Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

en gang for alle!


GuitarFreak

Anbefalte innlegg

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Relax folkens. Smak og behag. Alt til sitt bruk. Det var det eneste fornuftige jeg klarte å komme med idag. :lol:

Neida, om man lærer å spille på en LP, da blir man en gibsongutt, og motsatt. Selv synes jeg at det er ufattelig tungt å spille på LP. Jeg har mye mer kontroll på strat og jeg klarer å spille fortere på den akkustiske enn en Les Paul. ES-335 er derimot noe helt annet. Victoria på forumet har en Epiphone ES-335 og den er faktisk forbausende god å spille på. Men LP er for meg, fy fy, merkelig nok. :ninja:

Endret av ChrSB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan du kan si noe slikt, da dette fungerer vel så bra som Gibson. I det hele tatt så skjønner jeg ikke at så mange tror Fender ikke kan brukes til metal.

Var jo satt litt på spissen, så ikke ta helt av, folkens. Nå kommer jo metal i tusen utgaver og klart den funker til mye rart. Har selv brukt Fender i studio til thrash-pønk, men den hadde dog humbuckere. Jeg har spilt mye dødsmetal stemt i H, og jeg kan love deg at å stille med en rød Fender med single-coils når du skal spille old-school deathmetal, da skal du være spesiell. Men rent teoretisk sett så kan du selvfølgelig spille på alle gitarer i hele verden, men du skal være bra sta for å ikke skjønne hva jeg vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk tråd. Ser ikke vitsen i å henge ut gitarmerker og modeller. Det kommer alltid til å være noen som elsker for eksempel Gibson, og de blir ikke akkurat mer glade når folk slenger unødvendig drit. Det blir rett og slett for dumt.

Det skal nevnes at jeg er en strat-mann, kunne ikke akkurat tenkt meg å kjøpt en Les Paul når jeg får det jeg trenger fra straten min. Men fy søren, jeg prøvde en Gibson ES-175 her en dag - og den var strøken! Sinnsykt fin gitar.

Og jeg kan forresten spille metall med en kassegitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har laget mye bra. Gibson har laget en god del ting som ikke er fullt så bra.

Hvorfor liker ikke du å spille på en Gibson? Vel, la oss ta utgangspunkt i hva som er annerledes på en Gibson LP kontra en Strat. Det er to viktige ting som jeg vil nevne. Det første er at du har en buet topp. Dette krever en annerledes håndstilling og justering av teknikk for å dempe. I tillegg har to ToM (Tune-o-matic) bro som ofte er veldig mye høyere enn en Stratocaster stol. Dette gjør sitt til at plekterteknikken må justeres, da vinkelen på håndleddet blir merkelig/uvant. Dette er de to grunnene til at jeg ikke klarer å spille noe særlig på en Gibson LP. I tillegg er det trangt om plassen over 19. båndet, dersom det skulle være av interesse å spille der. Skal sies at jeg ikke har smidige hender...

Denne hadde ikke eksistert uten Gibson. ;)http://www.richardfayguitars.talktalk.net/explorer1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Gibson Les Paul er knallers, iallfall til mitt bruk. Funker til funk, jazz, rock, pop osv. Knall til rytme, og knall til solo imo. Liker dessuten at båndene er noe tettere enn f.eks. Fender (som jeg forøvrig også liker veldig godt), da jeg syns det er lettere å spille på ettersom jeg har veldig små hender og fingre. Bestilte LP-gitaren min over nettet, og allikevel var det som om jeg aldri hadde spilt på annet med en gang jeg prøvde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg en gang for alle få oppklart hvorfor de fleste gitarister elsker Gibson gitarer

alt er relativt, alt er subjektivt...men siden du spør skal du få svar. Bare påpeker som mange andre her også, å diskutere dett er er egentlig helt meningløst - Gibson har laget helt vanvittig mange forskjellige modeller, mange gitarer av samme modellen, over maange år, og av mange forskjellige folk. Vi kan ikke diskutere Gibson som et fenomen. Når noen snakker om gibson, tenker noen kanskje på les paul til den og den gitaristen fra 80 tallet, eller alle de gibson gitarene som henger på veggen på musikksjappa.

Jeg elsker gibson hvis det er en god modell. Spesiellt Les Paul. Men man må nesten opp på Historic serien for at det skal være interessant for min del. Mye skvip i USA Standard produksjonen, i allefall sett opp mot prisen.

så nå vil jeg høre hva folk her mener om Gibson gitarer.. jeg vil ikke bare ha svar som "fordi de er fine" eller "de er jo gode å spille på".. jeg vil ha skikkelige argumenter

Det er tre ting som stikker i hodet mitt med en gang jeg ser/tar tak i en ny gitar. Nettopp 1) Ser den fin ut?, 2) Låter den bra? 3) Er den god å spille på?

Det er defor jeg feks ikke kommer til å selge min Gibson Les Paul R6 Goldtop. Den låter knallfint, kjempebehagelig å spille på. Akkurat passe tjukk hals, gode og feite bånd uten at de blir alt for store. Den ser ut som "a million dollars"

Hvis ikke det er gode nok argumenter for å eie en gitar veit ikke jeg.

hvorfor er Gibson gode å spille på? hva gjør de gitarene så populære?

Gibson har som oftest lagt kvalitetsutstyr rettet mot musikere. De lager ikke akkurat kompromissløse gitarer, men helt enkle gitarer som fungerer til rock n roll. fra 60 og 70 tallet og frem til nå har Fender og Gibson dominert på gitarsiden. Når artistene på plakaten spiller på denne type gitar, så er det som regel nok til å selge. Du blir som regel inspirert av div artister, og kjøper også ofte gitarutstyr basert på dette.

(jeg har ikke bare negative ting å si om de, det er veldig fine rytmegitarer, men når folk kaller gibson for ultimate sologitarer så begynner jeg å lure på hvor seriøse de er)

No comment!

Skjønner ikke helt at jeg gadd å svare på denne posten, men ja... I'm in på mer interessante poster fremover...jeez!

Endret av Slash T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sologitar og rytmegitar er vel det samme som jentefarge, guttefarge, jentelus og guttelus?

Etter barnehagen var det aldri kult å bruke de begrepene

Endret av Peavey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot Gibson, men ikke alle modellene er like gode å spille på. Feks, les paul, alt for tjukk hals, den er alt for tung, det er til og med tungt å bende strenger på den. Alt er bare tungt, liker heller ikke å spille på Sg, er noe merkelig der også.. Men Special gitatarer som; Explorer, flying V og sånt syns jeg er veldig gode å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gibson hvis det er en god modell. Spesiellt Les Paul. Men man må nesten opp på Historic serien for at det skal være interessant for min del. Mye skvip i USA Standard produksjonen, i allefall sett opp mot prisen.

Må nesten arrestere deg litt der.

Jeg har prøvd mange Gibson LP Standarder og de har stort sett holdt veldig høy kvalitet. Derimot så er det mange som bare får de inn i butikken og setter de rett fram til potensielle kunder uten å sjekke om den er godt intonert og god trussrodjustering. Gibson skal ha smekk på fingrene for å ikke gjøre dette før de sender avgårde.

Du er også ofte nødt til å sende gitaren inn til en liten service (som du får gratis) etter en måned eller to... så har du en knall gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller da ikke metal med en Fender!!! Kjøpte meg en Gibson flying-V i '95 og den har jeg enda. I mellomtiden har jeg vel vært igjennom sju sorter og alle har blitt solgt igjen. Det er bare noe med mine to Gibson-gitarer som er 'riktig'. Tidløse, fete og ikke minst du føler deg som en konge når du spiller på de.

Njaa.. Her er en Ibanez tror jeg.. Men den har singlecoils og låter mer brutalt enn de fleste får til med humbucker her inne.

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste negativt jeg kommer på med Gibson's som jeg har prøvd er vektforholdet på Les Paulen, men det er jo bare vanesak. Gibson er ikke en verdensledende gitarprodusent fordi de lager "Håpløse sologitarer". Jeg er hvertfall Gibsonfan på grunn av at de lager lettspilte kvalitetsgitarer som er pålitelig og har en god lyd. Da tar jeg utgangspunkt i min egen Gibsååån. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.