Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anti piratvirksomhet - ulovlig å legge ut tablatur?


morten_asl

Anbefalte innlegg

Muligens riff, ihvertfall hvis de er lett igjenkjennelige som en del av en sang. Progresjoner kan det derimot umulig være copyright på...

poenget var hvor går grensa mellom "den kan du ta copyright på" og "den kan du ikke ta copyright på"

hva er forskjellen mellom å ha copyright på intervaller og progresjoner?

du kan ikke være musiker og bli forbanna fordi folk lærer deg sangene dine.

greit nok at et opptak(evt et arr.) du har lagd er ditt, men du eier ikke hele 'greia'.

poenget er at når grensene er så uklare som de er her, så er det ikke vits i og prøve å lage regler, da det blir brukt mer penger på advokater som skal tolke loven enn "tapt" inntekt alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For min del er egentlig dette bare et bevis på hvor lite opplyst Mira Craig er...

Og forresten, de taler jo bare for Mira Craig og lignende etc. Sånne superkjendiser. Og hvem gidder lære sangene til superkjendisser på gitar, og hvem klarer ikke fett å gjøre det på egenhånd?

Ok, Britney Spears blir forbanna på alle de som laster ned tabulaturer av sangene sine...

Skal vi se, jeg tviler på at det vil være lønnsomt å rettsforfølge alle de som laster ned tabs av Britney Spears, og ikke minst Mira Craig, hva med Ja Rule, er vel mange som har en ulovlig kopi av notene til en av hans noter her eller?

Hvis Mira Craig sier "oh no, noen har fått fatt på tekstene til låta mi", hva bryr det da oss gitarister? Og, hvorfor er ikke da alle sangene til Mira Craig instrumentale hvis det er om å gjøre å skjule tekstene mest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ta vekk alle tabsa mine fra MySongbook da? :(:unsure::mellow:

Neida, selvfølgelig ikke. Det er Mysongbook som blir saksøkt, ikke du. Så du kan nok trygt la de ligge der til dommedagen. B)

Det var kanskje ironi?

Jeg får vel forsette å trene gehør, er det noen som har hatt nytte av slike ear trainer programs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det de egentlig vil stoppe? Coverband har det vært siden Beatles slo gjennom. Det blir jo som å kutte av en øret. Skal vi da også gjøre MIDI filer ulovlig fordi man kan skaffe noter ut av det? Jeg lærte meg å spille gitar takket være tabs på internett, og jeg har bygd på det siden. Har heldigvis ikke endt opp som gitarist som bare sitter på gutterommet og øver gitarsoloene til Petrucci ved hjelp av GP4 (tro meg, de finnes). Bransjen tenker bare på penger uansett. De har overhodet ikke peiling på hva musikk går ut på. Alt de kan er å suge penger ut av mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det ser ut til å være mye frem og tilbake i diskusjonen her. Nå er det vel ingen av oss som er advokater med åndsverkloven som spesialfelt, og dermed blir det mye synsing. Jeg er nok intet unntak.

For Norges del er det Lov om opphavsrett til åndsverk m.v., samt evt forskrifter og internasjonale avtaler/lignende som er dokumentene å forholde seg til. De som ikke har lest loven burde så absolutt gjøre det, uansett om det som står der er særlig forståelig eller ei.

For å ta noen ting:

stringmaster: hvor går så grensen for hva man kan copyrighte?

Dersom det er å regne for et åndsverk, altså har verkshøyde, så er det beskyttet av loven. Som stringmaster senere kommer inn på er dette kanskje vagt, og følgelig må en nok se på rettspraksis for å finne ut hvor grensene går. På samme måte er det advokat-/rettsmat å trekke opp evt nye grenser.

Floydian: På mysongbook ligger bare tolkinger av sangene, og ingen har copyright på dem

Et tablatur er en gjengivelse av en sang, altså et åndsverk, i en annen form. Mangfoldiggjøring av det må dermed klareres med rettighetsinnehaver først. Det samme gjelder for eks sangtekster.

Dette er ikke første gang bransjen er ute etter tablatur/akkord-sites, OLGA (og speil av denne) gikk opp og ned som en sprettball på midten av nittitallet. Saken ser jeg på som todelt, på den ene siden er det et spørsmål om rettigheter og håndhevelsen av disse, på den andre siden et spørsmål om penger. Det er lettere å skrike mot det siste enn det første.

Rettighetsspørsmålet går etter min mening på hva som skal være tillatt og hvem som skal bestemme det. En ting som er helt åpenbart er at folk vil lære seg sanger med gehør og dele dette med en håndfull andre. Slik har det vært og slik vil det være, og bransjen kan ikke gjøre noe særlig med det. Musikk deles, punktum.

Det som derimot ikke er så åpenbart er hvorvidt det skal være tillatt å dele tablatur/akkorder, da webben som kjent øyeblikkelig gjør det mulig å nå fryktelig mange mennesker, og søketeknologi gjør det enkelt å finne det som er delt. Dette er et marked hvor rettighetsinnehaveren for tiden ikke får noen inntekt, ei heller har noen kontroll. En kan diskutere opp og i mente hvorvidt det er mulig å kontrollere noe som helst på webben, eller om det i det hele tatt er ønskelig. En kanskje mer interessant diskusjon ville være å se på hvordan et opplegg for mer rettferdig deling kan gjennomføres. For eksempel:

- Ville du vært villig til å betale en rimelig sum for et tablatur til en låt du vil lære deg?

- Måtte tablaturet i så fall vært sjekket/godkjent av de som spiller?

Det spørsmålet som for meg alltid kommer opp når det er snakk om at bransjen skal slå ned på deling av musikk, filmer eller lignende er: Hvilke konkurransedyktige tjenester tilbyr bransjen meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Britney og Mira craig blir sinna viser bare at de (nå er dette en ren antakelse) aldri har øvd flere timer om dagen for å lære seg et instrument, og sannsynligvis fått veldig mye opp i henda.

Menmen. Hvis dette lovforslaget slår gjennom, tvielr jeg sterkt på at det blir håndhevet. Er ganske mye man bør ta tak i her i verden før dette blir en prioritert sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt 'høl i hue'. Det "blodiglene" (i dette tilfellet, pengeiglene), gjør er å sparke seg selv i ballene med vernesko! Det vil alltid komme nye band, men hvis man skal ta penger for alt gir folk fortere opp musikerdrømmen. Det sier seg jo selv at en (fattig) musiker gidder ikke betale penger for hver jævla sang han/hun skal lære?!

Uansett, her har dere en liten film av nikkedukken Craig som tar stagedive!

http://forum2.gitarnorge.no/index.php?show...=0entry140233

PS. Dere blir på bedre humør! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja :P fant denne

"you're driving around in your car, srv cd in the player and youre singing along to "pride and joy". next thing you know, lights behind you. hmm... wasnt speeding, driving very safely, seatbelt is on, i have no tickets or warrants. what could i be?

"sir i noticed you were singing lyrics from a stevie ray vaughn song. can you show me your license, registration, and documentation from the vaughan estate giving you permission to allow you to memorize AND sing said song?"

um...

"son step out of the car....""

lol!

men ot, får håpe dette ikke varer så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.