Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CD eller nedlasting?


Dawn

Anbefalte innlegg

Nedlasting er langt meir miljøvennleg, og ulovleg nedlasting slår ned på plateselskapa som eg gjerne skulle ønska kunne gå i skogen og døy.

Lastar ned stort sett alt ulovleg, og får ikkje dårleg samvit ein plass av det. Har ikkje tenkt å ta pengar for musikken min i framtida heller. Reiser på konsertane til dei banda eg verkeleg likar, støtter dei nok med det. Uansett får jo ikkje artistane så forferdeleg mykje av det ein betalar for ein CD...

Ja, det er ganske lett å være "politisk korrekt" når det er gratis.

Selv har jeg ikke råd til å ikke laste ned ulovlig, men det jeg liker godt, kjøper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det er ganske lett å være "politisk korrekt" når det er gratis.

Selv har jeg ikke råd til å ikke laste ned ulovlig, men det jeg liker godt, kjøper jeg.

Hurra for moralister. Hvis du vil støtte en industri som fremmer prostitusjon, kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laster ned litt og søker opp på youtube, men kjøper musikk jeg liker. ligger på etterskudd med alle CDene jeg vil ha, men er verdt det, for meg er det noe helt spesielt å stå der med CDen i hånden, bla gjennom coveret, hele pakka liksom :wub:

Band som f.eks. The Subways har sluppet singler gratis på nett slik at folk kan få et inntrykk før de kjøper, det synes jeg er en sinnsykt god idé!

EDIT: Har forresten så godt som sluttet å laste ned nå *angelface*

Endret av Eivind August
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinyl is king.

Eg er veldig fan av fri fildeling på veven. Eg opplever eigentlig artistane som er mot det som litt grådige. Satt litt på spissen, kva vil du helst? At 200 kjøper plata di eller at 2000 lastar ho ned? Det er ganske urealistisk å forvente at alle ville kjøpt all musikken dei lastar ned uansett. Det er altfor mykje musikk som blir lansert i dag til det og mindre ein er på ein liten label går jo mesteparten av pengane til plateselskap og ikkje til artistane sjølv. Ironisk nok kjøper eg sikkert tre gongar så mange plater i året som dei eg kjenner som er mot nedlasting.

Eg er svoren vinylfan, både pga. lyd og fordi eg synest formatet i seg sjølv (stort og fint) er utruleg mykje bøsare. Sgt. Pepper's-coveret er liksom ikkje det same på CD viss de skjønner kva eg meiner. Framtida er nok som Bjørn seier LP-plater med kode for nedlasting. Eg synest eigentlig vi godt kunne innført ei sånn nedlastingsavgift som dei foreslo i Sverige. Da blir alle happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laster ned alt, kjøper aldri musikk. Har lastet ned mange hundre album fra både kjente og ukjente artister.

Siste plata jeg kjøpte var St. Anger i 2003.

Jeg har ganske god økonomi så det er ikke det som stopper meg, men hvorfor betale når man kan få det gratis? Dessuten er det mye kjekkere å ha filene enn en skive, samt at det er mye enklere å laste ned enn å dra til en platebutikk og handle.

Endret av odd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke mye i veien for å støtte musikkindurstrien. En brøkdel av pengene går faktisk til dem som fortjener dem. Jeg har bestemt meg for å slutte å kjøpe cder og begynne å laste ned lovlig. Det har gått fint hittil. (Jeg merker nesten ikke at pengene trekkes fra kontoen... skumelt) Og det aller mest dyrbare ha jeg givetvis på vinyl. Men jeg får vel også tilføye at det mest givende, som artist, er at musikken din blir hørt på, ikke nødvendigvis betalt for (generelt formulert, men kun egen mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laster ned en del, av forskjellige grunner. Hovedsaklig for å sjekke ut ting jeg ikke har hørt før - da hender det rett som det er at jeg kjøper CD i ettertid om det faller i smak. Av og til fordi jeg rett og slett ikke finner CD noe sted - gjelder som oftest gamle ting. Og så laster jeg ned musikk som jeg allerede har kjøpt på LP eller kassett (ja jeg er så gammel).

En annen ting er at det er mye enklere å laste ned, men de lovlige alternativene begynner nå heldigvis å komme etter med gode og brukervennlige løsninger. Spotify er jo knall - skulle ønske det kom en liknende tjeneste for musikkvideo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laster ned alt, kjøper aldri musikk. Har lastet ned mange hundre album fra både kjente og ukjente artister.

Siste plata jeg kjøpte var St. Anger i 2003.

Jeg har ganske god økonomi så det er ikke det som stopper meg, men hvorfor betale når man kan få det gratis? Dessuten er det mye kjekkere å ha filene enn en skive, samt at det er mye enklere å laste ned enn å dra til en platebutikk og handle.

Hvor kjøpe noe som helst? man kan bare stjele? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er mer digg med cd'er i hylla enn harddisker lagret med mp3filer

1+

Er alt i alt en helt annen ''feeling'', på en måte. Liker egentlig hele prosessen med et platekjøp, fra den tid der tanke blir handling, til jeg faktisk står der med plata i hånda, klar til å legge den i CD-spilleren.

Laster dog ned musikk også, men er også av den personen som kjøper noe hvis jeg virkelig liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.