, "joda det er en strat med buckere?" var det ikke noen for litt siden som hadde et lydklipp så skulle man gjette gitaren som ble brukt, de aller fleste bomma jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg som posta det lydklippet. Der var lyden i en bandsammenheng, det gjør det litt vanskeligere. Hva er en blindtest? Bare gitar i amp eller med fullt band? Bare standard treverk eller kan man tillate en strat laget av mahogny? Er det formen, konstruksjonen eller treverket man vil skille fra hverandre? Kanskje ikke noen fullverdig "blindtest", men kan være morsomt Ã¥ legge ut noen eksempler som folk fÃ¥r tippe pÃ¥. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindtesten på Vintagegitar-forumet var med en Strat, en Epi LP, en Gibson LP og en skranglegitar av billigste slag.

Spilt rett i amp uten effekter, og uten andre instrumenter på opptaket. Forskjellige pick up kombinasjoner ble også brukt.

Klarte folk å høre forskjell? Njaei, de fleste hadde store problemer med å skille det fra hverandre.

Mye mulig folk på forumet her har veldig mye bedre gitarøre og musikkøre enn folka på det andre forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note: Spurte kanskje litt dumt, er klar over at en P90 i praksis er en singlecoil, var den lydmessige likheten til en standard type fenderpickup jeg var interessert i å vite. Liksom, om en som digger stratlyd men liker Ã¥ spille pÃ¥ LPer kan kjøpe en LP med P90er Ã¥ bli fornøyd :P

ikke det samme, men såpass nærme en vil kunne komme strat-lyd fra en LP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P90 er en pick up med rå output. Signalet er vel så kraftig som fra Burstbuckere,

og det er lettere å sammenlikne lyden med dem, enn med singlecoils på en Strat.

I forhold til Burstbuckere har P90 mer diskant og samtidig god bånn. Låter kanskje ikke

så fyldig, men på en måte råere.

Sjekk Leslie West (Mountain) på Utube så får du en ide om hvordan en P90 kan låte. (På LP Jr.)

P90 låter ikke som Strat single coils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det med nedrakking av gibson for tiden? folk kommer til og med og påstår at epiphone har høyere kvalitet.

sammenlignet sg standarden min med en epiphone g-400. epi'en hadde elendig oppsett og det var blant annet maling på gripebrettet og diverse andre skjønnhetsfeil, og

til din opplysning herr.trådstarter er det ikke alle som spiller en-million-noteri sekundet-sirkusmusikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det med nedrakking av gibson for tiden? folk kommer til og med og påstår at epiphone har høyere kvalitet.

Fullt så ille står det ikke til med Gibson, men det er en rimelig kjent sak at kvaliteten jevnt over har sunket de siste årene. Hardware, finish og oppsett av gitarene har spesielt fått kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt litt forundret over hvor mange "kjipe" gitarer Gibson har produsert i det siste. Med "kjip", så mener jeg at de har levert en del modeller som rett og slett ser ut som et innsparingsprosjekt, eller et forsøk på å få mest mulig penger ut av minst/billigst mulig materialer, ved hjelp av markedsføring og merkenavn.

At en modell mangler både binding, pickupringer, har tidenes kjipeste "lakk" med mer, markedsfører de som "noe nytt, røfft og tøft". Den kjøper jeg ikke.

Å betale 10K for en gitar med plastikk-nut, billigste tune-o-matic bro, gripebrett helt blottet for innlegg, tunere som ikke holder stemminga, pickupvelger som er så løs i fisken at den nærmest detter ut av posisjon og en dødskjip finish som slites ned etter bare måneder er spesielt.

At andre produsenter leverer like dyre gitarer med en eller to av disse "manglene" forekommer selvsagt, men når alle disse kjipas-løsningene havner på en og samme gitar og prisen er fortsatt høy fordi den er "genuine handmade Gibson from the fucking USA", så lukter det blåruss lang vei...

EDIT: Når jeg tester 10K (+/-) Gibson-gitarer som BFG, Standard Faded, Special, Gothic m.fl. så har jeg aldri noe å utsette på lyden. De låter jevnt over veldig bra. Men følelsen av å holde dem er det noe rart med. Ja, de føles i aller høyeste grad håndlaget. Men ikke på en god måte. Det kjennes ut som jeg spiller på en grovkappet planke. Standard-modellene til Gibson er sikkert bra, det vil jeg ikke si noe imot, men low-end modellene deres heller mot det flaue...

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt så ille står det ikke til med Gibson, men det er en rimelig kjent sak at kvaliteten jevnt over har sunket de siste årene. Hardware, finish og oppsett av gitarene har spesielt fått kritikk.

Hvor har du det fra? Det er en rimelig kjent sak at Gibson hadde noe varienrende kvalitet på 70 og utover 80 tallet. I dag kan det vel være varierende kvalitet på "lavbudsjett" gitarene hos Gibson, men resten holder vel mer enn god nok kvalitet.

Skjønner ikke hvorfor du mener oppsettet er et problem? Det er jo noe du må gjøre selv etter egne preferanser på alle gitarer uansett.

(Tenkte heller ikke å svare på denne tråden, men se det....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.