Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CD eller nedlasting?


Dawn

Anbefalte innlegg

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan godt gje ut plate, men vil i same slengen leggja ut alt eg lagar gratis.

Jadå, såklart kan det vera at eg hadde endra meining dersom eg hadde sett kor mykje pengar det kunne vera å henta, men eg er ikkje noko ekstraordinært menneske. Idealistisk sett meiner eg at all musikk skal vera gratis, og då spesielt alt det eg lagar. Eg vil jo at folk skal høyra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper så mye som jeg har råd til, men laster ned alt for mye ellers. Det er trist, men jeg driter i det. Jeg skylder på internett.

Alt var mye bedre før... ja en klisje selvsagt, men akkurat på dette punktet mener jeg det. Og jeg driter i alle som sier, ja men det er jo lettere å finne ny musikk og letter å sjekke ut nye artister ved hjelp av internett... For meg så han internett ødelagt mye av gleden med musikk... men det er jo bare slik det er, så jeg velger å ikke bry meg, og laster ned det jeg vil ha. Men det skal alikevel sies, at jeg nok kjøper mye mer musikk enn den gjennomsnittlige mann i gata!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper så mye som jeg har råd til, men laster ned alt for mye ellers. Det er trist, men jeg driter i det. Jeg skylder på internett.

Alt var mye bedre før... ja en klisje selvsagt, men akkurat på dette punktet mener jeg det. Og jeg driter i alle som sier, ja men det er jo lettere å finne ny musikk og letter å sjekke ut nye artister ved hjelp av internett... For meg så han internett ødelagt mye av gleden med musikk... men det er jo bare slik det er, så jeg velger å ikke bry meg, og laster ned det jeg vil ha. Men det skal alikevel sies, at jeg nok kjøper mye mer musikk enn den gjennomsnittlige mann i gata!

Jeg kan si meg enig med alt du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo musikk er blitt veldig mer tilgjengelig nå...før var det venting, og mye spenning...betalte jo en del penger for materiale man på ingen måte hadde hørt noe av, med mindre det ble spilt noe på radio da.

Har enda en 10ende generasjons mixtape som var rippa fra LP med Ozzy, Priest og Maiden, som jeg sikkert hørte daglig gjennom, inn og ut.

Var litt mer sjarm!

Men på spørsmålet, kan ikke huske sist jeg kjøpte en CD. Tror det må ha vært Yngwie eller Helloween for...5-6 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt gje ut plate, men vil i same slengen leggja ut alt eg lagar gratis.

Jadå, såklart kan det vera at eg hadde endra meining dersom eg hadde sett kor mykje pengar det kunne vera å henta, men eg er ikkje noko ekstraordinært menneske. Idealistisk sett meiner eg at all musikk skal vera gratis, og då spesielt alt det eg lagar. Eg vil jo at folk skal høyra det.

det virkar som du trur at det er gratis å gå i studio? eller ? hadde vært spennande og sjå ka som skjedde i musikkverden hvis alle plutslelig nekta å betala for musikk... Ka skjer med haldningane til folk? kven skal betala for trykking og produksjon av di plate då? høh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Jeg laster ikke ned i det hele tatt, er det noe musikk jeg liker så kjøper jeg platene.. om det så bare er en sang..

Jeg er skyldig i å ha kjøpt 1 Type O negative sang og 1 Steven Segal album på Itunes :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du at ingen høyrte på og laga musikk før plateselskapa kom...? Før i tida var jo plater og kassettar og slikt det einaste mediumet for å nå ut til massane, og difor var vel plateselskap ein fing ting for å få det ut. I dag har me jo internett. Med ein gong det vert gjort industri av musikken, får me jo berre masse musikk som kun er laga for å tjena pengar, og det er som regel ikkje spesielt god musikk heller.

Joda, jeg følger deg på deler av dette. Men det historiske bildet er vel litt mer nyansert. Da jeg vokste opp, fantes det ikke engang TV ( helt utrulig, faktisk, når jeg tenker meg om ) det eneste offentlige "allemannsmedium" var radioen. Jeg hører altså til den generasjonen som fikk musikknyhetene gjennom å klistre øret til Radio Luxenburg. Men derfra var signalene så dårlige at det ikke var noe vits i å tape det, så vi måtte følge med på alskens norske programmer dersom vi skulle ta opp musikk, bla bla bla.... . Alternativet var å kjøpe plata, hvilket vi måtte, hvis vi ville ha musikken.

Og her er det prinsippielle poenget. Dersom det kun er de aller største og etablerte artistene som får inntekter på musikken sin, og alle lovende nye musikere må brødfø seg av annet arbeid, da går vi som publikum glipp av en sunn utvikling, hvor nye dyktige musikere kaster bort sitt talent på annet arbeid, i stedet for å blomstre musikalsk. Og dette er kanskje ikke mest gjeldende for de typisk største pengemaskinene, som klarer seg uansett, men mer for nisje-musikere som de store hordene ikke er opptatt av.

Men selv jeg skjønner jo at nedlasting har kommet for å bli. Jeg mener bare at samfunnet, altså vi, på en måte bør sørge for at det er mulig å overleve økonomisk også for musikere, og det gjør vi ikke ved ikke å betale for noen ting. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er definitivt mest fornøyd med CD ja! Kurant lydkvalitet, cover, kan spilles i bilen osv. Skal dog innrømme at jeg har lasta ned en hel masse også, men det er kun fordi det er så mye av det jeg hører på som det ikke går an å få taki lenger. Kjøper det jeg kan finne. Om jeg bare skal ha 1 låt, så kan jeg til nød bruke iTunes, men det er i nødstilfeller. Liker ikke å betale for m4a-filer eller mp3'er. Er jo nesten like dyrt som cd, så er egentlig totalt bortkasta. Både harddisker og internettlinjer er dessuten såpass kurante nå at det ikke burde vært noe problem å selge WAV eller FLAC-filer over nettet heller, noe som er ytterst sjelden. Uansett, CD for the win, mye bedre enn en harddisk som kan ta kvelden når den vil.

Kan skyte inn at jeg syns mye R&B og slike ting kun bør lanseres som mp3, da det er såpass snaut lydbilde og drøy bruk av limiter at de ikke trenger den teoretiske kvaliteten som ligger i en CD. Gjelder for så vidt generelt med OVERkomprimert musikk, ingen vits i å lansere det på CD når cymbalene skurrer som juling allikevel.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virkar som du trur at det er gratis å gå i studio? eller ? hadde vært spennande og sjå ka som skjedde i musikkverden hvis alle plutslelig nekta å betala for musikk... Ka skjer med haldningane til folk? kven skal betala for trykking og produksjon av di plate då? høh..

Dersom eg absolutt skal gje ut plate, og den vert kjøpt av mange nok folk, kjem jo opptrykkings- og innspelingskonstnadene til å tena seg inn igjen... Uansett har eg ikkje spesielt lyst til å gje noko ut på plate, då eg meiner det er ganske meiningslaust når ein kan gje det ut over internett, og der er det ingen opptrykkingskostnad. Og no er det jo slik at mange har heimestudio, ikkje alle studio kostar like mykje heller, og produksjonskvaliteten er jammen ikkje det viktigaste med musikken.

"Og her er det prinsippielle poenget. Dersom det kun er de aller største og etablerte artistene som får inntekter på musikken sin, og alle lovende nye musikere må brødfø seg av annet arbeid, da går vi som publikum glipp av en sunn utvikling, hvor nye dyktige musikere kaster bort sitt talent på annet arbeid, i stedet for å blomstre musikalsk. Og dette er kanskje ikke mest gjeldende for de typisk største pengemaskinene, som klarer seg uansett, men mer for nisje-musikere som de store hordene ikke er opptatt av."

Vel, eg meiner no det er litt slik det er i dag. Det er no i mi meining ein ganske urettferdig fordeling av pengane innan musikkbransjen, og det er så absolutt ikkje alle nye og lovande musikarar som kan eller kjem til å kunna leva av platesalg. Med internett i dag er det jo faktisk slik at kven som helst kan koma fram med musikken sin, og så er det no opp til folket om dei likar den eller ikkje. Og det er altfor mange artistar som fokuserer på å tena meir og meir pengar på musikken sin i staden for å blomstra musikalsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToreFagerheim.

Det koster fort vekk 20 - 30 lapper å produsere en CD, før opptrykking. Og det koster det uansett, dersom du vil ha profesjonell kvalitet på musikken din, selv om du skal gi den bort gratis til hele verden.

Men jeg trur kanskje ikke vi skal dra denne særlig lenger, for vi har nok litt forskjellig ståsted / utgangspunkt for våre betraktninger B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som skal ha penger enn plateselskapene. Et profesjonelt studio blir ofte betalt av plateselskapene fordi bandene selv ikke har råd til dette. Hvis plateselskapene slutter å tjene penger så vil også mange platestudioer gjøre det samme ... Og til slutt ender vi opp med å høre crappy, hjemmelaget musikk mikset med dårlige, billige plugins.

Dette vil også føre til at produsentene av skikkelig hardware studioutstyr mister mange av kundene sine. De må legge ned produksjonen, eller kjøre opp prisene på utstyret sitt.

Selv laster jeg ned noe musikk. Ikke fordi jeg er grådig, men fordi det er så forbasket tilgjengelig.

Men ellers synes jeg Spotify er inne på den riktige måten å gjøre det på, her er iallfall musikken tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rimelig langt ut på jordet med det du mener, Tore, men jeg gidder ikke å starte stordebatt ut av det her.

Selv bruker jeg en nymotens greie som heter myspace, liker jeg det jeg hører, kjøper jeg skiva.

Er forresten noen som vet hvor jeg kan kjøpe cd-er fra det store utland med gratis frakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.