Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Kan forsterkeren drive 4 ohms last, så er det gjerne da man kan hente mest effekt (litt avhengig av teknologi).  Sjekk spesifiksjoner på forsterkeren.  Så lenge forsterkeren kan drive det, så er det gjerne mulig å spille litt høyere med en 4 ohms last fordi forsterkeren da leverer litt mer strøm. Bare sjekk at kabinettet takler effekten som forsterkeren leverer i 4 ohm.  Ellers kan du risikere varmgang i elementet og smeltet spole hvis du kjører på full guffe.  

Generelt vil jeg si at dersom du vurderer en rigg med ett kabinett som du senere har tenkt å supplere med ett til, slik at du får to kabinetter, så ville jeg satset på 8 ohm per kabinett.  Da vil du ha flere elementer å fordele effekten på når du får 4 ohms last på forsterkeren og den yter sitt maksimale. Det er også enklere å parallellkoble to 8 ohms kabinetter til 4 ohm enn å seriekoble kabinetter (da kreves som regel litt sære spesialkabler).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fin bass. Hva den er verdt nå er litt vanskelig å si, siden det er en tribute med superhals. Kjenner enda at det ikke føles veldig bra at halsen måtte erstattes etter at den fikk et nytt hjem ved kysten etter at den var her på innlandet. Det er slikt som skjer fra tid til annen. Forskjellen i luftfuktighet i snitt er ganske stor.

Vill tipp- prøve på 4000? Aner ikke hva en slik hals koster. Du er jo litt avhengig av å finne en kjøper som skjønner at disse bassene er (minst)  like gode som de Fender selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
On 6/9/2017 at 3:08 PM, Knewt said:

Kom en fyr innom på jobb idag med en P-bass fra '63. Steike så digg den var, både i lyd, slitt utseende og å spille på. GAS. Har dessverre ikke 60.000 liggende (som Vintage gitar hadde taksert den til). :(

Det er ti ganger så mye som jeg noensinne har gitt for en bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å skjønne at en bass blir sååå bra, bare fordi det står Fender på den, og fordi den er laget i 1963. Det er mulig jeg er for dårlig når det gjelder å spille bass. Det er veldig få ting fra 1963 som er bedre enn det vi har tilgang til i dag. Telefoner, biler og datamaskiner, for eksempel.

Når det er sagt, unner deg opplevelsen, Knewt, og ikke ment som kritikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sarge skrev:

Jeg har en rimelig bassrigg med 2x10 + 1x15 kabinettstack som jeg bruker med bandet.  Jeg vurderer å gå for 2x12 istedet, men lurer på om det blir nok.  Hva tror dere?

Tja. Jeg hadde ingen problemer på øving med kun et 1x12. Satt den opp i høyden på et bord og rocka vel 40% volum på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.