Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CD eller nedlasting?


Dawn

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke mye i veien for å støtte musikkindurstrien. En brøkdel av pengene går faktisk til dem som fortjener dem. Jeg har bestemt meg for å slutte å kjøpe cder og begynne å laste ned lovlig. Det har gått fint hittil. (Jeg merker nesten ikke at pengene trekkes fra kontoen... skumelt) Og det aller mest dyrbare ha jeg givetvis på vinyl. Men jeg får vel også tilføye at det mest givende, som artist, er at musikken din blir hørt på, ikke nødvendigvis betalt for (generelt formulert, men kun egen mening).

Er det mulig :rolleyes:

Så hvis du jobber en plass så synes du at det viktigste er at jobben du gjør blir satt pris på, men at lønna di

klarer du deg uten?

Du er klar over at et studio i likhet med et konsertlokale er en arbeidsplass for en artist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det mulig :rolleyes:

Så hvis du jobber en plass så synes du at det viktigste er at jobben du gjør blir satt pris på, men at lønna di

klarer du deg uten?

Du er klar over at et studio i likhet med et konsertlokale er en arbeidsplass for en artist?

Du er klar over at mesteparten av pengene artister tjener ikke kommer fra platesalg?

Det er klart det er en arbeidsplass, men det fungerer nå på en litt annen måte i musikkbransjen.

Og ja, lønna di må du klare deg uten en god stund hvis du skal slå igjennom som musiker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig :rolleyes:

Så hvis du jobber en plass så synes du at det viktigste er at jobben du gjør blir satt pris på, men at lønna di

klarer du deg uten?

Du er klar over at et studio i likhet med et konsertlokale er en arbeidsplass for en artist?

Hvis man vil støtte artisten kjøper man merchandise og går på konserter. Hvis man vil støtte plateselskapene kjøper man plata. Jeg vet hvem jeg er villig til å støtte. Har antakelig lagt mer penger i konsertbilletter og t-skjorter enn jeg har lagt i CDer. Dette er penger som artisten ser mer av enn til vanlig (med mindre de heter Metallica osv.) Har overhodet ikke dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at mesteparten av pengene artister tjener ikke kommer fra platesalg?

Det er klart det er en arbeidsplass, men det fungerer nå på en litt annen måte i musikkbransjen.

Og ja, lønna di må du klare deg uten en god stund hvis du skal slå igjennom som musiker...

Har gitt ut plate på selskap så jeg vet jævlig godt hvordan det fungerer.

Hvem tror du sender ut band på turne/gir turnestøtte.

Hvis ikke bandet selger noe særlig med plater blir de droppa, alt henger sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil støtte artisten kjøper man merchandise og går på konserter. Hvis man vil støtte plateselskapene kjøper man plata. Jeg vet hvem jeg er villig til å støtte. Har antakelig lagt mer penger i konsertbilletter og t-skjorter enn jeg har lagt i CDer. Dette er penger som artisten ser mer av enn til vanlig (med mindre de heter Metallica osv.) Har overhodet ikke dårlig samvittighet for det.

Alle vet at merch og turnering er det man kan tjene penger på.

Vil man støtte artisten kjøper man plata også, slik at de faktisk har et grunnlag for å fortsette å gi ut plater.

Spør et band du kjenner som har gitt ut plate i om de driter i at du laster ned/stjeler plata deres som

de og selskapet har lagt ned penger og mye blodslit i.

Kunne sagt så mye mer her, men jeg tror jeg lar være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt ut plate på selskap så jeg vet jævlig godt hvordan det fungerer.

Hvem tror du sender ut band på turne/gir turnestøtte.

Hvis ikke bandet selger noe særlig med plater blir de droppa, alt henger sammen!

Sant nok. Jeg trur jeg bare kommer fra et musikkmiljø der ingenting er viktigere enn musikkgleden (våger jeg å si uten å insinuere at du har noe særlig anderledes verdier). Det vil si at jeg er villig til å drive med musikk selv om det bare er en dyr hobby. Jeg støtter selvfølgelig band ved å kjøpe albumene deres. Men jeg, personlig, setter mest pris på anerkjennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at merch og turnering er det man kan tjene penger på.

Vil man støtte artisten kjøper man plata også, slik at de faktisk har et grunnlag for å fortsette å gi ut plater.

Spør et band du kjenner som har gitt ut plate i om de driter i at du laster ned/stjeler plata deres som

de og selskapet har lagt ned penger og mye blodslit i.

Kunne sagt så mye mer her, men jeg tror jeg lar være...

jeg er så enig så enig, det hjelper ikke meg den døyt som artist at massevis av folk har lasta ner platene våre. om de kommer på konsert som følge av dette så er jo det en positiv sak. og når det hjelder pengene som vi tjener på platesalg så er det mye mer enn dere mener. tror vi har en deal med 50/50 mellom oss og plateselskapet når vi har solgt mer enn brake even. men den når vi jo aldri da alle skal laste ned i stedet.. Og hvordan vet man hvilke plasser som er bra å turnere da man ikke har noe platesalg å vise til? Reklamemessigt er det positivt med nedlasting, men jeg synes at det at om folk vil finne ut om de liker bandet, så er myspace løsningen. Jeg har forresten sluttet med nedlasting. men har mye tull på dataen som jeg lasta ned tidligere, det meste som er verdt å høre på ligger fra før av i cd hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det mye råere å ha en hylle fylt med masse CD'er og fine covers enn bare en harddisk med noen ikoner på skjermen.

Jeg kjøper all musikken jeg skal ha, noen ganger i "blinde" også. Jeg kjøper musikk som jeg nesten aldri har hørt om, bare for å fylle på i hylla. ^_^

Nå i det siste har jeg brukt Spotify for å finne nye band og har funnet flere cd'er jeg må kjøpe. Før var det mest Youtube, Myspace og venner som ga meg tips (takk Spotify!)

Og hvem kan vel si at 10 ikoner på dataen er tøffere enn Opeth sin Watershed i Limited Edition ? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at nedlastingen blir mer og mer tatt i bruk i musikkverden. Det tradisjonelle ved det å kjøpe et album forsvinner liksom. Nye band som slår igjennom i dag selger mye færre plater enn det nye band gjorde før internettet kom hit til verden.

Derfor laster jeg aldri ned musikk. Og kjøper alltid cd'er. Gode band fortjener mer enn at jeg piratkopierer musikken deres på Lime Wire.

Hva med dere?

Kanskje har dere noen synspunkt på saken også. :)

Laster ikke ned musikk, for høy risiko for ormer og dritt ved fildeling. Kjøper det jeg skal ha. :D

Men, jeg ser at noen vil ha vinyl...?? Er det da snakk om "vinyl", av den typen vi brukte før CD'en kom? Hastighet 33 osv ?? Hva er i så fall greia med det ? :blink: Er det noen som savner "hakket i plata" ? :lol:

Har noen hundre gamle vinylplater som ALDRI mer kommer til å bli spilt, og en B&O tangential platespiller. Er det virkleig noen som er interessert i slikt enda ??

Sorry, tilbake til tråden; Laster som sagt ikke ned for å unngå problemer. I tillegg er jeg av den oppfatning at man ved nedlasting bidrar til å vanne ut livsgrunnlaget for up an coming artist. De store greier seg uansett, men de nye og lovende får vanskeligere for å overleve, og det kan bli til tap for alle som er glad i musikk. Jeg har en viss forståelse for at unge, skoleelever og studenter, ikke kan bruke mye penger på musikk, men så snart man er ferdig med den fasen, så bør man betale for musikken man nyter.

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedlasting er langt meir miljøvennleg, og ulovleg nedlasting slår ned på plateselskapa som eg gjerne skulle ønska kunne gå i skogen og døy.

Lastar ned stort sett alt ulovleg, og får ikkje dårleg samvit ein plass av det. Har ikkje tenkt å ta pengar for musikken min i framtida heller. Reiser på konsertane til dei banda eg verkeleg likar, støtter dei nok med det. Uansett får jo ikkje artistane så forferdeleg mykje av det ein betalar for ein CD...

Jeg for min del kan ikke helt skjønne den holdninga. Om alle plateselskapa går ut i skogen og dør..... blir det ikke litt stusselig for oss som er glade i musikk da ?

At noen profitterer litt vel mye er så sin sak, men om alle selskapene forsvant fordi at ingen kjøper skiver mer, da har vi vel driti litt i reiret, eller..... ?? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laster ikke ned musikk, for høy risiko for ormer og dritt ved fildeling. Kjøper det jeg skal ha. :D

Men, jeg ser at noen vil ha vinyl...?? Er det da snakk om "vinyl", av den typen vi brukte før CD'en kom? Hastighet 33 osv ?? Hva er i så fall greia med det ? :blink: Er det noen som savner "hakket i plata" ? :lol:

Har noen hundre gamle vinylplater som ALDRI mer kommer til å bli spilt, og en B&O tangential platespiller. Er det virkleig noen som er interessert i slikt enda ??

Sorry, tilbake til tråden; Laster som sagt ikke ned for å unngå problemer. I tillegg er jeg av den oppfatning at man ved nedlasting bidrar til å vanne ut livsgrunnlaget for up an coming artist. De store greier seg uansett, men de nye og lovende får vanskeligere for å overleve, og det kan bli til tap for alle som er glad i musikk. Jeg har en viss forståelse for at unge, skoleelever og studenter, ikke kan bruke mye penger på musikk, men så snart man er ferdig med den fasen, så bør man betale for musikken man nyter.

Selv om jeg ikke har platespiller har jeg fått erfare at få ting kan

konkurere med en LP på et jævlig bra annlegg.

Husk at lydmessig er egentlig CD`n alt et foreldet format(16 bit, 44.1 kHz )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.