Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Folk er blitt for vant til ekstremproduserte låter der hver minste lyd har sitt eget spor og kan tweakes og tas på nytt til alt er perfekt. Det er viktig å skille det fra one takes, hvor alt spilles inn samtidig. Det minner mye mer om live musikk, og som alle vet er feilfri live veldig vanskelig.

Uansett var det bassingen som trigget meg. Måten det både ble holdt en beat og et riff på samtidig synes jeg er fascinerende.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Hei, bassvenner. Jeg har en noen år yngre svigerinne som prøvde seg litt på å spille bass med noen venner og det ga visst mersmak. Hun er 100% nybegynner og ønsker tips om gode nettsider for nybegynnere på bass.

Har dere noen gode tips?

Jeg tipper vi snakker mest pop/rock/hardrock her, så jazz og avansert notelære er litt på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag. Det siste er jo en jazzbassist og selv om jeg følger mye av det han gjør, så er det ofte rettet mot de som har tatt i en bass allerede. Videoen av Paul McCartney er fin, men starter jo ikke med begynnelsen avdet å lære bass. Den studybass-lenken virket veldig bra, men svært omfattende. Jeg tenker mer på noen enkle "komme i gang"-greier. Litt på nivå med Lillebjørns gitarbok, men for bass, og som internettlenker (og forresten: jenta har null penger, så det må være gratis)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 6 months later...

Det var tidligere spørsmål om nettsteder for nybegynnere å lære bass. Har vært innom endel, men mener at scottsbasslessons.com ligger noen nivåer over alle de andre. For å få det beste må man bli medlem i akademiet, eller kjøpe enkeltkurs. Han har et veldig bra komplett nybegynner kurs der du lærer alt du trenger. Akkurat nå har han en 30 dager gratis prøveperiode på medlemskap i akademiet, det er noe de fleste kan ha nytte av. Masse stoff der bassister og musikere på alle nivåer kan dra nytte av. Sjekk ut scottsbasslessons.com/30days
 

Må nesten kommentere disse 10 commandments of bass. Er enig i de fleste der, men nr 6 er bare tull. Her er det låten som avgjør hva slags tone og teknikk man trenger. Gå og lytt til hva Bobby Vega gjør og kom så tibake og fortell at man ikke skal bruke plekter på bass, hah!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

ALT for lenge siden jeg har vært innom forumet her..

Siste oppdatering fra min side: Skal hente meg min nye bassamp i jula. Har kjøpt Darkglass sin amp, og er meget spent på å teste den ut. Jeg lurer stadig på hva slags kabinett jeg skal gå for til denne. Jeg har lyst på noe lett og forholdsvis lite, helst 2x10 eller kanskje 2x12. Markbass? Ashdown? Har folk andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.