Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

en gang for alle!


GuitarFreak

Anbefalte innlegg

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan ikke folk slutte å komme med påståelser de ikke kan backe up?

Både fender og gibson eksprementerte med solid-gitarer før noen av de lanserte en eneste model.

Det å si at det var for å konkurere er bare tull, det var jo bare for å følge tiden og dekke de nye behovene.

Angående les paul som en jazzgitar så kan man jo si både og. Jeg spiller jazz på alt som har en neck pickup - og i og for seg alt uten og.

Kommer helt ann på han som spiller på den. Men man må jo innrømme at stort sett så var jo musikken man brukte elektriske gitarer til på tiden da gitarer som les paul ble

lansert nettopp jazz, storband-musikk og annet populært. Så det er minst like dumt å si at Les Paulen var bygd for 70-talls rockehuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt ann på om du mener innen den type gitarer, eller rent generelt.

Det er jo utrolig mange gitarmerker. Fender vil jo alltid lede sammen med gibson, men de lager jo stort sett helt forskjellige gitarer.

PRS ser jeg på som en god konkurent for Gibson. Solid-gitarer med humbuckere som virkelig kan brukes til alt.

Ellers har du jo merker som Yamaha og Ibanez som konkurerer med hollow, og semi-hollowgitarene dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig diskusjon det her,folk liker det de liker.En Les Paul er en vanesak,å ikke noe du kvitter deg med når du blir vant med den.Jeg har en 94 mod Orville Les Paul Standard som jeg tør påstå er like god som en Gibson,det er rett og slett en nydelig gitar med en uslåelig lyd,det at den er stor å tung er lik mer sustain iom mer treverk,komboen mahogany og lønnetopp spiller vel en faktor det å tenker jeg

Men jeg betalte jo bare en tredjedel,pga jeg klarte meg uten Gibson-logoen på headstocken:)

Nå blir jeg vel skutt av Gibson-gestapoen,men det får stå sin prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paul oppsøkte Gibson med sin egenlagde "Log" allerede i 1941.

Han ble da møtt med latter fra Gibson-folka. En gitar som bare var en planke med pick-ups

var ikke noe de trodde på.

Da Fender fikk suksess med sine plankegitarer tok Gibson kontakt med Les Paul igjen,

og det førte til lanseringen av Gibson Les Paul i 1952.

Gibson valgte å lage gitarene mye mer håndtverksmessige enn Fenders mer masseproduserbare modeller.

Husk også at Humbucker ble patentert av Gibson i 1955, og var standard på Les Paul fra '57.

Les Paul var en ganske misslykket modell helt fram til midten av 60-tallet.

Den mørke kraftige lyden appelerte ikke til køntri eller rock'n roll gitaristene,

og jazzfolka holdt seg til sine jazzburker. Derfor ble produksjonen stoppet i 1960.

Det var i kombinasjon med forvrengt forsterkerlyd at Les Paul fikk ny oppmerksomhet.(særlig i kombinasjon med Marshall)

Det førte til at Gibson noe nølende startet opp produksjonen av modellen igjen i 1968.

Av alle vintagegitarer er det ingen modeller som har så høy pris som en original Les Paul Burst fra 58-60.

Prisen på et godt eksemplar ligger fort på 2-3 mill.

Hva slags gitar man liker er selvfølgelig en smaksak, men det er ikke til å komme unna at Les Paul modellen

er plankegitarenes Stradivarius.

Negative ytringer om modellen kan likne påstander om at Michelangelo ikke kunne male.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags gitar man liker er selvfølgelig en smaksak, men det er ikke til å komme unna at Les Paul modellen

er plankegitarenes Stradivarius.

Du mener oppriktig og ærlig at ingen andre gitarer som er laget på samme lest kan måle seg med LP? Vel, du snakker om drøy påstand. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paul oppsøkte Gibson med sin egenlagde "Log" allerede i 1941.

Han ble da møtt med latter fra Gibson-folka. En gitar som bare var en planke med pick-ups

var ikke noe de trodde på.

Faktisk, så var ikke "the log" en plankegitar. Det var en halvakustisk. Det var bare at tykkelsen på den var halvert fordi Les Paul hadde sagd en Epiphone jazzboks i to, og så limt sammen igjen med en sånn "central block"-ting i midten som er å finne på de fleste halvakustiske i dag.

log.gif

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk, så var ikke "the log" en plankegitar. Det var en halvakustisk. Det var bare at tykkelsen på den var halvert fordi Les Paul hadde sagd en Epiphone jazzboks i to, og så limt sammen igjen med en sånn "central block"-ting i midten som er å finne på de fleste halvakustiske i dag.

log.gif

Navnet "Log" kom av furuplanken på 4"x4" som hals og pick ups var festet på.

Grantoppen og gransidene var fra en Epiphone, og baksiden var av plywood.

Disse sidene ble etter sigende festet på "Log'en"av kosmetiske grunner, og hadde lite

med selve ideen bak gitaren å gjøre.

Les Paul hadde eksperimentert med å fylle hullrommene i jazzbokser,

og hans intensjon var å lage en "solid electric gitar".

Han fikk også Larsen Brothers i Chicago til å bygge en gitar med hel lønnetopp

og to pick upper for seg.

Om the "Log" er en vanlig halvakkustisk gitar er vel litt tvilsomt,

og prosjektet til Les Paul var jo å lage en solid body gitar.

I hvert fall den underste delen av kroppen viser at den er fylt igjen, og ikke er akkustisk.

I følge Les Paul gikk han til Gibson for å få de til å lage "solid body electric guitars" i 1941.

Prototypen han hadde med da var "Log"

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.