Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CD eller nedlasting?


Dawn

Anbefalte innlegg

Selv om jeg ikke har platespiller har jeg fått erfare at få ting kan

konkurere med en LP på et jævlig bra annlegg.

Husk at lydmessig er egentlig CD`n alt et foreldet format(16 bit, 44.1 kHz )

Det er sikkert riktig, rent teknisk sett. Men mine ører, med dipp etter musikk og arbeidsliv, klarer ikke å høre slike forskjeller, trur eg. Jeg er bare glad til å være kvitt fenomet med det "jævla hakket i plata"... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder å sjekke ut nye band så pleier jeg å laste ned først, for så å kjøpe det på cd hvis jeg liker det jeg hører. Liker jeg det ikke så sletter jeg det. Har også lasta ned noen skiver som har gått ut av produksjon som jeg rett og slett ikke får kjøpt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor laster jeg aldri ned musikk. Og kjøper alltid cd'er. Gode band fortjener mer enn at jeg piratkopierer musikken deres på Lime Wire.

Ja, de har gjort seg fortjent til torrenter i hvert fall.

Nesj, jeg er for nedlastning. Selv har jeg ikke råd til all musikken jeg vil høre på. Kjøper de cdene jeg vil fra tid til annen. I dag er det ikke plater artister tjener på heller, og det har ikke bare med nedlasting å gjøre, men mye det at mye av kaka går til apparatet bak. Gryna ligger jo i live-opptreden. Via itunes får også artisten enda mer enn ellers, så det er ikke videre noe positivt. Jeg liker mye forskjellig musikk, derfor laster jeg ned. Jeg tror at mange finner ny spennende musikk slik også.

Jeg tror at mye av peset rundt nedlastining er plateselskapene som er redd for å dø. Musikk er idealisme for de alle fleste, sånn er livet. Idealisme er jo ikke noe for platebransjen, for de vil jo tjene penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, derfor mener jeg at jeg skal begynne å kutte ut nedlastingen fortest mulig så fort jeg blir 18. Fordi det blir lettere å skaffe seg jobb.

Og hva med når du skal studere? Å kjøpe plater er nok det jeg kommer til å prioritere minst. Kjøper tidvis mye musikk, og kjøper også opp musikk jeg før har lasta ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem. Hørte på radioen idag, norges topp 40 mest solgte, det var no samleplate med svenskehits som var mest solgt. Sier jo kanskje litt om hva folk laster ned, Metall, rock, pop, trance osv. Mens folk som knapt har hørt om internettet hører på danseband-musikk fra sverige.

Sjøl er jeg alt for dårlig til å kjøpe cd`er, jeg skal ha komplette samlinger av de banda jeg er virkelig fan av, resten er på pc`en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert riktig, rent teknisk sett. Men mine ører, med dipp etter musikk og arbeidsliv, klarer ikke å høre slike forskjeller, trur eg. Jeg er bare glad til å være kvitt fenomet med det "jævla hakket i plata"... :lol:

Har du noe bra vinylplater du vil kvitte deg med billig da?? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del kan ikke helt skjønne den holdninga. Om alle plateselskapa går ut i skogen og dør..... blir det ikke litt stusselig for oss som er glade i musikk da ?

At noen profitterer litt vel mye er så sin sak, men om alle selskapene forsvant fordi at ingen kjøper skiver mer, da har vi vel driti litt i reiret, eller..... ?? B)

Trur du at ingen høyrte på og laga musikk før plateselskapa kom...? Før i tida var jo plater og kassettar og slikt det einaste mediumet for å nå ut til massane, og difor var vel plateselskap ein fing ting for å få det ut. I dag har me jo internett. Med ein gong det vert gjort industri av musikken, får me jo berre masse musikk som kun er laga for å tjena pengar, og det er som regel ikkje spesielt god musikk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laster ned musikk av folk som strengt tatt har det dem trenger. Når jeg blir musikker vil jeg gjerne selge plater nok til at jeg får i det minste en gjennomsnittslønn, men utover det bryr jeg meg ikke. Bare jeg overlever og får drive med det jeg har lyst til. Og for å få drive med musikk må man gjerne selge noen plater, og altså må noen kjøpe dem.

Endret av Atomic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laster ned musikk innimellom. Og jeg må innrømme at det ikke plager meg så veeeldig mye å laste ned f.eks Metallica. Men prøver å kjøpe mest mulig. Nå som jeg har fått meg spotify så har jeg sluttet å laste ned. Finner jeg noe jeg liker så kjøper jeg det. At plateselskapene tar for stor del av kaken kan jeg være enig med. Men det er jo og de som ofte arrangerer turneer osv.

Så alt blir bedre hvis folk bare sitter hjemme, lager musikk og selger det på nettet? Mye turnering gjøres jo for å få flere fans og flere som kjøper musikken. Folk klager på at de ikke har penger til å kjøpe all musikken. Men hva med før internett? Da hadde gjennomsnitts nordmannen mindre penger. Men kjøpte like vel den musikken de hadde lyst på.

Noen band har nok penger. Men det er mange som langt i fra har nok. OG som må ha jobber ved sidenav for å kunne leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med før internett? Da hadde gjennomsnitts nordmannen mindre penger. Men kjøpte like vel den musikken de hadde lyst på.

Da kopierte vi kassetter og CD'er av hverandre. Kopiering er ikke et fenomen som kom med internett, det er bare den globale spredningen som har blitt mye større.

Selv laster jeg ned en del, og kjøper en del. Band som jeg virkelig liker drar jeg på konsert for å se også, men det er ikke akkurat ofte disse kommer hit til landet. Det pleier å begrense seg til Iron Maiden, egentlig. :P

I det siste har jeg blitt stor fan av spotify. Bra at plateselskapene får ræva i gir og gjør noe annet enn å saksøke folk for "stjeling", som de kaller det. Istedenfor å tviholde på de gamle steinalderaktige distribudsjonsmåtene sine er det på tide at de skjønner at folk vil kunne laste ned musikk for en rimelig penge, og med tilgang til et enormt utvalg også. Jeg hadde glatt betalt en hundrings eller to i mnd. hvis jeg fikk fri tilgang til all musikk som noensinne var utgitt, og jeg tror ikke jeg er den eneste.

Det samme gjelder for spill- og filmindustrien også. Bort med teit kopibeskyttelse som bare er til hinder for brukere, sett ned prisene, og gi oss større utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt betalt en hundrings eller to i mnd. hvis jeg fikk fri tilgang til all musikk som noensinne var utgitt, og jeg tror ikke jeg er den eneste.

Niks - du er ikke den eneste :)

Har også stor sans for Spotify - selv om det er en del utgivelser jeg ikke finner der enda. Men akkurat nå sitter jeg å hører på en rimelig fersk skive av Darkane (etter at jeg leste om dem her på forumet) og koser meg stort :) Hadde aldri kommet til å kjøpt en skive med dem bare for å sjekke ut.

Utfordringen med Spotify er jo at jeg ikke kan putte musikken på iPhonen - som jeg f.eks bruker til å spille musikk i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.