Gå til innhold

Klasen

Medlem
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

5 Neutral

Om Klasen

  • Rang
    Nybegynner
  1. En P-bass fra 63 er sikkert helt knall, bortsett fra at prisingen mest er fordi den er sjelden, ikke fordi den er 10 ganger så bra som en til 6000. Fendere fra 70-tallet som prises 30, 40, 50000 er uansett tull. Det er imidlertid en distinkt forskjell på Fendere fra før -65 kontra de etter -70. Dette fordi mens Leo levde og drev butikken, så var det mye håndarbeid involvert, med de imperfekte tingene det innebar. F.eks så er alle pickuper fra før 65 etter sigende håndvinnet av en og samme person (noe tvilsomt kanskje, men i hvert fall manuelt vinnet). Det gir en helt annen karakter til lyden som er forsøkt etterlignet i Vintage -62 pickupene som selges nå. CBS moderniserte og fikk f.eks automatiske pickup-vindere. Det kan sees hvis du tar av tapen rundt kobberspolene på pickupen (ikke gjør det, de blir sannsynligvis ødelagt). På de gamle ligger trådene i kryss og tvers, mens på CBS-pickuper ligger de helt parallellt.
  2. Klasen

    MIM kontra MIA

    Jeg spurte fordi jeg lurer på hva andre mener, ikke for å få tips. Jeg har spilt bass i omtrent 45 år så jeg har nok mine preferanser :-)
  3. Klasen

    MIM kontra MIA

    Ser at folk snakker om forskjellene i lyd på bassene fra Fender Mexico (FM) og Fender USA (FU). Er virkelig forskjellen så stor? Jeg tenker at f.eks. en Pbass er to sammenskrudde planker, strenger og pickup. Det er forskjeller i treverk til musikkinstrumenter, men Fender Mexico bruker vel ikke hva som helst av treverk i forhold til Fender USA? Det skal jo tross alt stå Fender på begge, i motsetning til f.eks Squire, som er billigrekka til Fender. Er ikke Fender Mexico bare en monteringsfabrikk for deler fra USA? Kan det ha noe med pickup å gjøre? Jeg har selv en Pbass skrudd sammen av originale Fenderdeler (kropp Mex, Hals Kina og resten US).Opprinnelig satte jeg inn en original Fenderpickup fra -73. Byttet til 62-Reissue pickup og det var en helt annen verden. Det er standardbassen min idag. Hvis man foretok en blindtest, ville forskjellen være like merkbar da, eller har vissheten om hva du holder i handa noen betydning? Den menneskelige hjernen er svært lett manipulerbar og jeg har en ørliten mistanke om at 'Made in USA'-stempelet har en viss betydning for hva man VIL oppfatte. Jeg spør fordi jeg ikke vet.
  4. Klasen

    Hagstrøm Bass

    Ikke annet enn at det var den aller første bassen jeg overhode tok i, for sånn ca 45 år siden. Jeg husker at det var fryktelig stas, og at det låt flott (uten å ha noe som helst sammenligningsgrunnlag). Har alltid ønsket meg en sånn igjen, men det har aldri blitt no av. Hagstrømbasser er vel ellers kjent for å være helt OK basser.
  5. Nekrobump, antagelig. Spill på det du har lyst til du! Gitarer kan ha så mange strenger de vil, akkurat som basser. Nytten av det er jeg ikke helt overbevist om, men det er nå meg da...
  6. Virker sikkert litt gammeldags nå, men en bass har 4 strenger!!!! Hvis du ikke primært er bassist, men skal spille litt bass her og der trenger du i hvert fall ikke 5-strenger. Selv spiller jeg (overraskende) 4-strengere, men jeg har montert Drop-D-tuner på E-strengen. Da kan jeg flippe den ned til D, samt flippe den tilbake til E igjen på brøkdelen av et sekund, og den er fortsatt i tune! En streng ned fra E til D? Det var smått, tenker du, men det er overraskende hvor mye det faktisk gjør. Du tror det ikke før du ser D, ellerno...
  7. Det har gått inflasjon i vintage-begrepet. Nå selges 70- og 80-talls Fendere for 20-30 lapper fordi de har fått et par tiår på baken. Det er de ikke verdt! Den store forskjellen i Fenderbasser skjedde i -65 da CBS kjøpte Fender og endret produksjonsmetodene ganske drastisk. Fender har blitt bedre og bedre etter dette, så 70-tallsbassene er antagelig de dårligste av dem alle. F.eks er så vidt jeg vet alle pre-65 pickuper vinnet for hånd av en og samme person. CBS innførte maskiner. Mange basser fra perioden -65 til -68/69 kan også være fine da de kan inneholde pre-65-komponenter. Finner du en umodifisert pre-65 Fender er den sansynligvis verdt pengene (flere enn 30 lapper), men da bør du henge den på veggen/bruke den i studio og ikke ta den ut på veien!
  8. Spiller i et ni-manns band og da blir det ofte trangt på scenen. Når spillestedet da stiller med et Ampeg/810 anlegg blir det sikkert fin lyd rundt hoftepartiet. Jeg har imidlertid øra på hodet og ender da opp med å ikke høre/høre dårlig meg selv. Pleier derfor å ha med mitt eget, som er en MarkBass 12" combo. Tilter den bakover så jeg får lydretningen der jeg har øra mine. Da er det mulig å skru volumet ned sånn at lydteknikeren får gode betingelser. Ampen er bitteliten og transporteres med en hånd, bassen i den andre og stashkofferten over skuldra. Mer enn nok muskler og låter fint også!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.