Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

  • 5 weeks later...

En P-bass fra 63 er sikkert helt knall, bortsett fra at prisingen mest er fordi den er sjelden, ikke fordi den er 10 ganger så bra som en til 6000. Fendere fra 70-tallet som prises 30, 40, 50000 er uansett tull. Det er imidlertid en distinkt forskjell på Fendere fra før -65 kontra de etter -70.  Dette fordi mens Leo levde og drev butikken, så var det mye håndarbeid involvert, med de imperfekte tingene det innebar. F.eks så er alle pickuper fra før 65 etter sigende håndvinnet av en og samme person (noe tvilsomt kanskje, men i hvert fall manuelt vinnet). Det gir en helt annen karakter til lyden som er forsøkt etterlignet i Vintage -62 pickupene som selges nå. CBS moderniserte og fikk f.eks automatiske pickup-vindere. Det kan sees hvis du tar av tapen rundt kobberspolene på pickupen (ikke gjør det, de blir sannsynligvis ødelagt). På de gamle ligger trådene i kryss og tvers, mens på CBS-pickuper ligger de helt parallellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann!

Mange år siden jeg var innom her sist, ser det er litt stille. Har nå plutselig skaffa meg band igjen etter mange år med laber aktivitet rent musikalsk. Har nå klimpra litt innimellom når sceneprosjekter har kalt for det, men det blir jo fort gitar eller piano. Men med nytt band kommer ny inspirasjon, så nå blir det nytt utstyr og kanskje litt aktivitet her igjen. Hadde jo vært hyggelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
57 minutes ago, Naigewron said:

Synspunkter på en TC Electronic BH250 topp til en bass-newbie for bruk på bandøvinger?

Liten og lett, kan kjøre uten load (rett i desken), imnebygde effekter og støtter Toneprints.

http://www.tcelectronic.com/bh250/

Jeg har en slik til hjemmebruk og akustiske settinger eller lav trommemaskin, men med hardtslående akustisk trommis og matchende gitarer blir det etter min mening litt for spinkelt. Det er mulig den holder hvis du skaffer deg en lettdrevet kabinettrigg. Kraften i BH250 er dessverre ikke 250 "ekte" watt, heller. 

Så det kommer an på behovet. Sikt mot 500 ekte watt og et kabinett med minst 2 x 10" som tåler det. Personlig har jeg veldig lyst til å prøve 2x12" for bass selv om 10"-elementer er vanlig blant bassister.

De aller fleste basstopper har XLR ut for PA. Toneprints er gøy, men i en bandsetting er det ekstremt fomlete å bytte toneprints. Det er mulig det er nyttig hvis du vil ha en basissound som inneholder en effekt. Personlig har jeg pedalbrett fordi vi i coverbandet skifter mellom ganske ulike stiler og da er det enklere å skru av og på med fotswitcher.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, sarge said:

Jeg har en slik til hjemmebruk og akustiske settinger eller lav trommemaskin, men med hardtslående akustisk trommis og matchende gitarer blir det etter min mening litt for spinkelt. Det er mulig den holder hvis du skaffer deg en lettdrevet kabinettrigg. Kraften i BH250 er dessverre ikke 250 "ekte" watt, heller. 

Så det kommer an på behovet. Sikt mot 500 ekte watt og et kabinett med minst 2 x 10" som tåler det. Personlig har jeg veldig lyst til å prøve 2x12" for bass selv om 10"-elementer er vanlig blant bassister.

Skjønner. Så det funker muligens hvis jeg finner et 2x10 eller 2x12 4-ohms kabinett?

Er ute etter noe rimeligst mulig, både fordi jeg ikke har mye midler å legge ut og fordi jeg ikke vet hva jeg liker enda ;-)

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett. Jeg liker BH250 til sin bruk, og brukte den med bandet i starten. Billigste kabinetter som var å få nytt også (man er jo glad amatør på familiebudsjett). 2x10 + 1x15. Totalt 4 ohm. BH250 holdt. Såvidt. Men jeg hadde ingenting ekstra å gå på heller. Så kjøpte jeg EBS Reidmar. Den var det litt mer trøkk i, men den var litt mer old school i lyden. Lett overdrivelyd når den ble skrudd opp.  Jeg ville ha ekte clean. Så jeg jaktet lenge på en rimelig, brukt  MarkBass Little Mark II eller III. Men røverkjøpet meldte seg med en MarkBass F1 istedet. Den er ikke så enkel til hjemmebruk (mangler bl.a AUX), men det er "min" lyd. Reidmar er en god amp, men ble solgt.

TC BH250 fikk eget 1x12" kabinett fra Eden (EX112) som jeg også er fornøyd med. TC BH250 og Eden EX112 (4 ohm) utgjør en kompakt og god øvingsrigg hjemme som også er blitt brukt i adhoc-øvinger hjemme hos andre musikere osv.

Hvor bor du forresten? BH250 ble kåret til årets bassforsterker i 2012 da den var ny og nyskapende, og har nok solgt en del. Det kan jo hende noen i ditt nærområde vil la deg prøve den?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, sarge said:

 

Hvor bor du forresten? BH250 ble kåret til årets bassforsterker i 2012 da den var ny og nyskapende, og har nok solgt en del. Det kan jo hende noen vil la deg prøve den?

Bor i Bergensområdet.

Takk for synspunkter, veldig nyttig med førstehåndserfaring. Mulig det blir den uansett, basert på pris, størrelse og muligheter, og så kan jeg eventuelt gjøre den om til øvingsforsterker senere hvis jeg oppgraderer. Men jeg holder uansett øynene åpne på Finn også ??

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en smell i dag og kjøpte meg en bass jeg også, en Squier Vintage Modified Jaguar Bass. Shortscale og en hals som passer meg som gitarist utmerket. Kjøpt fordi jeg er noe mindre håpløs på strenger enn jeg er på midi-keyboard.. Tenkte å bruke Bias Amp på pc`en enn så lenge, er vel bare ett tidsspørsmål før jeg finner ut at jeg må ha en amp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.