Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

4 timer siden, sarge skrev:

Apropos kabinetter og pris: Noen som har testet TC Electronics K-210 eller K-212? Jeg synes ihvertfall at vekt og pris er innenfor, men vet for lite om lyd og effektivitet til å slå til.

Vært nysgjerrige på disse selv faktisk, aldri prøvd noe TC - Men både amper og cabs har vært nære å komme min vei, uten at jeg helt har turt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Knewt skrev:

Jepp. Da de viste frem ampen første gang (NAMM'15?) hadde de jo med seg egne kabinetter. Problemet med disse var jo, som du sier, at de for tunge. Jeg så på Instagram her om dagen at Darkglass regner med å slippe kabinetter i løpet av 2017. På bildet av kabinettene har Doug (fra Darkglass) svart en som spurte om hvilke elementer som sitter i; "Custom made Eminence 10" ceramic speakers! They aren't the lightest but sound the heaviest". Da spørs det ikke om jeg må se meg om etter noe annet. Både fordi jeg liker lette kabinetter og fordi jeg foretrekker 12".

Ville tro de legger seg ganske high-end i pris, ja, men jeg blir overrasket hvis man bare kan kjøre ett kabinett. Det tviler jeg sterkt på, men vi får se. Håper vi får noe mer info om pris, leveringstid og konfigurasjon snart.

Jeg testet såvidt ampen med en kamerat sitt Orange OBC212 i jula. Det låt grisetøft, så mulig det blir et sånt etter hvert.

Lette 12" kabinetter blir vanskelig å lete etter, vet MarkBass lager noen, som danker ut de fleste på vekt. Er ikke så altfor mange som lager 12" til bass heller? Vet Bergantino, Aguilar, Mesa og Orange lager, men disse veier jo ekstremt mye.. Jeg switchet fra Orange 1x15 og Orange 4x10 pga vekta, mitt MarkBass 2x15 veier mindre enn Orange sitt 1x15!

Du har denne vanlige footswitchen til Darkglass ampen ikke sant? Hvordan synes du den fungerer? - Sikler etter å kjøpe denne ampen, men da skulle jeg gjerne ha solgt noe først, og hvis jeg først skal ha ampen så må jeg nesten ha den nye multi-footswitchen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, CastorFiber skrev:

Jeg har en kasse med 2x12". Den veier så lite at jeg må sette noe tungt oppå den, hvis ikke så "danser" den under bruk. Sitter to vellydende 12" med neodym-magneter i den.

Begynner å bli senil, men det er mulig jeg kjøpte den av @Knewt?

Hva slags merke/modell er dette? Eller er det noe selvbygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.3.2017 at 12.54, HenningSB skrev:

Lette 12" kabinetter blir vanskelig å lete etter, vet MarkBass lager noen, som danker ut de fleste på vekt. Er ikke så altfor mange som lager 12" til bass heller? Vet Bergantino, Aguilar, Mesa og Orange lager, men disse veier jo ekstremt mye.. Jeg switchet fra Orange 1x15 og Orange 4x10 pga vekta, mitt MarkBass 2x15 veier mindre enn Orange sitt 1x15!

Du har denne vanlige footswitchen til Darkglass ampen ikke sant? Hvordan synes du den fungerer? - Sikler etter å kjøpe denne ampen, men da skulle jeg gjerne ha solgt noe først, og hvis jeg først skal ha ampen så må jeg nesten ha den nye multi-footswitchen

Jeg har bare den vanlige "Intelligent Footswitch" og ikke "Super intelligent", ja. Jeg brukte ampen stort sett uten footswitch på bandøvinger. Jeg ser for meg at hvis jeg hadde spilt fast i et band (det jeg spilte i var bandet for revyen på skolen og kun i 1,5 mnd), så hadde jeg nok hatt mer nytte av den utvida switchen. Jeg syns den lille switchen funker ok, såfremt du kun bruker 2 amp-lyder (1 vreng og clean). Jeg brukte kun 1 vrenglyd og da er den ypperlig. :) 

Som nevnt prøvde jeg ampen med Orange OBC-212 i jula. OBC-212 har jo omtrent samme størrelse som et vanlig 1x12, med tanke på at elementene ligger "bak hverandre" i stedet for ved siden av hverandre. Det er vel kabinettet jeg har mest lyst på per nå, men jeg tenkte å teste ampen med litt forskjellige kabinetter på jobb når jeg flytter sørover igjen.

Den 17.3.2017 at 18.18, CastorFiber skrev:

Jeg har en kasse med 2x12". Den veier så lite at jeg må sette noe tungt oppå den, hvis ikke så "danser" den under bruk. Sitter to vellydende 12" med neodym-magneter i den.

Begynner å bli senil, men det er mulig jeg kjøpte den av @Knewt?

Det kan vel stemme. Et Gallien Krueger-kabinett. Jeg bytta vel elementer i det, tror jeg. Du får si fra hvis du skal selge igjen, så kan det hende jeg kjøper det tilbake :D Husker jo at det kabinettet pleide å flytte på seg, ja, så da er det sikkert mitt gamle....

Endret av Knewt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.3.2017 at 21.27, Knewt skrev:

Det kan vel stemme. Et Gallien Krueger-kabinett. Jeg bytta vel elementer i det, tror jeg. Du får si fra hvis du skal selge igjen, så kan det hende jeg kjøper det tilbake :D Husker jo at det kabinettet pleide å flytte på seg, ja, så da er det sikkert mitt gamle....

Husker du hva slags elementer dette er?  Jeg vurderer å bygge et kabinett og trenger tips til lette, vellydende elementer.  2x12 høres ut som en god plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sarge skrev:

Husker du hva slags elementer dette er?  Jeg vurderer å bygge et kabinett og trenger tips til lette, vellydende elementer.  2x12 høres ut som en god plan.

Det husker jeg ikke i farta, men kan se om jeg finner det ut. Blir muligens først i påska.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.3.2017 at 9.57, sarge skrev:

Husker du hva slags elementer dette er?  Jeg vurderer å bygge et kabinett og trenger tips til lette, vellydende elementer.  2x12 høres ut som en god plan.

Fant ut nå. Det er, som jeg antok, Eminence Basslite S2012 som står i kabinettet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)  Tror jeg har sett på det meste av Eminence-elementer for selvbygg tidligere, men skal sjekke ut en ekstra gang.  

Edit: Ser at de ikke går så dypt, men det kan jo hende man kan fikle til noe med bassrefleks... ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.3.2017 at 23.47, CastorFiber skrev:

Eminence, perchance? Spiller dypt, stramt og i det hele tatt. Bruker ikke mitt, og kan selge det hvis noe har bruk for det. Knewt har forrang.

Hmm...  Hva hadde du tenkt for det, i så fall?  Har du mål, vekt og evt. bilder?  Jeg har lenge tenkt på et 2x12 tower kabinett, så om det er lett nok og kan stilles i høyderetning, så er det muligens aktuelt.  Ellers blir det å jakte pris på elementer og bygge selv.  Har noen "lure" planer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ingenting av det du spør om, men det kan skaffes. Pris kan vi ta på PM, men jeg vet du fifler med kabinettbygging, så siden jeg kan tenke meg noen kroner for kabinettet er det ikke sikkert det er noe for deg.  Ser man kan skaffe slike elementer for rundt en tusenlapp per stykk.

Bilder, vekt og slikt kan jeg skaffe etter noe PM- utveksling. Har en kommentar på det der med at de ikke går så dypt. Jeg merker ikke noe tendens til avrulling med en femstrenger, men som sagt, kabinettet veier så lite at det "danser" litt på flisgulvet når man graver litt i bassen på femtestrengen. Setter man på metallspikes, kan man jo få pigget opp hele gulvet hvis man er lei av flisene. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar det på PM.  Ja, jeg "fifler" med selvbygg i mange sammenhenger (gitarer, høyttalere, pedaler, pedalboard osv), men felles for de prosjektene er at jeg lager noe som ikke er å få kjøpt eller at det som er å få kjøpt er så dyrt at det det er verdt det å lage en egen løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.